Kirjoittaja Aihe: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?  (Luettu 10218 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« : 18.02.14 - klo:11:05 »
Jaettu ketjusta Raamatun mukainen ja oikea vesikaste -KnutL

Lastenleirillä uskoon tulo vaatimus oli käsin kosketeltavissa. Sen lisäksi meillä kerrottiin kuin jeesus odottaa sitä että meidän pitää ahkerasti todistaa uskosta, koska kuten tiedetään, jos et tunnusta jeesusta sopivalla ja sopimattomalla ajalla jeesuskaan ei sua tunnusta isän edessä. Siis hylkää alakouluikäisen joka uskalla todistaa kovikselle joka tuuppii.

Onkohan tuo "Sopivalla ja sopimattomalla ajalla" käsitetty väärin? Jospa se sopiva ja sopimaton aika tarkoittaakin meitä, eikä sitä kuulijaa?
« Viimeksi muokattu: 18.02.14 - klo:17:12 kirjoittanut KnutL »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #1 : 18.02.14 - klo:12:25 »
Lastenleirillä uskoon tulo vaatimus oli käsin kosketeltavissa. Sen lisäksi meillä kerrottiin kuin jeesus odottaa sitä että meidän pitää ahkerasti todistaa uskosta, koska kuten tiedetään, jos et tunnusta jeesusta sopivalla ja sopimattomalla ajalla jeesuskaan ei sua tunnusta isän edessä. Siis hylkää alakouluikäisen joka uskalla todistaa kovikselle joka tuuppii.

Onkohan tuo "Sopivalla ja sopimattomalla ajalla" käsitetty väärin? Jospa se sopiva ja sopimaton aika tarkoittaakin meitä, eikä sitä kuulijaa?

niin, jotkut 100-luvun lausunnot ovat aika tuntemattomia meille 2100-luvun ihmisille :(

olisi hienoa jos joskus löytyisi joku selittäjä.
mutta loppurupeamaksi jää : onko Jeesus ankara vai rakastava ?

miksi Hän esim sanoi rikkaalle nuorukaiselle "myy kaikki ja seuraa Minua" ?

miksi ei Hän sanonut vain "seuraa Minua" ja opettanut luopumista vasta myöhemmin ?

miksi Hän vaati noin suuren asian heti kättelyssä ?

onko Hän siis vaativa vai lempeä ?   :-[     :-\

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #2 : 18.02.14 - klo:12:45 »
onko Jeesus ankara vai rakastava ?

miksi Hän esim sanoi rikkaalle nuorukaiselle "myy kaikki ja seuraa Minua" ?

miksi ei Hän sanonut vain "seuraa Minua" ja opettanut luopumista vasta myöhemmin ?

miksi Hän vaati noin suuren asian heti kättelyssä ?

onko Hän siis vaativa vai lempeä ?   :-[     :-\

Sekä että. Lakihan edellyttää Jumalan rakastamista yli kaiken ja lähimmäisen rakastamista kuten itseänsä kukin rakastaa. Jeesus ei siis jättänyt mitään "porsaanreikiä", vaan asetti ihmisen Jumalan täydellisen pyhyyden eteen.

"Olkaa siis te täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." Eihän Jeesus siihenkään antanut mitään vaihtoehtoja, että kun vähän sinnepäin yritätte niin se riittää. Miksiköhän hän näin teki?

Eikö juuri siksi, että Armo jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi? Silti kristikunnassa on valtaisat määrät ihmisiä, jotka yrittävät edes vähäiseltä osin täyttää Jumalan ehdottomia vaatimuksia. Ja varsinkin niitä, jotka vaativat sitä muilta.
« Viimeksi muokattu: 18.02.14 - klo:12:49 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #3 : 18.02.14 - klo:16:55 »
onko Jeesus ankara vai rakastava ?

miksi Hän esim sanoi rikkaalle nuorukaiselle "myy kaikki ja seuraa Minua" ?

miksi ei Hän sanonut vain "seuraa Minua" ja opettanut luopumista vasta myöhemmin ?

miksi Hän vaati noin suuren asian heti kättelyssä ?

onko Hän siis vaativa vai lempeä ?   :-[     :-\

Sekä että. Lakihan edellyttää Jumalan rakastamista yli kaiken ja lähimmäisen rakastamista kuten itseänsä kukin rakastaa. Jeesus ei siis jättänyt mitään "porsaanreikiä", vaan asetti ihmisen Jumalan täydellisen pyhyyden eteen.

"Olkaa siis te täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." Eihän Jeesus siihenkään antanut mitään vaihtoehtoja, että kun vähän sinnepäin yritätte niin se riittää. Miksiköhän hän näin teki?

Eikö juuri siksi, että Armo jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi? Silti kristikunnassa on valtaisat määrät ihmisiä, jotka yrittävät edes vähäiseltä osin täyttää Jumalan ehdottomia vaatimuksia. Ja varsinkin niitä, jotka vaativat sitä muilta.

niin, mutta miksi Jeesus ei tuossa tilanteessa sitten maininnut tai tuonut millään lailla esiin armoa ?

pitääkö ihmisen itse keksiä että "jospa Jumala armahtaisi kun sanon etten tuohon pysty" ?

olisiko nuorukainen täyttänyt lain jos olisi heti sanonut "joo, lähden tästä myymään ja tulen sitten takaisin" ?

eihän se periaatteessa ole mahdoton asia , vai onko , että hän olisi oikeasti tehnyt noin ?

------------------------------

en tässä jälleenkään mieti asiaa linjalla armo-laki , kuten sinä tykkäät miettiä vaan linjalla realiteetit-kuvitelmat.

oikeat teot ja kuvitellut teot
menen kauppaan - en mene kauppaan 
rukoilen - en rukoile
annan käyhille - en anna köyhille

siis en mitään ihmeellisiä "saavutan vanhurskauden" teorioita vaan ihan normaalia elämää jossa teen valintoja.

Kuitenkin näyttää että Jeesus vaati todellisia valintoja ja heti eikä viidestoista päivä.
Hän itse sanoo "myy niin sinulla on aarre taivaassa".

Sinun armo-laki teorioissa tuo tarkoittaisi : kuvittele olevasi vanhurskas myymällä mutta totea olevasi epävanhurskas kun et pysty myymään.

sou, jos noin teen niin jään roikkumaan ilmaan enkä omista mitään ratkaisua ????

joko sun teoriat on pohjaa vailla ja outoja tai ei vaan muuten päästä samalle aaltopituudelle.

sanotko ettei kukaan muu ole uskossa jos ei ymmärrä sun teorioita vai mikä noissa sun kirjoituksissa tökkii  ???

Lydia

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #4 : 18.02.14 - klo:16:58 »
Jeesus taisi tuossa näyttää miehelle että hänen sydämensä oli kiinni rahassa, mitä hän sanookaan tämän ajan uskoville?!  ???

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #5 : 18.02.14 - klo:17:01 »
Jeesus taisi tuossa näyttää miehelle että hänen sydämensä oli kiinni rahassa, mitä hän sanookaan tämän ajan uskoville?!  ???

niin juuri, mutta mun pointti tässä on tuo että Jeesus vaati heti
ja me "armolliset" sanotaan "no sitten kun ehdit".

Jos täällä vastailee joku lahko niin sen vois sanoa heti ettei tarvii yrittää ymmärtää outoja oppeja  ???

Lydia

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #6 : 18.02.14 - klo:17:04 »
Raamatun linja ei ole mitään mössöilyä, eikä uskovan elämää luvata helpoksi.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #7 : 18.02.14 - klo:17:13 »
Raamatun linja ei ole mitään mössöilyä, eikä uskovan elämää luvata helpoksi.

kyllä, oikeastaan sä sanoitkin asian ytimen tossa äskeisessä viestissäsi.

Jeesus menee aina ytimiin , asian ja ongelman ytimeen, Hän ei selittele mitään teorioita ja vaihtoehtoja.

jos mun on valittava ketä kuuntelen niin mieluummin Häntä joka täysin tuntee totuuden kuin näitä foorumin teoretisoijia.

Jeesus näki terävästi ja heti totuuden miehen sisimmästä.  Hän on täysin eri asia kuin me jotka vajavaisesti yritetään selittää evankeliumia tai armoa.

Jos joudun valitsemaan keneltä kysyn neuvoa niin parhaiten Häneltä.-
mutta täällä kirjoittelu silti tuo oivalluksia...... :)

tiesin kyllä tuon aikaisemminkin mutta jotenkin nähdä/kuulla se jossain yhteydessä uudestaan tuo sen selvemmäksi.....

siis .......Jeesus on ainoa henkilö joka voi sanoa asioita ja suoraan !!

Jos Hän sanoo että mun tulisi esim luopua jostain niin turha mennä kyselemään neuvoa selittelijöiltä :(

Joten Hänen sanansa on lopullinen totuus ja jos Hän sanoo nuorukaiselle
"myy kaikki niin sinulla on aarre taivaassa"  silloin tuon myyminen antaa hänelle aarteen taivaassa vaikka joku teoretisoija sanoisi "ei tuolla tavalla voi saada aarretta taivaassa "   !!!!!!!!

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #8 : 18.02.14 - klo:17:18 »
jaaha ne siirtyikin toiseen ketjuun,,,,,

meinasin juuri pyytää profiilin poistoa kun ei saa mitään sanoa  :-[

voisi tietenkin odottaa että toinen saa lauseen valmiiksi ennen kuin siirtelee niitä  :D   ;)

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #9 : 18.02.14 - klo:17:19 »
no, enempää en taida tähän sanoa koska jo sain oman päätökseni selväksi enkä halua enää selittelyjä :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #10 : 18.02.14 - klo:17:23 »
joko sun teoriat on pohjaa vailla ja outoja tai ei vaan muuten päästä samalle aaltopituudelle.

Veikkaisin tuota jälkimmäistä. Omasta elämästäni en tiedä päivääkään, että olisin rakastanut Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäni niin kuin itseäni. Sinua en tunne, mutta olen tuntenut muita, jotka katsovat eläneensä niin. Ovat vaan olleet aika häijyjä ihmisiä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #11 : 18.02.14 - klo:17:25 »
jaaha ne siirtyikin toiseen ketjuun,,,,,

meinasin juuri pyytää profiilin poistoa kun ei saa mitään sanoa  :-[

voisi tietenkin odottaa että toinen saa lauseen valmiiksi ennen kuin siirtelee niitä  :D   ;)


Sori,

kun aloitin ketjua jakamaan, kukaan ei ollut vastaamassa.
Satuimme tekemään asioita yhtäaikaa.
Et ehkä huomannut tiedotetta, jonka otin homman tehtyäni pois.


Taidan poistella tästä ketjusta kohta nämä turhat välipuheet, koska itse aihe lain noudattamisesta on tärkeä.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #12 : 18.02.14 - klo:17:27 »
jaaha ne siirtyikin toiseen ketjuun,,,,,

meinasin juuri pyytää profiilin poistoa kun ei saa mitään sanoa  :-[

voisi tietenkin odottaa että toinen saa lauseen valmiiksi ennen kuin siirtelee niitä  :D   ;)

Älä nyt vielä poistu minnekään. Tämä ainakin on asia, jota kannattaa selvittää. Kysymys on siitä, elämmekö lain mukaan moitteettomasti vai emme. Jos elämme, miten se ilmenee? Jos emme, niin miksi?

Käsitykseni mukaan (Jumalan) lakia ei ole annettu sovellettavaksi vaan noudatettavaksi. Suuri(n?) osa kristikuntaa ei ilmeisesti ole ymmärtänyt tätä tosiasiaa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.14 - klo:17:45 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #13 : 18.02.14 - klo:17:36 »
Jeesus taisi tuossa näyttää miehelle että hänen sydämensä oli kiinni rahassa, mitä hän sanookaan tämän ajan uskoville?!  ???

Saattaisikohan sanoa, että minun ikeeni on sovelias ja minun kuormani on keveä?

Ja saattaisiko Paavali pitää meitä(kin) valheveljinä, "jotka ovat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa?"
« Viimeksi muokattu: 18.02.14 - klo:17:38 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Täytyykö lakia ihan oikeasti noudattaa?
« Vastaus #14 : 18.02.14 - klo:18:32 »
Eikö ikeessä ole yleensä kaksi? Jeesuksen ikeessä ei tarvitse olla yksin vaan Hän on siinä toisena, siksi se on sovelias ja keveä.