Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 32999 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #105 : 25.01.14 - klo:19:29 »
Tänään sain loppuun Johanneksen evankeliumin. Mietin muutamaa kohtaa jopa huvittuneenakin. Miksi Pietari ihan alasti siellä oli kalassa..öö oliko kulttuuri sellainen. Ja kuka oli pyydystänyt kalat jotka jo olivat paistumassa nuotiolla kun Jeesus huuteli heille rannalta ja oli siinä leipääkin.

Ja sitten se iki-ihana Jeesuksen ja Pietarin kohtaaminen joka saa miltei kyyneleet silmiin.


5. Niin Jeesus sanoi heille: "Lapset, onko teillä mitään syötävää?" He vastasivat hänelle: "Ei ole".
6. Hän sanoi heille: "Heittäkää verkko oikealle puolelle venhettä, niin saatte". He heittivät verkon, mutta eivät jaksaneet vetää sitä ylös kalojen paljouden tähden.
7. Silloin se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, sanoi Pietarille: "Se on Herra". Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, vyötti hän vaippansa ympärilleen, sillä hän oli ilman vaatteita, ja heittäytyi järveen.
8. Mutta muut opetuslapset tulivat venheellä ja vetivät perässään verkkoa kaloineen, sillä he eivät olleet maasta kauempana kuin noin kahdensadan kyynärän päässä.
9. Kun he astuivat maalle, näkivät he siellä hiilloksen ja kalan pantuna sen päälle, sekä leipää.
10. Jeesus sanoi heille: "Tuokaa tänne niitä kaloja, joita nyt saitte".

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #106 : 25.01.14 - klo:20:23 »
Mikä Raamatun kirjoista tai kokonaisuus on sinusta kiinnostavin tai mitä luet ehkä useammin kuin muita?

Ilmeisesti Roomalaiskirje. Palaan siihen uudelleen ja uudelleen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #107 : 25.01.14 - klo:20:29 »
Minä luen (UT:n lisäksi) melko usein sananlaskuja. Niitä on sopivasti
31 lukua, eli yksi luku kuukauden jokaiselle päivälle.

Niistä löytyy monia käytännön asioita, joihin ihmissuhteissa törmää.
Aina ei jaksa pohtia "teoreettista teologiaa"   :-\

Usein sananlaskuista löytyy aivan selvästi esim työtovereiden piirteiden
kuvauksia, vaikka kirjoittaja ei varmasti ole heitä tuntenutkaan ;)


Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #108 : 25.01.14 - klo:21:13 »
Tällä hetkellä luen psalmeja.

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #109 : 28.01.14 - klo:19:56 »
Apostolienteot hyvässä menossa, vaude onpa innoittavaa!!

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #110 : 28.01.14 - klo:20:18 »
Sain Psalmit loppuun ja nyt menossa Sananlaskut. 
0,5-1 luku/vrk.
Uudella puolella Matteuksen evankeliumi.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #111 : 30.01.14 - klo:13:43 »
Juuri päätin Jobin kirjan. Psalmit seuraavana ja Apostolien teot meneillään. Kaikki innoittaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #112 : 30.01.14 - klo:14:19 »
Apostolienteot hyvässä menossa, vaude onpa innoittavaa!!

Apostolien teot on mielestäni huono suomennos tuolle kirjalle, parempi olisi Jumalan teot. Englanninkielisen Raamatun otsikko, The Acts, on jo vähän parempi.

"Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta…"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #113 : 30.01.14 - klo:14:22 »
Nimenä Jumalan teot painottaisi Häntä, joka ne tosiasiassa tekee!

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #114 : 30.01.14 - klo:15:09 »
Apostolienteot hyvässä menossa, vaude onpa innoittavaa!!

Apostolien teot on mielestäni huono suomennos tuolle kirjalle, parempi olisi Jumalan teot. Englanninkielisen Raamatun otsikko, The Acts, on jo vähän parempi.

"Jumala teki ylen voimallisia tekoja Paavalin kätten kautta…"
Silloin olisi tietysti parempi, että olisi neljä Jeesuksen evankeliumia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #115 : 30.01.14 - klo:15:32 »
Silloin olisi tietysti parempi, että olisi neljä Jeesuksen evankeliumia.

Näinhän tavallaan onkin. Neljän henkilön kirjoittamana, siis neljästä eri näkökulmasta. Ja ne pienet eroavuudetkin todistavat mielestäni aitoudesta. Jos joku olisi ryhtynyt keksimään ne omasta päästään, toki hän olisi muokannut kertomukset kaikilta osin ristiriidattomiksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #116 : 30.01.14 - klo:15:40 »
Silloin olisi tietysti parempi, että olisi neljä Jeesuksen evankeliumia.

Näinhän tavallaan onkin. Neljän henkilön kirjoittamana, siis neljästä eri näkökulmasta. Ja ne pienet eroavuudetkin todistavat mielestäni aitoudesta. Jos joku olisi ryhtynyt keksimään ne omasta päästään, toki hän olisi muokannut kertomukset kaikilta osin ristiriidattomiksi.
Tarkoitin sitä, että samalla logiikalla kuin esim. Markuksen evankeliumi on apostoli Markuksen kertomaa evankeliumia Jeesuksesta,
myös Apostolien teot ovat (todennäköisimmin) apostoli Luukkaan kertomusta mm. Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, seurakunnan synnystä jne.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #117 : 30.01.14 - klo:16:40 »
Nimenä Jumalan teot painottaisi Häntä, joka ne tosiasiassa tekee!
Tämä mitä kirjoitin taitaa olla viisastelua. Toki Apostolintekoja lukiessa näemme, että Jumalahan se oli, joka teki heidän kauttaan ihmeitä ja tunnustekoja sekä oli vaikuttavana voimana Henkensä kautta heidän julistaessaan Jumalan sanaa ja sitä, että Jeesus on Kristus.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #118 : 31.01.14 - klo:20:44 »
Silloin olisi tietysti parempi, että olisi neljä Jeesuksen evankeliumia.

Näinhän tavallaan onkin. Neljän henkilön kirjoittamana, siis neljästä eri näkökulmasta. Ja ne pienet eroavuudetkin todistavat mielestäni aitoudesta. Jos joku olisi ryhtynyt keksimään ne omasta päästään, toki hän olisi muokannut kertomukset kaikilta osin ristiriidattomiksi.

Samoin keksityn tarinan kertojat olisivat tuskin kertoneet apostolien pelkuuruudesta, naisten todistajana haudalla yms.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #119 : 01.02.14 - klo:16:58 »
Olen lukemassa ensimmäistä Pietaria;

1Piet. 2:21
Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,

Rinnakkaisviitteet
Matt. 11:29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Matt. 16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Joh. 13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
Fil. 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

Jeesus jätti meille esikuvan kuinka meidän tulisi vaeltaa, meillä tulisi olla myös sama mieli kuin Hänellä.

Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.