Puimatanner > Yleinen keskustelu

Jeesuksen vuoksi valehtelu

(1/4) > >>

Mice:
Ehkä monen mielestä kummallinen aloitus, mutta itseäni tämä kiinnostaa.

Oletko törmännyt kristilliseen "tagiyyan", eli Jeesuksen nimissä tai Jeesuksen puolesta valehteluun?
Minua kuvottaa ajatus siitä, että Jumalan kunniaksi keksitään tarinoita ja valehdellaan Hänen edukseen. Sellaiseen törmää yllättävän usein. Ihmiset kehuvat Jumalaa ja lipeävät valheiden puolelle vakuuttaakseen ei-uskovat.

Mielestäni Jumala ei tarvitse yhtään epätotuutta tai valhetta "kunniakseen".

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Mice - 16.07.19 - klo:19:02 ---Ehkä monen mielestä kummallinen aloitus, mutta itseäni tämä kiinnostaa.

Oletko törmännyt kristilliseen "tagiyyan", eli Jeesuksen nimissä tai Jeesuksen puolesta valehteluun?
Minua kuvottaa ajatus siitä, että Jumalan kunniaksi keksitään tarinoita ja valehdellaan Hänen edukseen. Sellaiseen törmää yllättävän usein. Ihmiset kehuvat Jumalaa ja lipeävät valheiden puolelle vakuuttaakseen ei-uskovat.

Mielestäni Jumala ei tarvitse yhtään epätotuutta tai valhetta "kunniakseen".
--- Lainaus päättyy ---

En oikein ymmärrä, mistä on kysymys. Voisitko kertoa jonkin esimerkin?

Mice:
Keksittyjä tarinoita Jumalan puheesta ja avusta jne.
Niillä yritetään vakuutella ei-uskovia uskomaan. Jumala teki sitä ja tätä, joten kannattaa uskoa. Kauppamiesten juttuja.

Törkeimpinä tietysti valeparantumiset ja muut selkeät huijaamiset. Kehutaan Jumalaa valheilla. Koska Jumala voi tehdä ihmeitä, niin sitten niitä keksitään jos ei muuten tapahdu.

Minusta se perustuu siihen, että ihmiset kuvittelevat valkoisen valheen olevan OK jos se päästellään Jeesuksen eduksi. He eivät ymmärrä sitä mikä on todellinen Jumalan voima.

Esimerkki: Kuulin eräältä uskovalta kuinka Jumala oli puhunut hänelle erään asian liittyen aasiin jolla Jeesus ratsasti. Myöhemmin kuulin sen saman jutun olevan ikivanha legenda uskovien parissa. Hän kertoi sen omana juttunaan ja Jumalan puheena.

En luota yhtään enää siihen ihmiseen.

Oloneuvos:
Aloin joskus 80-luvulla aavistaa, ettei kaikki uskovien ja varsinkaan supersaarnaajien kertomukset kokemuksistaan ja näkemisistään olleet totta. Tämä heräämiseni vaikutti siten, että rupesin tarkemmin tutkimaan kuulemiani tarinoita Jumalan ihmeistä ja parantamisteoista. Melkein kaikki nykykirjoista lukemani ja parantuneiden todistukset osoittautuivat keksityiksi (lue: valheiksi) tai liioitteluksi. Paljon oli myös ihmisiä, jotka tunnekuohussa kokivat kuin aidosti parantuneensa ja kiirehtivät (kun puhuja pyysi) nousemaan lavalle todistamaan kokemastaan ihmeestä. Useimmat olivat kuitenkin 1-3 viikon kuluttua yhtä sairaita kuin ennenkin.

Tutkittuani näitä juttuja muutaman vuoden jouduin syvään uskonkriisiin ja kaikki tuntui luhistuvan. Se kuinka Herra silloin minut pelasti ja lahjoitti kuin "uuden armon ja uskon Häneen" oli minulle ihme. Siitä olen jossakin ehkä kertonut, mutta ei kuulu tämän aloituksen piiriin.

Minua järkytti aivan kauheasti täysin valheille rakennetut kirjat. Esimerkiksi "Aamulla kello yhdeksän" joka muistaakseni kertoi herätyksestä Indonesiassa mutta kaikki kirjassa oli kirjailijan keksimää tarinaa. Kirja myi hyvin; kertoihan se uudesta Pyhän Hengen vuodatuksesta, jota seurakunnat rukoilivat ja odottivat.

Omassa seurakunnassani toimi armolahjoilla varustettuja ihmisiä joista paljastui myöhemmin, että he profetoivat tarinoita meistä nuorista, jotka olivat muilta huhuina kuulleet. Osa osui niin kohdalleen, että uskoimme heitä. Ja vähän pelkäsimmekin, että he paljastavat meistä muille salaisuuksia (olimmehan "herkässä iässä").

Minulla olisi paljon sanottavaa noista itsensä profeetoiksi ja apostoleiksi korottaneista ihmisistä, jotka valheilla kietovat ihmisiä pauloihinsa. Heihin ja meihin yhtälailla sopii Raamatun opetus: "Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee" 2.TIM 2:19. Kirjoitan toiste lisää.

Jumala asuu valossa ja  on tarkka kunniastaan. Hän tekee sen hyvin selväksi Raamatussa. Kukaan ei korota Jumalan kunniaa valheilla. Niitä kuitenkin ympärillämme on ja ne lisääntyvät ajan pimetessä.

Taisto:
Aika kummallistahan se on että uskovat valehtelevat - mutta yleistä se on. Ehkä valehdellaan Jeesuksen vuoksi, mutta ehkä vielä enemmän muiden syiden vuoksi.

Syitä voivat olla sellaiset, joissa on taustalla yksinkertaisesti raha. Oman seurakunnan (taloudellinen) menestys, lisää väkeä kokouksiin, lisää kolehtituloja.... tähän liittyvät usein valheelliset parantumisilla hehkuttamiset jne.

Olen myös törmännyt oman tärkeyden tai oikeassaolemisen perustelemiseen valehtelulla. Esim. erääseen perheeseen syntyi vauva, ja perheen ystävä tuli käymään. Tuo ystävä alkoi puhua, että hänelle on Jumala puhunut että vauvan nimeksi pitäisi antaa se ja se. Vauvan äiti onneksi huomasi mistä on kysymys, ja sanoi suoraan: "kas kun Jumala ei ole meille puhunut sellaista".

Tai toinen tapaus, jossa eräs uskova oli eroamassa seurakunnasta, jouduttuaan kriisiin sen seurakunnan kyseenalaisen toiminnan takia. Hänelle yksi sen seurakunnan jäsenistä sanoi: "koen hengessäni että olet väärässä". Minusta tuokin voi olla lähellä valehtelua, tilanteessa jossa ei osata muuten perustella mielipidettään, tai ennakkoluuloaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta