Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91130 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #315 : 05.11.19 - klo:19:16 »
Sain juuri luettua Ensio Lehtosen toimittaman kirjan Yrjö Müller, rukouksen mies. Onko kukaan lukenut tätä kirjaa? Luettuani kirjan, olin jonkinverran sekavin tuntein.

Mikä kirjassa jäi Sinua askarruttamaan, kun totesit kirjan luettuasi olleesi "jonkin verran sekavin tuntein".

Kirja pitäisi lukea uudelleen ajan kanssa ja merkintöjä tehden. Luin sen liian nopeasti ja sekavat tunteet johtuivat ehkä osittain siitä. Voi olla niinkin, että moni uskova alkaa epäillä oman uskonsakin aitoutta kirjaa lukiessaan. Sitä en lainkaan ihmettele. Ihmeitä kirjassa piisaa miltei enemmän kuin UT:ssa.

Kirjasta puuttuivat täysin merkinnät alkulähteestä, mikä olisi mielestäni ollut tärkeää. Nyt kaikki on vaan sen varassa, mitä Ensio Lehtonen on kirjoittanut.

Yrjö Müller nostetaan kirjassa korkealle jalustalle, joskin pyritään antamaan kuva, että itse hän ei ottanut kunniaa itselleen. Joitakin asiavirheitä olin kirjasta löytävinäni, eräs työhön saatu lahjoitus (227.000 markkaa) esiintyy peräti 8:lla sivulla. Ilmeisesti kuitenkin 2-3 kertaa puhutaan samasta lahjoituksesta. Sekin sekoittaa, että summat mainitaan markkoina, vaikka pitäisi olla puntina, koska Englannissa ollaan.

Edellisessä kommentissani saattaa olla virheitä, mitkä saattavat johtua liian hätäisestä lukemisesta. Niitä saa oikaista, jos joku niitä löytää.

Kirjasta voi saada sellaisenkin ajatuksen, että ihmeissä eläminen on normaalia uskonelämää. Mielestäni siinä on kysymys kuitenkin uskon armolahjasta, ei siis pelastavasta uskosta (kts. 1. Kor. 12:28-30 ja 13:2).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #316 : 06.11.19 - klo:15:39 »
Pauluksen viimeisin viesti on hyvä kuvaus niistä syistä, jotka aiheuttivat sen että uudelleenarvioin 90 luvun loppupuolella hengellisten kirjojen arvon. Sen jälkeen olen lähes täysin jättänyt niiden lukemisen. Miksi en lukisi alkuperäistekstiä siis Raamattua eikä toisten ihmisen yrityksiä tulkita sitä.

Joitakin hyvin harvoja kirjoja on joita joskus vielä luen. Kristuksen seuraamisesta, siis Tuomas Kempiläisen kirja. Kallis hunajanpisara on toinen. Ja jonkun norjalaisen pietistin kirjoittama kirja Pistin lihassa. Ja pikkukirjanen Let Go. Se on kanssa jonkun keskiaikaisen munkin kirjoittama.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #317 : 06.11.19 - klo:16:46 »
Pauluksen viimeisin viesti on hyvä kuvaus niistä syistä, jotka aiheuttivat sen että uudelleenarvioin 90 luvun loppupuolella hengellisten kirjojen arvon. Sen jälkeen olen lähes täysin jättänyt niiden lukemisen. Miksi en lukisi alkuperäistekstiä siis Raamattua eikä toisten ihmisen yrityksiä tulkita sitä.

Joitakin hyvin harvoja kirjoja on joita joskus vielä luen. Kristuksen seuraamisesta, siis Tuomas Kempiläisen kirja. Kallis hunajanpisara on toinen. Ja jonkun norjalaisen pietistin kirjoittama kirja Pistin lihassa. Ja pikkukirjanen Let Go. Se on kanssa jonkun keskiaikaisen munkin kirjoittama.

Minulle on kerääntynyt monta hyllymetriä kirjoja, joista en mielelläni luovu. Syynä on se, että palaan moniin kirjoihin uudestaan ja uudestaan. Willcoxin Hunajanpisarakin on tullut luetuksi moneen kertaan. Mainitsemasi Pistin lihassa on Olav Valen-Sendstadin kirjoittama. Sekin on tuolla säilytettävien joukossa. Uusissa kirjoissa on harvoin säilytettäviä. Siihen on omat syynsä, joita on varmaan jo käsiteltykin.

Puhdas evankeliumi on niin arvokas asia, ettei kukaan ehdi luodata sitä eläessään pohjia myöten. Mutta, kuten sanottu, mitä arvokkaampi jokin asia on, sitä taidokkaampia ovat myös väärennökset.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #318 : 06.11.19 - klo:20:36 »
Pauluksen viimeisin viesti on hyvä kuvaus niistä syistä, jotka aiheuttivat sen että uudelleenarvioin 90 luvun loppupuolella hengellisten kirjojen arvon. Sen jälkeen olen lähes täysin jättänyt niiden lukemisen. Miksi en lukisi alkuperäistekstiä siis Raamattua eikä toisten ihmisen yrityksiä tulkita sitä.

Olen kanssasi samoilla linjoilla. 70-luvulla meille nuorille uskoville tarjottiin jos jonkinlaista kirjaa luettavaksi, mutta harva niistä oli rakennukseksi uskonelämälle - useimmat (näin jälkikäteen ajatellen) taisivat toisistaan poikkeavilla näkemyksillään ennemminkin sekoittaa nuorta uskovaa. Nykyisin Raamatun lisäksi pöydällä on vain Novum-kirjasarja.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #319 : 06.11.19 - klo:22:22 »
70-luvulla meille nuorille uskoville tarjottiin jos jonkinlaista kirjaa luettavaksi, mutta harva niistä oli rakennukseksi uskonelämälle - useimmat (näin jälkikäteen ajatellen) taisivat toisistaan poikkeavilla näkemyksillään ennemminkin sekoittaa nuorta uskovaa. Nykyisin Raamatun lisäksi pöydällä on vain Novum-kirjasarja.

Minulla on ollut erilainen nuoruus. Kolme vuotta uskoontuloni jälkeen lähdin työn perässä aivan uusiin ympyröihin toiselle paikkakunnalle. Vaikka liityinkin seurakuntaan, niin siellä ei kukaan suositellut mitään kirjoja ja varsinainen kiinnostukseni kirjoihin tuli vasta myöhemmin.

Jossain vaiheessa tuli myös kyky erottaa terve ja epäterve kirjallisuus, jota on esiintynyt kaikkina aikoina. Mutta ihan itsenäisesti olen kirjallisuuteen tutustunut ja löytänyt ihan todellisia aarteitakin. Onnittelen teitä, jotka olette viisauden ammentaneet Raamatusta, minulla on ollut toinen tie ja olen siitä kiitollien.
« Viimeksi muokattu: 17.04.20 - klo:17:02 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #320 : 06.11.19 - klo:22:30 »
Olen aina ollut melko haluton lukemaan kristillisiä kirjoja,
vaikka muuten luenkin paljon.
Raamattu riittää minulle.

Tosin tulin kauan sitten uskoon luettuani Urho Muroman kirjat
"Oletko pelastettu?" ja "Kuinka vaellat?".
Nekin ohjasivat paneutumaan Raamattuun.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #321 : 06.11.19 - klo:23:18 »
Olen aina ollut melko haluton lukemaan kristillisiä kirjoja,
vaikka muuten luenkin paljon.
Raamattu riittää minulle.

Tosin tulin kauan sitten uskoon luettuani Urho Muroman kirjat
"Oletko pelastettu?" ja "Kuinka vaellat?".
Nekin ohjasivat paneutumaan Raamattuun.

Olemme kulkeneet erilaisia teitä. En juurikaan lue muuta kuin hengellistä kirjallisuutta. En kuitenkaan ole kaikkiruokainen, vaan selvitän itselleni, että lukemistoni täyttää tietyt ehdot.

Lukuhalun olen saanut ikäänkuin geeneissä, sillä isäni luki paljon ja uskoontultuaan lähes yksinomaan hengellistä kirjallisuutta. Arvostan sitä perintöä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #322 : 07.11.19 - klo:13:06 »
Koin vuosikymmeniä alemmuutta ja syyllisyyttä,
kun en lukenut riittävän ahkerasti hengellisiä kirjoja.
Ajattelin jopa, että uskossa olemiseni laatu on heikompi ko. kirjallisuuta
paljon lukeviin verrattuna.
Oletin, että pelkkä Raamatun lukeminen on jotenkin aneemista uskoa,
josta puuttuu hienojen teosten kirjoittajien antama lisäpotku.

Vähitellen olen vapautunut tässä asiassa,
ja välillä luen jotakin ja välillä en lue.
Aina kun luen jotakin hengellistä kirjaa, näen tekstin sen kirjoittajan
yrityksenä selittää Jumalaa ja uskonelämää vain omista lähtökohdistaan käsin
ja omien rajojensa sisällä.
Kyse on yhden yksilön hapuilusta koettaessaan kuvata sitä Totuutta,
joka kuitenkin on kokonaan löydettävissä Raamatusta.
 
Jos joku selittää tekstissään jotakin hengellistä asiaa,
joka on minulle epäselvä tai vaikealta tuntuva,
saatan joskus harvoin saada ahaa-elämyksen,
mutta useimmiten suhtaudun selostukseen epäluuloisesti.

Jos kirjoittaja kuuluu johonkin tunnettuun herätysliikkeeseen, suuntaukseen,
kirkkokuntaan tms. järjestelmään, hän on omaksumiensa oppien sanansaattaja.
Jos opit ovat raamatullisia, ei tietysti ole ongelmaa.
Mutta aika usein on havaittavissa tietoista oman ryhmittymän
oppirakennelman pönkittämistä. 
Syynä voi olla esim. kirjan kustantaja,
joka edellyttää tietynlaista näkökulmaa.
Siksi en kaipaa kenenkään kirjailijan  erityisopillista selostusta esim.kasteesta,
sakramenteista, naisopettajuudesta tai muista näennäisesti
moniselitteisistä Raamatun aiheista.
Nämä asiat ovat auenneet minulle vähitellen lukiessani Raamattua rukoillen.

On myös mahdollista lukea erilaisia näkökulmia edustavia kirjoja ja
pysyä ns. suvaitsevaisena.
Ei kuitenkaan ole terveellistä antautua kaikenlaisten opintuulten
heiteltäväksi.
Jumalan Sanassa on aina pysyvä ja varma perustus,
joka ei vaihtele ihmismielipiteiden eikä aikojen mukana.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #323 : 07.11.19 - klo:14:14 »
Eräs kriteeri kristillisten kirjojen suhteen on lain ja evankeliumin erottaminen toisistaan. Jos tätä erottamista ei ole havaittavissa, niin mielenkiintoni kirjan suhteen ei juurikaan jatku. Sellaisia kirjoja ei nykyisin enää kustanneta, koska ne eivät saa aikaan paljoakaan kassavirtoja. Suuntaus on useinkin se, että sanoma koostuu erilaisista täytymisistä, mutta vanhemmasta kirjallisuudesta löytyy tässä suhteessa vielä helmiä.

Perin harvoin löytyy hengellinen kirja, jossa jotain virheellisyyttä ei olisi. Kaikkea on siis luettava arvioiden.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #324 : 19.12.19 - klo:18:47 »
Onko kukaan lukenut Risto Santalan kirjaa Savesta astiaksi? Ystävä suositteli sitä hetki sitten. En muista sitä lukeneeni, mutta aion lukea pikapuoliin. Se löytyy netistäkin: http://www.kirjasilta.net/santala/savesta/savesta.html
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #325 : 01.05.20 - klo:18:39 »
Onkohan kukaan sattunut lukemaan kirjoja, jotka löytyvät allaolevista linkeistä:
http://www.kristitynfoorumi.fi/UskvaiEvank.pdf
http://www.kristitynfoorumi.fi/armoonkoti.pdf

Toivon, että joku jaksaisi lukaista kirjat ja arvioida rehellisesti niiden sisältöä. Kirjoittaja ei ainakaan nykyisin kuulu mihinkään kuppikuntaan eikä kustantajaakaan enää ole olemassa.

Kirjojen paperiversioita tuskin saa enää mistään, joten on tyydyttävä nettiversioihin.
« Viimeksi muokattu: 01.05.20 - klo:21:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #326 : 01.05.20 - klo:20:38 »
Hänhän on ollut tuottelias kirjailija.Tuo kuppikunnattomuus lasketaan myös nykyisin "ansioksi".Täällä ajassa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #327 : 01.05.20 - klo:22:27 »
Lukaistu on kuten muutkin ko. kirjoittajan kirjat.
Armo on koti kirjasia olen antanut eteenpäinkin luettavaksi.

Vuosituhannen vaihteessa Lievosen "pieni lauma" lehti ja paperisena ilmestynyt "kristityn foorumi" (joka oli tosin netissäkin. Itselläni ei ollut silloin nettiä, joten piti kirjastossa lukea kirjaston koneella.) suureksi avuksi.
Monet ystävät koettivat jallittaa mukaan karismaattisuuteen kirjoin ja kasetein. Joku kuitenkin kaihersi niissä, ja sitten sain ko. lehdet.
Niitä lukiessa vertailin karismaattisia opetuksia; ja ymmärsin Aitomaan ja Lievosen opetuksen olevan Sanan mukaista; ja kaiherrus sai vahvistuksen. Pyhän Hengen ääni, joka varoitti.

Olen kiitollinen Aitomaalle ja Lievoselle rohkeudesta nousta vastavirtaan opettamaan niille, jotka halusivat kuulla mikä on Raamatullinen kanta asioihin.
Lievosen kirjoja hankin sittemmin myös; ja uskallan suositella niitä  muillekin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #328 : 02.05.20 - klo:10:18 »
Onkohan kukaan sattunut lukemaan kirjoja, jotka löytyvät allaolevista linkeistä:
http://www.kristitynfoorumi.fi/UskvaiEvank.pdf
http://www.kristitynfoorumi.fi/armoonkoti.pdf

Toivon, että joku jaksaisi lukaista kirjat ja arvioida rehellisesti niiden sisältöä. Kirjoittaja ei ainakaan nykyisin kuulu mihinkään kuppikuntaan eikä kustantajaakaan enää ole olemassa.

Kirjojen paperiversioita tuskin saa enää mistään, joten on tyydyttävä nettiversioihin.

Mun ehkä pitää selittää, miksi olen kiinnostunut noiden kirjojen arvioinnista. Se johtuu siitä, että olen tämmöinen perusänkyrä, joka en ihan hevillä usko, että jonkun hengentuote olisi kauttaaltaan hyvää ja raitista. Toisekseen tunnen tuon tyypin sen verran hyvin aika pitkältä ajalta, että minulla on omat syyni olla kriittinen.  ;)
« Viimeksi muokattu: 02.05.20 - klo:11:39 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #329 : 02.05.20 - klo:13:15 »
Kuulin juuri R.Santalan opetuksen tuosta kriittisyydestä.Hän oli alkukieltan taitaja ja opetti arviointi t. arvostelu sanan merkitystä logos sanan kautta.Siis ajatelkaa loogisesti,viisaasti ym.hyödyllistä Kaikkia ei aihe kiinnosta.Se on surku.