Puimatanner

Puimatanner => Raamattupiiri => Aiheen aloitti: sandia - 27.07.20 - klo:18:00

Otsikko: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 27.07.20 - klo:18:00
Aloin Jesajan ja Ilmestyskirjan jälkeen lukea Jeramian kirjaa. Ollut taas mahtavia lukuhetkiä. Luvut 1-8 kuvaavat erittäin terävästi jumalattoman ihmisen, siis meidän kaikkien ajattelumaailmaa. Ja sitten kuvan asiat eivät mene niinkuin olisimme toivoneet, Jeremian kirjan mukaan ihminen tekee johtopäätöksen, että Jumala petti hänet. :(

Olen ajatellut jossain välissä koota kaikki ne kuvaukset noista luvuista, mitkä juuri kuvaavat sitä mitä ihminen sanoo itsestään ja Jumalasta pääkopassaan.  Ainakin minä huomaan itsessäni yhä kapasiteettiin kaikkeen siihen.

Yhdeksäs luku ei ole yhtään sen mielenkiinnottomampi. Se kuvaa surullisella strategioita mitä ihminen tosi helposti käyttää toinen toistaan kohtaan.

Jae 9:2 on ihan sama mitä itse ajattelen!! Jos muistan jakeen oikein, mutta pitää mennä.....
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 27.07.20 - klo:19:28
Ei kun se olikin Jeremia 9:1, tai no ajatus jatkuu toiseen jakeeseen.

 Olisipa minulla majapaikka autiomaassa!
Silloin voisin jättää kansani,
lähteä pois ihmisten luota.

Kaikki he ovat avionrikkojia,
pettureita koko joukko.
2 -- Heidän kielensä on kuin jännitetty jousi,
aina valmiina valheeseen,
totuudesta he eivät piittaa.
He kulkevat synnistä syntiin,
minusta he eivät tahdo tietää,
sanoo Herra.


Erämaasta majapaikkaa minäkin olen etsinyt viimet vuodet. ::)
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 29.07.20 - klo:17:48
Kokosin tänä aamuna ne Jeremian kirjan viidessä ensimmäisessä luvussa kerrotaan mitä israelilaisten päässä liikkui Herrasta. Nuo kaikki ovat Raamatussa lainausmerkillä kuten tuohonkin laitoin.

"En halua palvella sinua!"
“En ole saastainen, en ole juossut baalien perässä”.
“Anna minun olla. Minä rakastan vieraita jumalia, niitä minä haluan seurata.”
Puulle he sanovat: “ Sinä olet isäni” ja kivelle:  “sinä olet minut synnyttänyt”.
“Me juoksemme minne itse haluamme, emme enää palaa sinun luoksesi.”
“Minä olen syytön, kääntyköön Herra viha minusta pois” “En ole syntiä tehnyt”
“Ei hänestä tarvitse välittää! Ei meitä kohtaa mikään onnettomuus.”
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 29.07.20 - klo:18:14
Ja tässä heidän johtopäätöksensä kun asiat alkavat menemään huonoon suuntaan: " Voi, Herra, Jumalamme! Olet pettänyt lupauksesi, jonka annoit tälle kansalle ja Jerusalemille. Sinähän sanoit: 'Teillä on oleva rauha', mutta nyt meillä onkin miekka kurkullamme."

Jeremia 4:10

Jumala on pettänyt heidät. ???
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: TJ - 04.08.20 - klo:23:05
Aloin Jesajan ja Ilmestyskirjan jälkeen lukea Jeramian kirjaa. Ollut taas mahtavia lukuhetkiä. Luvut 1-8 kuvaavat erittäin terävästi jumalattoman ihmisen, siis meidän kaikkien ajattelumaailmaa. Ja sitten kuvan asiat eivät mene niinkuin olisimme toivoneet, Jeremian kirjan mukaan ihminen tekee johtopäätöksen, että Jumala petti hänet. :(

Olen ajatellut jossain välissä koota kaikki ne kuvaukset noista luvuista, mitkä juuri kuvaavat sitä mitä ihminen sanoo itsestään ja Jumalasta pääkopassaan.  Ainakin minä huomaan itsessäni yhä kapasiteettiin kaikkeen siihen.

Yhdeksäs luku ei ole yhtään sen mielenkiinnottomampi. Se kuvaa surullisella strategioita mitä ihminen tosi helposti käyttää toinen toistaan kohtaan.

Jae 9:2 on ihan sama mitä itse ajattelen!! Jos muistan jakeen oikein, mutta pitää mennä.....
Minusta profeetta Jeremian kutsumus oli kuin käänteinen kuva Mooseksen tehtävästä. Temppelin tuhoutuminen, ja kansan joutuminen pois omasta maastaan herätti kansan hengellisen hädän. Oliko Jumala unohtanut Aabrahamille, Iisakille, Jaakobille ja Daavidille antamansa lupaukset?

Babyloniaan joutuminenhan oli kuin paluu takaisiin Egyptiin. Ensin Mooses oli johdattanut kansan pois Egyptin orjuudesta palvelemaan Jumalaa, mutta profeetta Jeremia ilmoitti kansan joutuvan uudelleen orjuuteen (Jer.2:5-6 ja Jer.2:11).

Kuningas Salomon rakennuttaman temppelin tuhoon oli syynä Salomon lähteminen lukuisten vaimojensa taivuttelemana palvelemaan epäjumalia (1.Kun.11:4-1-13). Siksi Jumala repäisi rikki Salomon valtakunnan hyljäten Salomon temppelin, ja luvattuun maahan istutettu Juudan kansa revittiin irti sekä pakotettiin uudelleen vieraan ikeen alle.

Uuden testamentin valossa katsottuna profeetta Jeremia itki kansan syntien tähden (Jer.9:11, Jer.13:17 ja Jer.14:17). Samoin Jeesus itki nähdessään Jerusalemin paatumuksen (Luuk.19:41). Profeetta Jeremia profetoi Jerusalemin ja temppelin tuhoamisen (Jer.26:6 ja Jer.26:12). Kristus ilmoitti temppelin ja sen uhripalveluksen loppumisen sekä ilmoitti temppelin lopullisen täyttymyksen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan (Mark.14:58 ja Joh.2:19 sekä Joh.2:21).
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 09.08.20 - klo:15:12
Minulta jäi luvusta 9 kertominen, vaikka innostuin siitä yhtä paljon kuin aikaisemmista luvuista.
Luku 9 puolestaan kuvaa tosin hyvin ihmisten suhtautumista toisiinsa. Siis miten synti kierouttaa ajattelua ja käyttäytymistä toisiin ihmisiin.

Siinä on aluksi se että olisipa minulla majapaikka autiomaassa. Ihan sama kuin minä ! Kaipaan myös voida yöpyä autiopaikassa. Nyt meillä on se truck camper juuri siinä mielessä. :) Jos Herra suo, pääsen vielä erämaahan yöpymään ja ihailemaan sitä luonto 24 h.

Laitan tähän listan niitä ominaisuuksia mitä Jeremia 9ssä on ihmisistä, siis meistä.

heidän kielensä on kuin jännitetty jousi, aina valmiina valheeseen, totuudesta he eivät piittaa.
veli pettää veljeään viekkaasti,
ystävä parjaa ystäväänsä takanapäin,
kaikki he pettävät toisiaan,
heidän kielensä on tottunut valheeseen,
vääryyttä he tekevät, eivät pysty kääntymään,
sortoa sorron päälle,
petosta petoksen päälle.

Siis melko kieroa toimintaa toinen toista kohtaan.


Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 18.08.20 - klo:16:01
Vähän monologiaa tää juttu, mutta kun tekee mieli kertoa. :P

Jeremiasta löytyy myös sellainen teema, että israelilaiset ikäänkuin näennäisesti käyttäytyivät ajoittain hengellisesti ja profeettojakin oli, mutta Jumala näki koko homman valheellisuuden. Siis se ikäänkuin näytti oikeelta, mutta, mutta...
Mm. luvussa 14.

Vaikka nämä ihmiset paastoavat, minä en kuule heidän valitustaan; vaikka he uhraavat polttouhreja ja ruokauhreja, he eivät saa minua leppymään. Miekalla, nälällä ja rutolla minä teen heistä lopun."

13 Minä vastasin: "Mutta Herra, Jumalani, profeetathan puhuvat heille näin: 'Ette tule näkemään miekkaa ettekä nälänhätää, sillä Herra antaa teille pysyvän onnen tässä maassa.'" 14 Herra sanoi minulle: "Silkkaa valhetta julistavat profeetat minun nimissäni! Minä en ole heitä lähettänyt, en ole antanut heille tehtävää enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, tyhjiä ennustuksia ja petollisia kuvitelmiaan he teille julistavat. 15 He ovat ennustaneet minun nimissäni, vaikka minä en ole lähettänyt heitä, ja sanoneet, ettei miekka eikä nälänhätä tule tähän maahan.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 18.08.20 - klo:16:09
Sitt joku keksi että jos laitetaan Jeremia rukoileen meidän puolesta, niin ehkä Jumala tekee ihmeen ja pelastaa meidät. Mutta oma sydän jäi kovaksi. Jeremia 21:2.

Sinänsä kekseliästä porukkaa. ???
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 04.09.20 - klo:17:33
Mulla olisi niin hirveän paljon kirjoitettavaa taas Jeremiasta. En oikein tiedä mitä tehdä tällä kirjoitusinnollani. En halua pitää monologia puimatantereella, mutta sitten pitäisi keksiä jokin toinen paikka koota ajatuksiani. Kirjaakin olen ajatellut kirjoittaa, mutta ei ihmiset taida oikein kirjoja enää lukea. Painaisikohan KL mun kirjan. ??? Voisihan sitä tehdä ekaksi kirjoituksen ja sitten tarjota. Ehkä teen niin.

Laitoin FBhen suljetun ryhmän jotta siellä voisi kirjoitella vapaammin omia ajatuksia kun ei ihmiset oikein keskustele mistään FBsta, enkä itsekään halua täyttää profiilia siten että kaverit kokee että paasaan heille. Ellei tekisi toista profiilia ihan sitä varten. Onhan siellä muillakin enemmän kuin yksi profiili.

Mutta siis ajatuksia Jeremiasta. Päätin laittaa sen nopeammin omin sanoin, siis mitä olen lukenut viime päivinä, tulee ehkä lyhyempi.

1. Jeremia napisi Herralle kovaa kohtaloaan, ja minua on kauan puhutellut se miten Jumala vastasi Jeremialle.
Sentähden, näin sanoo Herra: "Jos sinä käännyt, niin minä sallin sinun kääntyä, ja sinä saat seisoa minun edessäni. Ja jos sinä tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani. He kääntyvät sinun tykösi, mutta sinä et käänny heidän tykönsä.

2. Jeremiassa on yllättävän paljon vääristä profeetoista. Jeremia 23ssa alkaa. Jae 14:Mutta Jerusalemin profeetoissa minä olen nähnyt kauhistuksia: aviorikosta ja valheessa vaeltamista; he vahvistavat pahantekijäin käsiä, niin ettei kukaan käänny pois pahuudestansa. He ovat minun edessäni kaikki kuin Sodoma, ja kaupungin asukkaat kuin Gomorra.  Jeremialla oli melko rankka jotos yhden väärän profeetan kanssa. Luku 28. Sitten siellä oli Uria, joka kyllä puhui Jumalan mielenmukaisesti, mutta hän alkoi PELÄTÄ ihmisiä ja pakeni ja sitä kautta murhattiin.  :(

3. Minusta onyvin mielenkiintoista se, että Jumala halusi kansan nöyrtyvän sortajan, siis Babylonian edessä!! Herra selvästi sanoi että ainoa tapa pelastua on nöyrtyä pahan edessä, minkä Jumala on sallinut. Sitä kautta Herra ajallaan nostaa!! Toi on hirveän iso juttu.



Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Soltero - 04.09.20 - klo:18:57
Olisi minullakin monia asioita, joita on tullut mieleen Jeremian kirjaa lukiessani.
Mutta luen Raamattua aina uudelleen alusta loppuun.
Olen juuri Laulujen laulussa ja aloittamassa Jesajaa.
Siksi on hankalaa hypätä yhtäkkiä Jeremiaan.
Tietysti luen päivittäin muitakin raamatunkohtia kuin vuorossa olevaa ja teen vertailuja viittausten ym. perusteella.
Silti Raamatun kirjojen järjestyksellä on kokonaisuuden kannalta merkitystä,
joten Jeremiaan syvennyn taas aikanaan.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 05.09.20 - klo:00:51
Juu luen samalla tavalla. Aina ikäänkuin eka kertaa.

Tuossa yllä mainitsemani kohdat puhuttelevat minua hyvin paljon. Ensinnäkin Jumala sanoi Jeremialle, että sä pystyt parempaan kuin tuohon, ja Herra odotti myös parempaa Jeremialta.
Toisekseen se on todella suuri totuus, että sorron edessä Jumalan oman on todella viisasta nöyrtyä. Siinä on hengellisen voiton salaisuus. Niin Jeesuskin voitti saatanan. Filistelaiskirjeessä on siitä todella vakuuttava kuvaus. Kun nöyrtyy tilanteessa kuin tilanteessa, Herra voi toimia ja anamme hänelle mahdollisuuden olla HERRA omassa elämässämme. Se peloittaa inhimilliseltä kannalta, mutta se on uskon askel.

Sitten ne profeetat. Valheprofeettoja ilmestyi varsinkin tilanteiden ollessa vaikeita. He lupasivat hyvää tuosta vaan ja käyttäytyivät ikäänkuin Herran profeetat, mutta puhuivat valhetta. Ei ihme että vastaavia esiintyy nytkin.

Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 28.09.20 - klo:16:49
Wow, luin taas vahvaa settiä Jeremiasta.
Luin muistaakseni luvusta 38. Jeremia sai profetian kuningas kansalle, että että jos he eivät  suostu lähtemään Jerusalemista he kuolevat. Ainoa tapa selvitä hengissä oli suostua valloittajan valtaan. Taisin kirjoittaa jos tästä. Mutta seuraavat tapahtumat olivat puhuttelevia.

Jotkut tyyppivät raivostuivat Jeremialle ja vaativat kuninkaalta tappaa hänet. Kuningas suostui heidän vaatimukseensa ja Jeremia heitettiin kaivoon.  Siellä ei ollut vettä, tiedä häntä oliko hänen tarkoituksensa upottaa hänet kaivoon. Mutta Jeremia upposi osaksi liejuun kaivon pohjalla. Tosi rankka paikka. Tarkastin. He todella halusivat tappaa Jeremian. Eivät ilmeisesti tienneet että se kaivo oli tyhjä.

Siellä oli kuitenkin etiopialaissyntyinen mies, Ebed-Melek nimeltään, joka jostain syystä ei halunnut Jeremialle käyvän noin pahasti, ja hän lähetti kuninkaalle sanan miten oli käynyt. Jeremia vedettiin kaivosta pois muistaakseni Sidkian käskystä ja hän jäi vankilan pihalle vangiksi. On siinä tietty helpompi kuin kaivossa.

Sidkia muistaakseni halusi kuullakin mitä Jeremialla oli Herralta ja siis kuuli vakavan varoittavan profetian.

Jonkun ajan kuluttua Babylonia sitten hyökkäsi Jerusalemiin. Kuningas Sidkia joutui katselemaan kun hänen kaikki poikansa tapettiin! Hänet vietiin vankina pois Jerusalemista. Ja hänen silmänsä puhkaistiin. Herra voi joskus varoittaa todella vaikeista tilanteista.


Mutta se mikä kaiken tän keskellä oli ihmeellistä, että Herra pelasti etiopialaisen miehen, Ebed-Melekin, hengen, joka oli auttanut Jeremiaan kun Jeremia oli heittänyt kaivoon.

Hänestä kirjoitetaan, ETTÄ
HÄN TURVAUTUI HERRAAN, HÄN PELASTUI!!

Eli Ebed Melek oli sydämessään kääntynyt Jumalan puoleen!
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 29.09.20 - klo:17:56
Tässä Jumalan lähettämä sana Ebed-Melekille:
Mene nubialaisen Ebed-Melekin luo ja kerro hänelle: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Nyt minä annan toteutua sen, mitä olen tästä kaupungista puhunut: se ei pelastu, vaan tuhoutuu! Saat nähdä sen omin silmin, kun tuhon päivä tulee. 17 Mutta sinut minä pelastan sinä päivänä, sanoo Herra. Et joudu niiden käsiin, joita pelkäät. 18 Koska olet turvautunut minuun, minä pelastan sinut, niin ettet kaadu miekkaan vaan säilytät henkesi. Tämän minä, Herra, lupaan."

Jännä, kaiken sen tuhon ja tuomion keskellä Herralla on aikaa keskittyä yhteen ihmiseen ja pelastaa se joka häneen turvautuu!
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 01.10.20 - klo:17:51
Tässä jännä toinen yksityiskohta Jeremia 39:10ssä.

Babylonialaiset tuhosivat Jerusalemia hirvittävästi, ja veivät suuren osan kansaa pakkosiirtolaisuuteen, mutta sitten joukko köyhiä jätettiin paikoilleen ja heille jopa annettiin viinitarhoja ja peltopalstoja!

Babylonialaiset polttivat kuninkaan palatsin ja Jerusalemin asukkaiden talot sekä repivät maahan kaupungin muurit. 9 Sen jälkeen henkikaartin päällikkö Nebusaradan vei pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan kaikki Jerusalemin jäljellä olevat asukkaat: sekä ne, jotka olivat jääneet kaupunkiin, että ne, jotka olivat karanneet babylonialaisten puolelle. 10 Mutta osan köyhistä, niistä, joilla ei ollut mitään omaisuutta, Nebusaradan jätti Juudaan, ja hän antoi heille viinitarhoja ja peltopalstoja.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Soltero - 01.10.20 - klo:19:51
Tässä jännä toinen yksityiskohta Jeremia 39:10ssä.

Babylonialaiset tuhosivat Jerusalemia hirvittävästi, ja veivät suuren osan kansaa pakkosiirtolaisuuteen, mutta sitten joukko köyhiä jätettiin paikoilleen ja heille jopa annettiin viinitarhoja ja peltopalstoja!

Babylonialaiset polttivat kuninkaan palatsin ja Jerusalemin asukkaiden talot sekä repivät maahan kaupungin muurit. 9 Sen jälkeen henkikaartin päällikkö Nebusaradan vei pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan kaikki Jerusalemin jäljellä olevat asukkaat: sekä ne, jotka olivat jääneet kaupunkiin, että ne, jotka olivat karanneet babylonialaisten puolelle. 10 Mutta osan köyhistä, niistä, joilla ei ollut mitään omaisuutta, Nebusaradan jätti Juudaan, ja hän antoi heille viinitarhoja ja peltopalstoja.
Nebukadnessar oli tuossa ilmeisesti Pahan asialla.
Jumalahan oli monta kertaa varoittanut, että kukaan ei saa jäädä Juudaan,
vaan Hän lupasi hyvän tulevaisuuden vain niille, jotka lähtevät pakkosiirtolaisuuteen.
Baabelin vankeus oli paitsi kuritusta, myös puhdistava toimenpide syntisille juutalaisille.
Siitä kieltäytyvät olivat huonoja viikunoita, jotka jäivät puhdistumatta ja ilman armoa.
Jeremia 24 kertoo tästä.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 01.10.20 - klo:22:43
Itse ajattelen, että ehkä keskeisin oli että vihollisen vallan alle on taivuttava. Siis nöyrryttävä pahan edessä ja sitä kautta Jumala tulee ajallaan pelastamaan. Eli en ajattele tuosta aivan niinkuin sanoit.

Muistelisin juuri että tuo taipuminen oli se mitä Herra halusi.

Jeremia 27:
11 Mutta sen kansan, joka taivuttaa kaulansa Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelee häntä, sen minä annan jäädä omaan maahansa, sanoo Herra; se saa sitä viljellä ja siinä asua."

   
Sidkialle, Juudan kuninkaalle, minä puhuin aivan samalla tavalla, sanoen: Taivuttakaa kaulanne Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelkaa häntä ja hänen kansaansa, niin te saatte elää.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Soltero - 01.10.20 - klo:23:34
Itse ajattelen, että ehkä keskeisin oli että vihollisen vallan alle on taivuttava. Siis nöyrryttävä pahan edessä ja sitä kautta Jumala tulee ajallaan pelastamaan. Eli en ajattele tuosta aivan niinkuin sanoit.

Muistelisin juuri että tuo taipuminen oli se mitä Herra halusi.

Jeremia 27:
11 Mutta sen kansan, joka taivuttaa kaulansa Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelee häntä, sen minä annan jäädä omaan maahansa, sanoo Herra; se saa sitä viljellä ja siinä asua."

   
Sidkialle, Juudan kuninkaalle, minä puhuin aivan samalla tavalla, sanoen: Taivuttakaa kaulanne Baabelin kuninkaan ikeen alle ja palvelkaa häntä ja hänen kansaansa, niin te saatte elää.
Tarkoitin siis niitä juutalaisia, jotka eivät jostain syystä lähteneet pakkosiirtolaisuuteen eli eivät noudattaneet Jumalan tahtoa.
Heitä sanotaan syömäkelvottomiksi, huonoiksi viikunoiksi.
Jer. 24: 8-10
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 02.10.20 - klo:01:53
Juu heistä minäkin puhuin. Tämä ryhmä ei "ei suostunut". Heidät jätettiin babylonialaisten toimesta.

Mutta joo totta. Taidat olla oikeassa. He olivat JO jääneet sinne, siis aikaisemmin.

Pitäisi tehdä aikajana ja seurata sitä ja profetioita.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 03.10.20 - klo:12:19
Ei kun ei sittenkaan. Ei kai Babylonia kahteen kertaan Jerusalemiin hyokannyt?  Pitaa tsekata.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Anton - 03.10.20 - klo:15:33
Luultavasti köyhillä, joilla ei ollut mitään, tarkoitetaan orjia. Eli eivät he olisi itse voineet päättää lähteä, vaikka olisivat halunneet. Siksi Jumala armahti heitä ja antoi heille siunauksen, kun tuomio kohtasi muuta kansaa.

Lisäys: En ole tosin lukenut Jeremian kirjaa kokonaisuutena piiiitkään aikaan, tuo käsitys on jäänyt minulle aiemmilta lukukerroilta. Voi olla, että olen väärässä.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Soltero - 03.10.20 - klo:15:40
Ei kun ei sittenkaan. Ei kai Babylonia kahteen kertaan Jerusalemiin hyokannyt?  Pitaa tsekata.
Babylonian kuningas Nebukadnessar valloitti Juudan ensimmäisen kerran
v. 605 ja toisen kerran v. 597.
Viimein hyökkäys tapahtui v. 586,
jolloin myös temppeli hävitettiin.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 03.10.20 - klo:17:21
Joo pitaa seurata huolellisemmin. Tuntuu holmolta etta multa jai toi valiin.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 03.10.20 - klo:18:31
Luultavasti köyhillä, joilla ei ollut mitään, tarkoitetaan orjia. Eli eivät he olisi itse voineet päättää lähteä, vaikka olisivat halunneet. Siksi Jumala armahti heitä ja antoi heille siunauksen, kun tuomio kohtasi muuta kansaa.

Lisäys: En ole tosin lukenut Jeremian kirjaa kokonaisuutena piiiitkään aikaan, tuo käsitys on jäänyt minulle aiemmilta lukukerroilta. Voi olla, että olen väärässä.

Juu tuon kuvan itsekin sain. Otan takapakkia ja luen huolellisemmin.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 04.10.20 - klo:18:34
Toisessa kuninkaiden kirjassa on asia on selvästi ilmaistu, joten sain selville asioiden kehittymisen. Babylonia hyökkäsi ensimmäisen kerran Jerusalemiin kuningas Jojakimin aikana. Jojakim aluksi tunusti Babylonian ylivallan, mutta myöhemmin kapinoi heitä vastaan. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi poikansa Jonakin. Hän oli kuninkaana vain noin 3 kk. Hänen aikanaan Babylonia hyökkäsi uudelleen. Siinä vaiheessa vietiin kansaa pakkosiirtolaisuuteen. Köyhät jätettiin paikoilleen jakeen 2. Kun. 24:14 mukaan.

Nebuknessarin otettua Jonakinin vangiksi hän asetti Jojakimin veljen, siis Jonakinin sedän kuninkaaksi. Hänen alkuperäinen nimesä oli Mattanja, mutta Nebukdnessar antoi hänelle nimen Sidkia. Sidkiakin nousi kapinaan Babylonian kuningasta vastaan. Hänet vangittiin ja vietiin muiden kanssa Babyloniaan. Silloinkin jätettiin köyhiä paikalleen ja sanottiin että heidän piti hoitaa peltoja ja viinitarhoja.

Heillä tuskin oli mitään valtaa mihinkään suuntaan, eivätkä he siis sinänsä kapinoineetkaan.
He tekivät mitä käskettiin. Mielestäni Raamattu ei anna ymmärtää, että Jumala tuomitsi heidät kapinoinnista samalla tavalla kuin kuninkaat ja muut joilla oli enemmän valtaa ja resursseja.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Anton - 04.10.20 - klo:23:28
...Silloinkin jätettiin köyhiä paikalleen ja sanottiin että heidän piti hoitaa peltoja ja viinitarhoja.

Heillä tuskin oli mitään valtaa mihinkään suuntaan, eivätkä he siis sinänsä kapinoineetkaan.
He tekivät mitä käskettiin. Mielestäni Raamattu ei anna ymmärtää, että Jumala tuomitsi heidät kapinoinnista samalla tavalla kuin kuninkaat ja muut joilla oli enemmän valtaa ja resursseja.

Tutkin asiaa uudelleen, ja näen asian edelleen myös tuolla samalla tavalla.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: Soltero - 05.10.20 - klo:11:55
Niille juutalaisille, jotka eivät lähteneet pakkosiirtolaisuuteen, vaan jäivät syystä tai toisesta Juudaan,
kävi lopulta huonosti.

Gedalja, jonka Baabelin kuningas oli asetttanut heidän ja naapurimaista tulleiden juutalaisten päälliköksi (Jer. 40:7), houkutteli heidät asettumaan Mispaan,
jossa he elivätkin runsaudessa (jae 12).
Kuitenkin Ismael tappoi Gedaljan ja yritti viedä juutalaiset Ammonin maahan.
Kansa pääsi takaisin Mispaan ja lähti sieltä
Joohananin johdolla Egyptiin.
Tästä Jumala oli ankarasti varoittanut Jeremian kautta.
Kansa ei totellut, jolloin alkoi toteutua Jumalan ilmoitus:
"Juudan jäännöksestä ei kukaan pelastu." (Jer. 44:14).
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 05.10.20 - klo:17:25
En ole vielä luvussa 44. Yritän seurata tapahtumien kulkua huolellisesti.
Nyt olen kuitenkin oppinut, että Jeremian kirjakaan ei täysin ole kronologisesti suoraviivainen. Luvussa 21 on siitä kun Sidkian aikana Nebukadnessar piirittää Jerusalemia kun taas luvussa 22 on kirjattu profetia kuningas Jojakimia joka oli jo kuollut kun Sidkia tuli kuninkaaksi.

Oon aina ihmetellyt miksi Raamatussa on useampi kirja mikä näyttää kertovan samat jutut. Mutta ilmeisesti siitä on apua, kun saa tarkemman selvän mitä tapahtui.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 05.10.20 - klo:17:49
Herran sanat Jojakimille oli todella kohti menevät.

Voi sinua, joka rakennat talosi
vääryydellä,
yläsalisi ilman oikeutta,
joka panet miehet työhön
mutta et maksa heille palkkaa!
14 Sinä sanot:
"Minä teen itselleni ison palatsin,
avarat yläsalit,
laitan talooni ikkunat,
paneloin sen setripuulla
ja maalaan punavärillä."
15 Siinäkö sinä näytät kuninkuutesi,
että sinulla on komeat setrilaudat?
Kyllähän isäsikin söi ja joi kyllikseen,
mutta silti hän huolehti siitä,
että maassa vallitsi oikeus ja vanhurskaus.
Siksi hänen kävi hyvin.
16 Hän puolusti kurjan ja köyhän oikeutta,
ja siksi kaikki oli silloin hyvin.
Joka näin tekee,
hän tuntee minut, sanoo Herra.
17 Mutta sinun silmäsi ja sydämesi eivät tavoittele muuta kuin omaa voittoasi, viattomien veren vuodatusta, sortoa ja väkivaltaa!


Jakeesta 18 ilmenee, että tämä oli Jojakimille. Siitä alkaa Herran lausuma tuomio hänelle.
Laitoin tuohon vain sen miten Herra näki hänen elämänsä.

Siinä mm. ilmenee, että hän sorti köyhiä. Jumala usein tuomitsi hyvin selvästi köyhien sortamisen.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 05.10.20 - klo:18:17
Niille juutalaisille, jotka eivät lähteneet pakkosiirtolaisuuteen, vaan jäivät syystä tai toisesta Juudaan,
kävi lopulta huonosti.

Gedalja, jonka Baabelin kuningas oli asetttanut heidän ja naapurimaista tulleiden juutalaisten päälliköksi (Jer. 40:7), houkutteli heidät asettumaan Mispaan,
jossa he elivätkin runsaudessa (jae 12).
Kuitenkin Ismael tappoi Gedaljan ja yritti viedä juutalaiset Ammonin maahan.
Kansa pääsi takaisin Mispaan ja lähti sieltä
Joohananin johdolla Egyptiin.
Tästä Jumala oli ankarasti varoittanut Jeremian kautta.
Kansa ei totellut, jolloin alkoi toteutua Jumalan ilmoitus:
"Juudan jäännöksestä ei kukaan pelastu." (Jer. 44:14).

Luvun 44 profetia on Sidkialle ja hänen kanssaan Egyptiin paenneille. Se on jakeessa 1. Osa jengiä kapinoi siten, että lähtivät muihin maihin. Tuskin ne köyhät sinne pakeni. Arvelisin.
Luvussa 43 on heidän ideastaan paeta Egyptiin. Itse asiassa heidän oltiin määrätty pysymään Juudassa, mutta he päättivät lähteä ulkomaille pakoon. Jotkut olivat jo sitä ennen paenneet eri maihin, mutta sitten palanneet.

Luvussa 42 oli jo Herra varoitus: "älkää menkö Egyptiin"

Eli en näe että Juudasta poislähteminen oli se absoluutti, vaan se, että nöyrtyi Jumalan neuvomana alistumaan vihollisen vallalle. Sitä kautta Herra voi pelastaa.

Se on tosi tärkeä hengellisenkin taistelun periaate.
Jeesus juusi sillä tavalla sai voiton kaikesta vihollisen vallasta. Alistui Isän tahtoon.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 31.10.20 - klo:16:38
Luin luvun 42 tarkemmin ja se on kokonaisuutena mahtava opetus ihmisen epäuskosta ja sen vastakohtana Jumalan hyvyydestä, minkä ihminen ikävä kyllä torjuu.

Jeremia oli Mispa nimisessä paikassa Juudeassa ja joukko paikallisia tuli kysymään häneltä mitä Jumala ehkä neuvoisi heitä tekemään. Vannottelivat tosi paljon, että me kyllä ihan varmasti totellaan Jumalaa, sanoo hän mitä vaan.
Jeremia teki työtä käskettyä.

Tässä mitä he sanoivat Jeremialla joka oli luvannut kysyä Herralta heidän puolestaan:

 He sanoivat Jeremialle: "Herra on lahjomaton ja luotettava todistaja. Rangaiskoon Herra, sinun Jumalasi, meitä, ellemme tee juuri niin kuin hän käskee meidän tehdä! 6 Me tottelemme Herraa, Jumalaamme. Olemmehan lähettäneet sinut kysymään häneltä neuvoa. Olkoon hänen tahtonsa mikä tahansa, me teemme niin kuin Herra, meidän Jumalamme, sanoo, jotta meille kävisi hyvin."

Tässä on Jumalan vastaus heille. Täynnä armoa ja rakkautta ja lohdutusta:
Jos jäätte asumaan tähän maahan, minä rakennan teistä kansan enkä hävitä teitä, minä istutan teidät enkä revi pois. Minä olen murheellinen, kun minun täytyi antaa tuhon kohdata teitä. 11 Te pelkäätte nyt Babylonian kuningasta. Mutta minä, Herra, sanon teille: Älkää pelätkö häntä, älkää olko kauhuissanne! Minä olen teidän kanssanne, minä pelastan teidät ja vapautan teidät hänen vallastaan. 12 Minä osoitan teille laupeutta, niin että hän armahtaa teitä ja antaa teidän palata omaan maahanne.'

Tässä kansan reaktio Jumalan neuvolle:
"Älä valehtele! Ei Herra, meidän Jumalamme, ole lähettänyt sinua ilmoittamaan, ettemme saa mennä Egyptiin ja asettua sinne. 3 Baruk, Nerian poika, yllyttää sinua meitä vastaan! Hän haluaa meidän joutuvan babylonialaisten käsiin, jotta he surmaisivat meidät tai veisivät meidät pakkosiirtolaisina Babyloniaan."


Aikamoinen dialogi :-\
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 07.12.20 - klo:20:02
Jeremia 50ssä on sitten lupaus siitä ajasta jolloin Israelin ja Juudan asukkaat taas etsivät Herraa.
Minusta se on kaunis ja lohdullinen. Jumalan armo on ihmeellinen.

 Noina päivinä, tuohon aikaan,
sanoo Herra,
Israelin ja Juudan asukkaat palaavat yhdessä.
He kulkevat tietään itkien
ja etsivät Herraa, Jumalaansa.
5 He kysyvät tietä Siioniin, sitä kohti he suuntaavat katseensa. "Tulkaa! Palatkaamme Herran luo pysyvään liittoon, jota emme enää riko."
6 -- Minun kansani oli kuin eksyneitten lauma,
paimenet olivat johtaneet sen harhaan,
vieneet oudoille vuorille.
Vuorelta toiselle se kulki
unohtaen oman tarhansa.
7 Kaikki raatelivat eksyneitä, kaikki, jotka heidät kohtasivat. Heidän vihollisensa sanoivat: "Emme me tee väärin, sillä he ovat rikkoneet Herraa vastaan."
-- Totisesti, Herra on oikea laidun, hän on ollut isienkin toivo!

Jossain vaiheessa on Jumalan oma toteaa, että Herra on sittenkin SE OIKEA laidun.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 07.12.20 - klo:20:38
On todella jännä, miten erilaisia Jesajan ja Jeramian kirjat ovat.
Jesaja muistuttaa enemmän Ilmestyskirjaa kuin Jeremian kirjaa.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 31.01.21 - klo:18:54
Jopas jotakin, miten minulta noin iso asia on jäänyt huomaamatta, kun luin Jeremian kirjaa läpi.
Eräässä kohdassa, en muista lukua, Jeremia oli kirjoittanut tai kirjoituttanut oppilallaan Herran antaman sanoman kuninkaalle. Ja tämän Jeremian apurin oli määrä mennä lukemaan se kuninkaalla ja/tai antamaan se kirjoitus kuninkaalle. Kuningas sattui juuri istuskelemaan avotulen äärellä, ja hän heitti Jeremian saaman profetian sivu sivulta tuleen.

Jeremia 36

22. Mutta kuningas istui talvihuoneessa - oli yhdeksäs kuukausi - ja hänen edessään oli palamassa hiilipannu.
23. Ja aina kun Jehudi oli lukenut kolme tai neljä palstaa, leikkasi kuningas ne pois kirjurinveitsellä ja viskasi tuleen, joka oli hiilipannussa, kunnes koko kirjakäärö oli palanut loppuun tulessa, joka oli hiilipannussa.
Otsikko: Vs: Jeremian kirja
Kirjoitti: sandia - 31.01.21 - klo:20:53
Itse pidän Jeremian kirjasta siitä syystä, että se toimii erittäin hyvänä peilinä oman elämän suhteen. Se opettaa paljon siitä minkälainen ajattelumaailma ja asenteet ovat Jumalan tahdon vastaisia ja siis esteenä sille, että Jumalan rakkaus voi koskettaa minua. Eli se auttaa tekemään parannusta ja sitä kautta lähestymään Jumalaa.