Kirjoittaja Aihe: Sakarjan kirja  (Luettu 1905 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Sakarjan kirja
« : 12.10.22 - klo:14:20 »
Vihdoin palasin lukemaan VTtä läpi, vielä oli pari pikkuprofeettaa lukematta.
Sakarjan kirjasta en saanut oikein mitään irti aluksi, mutta kun aloin uudestaan ja luin huolelle, siellä on paljon taas tietoa Jumalasta ja ihmisestä.

Sellainen teema on noussut profeetoista, että ei ole hyvä ikäänkuin väärällä tavalla "nöyrtyä" pahuuden edessä.
Jumala ei arastele sanomaan meille suoraan:"Kääntykää pois pahoilta teiltänne ja pahoista teoistamme."

Sakarjassa kuten monessa muussakin Raamatun kohdassa kuvataan ihmisen kovuus Jumalan kutsun edessä.

"he eivät kuulleet, eivät kuunnelleet minua"

Sakarja 1:4.

Ihmisellä on kyseenalainen kyky kovettaa itsensä Jumalan ja myös toisten ihmisten suhteen.

Sakarja 8:17
"Älkää hautoko mielessänne pahaa toinen toisellenne,...sillä kaikkia näitä mina vihaan, sanoo Herra"
« Viimeksi muokattu: 12.10.22 - klo:14:36 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #1 : 12.10.22 - klo:14:22 »
Tämän löytäminen Raamatusta auttoi minua töissä ryhmän kanssa. Tajusin, että koska he ovat täynnä kapinamieltä, siihen ei ole hyvä reagoimalla liialla pehmeydellä.
Se ei tarkoita että on epäkunnioittava.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #2 : 13.10.22 - klo:14:24 »
Mielenkiintoista. Jeesus lainaa jaetta Sakarja 13:7.

" Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle. 31 Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki luovutte minusta, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen maahan, ja lauman lampaat joutuvat hajalle.' 32 Mutta kuolleista noustuani menen teidän edellänne Galileaan."
Matteus 26:41.

Näyttää, että Sakaja 12 ja 13 kuvaa muutenkin Uutta Liittoa.





Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #3 : 14.10.22 - klo:14:02 »
Wow. Avasin nyt aamulla Raamatun Sakarjan kirjan kohdalta ja luku 12 alkaa näin:
"Näin sanoo Herra, joka on
jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä..."

Aikamoinen ansioluottele Herralla. Pitäisi vakuuttaa ihmisen siitä, että Häntä on hyvä kuunnella.


Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #4 : 14.10.22 - klo:21:38 »
Wow. Avasin nyt aamulla Raamatun Sakarjan kirjan kohdalta ja luku 12 alkaa näin:
"Näin sanoo Herra, joka on
jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä..."

Aikamoinen ansioluottele Herralla. Pitäisi vakuuttaa ihmisen siitä, että Häntä on hyvä kuunnella.
Niinpä, mutta ihmisiä johdetaan harhaan kieltämällä Jumalan luomistyö. Perinpohjin koululaitosta myöten ihminen vakuutetaankin siitä, ettei mitään jumalaa ole. Pahoinvointi lisääntyy, ja ihmetellään sormi suussa, että mistä se oikein johtuu, kun nyt ei meitä enää jumalakaan komenna, vaan ollaan vapaita turhista auktoriteeteista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #5 : 15.10.22 - klo:02:29 »
Totta.
Ajattelin tällä kertaa sitä, miten löydän epäuskoa  oman nutun alta!! Vaikka on nähnyt miten Jumala toimii.
Silti ihminen lipsahtaa epäuskoon. Ihan kuin israelilaiset, unohtivat niin nopeasti kuinka Jumala oli pelastanut heität jostain pahasta tilanteesta. Jonkin aikaa ylistettiin Herraa ja luvattiin luottaa Häneen, mutta sitten.............. :-\

Tuo jae puhutteli aamulla minua hyvin vahvasti. Herra ikäänkuin sanoin minulle, että katso nyt minä olen luonut maan  ja taivaan ja sinutkin, joten kuuntele nyt hyvä ihminen minua äläkä enää epäile.

Sakarjan kirja on puhutellut minua paljon, vaikka aluksi tuntui että en saa siitä mitään. Ja sieltä se taas tuli, epäusko. :-[

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #6 : 18.10.22 - klo:13:52 »
Sakarjan kirjan sanat ovat kantaneet minua nämä päivät. On ollut mahtavaa nähdä miten Herra ikäänkuin on tehnyt sellaisia tekoja mistä se puhuu.

Työkaveri taas yrittää pahasti hyppiä silmillä palaamisensa jälkeen.

Herra on johtanut tilanteita siten että pomo oli paikalla kun hän todella oli epäasiallinen ja näyttää, että hän jopa valehteli pomolle saadakseen minut näyttämään täysin epäpätevältä.

Mutta Herra on ikäänkuin ollut askelen edellä siten että olen voinut nähdä mitä työkaveri puuhaa ja siksi olen voinut ikäänkuin mitätöidä hänen hyökkäyksensä.
Voi hurja miten toinen ihminen voi tuosta vaan yrittää eliminoida toisen ihmisen. En ihan tällaista ennen kokenut.

Onneksi olen sen verran monessa liemessä keitetty, että Herra on voinut nostaa minut ikäänkuin tuon yläpuolelle ja yhä vain katsoa työkaverin ohi eikä antaa hänen määritellä todellisuutta töissä.

Pomo on onneksi täysin ajantasalla ja sanoi minulle perjantaina, että hän on hyvin huolissaan työkaverin käyttäytymisestä ja pyysi raportoimaan aina kun näyttää, että eskaloituu.

Huomasin, että suomessa käytetään sanaa eskaloitua.
Eihän se tosin suomalainen ole, mutta näyttävät ottavat paljon vaikutteita muualta. En tiedä miksi. Kyllä sen varmaan voisi selvällä suomen kielelläkin ilmaista.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #7 : 18.10.22 - klo:13:55 »
Joitakin kohtia Sakarjasta mitkä ovat kantaneet minua.

Tämä opetti minua, että Herra vihaa pahan hautomista toista vastaan:

Älkää hautoko mielessänne pahaa toinen toisellenne, älkääkä rakastako väärää valaa. Sillä kaikkia näitä minä vihaan, sanoo Herra."
Sakarja 8:17

9:8
8. Minä teen leirini temppelini suojaksi sotajoukoilta, jotka tulevat ja menevät, eikä tule käskijä enää heidän kimppuunsa, sillä nyt olen minä sen omin silmin nähnyt.

10:6. Minä teen väkeväksi Juudan heimon ja autan Joosefin heimoa.

12:1Näin sanoo Herra, joka on
jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä:


Ja paljon muutakin. Mutta siis koen, että Herra vahvasti näytti, että hän tuomitsee sen käyttäytymisen ja tulee puolustamaan ja varjelemaan minua.
Ja niin on käynyt.

Nuorempana olisi jo mennyt aivan rikki hänen röyhkeästä asiattomasta käyttäytymisestä. Nyt kykenen ikäänkuin menemään koko homman ohi ja keskittyä olennaiseen työssä.
Jos pelkäisin ihmisiä olisin jo tuhoutunut.
« Viimeksi muokattu: 18.10.22 - klo:14:09 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #8 : 18.10.22 - klo:22:23 »
Tuo 'jännittänyt' sana voidaan kääntää myös sanalla 'levittänyt'.

Jumala on siis levittänyt maailmankaikkeuden ja jännittänyt tähdet sun muut siten, etteivät ne sinkoile minne sattuu.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarjan kirja
« Vastaus #9 : 18.10.22 - klo:22:43 »
Niinkuin siis gravitaation avulla? En ole varma.... :-\

Tulee mieleen vitsimäinen lausahdus: gravitation, not only a good idea, but it is a LAW.