Kirjoittaja Aihe: Uudestisyntyminen  (Luettu 2234 kertaa)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #15 : 08.09.20 - klo:23:56 »
TJ, oletko lukenut foorumin säännöt?

Tässä ote sieltä:

Foorumilla on kielletty:

- Kaikenlainen massapostittaminen ja pitkien, muualta kopioitujen tekstien levittäminen (ns. copy-pastettaminen) tai yksipuolinen saarnaaminen osallistumatta itse keskusteluihin.

Viestinihän liittyi ketjun teemaan uudestisyntymisestä. Nykyisin paljon luterilaisia kääntyy valjusta luterilaisesta kirkosta ortodokseiksi, koska ortodoksikirkko nostaa Raamatun rinnalle kirkon perinteen suhtautumisessaan kielteisesti naispappeuteen, avioeroon, eronneen uudelleen avioitumiseen, homoseksualismiin ja homoavioliittoihin. 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #16 : 09.09.20 - klo:00:03 »
Eipä olisi kannattanut tehdä tätä aloitusta. :-[ En todellakaan tarkoittanut sitä taas uudeksi areenaksi väitellä kasteesta, uskosta yms. Mun moka.

Anton

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #17 : 09.09.20 - klo:00:12 »
TJ, oletko lukenut foorumin säännöt?

Tässä ote sieltä:

Foorumilla on kielletty:

- Kaikenlainen massapostittaminen ja pitkien, muualta kopioitujen tekstien levittäminen (ns. copy-pastettaminen) tai yksipuolinen saarnaaminen osallistumatta itse keskusteluihin.

Viestinihän liittyi ketjun teemaan...

Kyllä se teemaan liittyi, mutta oli pitkä, muualta kopioitu teksti. Olet toistuvasti postannut sellaisia tänne eri keskusteluihin. Jostain syystä ylläpitokaan ei tällä foorumilla ole kovin tarkka sääntöjen kanssa näköjään.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #18 : 09.09.20 - klo:07:38 »
Ehdotan, että ylläpito siirtäisi tämän saarnapöntön kellariin, lukitun oven taakse.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #19 : 09.09.20 - klo:08:47 »
Nykyisin paljon luterilaisia kääntyy valjusta luterilaisesta kirkosta ortodokseiksi, koska ortodoksikirkko nostaa Raamatun rinnalle kirkon perinteen suhtautumisessaan kielteisesti naispappeuteen, avioeroon, eronneen uudelleen avioitumiseen, homoseksualismiin ja homoavioliittoihin.

Olipa yksinkertainen tämä ortodoksien oppi/mysteerio. Pitäisiköhän ryhtyä ortodoksiksi?   ??? ???  ???
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #20 : 09.09.20 - klo:09:27 »
Aihe on toki erinomainen. Eikä pelkästään uudestisyntymisen tapahtuma, vaan uuden elämän todellisuus joka siitä seuraa. Siitä tässä maanpäällisessä uskonelämässä juuri on kysymys. Uudestisyntymisen kautta Jumala on herättänyt sisäisen ihmisen henkiin ja sitä kautta "siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan" (Kol 1:13). Sen myötä meillä on jatkuva suora ja välitön yhteys Jumalan kanssa, ja voimme elää Hänen valtakuntaansa hengellisesti todeksi.

Mulla on syvä murhe ja sääli niitä uskovia kohtaan, joille tämä asia syystä tai toisesta ei ole avautunut. Silloin uskonelämä jää kauas siitä mitä se voisi olla.

Anton

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #21 : 09.09.20 - klo:11:09 »
Markus 2
18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: "Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?"
19 Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.
21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."

Mitä Jeesus tarkoitti tällä vertauksella, ja miten se liittyi fariseusten kysymykseen paastosta?

Jeesus puhuu tässä uudestisyntymisestä ja uudesta luomuksesta. Vanha leili kuvastaa ihmisen luonnollista olotilaa (vanha ihminen, "liha"). Uusi viini kuvastaa Pyhää Henkeä, jonka kautta meillä voi olla yhteys Jumalan kanssa. Uutta viiniä ei voi laskea vanhaan leiliin - Pyhä Henki ei voi toimia yhteistyössä ihmisen luonnollisen olotilan kanssa. Paastoamisesta, tai mistä tahansa toiminnasta jota tehdään hengellisellä tarkoitusperällä, ei ole hengellisessä mielessä hyötyä tai merkitystä kun se tapahtuu vanhan ihmisen kautta. Ihmisen täytyy uudestisyntyä, niin että hän voi toimia uuden luomuksen kautta. Silloin vasta hengellisestä toiminnasta on hyötyä. Silloin se on Jumalan Hengen vaikuttamaa, niin että voidaan todistaa "en enää elä minä, vaan Kristus elää minussa".

Tämä on evankeliumin salaisuus. Meidän vanhan ihmisen täytyy kuolla, niin että uusi luomus voi elää. Jeesus vei ristille meidän vanhan ihmisen, ja sen kautta kuolema tulee meille mahdolliseksi. Emme itse voi "tappaa" vanhaa ihmistä, mutta uskomalla evankeliumiin ja hyväksymällä omakohtaisesti sen tosiasian, että Jeesus vei meidänkin vanhan ihmisen kuolemaan ristillä, tekee Jumalan sen meissä todeksi. Nousemalla kuolleista Jeesus teki mahdolliseksi uuden luomuksen ylösnousemuksen meissä, kun vanha ihminen ristin kautta kuolee. Vanha leili katoaa, ja uusi tulee tilalle. Uusi leili kestää uutta viiniä ja on tarkoitettu sitä varten - elämään todeksi näkymätöntä Jumalan valtakunnan todellisuutta tämän näkyvän pimeyden valtakunnan keskellä.

Ilman tätä uudestisyntymää mikä tahansa toiminta hengellisellä tarkoitusperällä on pelkkää ulkokultaisuutta. Silloin yritetään oman toiminnan kautta, ristin ohitse tehdä jotain Jumalaa miellyttävää. Vasta kun evankeliumin sanoman ja voiman kautta synnytään uudeksi ja saadaan elää todeksi Jumalan valtakunnan todellisuutta, voi toiminnasta tulla Jumalalle mieluista. Silloin Hän vaikuttaa Pyhän Henkensä kautta meidän uudessa luomuksessa sekä tahtomista että tekemistä, ja silloin kaikki kunnia toiminnastamme menee yksin Hänelle.

Herra avatkoon nämä Sanan ihmeelliset totuudet meille jokaiselle yhä syvemmin.

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #22 : 09.09.20 - klo:12:48 »
Markus 2
18 Ja Johanneksen opetuslapset ja fariseukset pitivät paastoa. Niin tultiin ja sanottiin hänelle: "Johanneksen opetuslapset ja fariseusten opetuslapset paastoavat; miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa?"
19 Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi paastota silloin, kun ylkä on heidän kanssaan? Niin kauan kuin heillä on ylkä seurassaan, eivät he voi paastota.
20 Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin, sinä päivänä, he paastoavat.
21 Ei kukaan ompele vanuttamattomasta kankaasta paikkaa vanhaan vaippaan; muutoin uusi täytetilkku repii palasen vanhasta vaipasta, ja reikä tulee pahemmaksi.
22 Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin viini pakahuttaa leilit, ja viini menee hukkaan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin."

Mitä Jeesus tarkoitti tällä vertauksella, ja miten se liittyi fariseusten kysymykseen paastosta?

Jeesus puhuu tässä uudestisyntymisestä ja uudesta luomuksesta. Vanha leili kuvastaa ihmisen luonnollista olotilaa (vanha ihminen, "liha"). Uusi viini kuvastaa Pyhää Henkeä, jonka kautta meillä voi olla yhteys Jumalan kanssa. Uutta viiniä ei voi laskea vanhaan leiliin - Pyhä Henki ei voi toimia yhteistyössä ihmisen luonnollisen olotilan kanssa. Paastoamisesta, tai mistä tahansa toiminnasta jota tehdään hengellisellä tarkoitusperällä, ei ole hengellisessä mielessä hyötyä tai merkitystä kun se tapahtuu vanhan ihmisen kautta. Ihmisen täytyy uudestisyntyä, niin että hän voi toimia uuden luomuksen kautta. Silloin vasta hengellisestä toiminnasta on hyötyä. Silloin se on Jumalan Hengen vaikuttamaa, niin että voidaan todistaa "en enää elä minä, vaan Kristus elää minussa".

Tämä on evankeliumin salaisuus. Meidän vanhan ihmisen täytyy kuolla, niin että uusi luomus voi elää. Jeesus vei ristille meidän vanhan ihmisen, ja sen kautta kuolema tulee meille mahdolliseksi. Emme itse voi "tappaa" vanhaa ihmistä, mutta uskomalla evankeliumiin ja hyväksymällä omakohtaisesti sen tosiasian, että Jeesus vei meidänkin vanhan ihmisen kuolemaan ristillä, tekee Jumalan sen meissä todeksi. Nousemalla kuolleista Jeesus teki mahdolliseksi uuden luomuksen ylösnousemuksen meissä, kun vanha ihminen ristin kautta kuolee. Vanha leili katoaa, ja uusi tulee tilalle. Uusi leili kestää uutta viiniä ja on tarkoitettu sitä varten - elämään todeksi näkymätöntä Jumalan valtakunnan todellisuutta tämän näkyvän pimeyden valtakunnan keskellä.

Ilman tätä uudestisyntymää mikä tahansa toiminta hengellisellä tarkoitusperällä on pelkkää ulkokultaisuutta. Silloin yritetään oman toiminnan kautta, ristin ohitse tehdä jotain Jumalaa miellyttävää. Vasta kun evankeliumin sanoman ja voiman kautta synnytään uudeksi ja saadaan elää todeksi Jumalan valtakunnan todellisuutta, voi toiminnasta tulla Jumalalle mieluista. Silloin Hän vaikuttaa Pyhän Henkensä kautta meidän uudessa luomuksessa sekä tahtomista että tekemistä, ja silloin kaikki kunnia toiminnastamme menee yksin Hänelle.

Herra avatkoon nämä Sanan ihmeelliset totuudet meille jokaiselle yhä syvemmin.
Meidän vanha minämmehän on jo naulattu ristille yhdessä Hänen kanssaan. Meitä ei käsketä tekemään sitä, minkä Kristus on puolestamme jo tehnyt (Room. 6:6). Tämä on kristinuskon vaikein kohta ihmiselle. Luonnostaan me yritämme koko ajan ansaita taivaspaikkaa. Olisi niin paljon helpompaa ymmärtää asia vaatimusten ja ansion kautta.

Anton

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #23 : 09.09.20 - klo:13:07 »
Meidän vanha minämmehän on jo naulattu ristille yhdessä Hänen kanssaan. Meitä ei käsketä tekemään sitä, minkä Kristus on puolestamme jo tehnyt (Room. 6:6). Tämä on kristinuskon vaikein kohta ihmiselle. Luonnostaan me yritämme koko ajan ansaita taivaspaikkaa. Olisi niin paljon helpompaa ymmärtää asia vaatimusten ja ansion kautta.

Jos luet vielä tarkemmin viestini johon vastasit, huomaat että en kirjoittanut että meidän pitäisi tehdä sitä. Lainaan tähän viestistäni rivit jossa tämä tulee selkeästi esille, vahvistan vielä avainsanat:

"Jeesus vei ristille meidän vanhan ihmisen, ja sen kautta kuolema tulee meille mahdolliseksi. Emme itse voi "tappaa" vanhaa ihmistä, mutta uskomalla evankeliumiin ja hyväksymällä omakohtaisesti sen tosiasian, että Jeesus vei meidänkin vanhan ihmisen kuolemaan ristillä, tekee Jumalan sen meissä todeksi."

Jos mietitään yleisellä tasolla, mitä uskominen ja hyväksyminen tarkoittaa, niin se ei ole varsinaisesti tekemistä. Uskominen ja hyväksyminen tarkoittaa sitä, että silmämme avautuvat näkemään jonkin tosiasian. Tällainen muutos tapahtuu vastoin omaa aiempaa tahtoamme, koska eihän kukaan koskaan lähtökohtaisesti ajattele olevansa väärässä ja etsi jotain parempaa totuutta oman totuutensa tilalle. Oman totuuden täytyy ensin alkaa horjumaan, mikä tapahtuu vain jonkin ulkopuolisen yllykkeen kautta. Ja sen kautta, että entisen totuutemme tilalle tulee uusi totuus, voi se meille uusi totuus tulla meidän elämässämme todellisuudeksi, ja voimme alkaa elämään sen mukaan.

Hengellisessä mielessä meidän on siis saatava ymmärrys siitä, mitä evankeliumi tarkoittaa, että se voi tulla elämässämme todellisuudeksi. Ymmärrys ei tule omien tekojen tai ponnistelun kautta, vaan evankeliumin kuulemisen ja Pyhän Hengen tekemän työn kautta.

Joten kaikki on Jumalasta. Hän antoi Poikansa kuolemaan ja sovitti syntimme. Hän vetää hyvyydellään jokaista ihmistä kääntymykseen. Hän tekee työtään sydämissämme, niin että valheelle perustuvat käsityksemme alkavat horjumaan. Hän tuo totuuden sanoman meidän kuultavaksemme. Hän avaa ymmärryksemme käsittämään mitä se tarkoittaa, eli synnyttää meissä uskon. Ja sen kautta Hän tuo ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen tosiasiat meidän elämämme todellisuudeksi aiemmin tarkemmin kirjoittamani mukaiseksi.

Jos Jumala saisi tehdä työnsä jokaisessa ihmisessä, tulisivat kaikki uskoon. Mutta kaikki eivät tule, koska ihminen tekee itsekin työtä. Ihmisen työ tässä kaikessa on vastustaa tuota Jumalan työtä sen eri vaiheissaan (lukuunottamatta sitä mikä on jo tehty, eli sovitusta). Ne jotka eivät usko ja käänny, jäävät siihen tilaan koska he tekevät omia tekojaan joilla he vastustavat Jumalan työtä.


Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #24 : 09.09.20 - klo:14:09 »
Meidän vanha minämmehän on jo naulattu ristille yhdessä Hänen kanssaan. Meitä ei käsketä tekemään sitä, minkä Kristus on puolestamme jo tehnyt (Room. 6:6). Tämä on kristinuskon vaikein kohta ihmiselle. Luonnostaan me yritämme koko ajan ansaita taivaspaikkaa. Olisi niin paljon helpompaa ymmärtää asia vaatimusten ja ansion kautta.

Jos luet vielä tarkemmin viestini johon vastasit, huomaat että en kirjoittanut että meidän pitäisi tehdä sitä. Lainaan tähän viestistäni rivit jossa tämä tulee selkeästi esille, vahvistan vielä avainsanat:

"Jeesus vei ristille meidän vanhan ihmisen, ja sen kautta kuolema tulee meille mahdolliseksi. Emme itse voi "tappaa" vanhaa ihmistä, mutta uskomalla evankeliumiin ja hyväksymällä omakohtaisesti sen tosiasian, että Jeesus vei meidänkin vanhan ihmisen kuolemaan ristillä, tekee Jumalan sen meissä todeksi."

Jos mietitään yleisellä tasolla, mitä uskominen ja hyväksyminen tarkoittaa, niin se ei ole varsinaisesti tekemistä. Uskominen ja hyväksyminen tarkoittaa sitä, että silmämme avautuvat näkemään jonkin tosiasian. Tällainen muutos tapahtuu vastoin omaa aiempaa tahtoamme, koska eihän kukaan koskaan lähtökohtaisesti ajattele olevansa väärässä ja etsi jotain parempaa totuutta oman totuutensa tilalle. Oman totuuden täytyy ensin alkaa horjumaan, mikä tapahtuu vain jonkin ulkopuolisen yllykkeen kautta. Ja sen kautta, että entisen totuutemme tilalle tulee uusi totuus, voi se meille uusi totuus tulla meidän elämässämme todellisuudeksi, ja voimme alkaa elämään sen mukaan.

Hengellisessä mielessä meidän on siis saatava ymmärrys siitä, mitä evankeliumi tarkoittaa, että se voi tulla elämässämme todellisuudeksi. Ymmärrys ei tule omien tekojen tai ponnistelun kautta, vaan evankeliumin kuulemisen ja Pyhän Hengen tekemän työn kautta.

Joten kaikki on Jumalasta. Hän antoi Poikansa kuolemaan ja sovitti syntimme. Hän vetää hyvyydellään jokaista ihmistä kääntymykseen. Hän tekee työtään sydämissämme, niin että valheelle perustuvat käsityksemme alkavat horjumaan. Hän tuo totuuden sanoman meidän kuultavaksemme. Hän avaa ymmärryksemme käsittämään mitä se tarkoittaa, eli synnyttää meissä uskon. Ja sen kautta Hän tuo ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen tosiasiat meidän elämämme todellisuudeksi aiemmin tarkemmin kirjoittamani mukaiseksi.

Jos Jumala saisi tehdä työnsä jokaisessa ihmisessä, tulisivat kaikki uskoon. Mutta kaikki eivät tule, koska ihminen tekee itsekin työtä. Ihmisen työ tässä kaikessa on vastustaa tuota Jumalan työtä sen eri vaiheissaan (lukuunottamatta sitä mikä on jo tehty, eli sovitusta). Ne jotka eivät usko ja käänny, jäävät siihen tilaan koska he tekevät omia tekojaan joilla he vastustavat Jumalan työtä.
No huh huh, kyllapä tuo kuulostaa monimutkaiselta. Onneksi ihmisen taivaaseen pääseminen tai helvettiin joutuminen riippuu viime kädessä Jumalan iankaikkisesta ennaltatietämyksestä ja valinnasta. Se on kaikkein vapauttavinta mitä voi olla kaltaiselleni suursyntiselle. Lutherin mukaan ihmisellä ei ole hengellisissä asioissa tahdon vapautta. Luther ajattelee vapaan tahdon koostuvan kyvystä valita moraalisesti merkittävien vaihtoehtoisten mahdollisuuksien välillä. Vaikka ihmiset kykenevät Lutherin mukaan tekemään valintoja maallisissa asioissa, tämä ei kuitenkaan koske hengellisiä ja syvästi moraalisia asioita. Suhteessa Jumalaan vain Jumala itse voi olla aloitteellinen.

Anton

  • Vieras
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #25 : 09.09.20 - klo:14:21 »
En perusta Lutherin opetuksiin, vaan Raamatun opetuksiin joita tuossa edellä omin sanoin selitin. Jos olen sanoissani epäselvä, suonettehan sen minulle anteeksi. Onneksi voin lohduttautua sillä, että Pietarin mielestä veljensä Paavalin selityksissäkin oli "yhtä ja toista vaikeatajuista, jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia, omaksi kadotuksekseen" (2 Piet 3:16).

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #26 : 09.09.20 - klo:14:41 »

No huh huh, kyllapä tuo kuulostaa monimutkaiselta. Onneksi ihmisen taivaaseen pääseminen tai helvettiin joutuminen riippuu viime kädessä Jumalan iankaikkisesta ennaltatietämyksestä ja valinnasta. Se on kaikkein vapauttavinta mitä voi olla kaltaiselleni suursyntiselle. Lutherin mukaan ihmisellä ei ole hengellisissä asioissa tahdon vapautta. Luther ajattelee vapaan tahdon koostuvan kyvystä valita moraalisesti merkittävien vaihtoehtoisten mahdollisuuksien välillä. Vaikka ihmiset kykenevät Lutherin mukaan tekemään valintoja maallisissa asioissa, tämä ei kuitenkaan koske hengellisiä ja syvästi moraalisia asioita. Suhteessa Jumalaan vain Jumala itse voi olla aloitteellinen.
[/quote]

Allekirjoitan tämän siinä mielessä, että Luther ajattelee noin. Katekismuksestakin se selviää.

Toinen asia on sitten se, että onko Luther oikeassa. Sitä en tiedä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #27 : 09.09.20 - klo:19:38 »
Heh, Jannen viestistä tuli mieleen, että usein olen itsekseni ihmetellyt miksi suomalaiset ainakin ennen sanoivat ylpeinä, että Suomi on maailman luterilaisin maa. On pakko kysyä että niin ja sitten...mitä??   :D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #28 : 09.09.20 - klo:19:44 »
Lutherin mukaan ihmisellä ei ole hengellisissä asioissa tahdon vapautta. Luther ajattelee vapaan tahdon koostuvan kyvystä valita moraalisesti merkittävien vaihtoehtoisten mahdollisuuksien välillä. Vaikka ihmiset kykenevät Lutherin mukaan tekemään valintoja maallisissa asioissa, tämä ei kuitenkaan koske hengellisiä ja syvästi moraalisia asioita. Suhteessa Jumalaan vain Jumala itse voi olla aloitteellinen.

"Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa." 1. Kor. 2:20."

Mielestäni tuossakin vedotaan ihmisen suostumukseen. Ei Lutheria pidä nostaa kaikkitietävän asemaan, koska hän ei sitä ole.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Uudestisyntyminen
« Vastaus #29 : 09.09.20 - klo:20:24 »
Aivan totta. Lutheria ei pidä verrata Raamatun henkilöihin (tai Raamattukin oli pullollaan epätäydellisiä henkilöitä) ,mutta lähinnä tarkoitan sitä, että Lutherin kirjoituksia ei pidä rinnastaa Raamatun teksteihin. Raamattu on Jumalan Sanaa, Lutherin tekstit ihmisen.

Luther kirjoitti aika rankkaa tekstiä mm. juutalaisista.

Toki Lutherilla on tärkeä rooli historiassa ja uskonpuhdistuksessa, mutta uskallan sanoa että paljon on "höpölöpöä" joissakin hänen kirjoituksissaan

Raamatussa sen sijaan ei ole mitään epätäydellistä vaan se on täyttä ja täydellistä Jumalan Sanaa.