MITÄ RAAMATTU PUHUU PELASTETTUJEN EDELTÄ MÄÄRÄÄMISESTÄ?
Room.8:29 "Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;"
Kreikassa "edeltämäärätä" on "pro'orizo" [προορίζω]. Sana merkitsee edeltä asetetun rajan asettamista.
UT puhuu pelastettujen edeltä määräämisestä:
(1) Room.8:29 - edeltä määrätty Jeesuksen kuvan kaltaisiksi
(2) Room.8:30 - edeltä määrätty loppuun saatetun pelastuksen osallisuuteen
(3) 1Kor.2:7 - edeltä määrätty Jumalan kirkkauden osallisuuteen - eli salatun Jumalan viisauden, eli Herran Jeesuksen tuntemiseen
(4) Efe.1:5 - edeltä määrätty Jumalan lapseuteen, Isän Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta
(5) Efe.1:11 - edeltä määrätty Herrassa Jeesuksessa osoitettuun perintöosaan - Jumalan aivoituksen mukaisesti, Hänen oman tahtonsa päättämän mukaan
Kalvinisti helposti ajattelee, että edeltä määrääminen tarkoittaa ihmisen tahdon ulkopuolella tehtyä Jumalan suvereenia päätöstä siitä, kuka pelastuu kuka ei. Missään Raamattu ei kuitenkaan tällaista opeta. Ihminen kykenee hylkäämään pelastuksen (1Tim.1:19; 1Tim.5:12; 1Piet.2:4), sekä vastaan ottamaan pelastuksen (1Tess.1:6; 1Tess.2:13). Täten raamatullinen oppi Jumalan tekemän pelastuksen edeltä määräävästä merkityksestä, ei sulje pois ihmisen vastuuta - joko ottaa vastaan pelastuksen sana, tai hyljätä se.
Mitä sitten edeltä määrääminen tarkoittaa? Mielestäni Apt.3:19-20 antaa siihen vastauksen:
Ap.t.3:19-20 "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen."
Vaikka kohdassa on sana προκηρύσσω ("edeltä-julistettu") - viitaten VT:n profeettojen ilmoitukseen tulevasta Messias Jeesuksesta (Room.1:1-3), on teksti edeltä määräämiseen liittyvä. Jumalan edeltä määrätty pelastus on ilmoitettu VT:n profeetoissa, koskemaan Herraa Jeesusta, jossa yksin ja ainoastaan on pelastus. Herra Jeesus on siis Jumalan edeltä määräämisen kohde, ei edeltä erotelluksi tulleet ihmiset (toinen pelastukseen/toinen kadotukseen).
Myös Ef.1:4-5 osoittaa, että valinta - ennen maailman perustamista - on tapahtunut Isän ja Pojan välillä, ei Jumalan ja pelastuvien/kadotuksen edeltä määrättyjen välillä. Täten edeltäpäin määrääminen on Herran Jeesuksen aseman asettamista, ainoana pelastajana, ja tienä Jumalan lapseuteen. Tätä tukee samoin Ef.1:11 jossa pelastetut, uskoessaan Jeesukseen - saavat perintöosan Hänessä, eli Jeesuksessa. Valinnan kohde ennalta määräämisessä on Jeesus, ei edeltä käsin - vastoin tahtoaan - eroteltavat ihmiset.
Ap.t.4:27-28 osoittaa, että Jeesuksen kuolema ristillä oli jo edeltämäärättyä, Jumalan oman suvereenin päätöksen kautta. Tämäkin osoittaa, että edeltä määrääminen ei kohdistu ihmisten edeltä jakamiseen eri ryhmiin, vaan Jumalan rakkauden suvereeniin päätökseen Isän ja Pojan välillä, jossa Jeesus antaa henkensä vapaaehtoisesti - Isän tahdon tehden, kuolemaan ristillä maailman synnin tähden.
Pelastettujen valinta on siis siinä että Herra Jeesus on Jumalan oman päätöksen nojalla ainoa pelastus, ainoa välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Kaikki muu edeltä määrätty osa pelastetuille, perustuu yksin tähän Jumalan valintaan, joka Efe.1 mukaan tapahtui ennen maailman perustamista.
Room.8:29 liittää edeltä määräämiseen, edeltä tuntemiseen. Jumala tuntee jokaisen ihmisen luomistyönsä pohjalta, sillä Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Herra Jeesus on Jumalan kuva, ennen maailman luomista (Kol.1:15). Täten Jumalan pelastava rakkaus kohtaa kaikkia ihmisiä, koska kaikki ihmiset ovat Jumalan kuvassa luotuja. Edeltä määrääminen on tässä nyt pelastuksen asettamista yksin Herraan Jeesukseen.
Kun näin yhdistämme Jumalan Sanan kohtia, menee opetus kokonaisvaltaisesti kohdalleen. Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä Pojassaan Jeesuksessa, ja pelastus on avoin kaikille ihmisille. Valinta on tapahtunut Jumalassa itsessään - vain Herra Jeesus on tie Jumalan lapseuteen. Ihmisen sydän kohtaa tämän valinnan, Jumalan Sanassa ja Pyhän Hengen työn alla, ja ihmisellä on siinä tilanteessa mahdollisuus valita, tai hyljätä.
Edellä jo osoitin Raamatusta, että ihminen voi hyljätä pelastuksen sanan.