Kirjoittaja Aihe: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo  (Luettu 2735 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« : 16.11.22 - klo:13:54 »
Olen usein palannut Kainin kateuteen ja miten se aiheutti hänessä vihan siihen pisteeseen, että halusi täysin eliminoida kateuden aiheen, veljensä.
Se on aika peloittavaa luettavaa ihmisen vihasta ja seurauksista.

Raamatussa on hänen rangaistuksensa Jumalalta, mutta entä hänen sukunsa, saiko se jatkaa kukoistustaan?
Totesin sitten, että Aatami ja Eeva saivat uuden lapsen, Seetin.  Ja Seet oli Nooan esi-isä. Ei Kain.
Ja Seet oli myös Jeesuksen esi-isä. ( Luukas 3:38)


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #1 : 19.11.22 - klo:18:01 »
Miksikö ???hän muuten Jumala ei hyväksynyt Kainin uhria?

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #2 : 19.11.22 - klo:19:29 »
Kain oli tottelematon sydämeltään. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala opetti ihmisille, että eläimen on kuoltava. Tekihän Hän heille eläimen nahasta asut heidän alastomuutensa peitoksi. Kain tiesi kyllä, minkälaista uhria Jumala odotti, mutta hän ajatteli voivansa toimia oman päänsä mukaan. Josko suunnitteli syödä teurastetun eläimen itse. Kasvikunnan tuotteet olivat jotain lähes ilmaista, jonka eteen ei tarvinnut paljon nähdä vaivaa. Mitä väliä, ruveta nyt teurastamaan eläintä, kun helpompikin tapa on olemassa. Jumala ei hyväksynytkään hänen uhriaan ja hän tiesi sisimmässään syynkin. Mutta hän ei nöyrtynyt, eikä myöntänyt toimineensa ohjeistuksen vastaisesti. Sitten kateus iski häneen vimmalla ja vaati veronsa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #3 : 19.11.22 - klo:21:46 »
Juu tuosta eläinuhrijutusta olen kuullut. Todennäköisesti niin.
Hän oli jo siis kauan ennen veljensä tappamista ollut kapinallinen tai jotain.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #4 : 19.11.22 - klo:23:18 »
Juu tuosta eläinuhrijutusta olen kuullut. Todennäköisesti niin.
Hän oli jo siis kauan ennen veljensä tappamista ollut kapinallinen tai jotain.


Itse uskon tuon murhan tapahtuneen veljesten nuoruudessa, noin 17-vuotiaana, hehän olivat kaksoset.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #5 : 21.11.22 - klo:14:12 »
Mihinköhän perustat ajatuksen, että olivat 17-vuotiaita?
Tietty ihan hyvin voi olla niin.

Satuin eilen huomaamaan Juudaksen kirjeen jakeen 1:11. Siellä on seurakuntiin pujahtaneista ihmisistä, jotka "ovat kääntäneet meidän Jumalalle armon irstaudeksi"

Jakeessa 11 sanotaan:"Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä... ja hukkuvat niskoitteluunsa"

Eli Kain on esimerkki jostain mihin voi langeta tänäkin aikana..

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #6 : 22.11.22 - klo:07:08 »
Mihinköhän perustat ajatuksen, että olivat 17-vuotiaita?


Ajattelen Joosefin kohtaloa, tapauksessa jossa toiset veljet kääntyivät omaa veljeään vastaan, niin kuin Kainkin teki veljeään Aabelia kohtaan. Joosef oli 17-vuotias joutuessaan Egyptiin veljiensä myymänä.

Raamattu ei suoraan kerro Aabelin ja Kainin iästä mitään, mutta itse ajattelen asian olleen näin. Raamatussa on muitakin vastaavia esikuvallisuuksia aiemmin/myöhemmin tapahtuneisiin asioihin, jossa asia ikään kuin toistuu uudestaan, mutta toisena ajankohtana.
« Viimeksi muokattu: 22.11.22 - klo:15:10 kirjoittanut Malakia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kainin ja hänen jälkeläistensä kohtalo
« Vastaus #7 : 22.11.22 - klo:13:48 »
Voi olla niinninkiin. Vai miten se sana meni. :)

Jos näin on, on todettava että Jumala laittoi jo 17 vuotiaan täydelliseen edesvastuuseen teostaan.
Eikä alkanut selittelemään sitä lapsuuden traumoilla. ???