Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 32983 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #75 : 12.01.14 - klo:13:23 »
Jokaisen pitäisi lukea myös itse Raamattua vaikka sitten kuuntelisi kuinka paljon saarnoja. Uskon että Jumala avaa sanaansa jokaiselle.

Monet väsähtävät Raamatun lukemiseen siksi, että sitä pidetään lakihenkisenä vaatimuksena. Ja että Raamattua paljon lukevat korotetaan hengellisessä hierarkiassa muita korkeammalle. Tämä tosin jyrkästi kielletään, mutta tosi se silti on.

Muistan joskus vuosia sitten jonkun kirjoittaneen tästä asiasta Netmissionissa. Hän tympääntyi Raamatun lukemiseen, koska se ei kertakaikkiaan auennut hänelle. Tämä henkilö teki järjen päätelmään, että olkoon sitten. Muistelen hänen jättäneen kuitenkin Jumalalle rukouksessa tämän ongelman. Kahteen viikkoon hän ei koskenutkaan Raamattuun. Sitten eräänä päivänä hänelle annettiin semmoinen hinku lukea Raamattua, että kaikki väkinäisyys ja pakko olivat pois pyyhityt.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #76 : 12.01.14 - klo:13:34 »
Tänä aamuna nousi tämä ajatus ylös Johanneksen evankeliumin 12 luvusta.. :) ja kun sana avautuu se jubileeraa pitkään. :) Vaikka lukee kohtia jotka osaa ulkoa, silti Jumala yhä uudelleen ja uudelleen nostaa niitä silmien eteen ja sydämelle.
Ja mitä enemmän lukee sitä enemmän jubileeraa, eli siinä yksi tärkeä syy lukea.

46   Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
47   Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48   Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
49   Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
50   Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."
« Viimeksi muokattu: 12.01.14 - klo:14:10 kirjoittanut Lydia »

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #77 : 12.01.14 - klo:14:15 »
Paulus:
"Monet väsähtävät Raamatun lukemiseen siksi, että sitä pidetään lakihenkisenä vaatimuksena. Ja että Raamattua paljon lukevat korotetaan hengellisessä hierarkiassa muita korkeammalle. Tämä tosin jyrkästi kielletään, mutta tosi se silti on."


Niitäkin löytyy, mutta monet lukevat Raamattua ilman, että olisi lakihenkisestä vaatimusta.
Raamattu on  pikemminkin meille opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa. Sellainen ei ole "lakihenkistä", vaan taipumista Jumalan tahtoon.


Jotka korottavat olevansa parempia, kun lukevat paljon Raamattua eivät ole ymmärtäneet lukemaansa.
Eikö Raamattu opetakin sitä, että Jumala asuu nöyrien ja särjettyjen luona, Hän, joka asuu siellä korkeudessa ja pyhyydessä.


Veera

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #78 : 12.01.14 - klo:15:28 »
Sana tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa.
Ei meistä tule Kristuksia, vaikka kuinka luemme Raamattua.
Jeesusta myös kutsutaan nimellä Jumalan Sana. Kyllä Hänen olisi tultava meissä lihaksi.
Hän jopa brutaalisti sanoo, että "joka syö minun lihani..." ja "se leipä, jonka minä annan, on minun lihani".

Tätä leipää meidän tulee syödä. Tähän voisi sanoa: olet sitä mitä syöt.
Kristuksen elämän olisi tultava meissä näkyviin = Sanan olisi tultava meissä lihaksi.
1. Joh 4:17 sanoo jopa: "sellainen kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa".

Isä oli Jeesuksessa ja Jeesus on meissä:
(Joh 17:21)  sinä, Isä, olet minussa
(Joh 17:26)  Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus,
jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.

Jumalan Sana on rikas ja runsas aarreaitta, uskoville kyllä riittää siinä löydettävää
ja opittavaa. Kristuksessa (eli Sanassa) ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyinä.
Ihmisen lyhyt (ja vajavainen) elämä ei edes riitä kaiken tämän löytämiseen.

Ehkä oppiminen jatkuu tämän elämän jälkeen?

Taistolla hvyiä ajatuksia. Selvennyksenä Solterolle, että sanan uskossa sulautuminen ja lihaksi tuleminen tarkoittavat suunnilleen samaa asiaa. Ymmärtääkseni Jumalan sana kaikissa muodoissaan on tarkoitettu muuttamaan meitä. Emme muutu Jeesukseksi, vaan Jumalan tahto on armossaan kasvattaa meitä Kristuksessa kohti Hänen kaltaisuuttaan sanan kautta.

Veera

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #79 : 12.01.14 - klo:15:36 »
Paulus:
"Monet väsähtävät Raamatun lukemiseen siksi, että sitä pidetään lakihenkisenä vaatimuksena. Ja että Raamattua paljon lukevat korotetaan hengellisessä hierarkiassa muita korkeammalle. Tämä tosin jyrkästi kielletään, mutta tosi se silti on."


Niitäkin löytyy, mutta monet lukevat Raamattua ilman, että olisi lakihenkisestä vaatimusta.
Raamattu on  pikemminkin meille opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa. Sellainen ei ole "lakihenkistä", vaan taipumista Jumalan tahtoon.


Jotka korottavat olevansa parempia, kun lukevat paljon Raamattua eivät ole ymmärtäneet lukemaansa.
Eikö Raamattu opetakin sitä, että Jumala asuu nöyrien ja särjettyjen luona, Hän, joka asuu siellä korkeudessa ja pyhyydessä.
Korostin yhden kohdan. Siinä on paljon sanottu totuutta lyhyesti.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #80 : 12.01.14 - klo:16:20 »
33/38 käännöksen yksi (ainoa?) hyvä puoli on että sen kieli on niin erilaista kuin nykykieli että avainsanoja käyttämällä voi löytää sen helposti hakukoneella. Kätevää kun haluaa päteä tai pätkiä toisia raamatulla.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #81 : 12.01.14 - klo:16:21 »
Sana tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa.
Ei meistä tule Kristuksia, vaikka kuinka luemme Raamattua.
Jeesusta myös kutsutaan nimellä Jumalan Sana. Kyllä Hänen olisi tultava meissä lihaksi.
Hän jopa brutaalisti sanoo, että "joka syö minun lihani..." ja "se leipä, jonka minä annan, on minun lihani".

Tätä leipää meidän tulee syödä. Tähän voisi sanoa: olet sitä mitä syöt.
Kristuksen elämän olisi tultava meissä näkyviin = Sanan olisi tultava meissä lihaksi.
1. Joh 4:17 sanoo jopa: "sellainen kuin Hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa".

Isä oli Jeesuksessa ja Jeesus on meissä:
(Joh 17:21)  sinä, Isä, olet minussa
(Joh 17:26)  Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus,
jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.

Jumalan Sana on rikas ja runsas aarreaitta, uskoville kyllä riittää siinä löydettävää
ja opittavaa. Kristuksessa (eli Sanassa) ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyinä.
Ihmisen lyhyt (ja vajavainen) elämä ei edes riitä kaiken tämän löytämiseen.

Ehkä oppiminen jatkuu tämän elämän jälkeen?

Taistolla hvyiä ajatuksia. Selvennyksenä Solterolle, että sanan uskossa sulautuminen ja lihaksi tuleminen tarkoittavat suunnilleen samaa asiaa. Ymmärtääkseni Jumalan sana kaikissa muodoissaan on tarkoitettu muuttamaan meitä. Emme muutu Jeesukseksi, vaan Jumalan tahto on armossaan kasvattaa meitä Kristuksessa kohti Hänen kaltaisuuttaan sanan kautta.
Nuo yltiökaanaankieliset ilmaukset aina hiukan hämmästyttävät.
Miten Sana, siis evankeliumi, sulautuu uskossa?
Eihän uskoa Jeesukseen voi edes olla,
ellei ole vastaanottanut henkilökohtaisesti Jeesusta Kristusta,
josta evankeliumikirjat kertovat ja apostolit opettavat lisää kirjeissään.

Minuakin Herra opettaa usein joillakin raamatunkohdilla. 
Mutta Jumala puhuu tekstien kautta, koska niissä kerrotaan,
miten uskossa yleensä eletään ja päästään lähemmäksi Jeesusta.

Tässä on muuten edellä mainitsemani lisäksi toinen raamatunkohta, jota usein käytetään
virheellisesti tarkoittamassa Raamattua, jopa Uutta Testamenttia:

 "Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija."  (Hepr. 4:12)

Eihän siinä voida puhua kristittyjen Raamatusta, jota tuohon aikaan ei ollut olemassakaan, eikä kai viitata suoraan Tooran lukemiseenkaan.
Siinä Sanalla tarkoitetaan selvästi lihaksi tullutta Sanaa, siis profetioiden täyttymistä Jeesuksen Messiaaksi tulemisessa.

Jeesukseen meidän pitää tuijottaa, sillä Hän tuomitsee ajatukset ja aivoitukset.

Raamatusta on kehitetty niin monenlaisia, keskenään ristiriitaisiakin oppeja,
että Raamattua pitää lukea pyhällä kunnioituksella,
nöyrästi pyytäen Herraa valaisemaan Pyhällä Hengellään nekin kohdat,
jotka olen ehkä oppinut lukemaan omaksumani hengellisen
oppijärjestelmän värjäämillä silmälaseilla.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #82 : 12.01.14 - klo:16:35 »
Soltero, varmaan tuo uskossa sulautua tulee tästä


Hebr 4:2
Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #83 : 12.01.14 - klo:17:03 »
Soltero, varmaan tuo uskossa sulautua tulee tästä


Hebr 4:2
Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
Mutta tuossakin kohdassa puhutaan Jeesuksesta, josta evankeliumi eli hyvä sanoma julistaa.

Sana eli viesti Jeesuksesta on tuossa yhteydessä julistettu tietenkin suullisesti-
ei minään Uusi Testamentti-kirjana.

Kaikki ne, jotka kuulivat viestin, eivät hyötyneet siitä mitään, koska se ei sulautunut heihin eli he eivät ottaneet Jeesusta vastaan omaksi Herrakseen.

Paljon otetaan yksittäisiä raamatunlauseita ja niillä tuetaan jotakin mielipidettä, vaikka ko. kohta puhuu oikeasti aivan eri asiasta.

Marjatta

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #84 : 12.01.14 - klo:17:09 »
En ehkä nyt ymmärrä sinua?

Eikö evankeliumin kertominen Jeesuksesta, opettaminen Jeesuksesta Raamatun mukaan tarvitse juuri sitä uskossa sulautumista minkä kuulija kuulee! Minä en näe mitään ristiriitaa enkä ihmeellisyyttä.


Mitä sinä ymmärrät uskossa sulautumisella?
Miksi sinä et sitä hyväksy?

Minusta se on erittäin valaiseva ja ymmärrystä antava sanonta.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #85 : 12.01.14 - klo:17:13 »
Soltero, varmaan tuo uskossa sulautua tulee tästä


Hebr 4:2
Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
Mutta tuossakin kohdassa puhutaan Jeesuksesta, josta evankeliumi eli hyvä sanoma julistaa.

Sana eli viesti Jeesuksesta on tuossa yhteydessä julistettu tietenkin suullisesti-
ei minään Uusi Testamentti-kirjana.

Kaikki ne, jotka kuulivat viestin, eivät hyötyneet siitä mitään, koska se ei sulautunut heihin eli he eivät ottaneet Jeesusta vastaan omaksi Herrakseen.

Paljon otetaan yksittäisiä raamatunlauseita ja niillä tuetaan jotakin mielipidettä, vaikka ko. kohta puhuu oikeasti aivan eri asiasta.
______________________

Lainaus
Sana eli viesti Jeesuksesta on tuossa yhteydessä julistettu tietenkin suullisesti-
ei minään Uusi Testamentti-kirjana.

Jes. 55:10 Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
Jes. 55:11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.

vesi sade saattaa olla siunaus tahi kirous.

Kaikki mitä Jeesus puhui, vaikutti kuulijoissa.
nyt jos joku lukee UT:ta niin saattaa olla että se ei anna mitään.
mutta Jos Pyhä Henki tekee sen Eläväksi se tekee sen mitä varten se on lähetetty.

on ihan eri asia , jos Kuulee Jumalan omasta suusta tahi lukee sen paperista.

eri asia jos saa kirjeen tahi puhuu puhelimessa.
saati jos keskustelee kasvoista kasvoihin.

Itse toivon ja rukoilen että Kuulen itse Jumalan Äänen ja sanat Jumalan omasta suusta.
silloin se, mitä lie, varasti tapahtuu.
jos luen saattaa tulla esteitä. synti listoja, epäuskoa, omia tulkintoja.




Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #86 : 12.01.14 - klo:17:21 »
En ehkä nyt ymmärrä sinua?

Eikö evankeliumin kertominen Jeesuksesta, opettaminen Jeesuksesta Raamatun mukaan tarvitse juuri sitä uskossa sulautumista minkä kuulija kuulee! Minä en näe mitään ristiriitaa enkä ihmeellisyyttä.


Mitä sinä ymmärrät uskossa sulautumisella?
Miksi sinä et sitä hyväksy?

Minusta se on erittäin valaiseva ja ymmärrystä antava sanonta.
Tietenkin "uskossa sulautumista" voidaan käyttää myös tuossa merkityksessä, vaikka se on silloin irrotettu raamatullisesta asiayhteydestään, jossa sillä oli toinen merkitys.

Juuri sillä tavalla syntyy ns. kaanaan kieltä, että Raamatusta otetaan yksittäisiä sanoja tai sanontoja, jotka vakiintuvat tarkoittamaan tietyssä viitekehyksessä eläville ihmisille jotakin tiettyä asiaa.  Ei välitetä siitä, että alun perin ilmaisulla oli Raamatussa eri merkitys.

Siksi esim. "uskossa sulautuminen" voi tarkoittaa joko yleensä Raamatun lukemista ja opetuksen sisäistämistä- tai sitten sitä nimenomaista asiaa, josta kerrotaan tuossa Heprealaiskirjeen kohdassa.

Veera

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #87 : 15.01.14 - klo:10:18 »
2. Timoteuskirje. 3
15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #88 : 15.01.14 - klo:12:29 »
2. Timoteuskirje. 3
15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.
Paavali korostaa tuossa sitä, että Timouteus on tuntenut lapsesta lähtien Messias- profetiat juutalaisten pyhistä Kirjoituksista.

Tietenkin kyseistä raamatunkohtaa voidaan pitää neuvona myös kristittyjen Raamatun lukemiseen.

Paavalilla tuskin oli aavistustakaan, että hänen sanelemistaan kirjeistä muodostettaisiin joskus osa kirjoituskokoelmaa, joka liitettäisiin juutalaisten Kirjoitusten rinnalle Uudeksi Testamentiksi.
Mutta niin Jumala halusi tapahtuvan.

Veera

  • Vieras
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #89 : 15.01.14 - klo:13:24 »
Tuo Timoteuskirjeen kohta on itselleni paljon puhuvimpia kohtia, siksi laitoin sen. Pyhät Kirjoitukset antavat viisautta, kun Pyhä Henki niitä avaa ymmärrykselle. Kirjoitukset ovat Hengen (joka on Jeesuksen Henki) inspiroimia ja siten hyödyllisiä, kun ne uskossa sulautuvat lukijaansa. Kirjoitukset ovat silloin elävää ja voimallista sanaa. Raamatussa kehotetaan olemaan sanan tekijöitä, ei vain sen kuulijoita (tai lukijoita). Ne opettavat, nuhtelevat, ojentavat ja kasvattavat, jotta voisimme muuttua mielen uudistuksen kautta. Yhtä hyvin Kirjoitukset lohduttavat, tuovat iloa, siunaavat ja niiden äärellä voi täyttyä Hengellä.

Raamatun lukeminen itsessään ilman, että sana päästetään sydämeen, on pelkästään ulkonaista. Sillä ei ole muuttavaa ja uutta luovaa vaikutusta. Jumala puhuu ja vaikuttaa sanansa ja Henkensä kautta, mutta ihminen voi tietysti sulkea mielensä tältä vaikutukselta, myös ollessaan Raamatun äärellä. Tämä on itselleni avainkysymys, kun luen Raamattua tai kuulen Jumalan sanaa julistettuna.