Kirjoittaja Aihe: Valtava ahdistus kalvinismista  (Luettu 41999 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #270 : 22.04.18 - klo:18:43 »
Olin ollut sitä ennenkin rankoissakin hengellisissä taisteluissa, ja aloin haistella vihollisen toimia tässä tilanteessa.
Tajusin että olin paineessa missä mulle ikäänkuin sanottiin: " luovuta toi sun Raamatun lukusi, heitä aivosi metsään ja kuuntele kalvinistipastoria".

Kun tajusin että tuo oli tilanne, tajusin että olin vihollisen hyökkäyksen kohteena ja rukoilin Herralta apua ja selvennystä.
Ja selvennys tuli. Koin Herran antaneen minulle tämän kysymyksen: Mihin kalvinisti voi perustaa pelastusvarmuutensa


Aloin miettiä tuota heidän oman logiikkansa avulla, ja tajusin että jos he ovat rehellisiä, he eivät voi perustaa pelastusvarmuuttaan Kristukseen, vai ainoastaan "pelastuneiden kestävyyteen" eli ITSEENSÄ.

Uskon siksi että koko 5 pisteen kalvinismissa on suuri ja vaarallinen valhe.
Koska se vähättelee Kristuksen sovitustyötä järkyttävällä tavalla.

THE END
« Viimeksi muokattu: 22.04.18 - klo:19:22 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #271 : 22.04.18 - klo:21:30 »
Kiitos, noissa kokemuksissasi on paljon ajattelemisen aihetta.


Täällä Suomessa, niissä ympäristöissä missä minä olen liikkunut, opillinen ajattelu ei ole voimissaan. Useastakin asiasta voidaan ajatella samoissa piireissä eri tavoin. Jopa sama ihminen saattaa olla yhdestä asiasta montaa mieltä. Käytännössä se tarkoittanee sitä, että ei ajatella, vaan mennään fiiiliksien mukaan.

Suomessa vanha helluntailaisuus on saanut paljon vaikutteita luterilaisuudesta, metodismista ja baptistismista.
Toisaalta luterilaisuus on omaksunut sekä kalvinistisia ja helluntailaisin oppeja. Tai riippuu siitä keneltä kysyy.

Helluntailaiset kuuntelevat paljon Patmoksen suunnalta tulevaa opetusta. Ymmärtääksenk Ahvio on kalvinismiin vahvasti kallellaan.

Muitakin tunnettuja kalvinisteja löytyy, vaikka heitä ei ehkä mielletä sellaisiksi.

Suomen baptistien keskuudessa on niitä, jotka suhtautuvat kielteisesti armolahjoihin, toiset ovat helluntailaisempia kuin helluntailaiset itse.

Ainoat kerrat, mitä muistan kuulleeni kielillä puhumisen selittämistä, olen kuullut luterilaistaustaisessa seurakunnassa (uskovat ovat siis lähteneet sieltä). Profetoimista ja kielilläpuhumista olen kuullut muualla.

Laitan tähän uudelleen viestini tuolta aiempaa. Tuo linkki kannattaa katsoa.

Suosittelen lukemaan tämän aihetta sivuavan esityksen.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://sti.fi/luennot/files/MS180210.ppt&ved=0ahUKEwjBnLL73I_VAhXjPZoKHffnCPIQFghLMAU&usg=AFQjCNHZB1RBHcA86rZysZg4vqqSPCLtJg

Arminiolaisessa uskonkäsityksessä on ammottavia aukkoja eikä luterilaisuuttakaan voi loogisuudesta kehua.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #272 : 23.04.18 - klo:00:17 »
Kiva, että luit kertomukseni, Natanael.
Katsoin tuota power point'ia.

Luin kaikesta tuosta silloin tuon kriisin yhteydessä ja tulin tuosta kaikesta tietoiseksi.
Juttu vaan on niin että kaikki tuo on inhimillistä tulkintaa ja siellä kysymykseasettelut jo sinänsä rajaavat tai ohjaavat ajattelua.
Siksi en kovin paljon ota noista pohdinnoista pontta totuuden etsinnässä.

Pyhä Henki vakuutti minut evankeliumista ja Jumalan sanasta ja avasi sitä minulle ja yhä avaa.
Sain turvallisen opetuksen niiltä joiden kautta Herra kutsui minua.
Tuo kaikki muu näyttää teologialta keikaroinnilta ja siten annan sille vain rajoitetun arvon. Mukaan lukien ne kysymyksenasettelut mitä siellä esitetään. Se kaikki on jo sinänsä inhimillistä tulkintaa.

Itse ojennun sen mukaan mitä Paavali sanoi TImoteukselle. Pysy kiinni siitä sanasta minkä kautta pelastuit.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #273 : 23.04.18 - klo:00:28 »
Mikä hyvänsä hengellinen ilmiö, jos se on aito ja todennettavissa esimerkiksi kokeellisesti todeksi (parantumisissa), tai kielillä puhuminen, joka on selkeästi tunnettua kieltä, niin näitä vastaan kenelläkään ei tietenkään ole mitään sanottavaa.

Mutta sitten sellaiset "armolahjat", joita on vain siksi kun "firmassa" niitä pitää ilmetä, vaikka ei oikeasti ilmenekkään. Sellaiset "lahjat" on aina syytä jättää omaan arvoonsa. Jumala ei nimittäin jaa lahjojaan koskaan sillä perusteella, että joku firma tai henkilö saisi niistä kunniaa, tai että porukoita saataisiin kokoon erinäisiä ihmeitä kokemaan. - Tämä on aivan selvästi Raamatussa ilmoitettu. 

Onko joku uskova sitten joku -lainen, vai ehkä toisenlainen? 

Miksi tällaiset kysymykset, pohdinnat ja vastaukset täyttävät nettipalstoja runsaasti? Onkohan edelleen epäselvää siitä, ettei mikään laisuus ihmistä pelasta, vaan usko yksin Jeesukseen Kriostukseen, joka kalliilla uhrillaan on sivittanut syntimme. Ja tietoisuus siitä, että saamme joka päivä käydä Kristuksen tykö syntisinä, pyytämään armoa ja anteeksiantamusta synneistämme. Tämä on kristinuskon ydin.
Erilaiset ryhmittymät ovat seurausta syntisten ihmisten uskon heikkoudesta, jota on sitten tarvinnut pönkittää, vaikka minkälaisilla konsteilla ja näytöillä.

Jeesuksen ajan tavoin ihmisille ei tahdo riittää profeetta Joonan merkki, vaan tarvitaan suuri valikoima kaikenlaisia muita merkkejä ja woimannäyttöjä lisäksi.

Paavalilla oli voimatekoja enemmän kun kenelläkään tämän ajan "hegellisellä Herkuleksella", ja ne olivat kaiken lisäksi todennettuja tapahtumia,  - mutta lukekaamme mitä hän meille heikoille syntisille sanoo!

2. Kor. 12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
« Viimeksi muokattu: 23.04.18 - klo:00:33 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #274 : 23.04.18 - klo:00:35 »
Hieno valaiseva viesti sandia.  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #275 : 23.04.18 - klo:17:05 »
Kiitos palautteesta evlutkristitty. Itse asiassa kokosin kaikki viestini tästä ja lähetin Leif Nummelalle. Hänhän tuppaa olemaan Suomessa sellainen joka ottaa kantaa erilaisiin virtauksiin Raamatun pohjalta. Ehkä hän innostuisi tutkimaan asiaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #276 : 23.04.18 - klo:17:16 »
Armionilaiset uskovat siis näin ja helluntailaiset mukana, ainakin teoriassa

Arminiolaisuus
(Remonstranssi, 1610)

.
Osittainen syntiturmelus
Ehdollinen armonvalinta
Yleismaailmallinen sovitus
Vastustettavissa oleva armo
Ehdollinen pyhien kestävyys


Kalvinistitaustaiset ja osa tuntemistani baptisteista uskoo näin:

Kalvinismi
(Dortin kaanonit, 1619)
 
Täydellinen syntiturmelus
Ehdoton armonvalinta
Rajoitettu sovitus
Vastustamaton armo
Ehdoton pyhien kestävyys


Käytännössä kun helluntailainen huomaa oman mahdottomuutensa, hän hylkää ajatuksen osittaisesta syntiturmemuksesta. Siihen asti hän on yrittänyt pinnistellä ja ponnistella ollakseen hyvä uskovainen.

Sitten on toinen ongelma, jos uskotaan, että pelastus on täysin Jumalan työtä, sehän tarkoittaa myös sitä, että Jumala on jättänyt sen työn tekemättä niiden kohdalla, jotka joutuvat kadotukseen. Eikö se ole ihan sama kuin yhden lajin kalvinismissa, mutta sanottuna toisin.

Tuo ehdollinen pyhien kestävyys aiheuttaa jatkuvaa hämminkiä niiden kohdalla, jotka eivät opi riittävän uskovaisille tavoille. Käytännössä se näkyy siten ollaan muka luopioita tämän tästä ja sitten uudistutaan jne.
Oikeastaan tuon tiimoilta pitäisi avata ketju nimellä "valtava ahdistus helluntailaisuudesta".
Henkilökohtaisesti olen elänyt tuon vaiheen jo ohi, mutta apua ei tullut helluntailaisuudesta suunnasta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #277 : 23.04.18 - klo:17:24 »
Niin tuo arminiolaisuus...............kalvinismi asetelma on kanssa sellainen rajoittava tekijä. Kummassakin on ihmisen nimet tuossa ja heidän ajattelunsa rajoittaa Jumalan sanan opettelua.

Yllä kertomani kriisin jälkeen en ole uskaltanut alkaa oikein lukea mitään hengellistä tai teologista kirjaa. Tajusin niin perusteellisesti niiden rajallisuuden.
Luin kristinuskon historiaa käsitteleviä opuksia paljon ja luin siitä miten nää kaikki kismat kehittyivät.
Kristuksen tuntemisesta tai siis Imitation of Christ, Tuomas Kempiläinen, on lähes ainoa kirja Raamatun ohella mitä olen lukenut.
Toi kriisi oli 90 luvun loppupuolella.




Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #278 : 23.04.18 - klo:17:38 »
Itse lähestyn asiaa toisin päin tai en siis mene jonkun tunnustuksen mukaan, vaikka tutkin niitä. Tutkin ymmärtääkseni erilaisia ajatteluja.
Pääpaino on kuitenkin siinä miten Raamattu opettaa tai opettaisi, jos ymmärtäisi.


Sen jälkeen, kun heitin romukoppaan kaikki, päätin aloittaa nollasta. Alkaen siitä onko Jumala olemassa vai ei.
Tarvitsin riittävät perustelut itselleni monestakin asiasta. Sellaiset, mitkä riittää minulle.
Aika pian huomasin uskovani monestakin opista toisin kuin lähiympäristö.
Sen verran realisti olen, että ajattelen, etten voi ainoa ihminen maailmassa, joka ajattelee jostain uskon opin kohdasta tietyllä tavalla.
Jos olen ainoa, todennäköisesti olen väärässä.

Joissakin jutuissa on pitänyt etsiä pitkään ja ihmetellä miten suurin osa uskovia lukee Raamattua ihan kummalla tavalla.

Lain ja evankeliumin suhde oli tosi iso kamppailu.
Sitten päädyin Pyhän Hengen kasteessa eri linjoille kuin helluntaisukuni.
Sitten myös Pyhän Hengen täyteydessä ja voitelussa ja armolahjojen toiminnassa.
Väärät karismaattisuuden ilmenemät saivat kyytiä jo 30 vuotta sitten.
Viime vuosina olen ihmetellyt lopun ajan tapahtumia, Israelin asemaa.
Useamman vuoden olen hämmästellyt miksi VT on käytännössä heitetty seurakunnissa romukoppaan. Sitä tapaa lukea VT:ia, minkä opin lapsuuteni seurakunnassa ei enää juurikaan ole.
« Viimeksi muokattu: 23.04.18 - klo:17:58 kirjoittanut Natanael »

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #279 : 23.04.18 - klo:20:18 »
Ehkä tähän ketjuun sopii luontevasti kuvata lyhyesti omaa hengellistä polkua ja sitä mistä tänään olen vakuuttunut ja millaiset seikat (joitakin niistä) siihen ovat vaikuttaneet. Oma taustani on pitkälle helluntaiherätyksessä ja myöhemmin vapaa skr:ssa, jossa edelleen olen ainakin nimellisesti mukana, mutta huomaan että uskonnäkemyksissäni koko lailla kaukana, etäällä noista.

Monenlaista ahdistusta ja vastausta vaille jääneitä kysymyksiä noiden em. herätysliikkeiden parissa olen joutunut käymään. Tai kysymyksiini on ehkä tullut liiankin selkeitä vastauksia ja ratkaisuehdotuksia, joiden mukaan en ole pystynyt toimimaan.

 Reilu 10 vuotta sitten osallistui ns. sielunhoitoterapia koulutukseen, mihin liittyi henk.kohtainen sielunhoito/hengellinen ohjaus. Ko. sielunhoitaja oli sairaalateologi, jonka kanssa kävin paljon mielenkiintoisia keskusteluja ja koska seurustelen paljon kirjojen kanssa, joten niitäkin keskustelu sivusi. Sain joitain vinkkejä kirjoista joihin en aiemmin ollut perhetynyt ja niistä oli iso apu.

Keskeisimmät löydöt, jotka omalle hengelliselle elämälle ovat olleet merkittäviä noiden kirjojen ja niiden uskonnäkemystä edustavien opettajien kautta olen tehnyt ovat liittyneet nimenomaan lain ja evankeliumin erottamiseen yhteen merkittävään Raamatun tulkinnan avaimeen. Muita aivan keskeisiä; ristinteologia, kristinuskon paradoksaalinen luonne, uskon vanhurskaus, evankeliumin salaisuus- luonne.. Tietysti tämä kamppailu jatkuu näiden kanssa jatkuvasti edelleenkin. Ts. löytöjä tarvitsee tehdä päivittäin..Evankeliumi löytää minut vain syntisenä..Ja evankeliumihan on itse asiassa henkilö, Jeesus Kristus..

Itselleni merkittäviä opettajia on useita, mutta jos yhden haluan mainita, niin hän on Rovasti Olavi Peltola. Hänellä on myös kotisivut, missä on paljon opetuksia. Tarvetta on ollut sukeltaa paljon teologisiinkin kysymyksiin. Siihen liittyen olen saanut paljon ajatuksia ja herätteitä mm. Suomen teologisen instituutin sivuilta ja mm. Iustitia- kirjasarjojen sisällöistä.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #280 : 23.04.18 - klo:21:16 »
Koin Herran antaneen minulle tämän kysymyksen: Mihin kalvinisti voi perustaa pelastusvarmuutensa


Aloin miettiä tuota heidän oman logiikkansa avulla, ja tajusin että jos he ovat rehellisiä, he eivät voi perustaa pelastusvarmuuttaan Kristukseen, vai ainoastaan "pelastuneiden kestävyyteen" eli ITSEENSÄ.


Tuo saman kysymyksen äärelle joutuu monen muunkin uskonsuunnan kasvatti tai kannattaja.
Se huono vastaus muotoillaan vain toisin esim. en ole langennut pahoihin synteihin ja olen tehnyt a) sitä, b) tätä seurakunnassa ja olen lukenut Raamattua ja rukoillut ja,...

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #281 : 23.04.18 - klo:21:17 »
Olavi Peltolan opetuksen lisäksi uskaltaisin suositella Evankeliumikoulun sivulta löytyvää opetusta.
Peltola on ollut myös ko. yhdistyksen (EVOP/ Evankeliumikoulu) opettajana.

Mitä pidemmälle olen kulkenut uskon tiellä. Sitä vieraammaksi on tullut kirkkojen / isojen järjestöjen painotukset.
Enemmän olen tahtonut oppia Jeesusta Kristusta. Ja oppia olen saanut.
Herra on vyöttänyt ja vienyt sellaisin kokemuksiin, joita en olisi halunut kulkea.
Ja ne ovat kuitenkin olleet siunaukseksi murtaessani kovaa sydäntäni. Paljon on vielä siinä kivessä Herralla työstettävää....

Kalvinismista sen verran. Opetus vaikuttaa järjellä ajateltuna hyvin Raamatulla argumentoidulta, mutta......
Samalla se kuitenkin murentaa Jeesuksen Golgatan uhria.
Jumala tahtoo kaikkien pelastuvan, ja siksi Jeesus otti orjan muodon ja sovitti maailman itsensä = Jumalan kanssa kertakaikkisella uhrilla. Jotta jokainen voisi pelastua.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #282 : 23.04.18 - klo:21:34 »
"Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Room. 10:13.  Rohkenisinko sanoa tuohon, että se on "predestinoitu" niin?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #283 : 26.04.18 - klo:01:10 »
Eipä edellisiin ole paljon lisättävää. Laki vaatii että se on täydellisesti täytettävä. Eli lain (= tekojensa ja tekemättömyytensä) kautta ei kukaan voi pelastua. Kristus vanhurskauttaa USKON kautta.

Room. 4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

Room. 2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat,
ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;

Room. 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Room. 3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #284 : 01.05.18 - klo:09:32 »
Itse lähestyn asiaa toisin päin tai en siis mene jonkun tunnustuksen mukaan, vaikka tutkin niitä. Tutkin ymmärtääkseni erilaisia ajatteluja.
Pääpaino on kuitenkin siinä miten Raamattu opettaa tai opettaisi, jos ymmärtäisi.


Sen jälkeen, kun heitin romukoppaan kaikki, päätin aloittaa nollasta. Alkaen siitä onko Jumala olemassa vai ei.
Tarvitsin riittävät perustelut itselleni monestakin asiasta. Sellaiset, mitkä riittää minulle.
Aika pian huomasin uskovani monestakin opista toisin kuin lähiympäristö.
Sen verran realisti olen, että ajattelen, etten voi ainoa ihminen maailmassa, joka ajattelee jostain uskon opin kohdasta tietyllä tavalla.
Jos olen ainoa, todennäköisesti olen väärässä.

Joissakin jutuissa on pitänyt etsiä pitkään ja ihmetellä miten suurin osa uskovia lukee Raamattua ihan kummalla tavalla.

Lain ja evankeliumin suhde oli tosi iso kamppailu.
Sitten päädyin Pyhän Hengen kasteessa eri linjoille kuin helluntaisukuni.
Sitten myös Pyhän Hengen täyteydessä ja voitelussa ja armolahjojen toiminnassa.
Väärät karismaattisuuden ilmenemät saivat kyytiä jo 30 vuotta sitten.
Viime vuosina olen ihmetellyt lopun ajan tapahtumia, Israelin asemaa.
Useamman vuoden olen hämmästellyt miksi VT on käytännössä heitetty seurakunnissa romukoppaan. Sitä tapaa lukea VT:ia, minkä opin lapsuuteni seurakunnassa ei enää juurikaan ole.

Itselläni lähti käymään samantyyppinen prosessi siitä kun  rupesin juttelemaan Jehovalaisten kanssa. Heille oli vaikea perustella köykäisesti mitään. Piti tosisissaan ruveta perustelemaan itselleni opin kohtia koska Jehovalaiset kääntävät taitavasti huomiota pois sanasta omiin opinkappaleisiin. Mutta helluntailaisuudessa on monella tapaa ajattelevia ihmisiä ja sielä on ollut tilaa omalle ajattelulle ja keskustelulle ei ole hirveesti ahdistanut. Ja jos rehellisesti sanotaan niin eniten ahdistaa kun pystyy perustelemaan hyvin kahdella/kolmella tavalla jonkun opin suunnan, kuten 1000v valtakunnan.