Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 33009 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #60 : 11.01.14 - klo:19:16 »
Ei kai helluntailaiset valehtele, joskus on pientä liiottelua hyvässä tarkoituksessa. Ja se luku on netin mukaan jo 17.000 kielilläpuhujaa ja 20.000 pidettyä tilaisuutta. Ikää hieman yli 100 vuotta.

Koska olen tämmöinen änkyrä, kuin olen, niin en oikein sulata "evankelistan lisää" (joka on valehtelemista), enkä oikeastaan sitäkään, että noita lukuja ylipäätään kerrotaan kenellekään. 20.000 tilaisuutta Artturin 100 vuoden aikana tekee 200 tilaisuutta hänen jokaiselle elinvuodelleen ja 2000 Raamatun läpilukemista 20 kertaa per vuosi eli 1,66 kertaa joka kuukausi vauvasta alkaen 100-vuotiaaksi. Uskokoon ken tahtoo…

Jatkan hieman tätä laskemista.

Artturi K:n (täyttää 7.2.2014 102 vuotta) kerrotaan tulleen uskoon 23-vuotiaana. Tietysti siihenkin ikään on saattanut lukea ainakin kerran Raamatun läpi, joka sekin tuntuu epätodennäköiseltä.  Tuo kokonaisluku tarkoittaa kuitenkin sitä, että on täytynyt varovasti arvioiden lukea Raamattu ainakin 24 kertaa vuodessa läpi. Jos olisi lukenut vaikkapa peräti 83 vuoden ajan tällä vauhdilla, niin siitä seuraa: 24 kertaa 83 vuotta =1992 kertaa. Jos vuodessa on lukenut Raamatun 24 kertaa, niin se tarkoittaa sitä, että kuukaudessa se on pitänyt lukea 2 kertaa. Raamatussa on sivuja n. 1400. Se merkitsee 2800 sivua joka kuukausi, eli (2800:30) 93 sivua joka päivä. Jos käyttää lukemiseen vaikkapa 10 tuntia joka päivä, niin se merkitsee keskimäärin 9,3 sivua joka tunti. Ja tämä vauhti jatkuvasti vuodesta toiseen 83 vuoden ajan!

Eikä tässä vielä ole kaikki se epäuskottavuus, mitä tähän asiaan liittyy. Että kertomuksessa olisi edes hivenen verran uskottavuutta Artturin olisi alusta lähtien täytynyt pitää määrätietoisesti kirjanpitoa lukemisestaan. Niinkuin kaikesta muustakin siitä, mitä hänen kauttaan väitetään tapahtuneen. Jos tällainen kirjanpito on olemassa, sille on täytynyt myös olla jokin motiivi alusta alkaen.

Esim. Bartlemanin kirja Azusa-katu 312 helluntaiherätyksen alkuajoista päinvastoin puhuu siitä, että "hyvien tekojen" muistelemisestakin tulee ansa. Eli kaikenkaikkiaan tällaisten tekojen kirjaaminen ja niiden julkisuuteen saattaminen näyttää varsin epähengelliseltä ihmisen korottamiselta.

Mutta edelleen, uskokoon ken tahtoo…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #61 : 11.01.14 - klo:19:33 »
En usko että Kukkulaa tuomitaan siitä että koko ajan lukee Raamattua vauhdilla läpi, eikä siitäkään että kertoo siitä, minusta siinä näkyy Artturin sisällä asuvan pikkupojan intoa.

Veera

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #62 : 11.01.14 - klo:19:52 »
Mietin, että millä mielellä Raamattua olisi hyvä lukea, ettei sitä kukaan kokisi puurtamisena, vaan virvoituksen ja siunausten lähteen äärellä olemisena. Sanasta ei tietenkään voi saada itselleen mitään rakentumista, ellei se avaudu.

Raamattu ei avaudu kirjainta siivilöimällä, ei sen paremmin suurennuslasin ja pinsettien kanssa analysoimalla. Vaan siten kun sen annetaan murtautua läpi sydämeen ja tehdä se tehtävä, mitä varten se on lähetetty.
Eikös se Raamatun Sanan murtautuminen sydämeen ole tapahtunut kaikilla uskovilla?
Kaikkein oleellisinhan on silloin otettu vastaan.

Lisäksi Jumala antaa tietysti silloin tällöin jostakin asiasta täsmäopetusta uskovalle yksilölle tai jonkun opettajana toimivan miehen kautta useammallekin,
jos Hän haluaa käyttää siihen kirjoitettua Sanaansa.

On murtautunut, tarkoitat varmaan uskoontuloa. Tuota kirjoittaessa mielessä oli uskovat ihmiset. Uskoontulo on alku sanan opiskelulle ja sen uskossasulautumiselle, tai niin kuin Taisto sanoo, lihaksi tulemiselle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #63 : 11.01.14 - klo:19:53 »
En usko että Kukkulaa tuomitaan siitä että koko ajan lukee Raamattua vauhdilla läpi, eikä siitäkään että kertoo siitä, minusta siinä näkyy Artturin sisällä asuvan pikkupojan intoa.

Kysymys ei suinkaan ole tuomitsemisesta. Kristityillä on velvollisuus koetella kaikki. Jos minä toimisin niin, niin mielestäni se olisi väärin monessakin mielessä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #64 : 11.01.14 - klo:20:12 »
Mietin, että millä mielellä Raamattua olisi hyvä lukea, ettei sitä kukaan kokisi puurtamisena, vaan virvoituksen ja siunausten lähteen äärellä olemisena. Sanasta ei tietenkään voi saada itselleen mitään rakentumista, ellei se avaudu.

Raamattu ei avaudu kirjainta siivilöimällä, ei sen paremmin suurennuslasin ja pinsettien kanssa analysoimalla. Vaan siten kun sen annetaan murtautua läpi sydämeen ja tehdä se tehtävä, mitä varten se on lähetetty.

Eikös se Raamatun Sanan murtautuminen sydämeen ole tapahtunut kaikilla uskovilla?
Kaikkein oleellisinhan on silloin otettu vastaan.

Lisäksi Jumala antaa tietysti silloin tällöin jostakin asiasta täsmäopetusta uskovalle yksilölle tai jonkun opettajana toimivan miehen kautta useammallekin,
jos Hän haluaa käyttää siihen kirjoitettua Sanaansa.

On murtautunut, tarkoitat varmaan uskoontuloa. Tuota kirjoittaessa mielessä oli uskovat ihmiset. Uskoontulo on alku sanan opiskelulle ja sen uskossasulautumiselle, tai niin kuin Taisto sanoo, lihaksi tulemiselle.
Sana tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa.
Ei meistä tule Kristuksia, vaikka kuinka luemme Raamattua.

Siinä on yksilöllisiä eroja, kuinka paljon kukin uskova missäkin elämänvaiheessa lukee Raamattua.
Mitään määriä ei ole missään asetettu.

Mielestäni Raamattua on hyvä lukea jossakin vaiheessa jonkin luotettavan opaskirjan avulla, jotta asiayhteydet mm. Vanhan ja Uuden Testamentin välillä selviävät.
Tätä tapahtuu tietysti myös raamattuluennoilla ja raamattupiireissä, jos osallistuu sellaisiin.

Tällöin tietysti oppii myös sen uskonsuuntauksen opin, jonka piirissä opaskirjan kirjoittaja tai raamattupiiriä vetävä mies elää.
Sillä asialla on tunnetusti hyvät ja huonot seurauksensa.

Taisto

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #65 : 11.01.14 - klo:20:39 »
Sana tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa.
Ei meistä tule Kristuksia, vaikka kuinka luemme Raamattua.
Jeesusta myös kutsutaan nimellä Jumalan Sana. Kyllä Hänen olisi tultava meissä lihaksi.
Hän jopa brutaalisti sanoo, että "joka syö minun lihani..." ja "se leipä, jonka minä annan, on minun lihani".

Tätä leipää meidän tulee syödä. Tähän voisi sanoa: olet sitä mitä syöt.
Kristuksen elämän olisi tultava meissä näkyviin = Sanan olisi tultava meissä lihaksi.
1. Joh 4:17 sanoo jopa: "sellainen kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa".

Isä oli Jeesuksessa ja Jeesus on meissä:
(Joh 17:21)  sinä, Isä, olet minussa
(Joh 17:26)  Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus,
jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.

Jumalan Sana on rikas ja runsas aarreaitta, uskoville kyllä riittää siinä löydettävää
ja opittavaa. Kristuksessa (eli Sanassa) ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyinä.
Ihmisen lyhyt (ja vajavainen) elämä ei edes riitä kaiken tämän löytämiseen.

Ehkä oppiminen jatkuu tämän elämän jälkeen?

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #66 : 11.01.14 - klo:20:39 »
Minulle merkitsee Raamattu tosi paljon. Se on minulle elämän leipä, jota ilman en tule toimeen. Ainoa asia tällä hetkellä, josta saan elinvoimaa elämäni taistelussa.
Muuta minulla ei olekaan. En ajattele mitään muuta kuin että tarvitsen sitä!

En ajattele kuinka monta kertaa olen sitä lukenut tai muuta vastaavaa. Luen, koska siitä saan tarvittavan ravinnon. Se toimii. Nyt en tarkoita tunteita vaan ihan raakaa arkitodellisuutta.

Kun kaikki ulkonainen on viety, niin Raamattu vielä on. Jos sekin konkreettisesti viedään on lihaksi tullut Sana, joka on minussa, eikä sitä voi riistää.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #67 : 11.01.14 - klo:20:57 »
Sana tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa.
Ei meistä tule Kristuksia, vaikka kuinka luemme Raamattua.
Jeesusta myös kutsutaan nimellä Jumalan Sana. Kyllä Hänen olisi tultava meissä lihaksi.
Hän jopa brutaalisti sanoo, että "joka syö minun lihani..." ja "se leipä, jonka minä annan, on minun lihani".

Tätä leipää meidän tulee syödä. Tähän voisi sanoa: olet sitä mitä syöt.
Kristuksen elämän olisi tultava meissä näkyviin = Sanan olisi tultava meissä lihaksi.
1. Joh 4:17 sanoo jopa: "sellainen kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa".

Isä oli Jeesuksessa ja Jeesus on meissä:
(Joh 17:21)  sinä, Isä, olet minussa
(Joh 17:26)  Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus,
jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.

Jumalan Sana on rikas ja runsas aarreaitta, uskoville kyllä riittää siinä löydettävää
ja opittavaa. Kristuksessa (eli Sanassa) ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyinä.
Ihmisen lyhyt (ja vajavainen) elämä ei edes riitä kaiken tämän löytämiseen.

Ehkä oppiminen jatkuu tämän elämän jälkeen?
Se leipä, jonka Jeesus antoi meillä elämän saadaksemme, ei varmaan ollut Raamattu.
Jeesuksen aikaanhan oli vain Toora ja muut Tanakin osat.

Jeesus tulee meissä lihaksi sillä tavalla, että ihminen uudestisyntyy eli saa Pyhän Hengen kautta uskon Jeesukseen.
Tietenkin meidän tulee opetella seuraamaan Herraa sillä tavalla kuin Hän ja apostolit meitä opettavat, mutta ei se kaikilla uskovilla tapahdu siten,
että Raamattu "tulisi meissä lihaksi".

Olen aina lukenut melko paljon Raamattua, joskus enemmän ja joskus vähemmän.
Elämäntilanteet ja olosuhteet vaikuttavat asiaan.
Jumala puhuu minulle usein jonkin raamatunkohdan tai yksittäisen jakeen kautta,
mutta Hän puhuu myös rukouksessa, toisten ihmisten, hengellisten laulujen, elämäntapahtumien jne kautta.

Kaikki ihmiset eivät muutu innokkaiksi lukutyypeiksi tullessaan uskoon.
Kaikkien persoonaan ei siis kuulu omaksu asioita lukemalla. 
Monet saavat eniten hengellistä opetusta esim. seurakunnissa opettavien miesten puheista, nauhoitetuista saarnoista jne.

« Viimeksi muokattu: 15.01.14 - klo:17:21 kirjoittanut Soltero »

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #68 : 11.01.14 - klo:21:33 »
Minulle merkitsee Raamattu tosi paljon. Se on minulle elämän leipä, jota ilman en tule toimeen. Ainoa asia tällä hetkellä, josta saan elinvoimaa elämäni taistelussa.
Muuta minulla ei olekaan. En ajattele mitään muuta kuin että tarvitsen sitä!

En ajattele kuinka monta kertaa olen sitä lukenut tai muuta vastaavaa. Luen, koska siitä saan tarvittavan ravinnon. Se toimii. Nyt en tarkoita tunteita vaan ihan raakaa arkitodellisuutta.

Kun kaikki ulkonainen on viety, niin Raamattu vielä on. Jos sekin konkreettisesti viedään on lihaksi tullut Sana, joka on minussa, eikä sitä voi riistää.

10v tyttäreni poika sanoi että heidän kodissaan kaikken arvokkain tavara on Raamattu.

Taisto

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #69 : 12.01.14 - klo:11:21 »
Kaikki ihmiset eivät muutu innokkaiksi lukutyypeiksi tullessaan uskoon.
Eivät muutu, en tarkoitakaan sitä. Kirjoitetun sanan tunteminen ja Sanan (Jeesuksen)
tunteminen ovat mielestäni jotenkin sama asia, pohjimmiltaan. Tähän tuntemiseen meidän
tulisi kuitenkin kasvaa.

Lainaus
Jumala puhuu minulle usein jonkin raamatunkohdan tai yksittäisen jakeen kautta,
mutta Hän puhuu myös rukouksessa, toisten ihmisten, hengellisten laulujen, elämäntapahtumien jne kautta.

Monet saavat eniten hengellistä opetusta esim. seurakunnissa opettavien miesten puheista, nauhoitetuista saarnoista jne.
Tämä on myös sitä sanan ja Sanan lihaksi tulemista, ei se ole pelkkää lukemista.
Sanan runsas aarreaitta tulee esille monella tavalla, monesta suunnasta.
(Room 11:33) "Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä."

Mutta en silti vähentäisi Raamatun lukemistakaan, päinvastoin.
Tämä kohta puhuu rukoilemisesta, mutta soveltaisin sitä myös Raamatun
lukemiseen: mene kammioosi ja sulje ovesi...

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #70 : 12.01.14 - klo:11:57 »
Miksi luen Raamattua?

Siksi, koska minä tahdon oppia tuntemaan syvemmin Jeesusta!
Myös siksi, etten selviä omilla neuvoillani uskovana tässä elämässä.

Minulle ei riitä, mitä kuulen saarnattavan ja opetettavan Jumalan sanasta, vaan tahdon itsekin syödä ja Jumalan Hengen kautta saada osviitat kaikille elämäni alueille.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #71 : 12.01.14 - klo:13:01 »
Kaikki ihmiset eivät muutu innokkaiksi lukutyypeiksi tullessaan uskoon.
Eivät muutu, en tarkoitakaan sitä. Kirjoitetun sanan tunteminen ja Sanan (Jeesuksen)
tunteminen ovat mielestäni jotenkin sama asia, pohjimmiltaan. Tähän tuntemiseen meidän
tulisi kuitenkin kasvaa.


Lainaus
Jumala puhuu minulle usein jonkin raamatunkohdan tai yksittäisen jakeen kautta,
mutta Hän puhuu myös rukouksessa, toisten ihmisten, hengellisten laulujen, elämäntapahtumien jne kautta.

Monet saavat eniten hengellistä opetusta esim. seurakunnissa opettavien miesten puheista, nauhoitetuista saarnoista jne.
Tämä on myös sitä sanan ja Sanan lihaksi tulemista, ei se ole pelkkää lukemista.
Sanan runsas aarreaitta tulee esille monella tavalla, monesta suunnasta.
(Room 11:33) "Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä."

Mutta en silti vähentäisi Raamatun lukemistakaan, päinvastoin.
Tämä kohta puhuu rukoilemisesta, mutta soveltaisin sitä myös Raamatun
lukemiseen: mene kammioosi ja sulje ovesi...
Onko Raamatussa tuohon alleviivattuun kohtaan perusteluita?
Sana tuli lihaksi Jeesuksessa, siis Vanhan Testamentin Kristus Messias- ennustukset toteutuivat.
Mutta minulle on aika vieras ajatus, että meidän pitää "syödä Sanaa ja Jeesusta...".

Kun Jeesus puhui kirjoitusten tuntemisen tärkeydestä, Hän neuvoi silloin juutalaisia opiskelemaan lakia ja kansansa historiaa.
Kirjoitetut tapahtumat Jeesuksen elämästä ja opetuskirjeet tulivat tietysti paljon myöhemmin.

Uskon Jumalan Hengen ohjanneen sillä tavalla, että Raamattuun on valikoitunut oikeita tekstejä ja siinä muodossa, että Jumalan ääni kuuluu niissä niin kuin se on tarkoitettu.
Kaikki ihmisille oleellinen selviää niistä.

Jostain syytä Raamattuun on jätetty joitakin moniselitteisiä kohtia, kuten kasteeseen liittyvät tapahtumat ja opetukset, samoin opetus ehtoollisesta.
Niistä pienet ihmiset ovat laatineet äärimmäisyyksiin asti meneviä oppeja oikeista kasteista ja ehtoollisen tarkoituksesta, ehtoollisaineiden muuttumisista jne.
Näin on muodostunut puolueita, joista Paavali mainitsee.

Pelastukseen liittymättömillä kiistakysymyksillä ei varmaan ole sinänsä merkitystä, vaan sillä,
että kiistoista huolimatta kukin pysyy uskossa ja vahvistuu armossa.

Raamattu on ainoa kirjallinen ilmoitus Jumalan tahdosta ja pelastuksen tiestä.
Se ei kuitenkaan ole Jumala eikä Uusi Testamentti ole sama kuin Jeesus.  Tieto Jeesuksen tehtävästä Messiaana on se Sana, joka tuli lihaksi.

Usein tätä kohtaa käytetään opetuksena siitä, miten paljon Raamattua tulee lukea:

"Ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".  (1. Piet. 2:2-3)

Jos tuon tekstin asiayhteyden lukee, siinä puhutaan Jeesukseen Kristukseen kasvamisesta, josta meille on ilmoitettu ilosanoma.  Siinä ei puhuta kirjoitettujen tekstien lukemisesta.

"Te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu."  (1. Piet. 1: 24-25)

Me olemme uudestisyntyneet Sanan kautta- siis evankeliumin välityksellä, mutta evankeliumitekstit eivät meitä uudestisynnytä, vaan Jeesus Kristus itse tulemalla suoraan ihmisen sydämeen.
Em. tekstissä sanotaan, että olemme liha, joka kuolee ja kuihtuu, mutta vain Herran Sana pysyy ikuisesti.

Ihminen ei siis muutu iankaikkiseksi Sanaksi, vaikka kuinka lukisi ja "söisi" Raamattua,
mutta Sanasta saamme tiedon, joka synnyttää uskon Jeesukseen, joka pelastaa.




Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #72 : 12.01.14 - klo:13:09 »
Jokaisen pitäisi lukea myös itse Raamattua vaikka sitten kuuntelisi kuinka paljon saarnoja. Uskon että Jumala avaa sanaansa jokaiselle.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #73 : 12.01.14 - klo:13:21 »
Jokaisen pitäisi lukea myös itse Raamattua vaikka sitten kuuntelisi kuinka paljon saarnoja. Uskon että Jumala avaa sanaansa jokaiselle.
Niin pitäisi.
Tulikohan tuosta kirjoituksestani virheellinen vaikutelma, että Raamattua ei pitäisi mielestäni lukea?
Kirjoitin siinä Taistolle perusteluja sille, miksi ihminen ei käsitykseni mukaan voi muuttua Sanaksi, vaikka kuinka paljon "söisi" sitä.

Mutta muista syistä Raamattua kannattaa tietysti lukea.
Minä esim. kuuntelen hyvin vähän saarnoja ja luen harvoin hengellisiä kirjoja, koska Raamattu riittää.  Kaikki muu on Raamatun selitystä, jota joskus tarvitaan, mutta ilman sitäkin selviytyy.

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #74 : 12.01.14 - klo:13:22 »
Ei tullut, en ehtinyt sitä lukea ennenkuin kirjoitin tuon viestini.