Viides käsky, älä tapa. Koskeeko tämä kaikkia ihmisiä kaikkialla kaikissa olosuhteissa.
Nyt uskovat rukoilevat että Hamasin hemmot tapetaan, onko raamatullista?
Hebreassa on eri sana "murhata" ja "tappaa". Tuossa vidennessä käskyssä on "murhata"-sana.
Murhahan on ns. "oikeudeton tappo", vs. "oikeutettu tappo". Esim. laki määräsi kuolemantuomion tietyistä rikoksista. Laki itse määräsi "tappamaan", mutta ei "murhaamaan".
Tällaisesta Jumalan määräämästä "tappamisesta" on kyse esim. tässä kohdassa ;
2.Moos.32:27 Ja Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen.'"
Ajattelen, että tuo kaikki oli osa Vanhaa Liittoa.
Tosin muslimit toimivat tuolla tavalla nykyäänkin. Seurakunnassa vieraili uskova henkilö, joka kasvoi muslimimaassa muslimiperheessä.
He olivat hyvin uskollisia uskonnolleen ja perheen kuului tappaa tämä vääräuskoinen. Mielenkiintoista oli kuullut, että hänen kulttuurissaan oli käsitys, että kristinusko johtaa itsekeskeiseen materialistiseen kulutushysteeriseen elämään. Mistä kummasta olivat saaneet sellaisen käsityksen.
Hän pelastautui siitä kuitenkin.
Raamatun mukaan synnin palkka on kuolema. Kun Herra päättää, että jonkun elinpäivät ovat luetut, siihen ei kellään ole nokan koputtamista. Meidän kunkin kohdalla.
Eli se, että elämme, on pelkkää armoa.
Väkivalta on ihmisestä lähtöisin. Jumala jostain ihmeen syystä yhä vaikuttaa maailmassa ja on kaikessa siinä mukana, koska Hän on kaikkivaltias ja ilmeisesti käyttää ihmisen väkivaltaisuutta toisten kurittamiseen. Se käy selvästi esille Vanhassa Testamentissa Israelin historiassa. Jumala ajallaan tuomitsi ne kansat, joiden oli sallinut hyökätä Israelia vastaan.
Olen paxin kanssa samoilla linjoilla. "Älä tapa" tarkoittaa juuri sitä mitä sanoo.
Jeesus itse asiassa osoitti senkin lain syvällisyyden. Joka sanoo toiselle "sinä tyhjänpäiväinen" on jo rikkonut Jumalan käskyn, koska siinä ihminen ottaa itselleen vallan määritellä toisen ihmisen olemassaolon arvon. Meillä ei ole siihen oikeutta.
Toisen ihmisen vihaaminen on jo murha Johanneksen kirjeen mukaan.