Kirjoittaja Aihe: Kiroilu ja voimasanojen käyttö  (Luettu 7611 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« : 23.04.17 - klo:14:00 »
Tämä asia on askarruttanut aika-ajoin. Joskus hämmentää se, että uskovatkin käyttävät sanoja, joita voi sanoa kiroiluksi. Joitakin kirosanoja pidetään harmittomina, kuitenkin olisi hyväksi tiedostaa sanojen tausta ja merkitys.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #1 : 23.04.17 - klo:14:03 »
Itse pidän rumimpina sanoina sellaisia joihin liitetään Jeesuksen nimi tai yleensäkin Jumala. Siis tarkoitan kiro-/päivittelysanoja. Ne särähtävät eniten korvaan.

Typerimpinä pidän silti kirosanojen ns. lievennettyjä muotoja. En ala luettelemaan, mutta kaikki tietävät ne.
Ihmisroska

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #2 : 18.02.18 - klo:16:23 »
Mitenköhän asiaa ajattelee kiroileva ateisti jolle paholainen ja Jumala on yhtälailla satuolentoja. Ovatko he koskaan pysähtyneet miettimään mitä järkeä on kiroilemisessa, ja siinä käytettyjen sanojen merkitystä. Hokea nyt jotain satuolentoa. Mistä se "voima" tulee sanaan voimasana? Miksei voisi hokea vaikka joulupukkia? no koska se on naurettavaa ja nynnyä. Miksi näin on, jos ei kerta usko niin joulupukkiin kuin paholaiseenkaan.

Tästä herää sitten muitakin kysymyksiä miksi etenkin nuorempien parissa on hienoa olla kova ja vähän paha. Tämä nyt ei varsinaisesti koske foorumin vakioporukkaa mutta kuitenkin. Jonkinlainen (petollinen) voiman tunne siihen liittyy. Heikkous on pelottavaa epävarmalle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #3 : 18.02.18 - klo:17:59 »
Tästä herää sitten muitakin kysymyksiä miksi etenkin nuorempien parissa on hienoa olla kova ja vähän paha. Tämä nyt ei varsinaisesti koske foorumin vakioporukkaa mutta kuitenkin. Jonkinlainen (petollinen) voiman tunne siihen liittyy. Heikkous on pelottavaa epävarmalle.

Ihan hyvää pohdiskelua. Itse olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että (ainakin jotkut) kirosanat ovat ihan todellisten henkien nimiä. Siksi uskovan ihmisen tulisi välttää niitä kaikkia, siis niitäkin, jotka tuntuvat ihan harmittomilta. Se on aika yllättävä maailma, jonka olemassaoloa ei yleensä tiedosteta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Voimasanat ja kiroilu
« Vastaus #4 : 15.04.18 - klo:14:43 »
Olin äsken tilanteessa, jossa käytettiin kirosanoja sillä tavoin, että pahaa teki. Niitä käytti eräs ihan muutoin mukava kodinhoitaja, jonka sattumoisin tapasin. Tästä tuli mieleen aloittaa keskustelu voimasanojen käytöstä, koska olen havainnut uskovienkin käyttävän niitä tilanteesta riippuen. Mitä mieltä ollaan siitä, onko ko. sanojen käyttö sopivaa ja missä menee raja, voimasanojahan on eri asteisia?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Voimasanat ja kiroilu
« Vastaus #5 : 15.04.18 - klo:16:17 »
Voimasanoihin/kiroiluun liittyen jäi mieleeni toteamus, minkä kerran kuulin: paljo kiroileminen johtuu vain siitä että kyseisellä henkilöllä on huono sanavarasto. Tuossa on jotain viisauttakin. Useinhan ns. voimasanojen ja kiroilun käyttö on yhteydessä voimakkaisiin tunteisiin; vihaan, pelkoon, häpeään, syyllisyyteen, avuttomuuteen jne..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Voimasanat ja kiroilu
« Vastaus #6 : 15.04.18 - klo:20:04 »
Monet "viattomiltakin" kuulostavat kirosanat ovat nimiä, jonka takana on henkivalta. En tiedä, koskeeko tämä kaikkia "voimasanoja", mutta suurta osaa niistä. On siis hyvä välttää kaikkia harmittomiltakin kuulostavia voimasanoja.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Voimasanat ja kiroilu
« Vastaus #7 : 15.04.18 - klo:22:31 »
Tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin. Lainaan oman vastaukseni tähän, koska ajatukset eivät ole muuttuneet:

Lainaus
Itse pidän rumimpina sanoina sellaisia joihin liitetään Jeesuksen nimi tai yleensäkin Jumala. Siis tarkoitan kiro-/päivittelysanoja. Ne särähtävät eniten korvaan.

Typerimpinä pidän silti kirosanojen ns. lievennettyjä muotoja. En ala luettelemaan, mutta kaikki tietävät ne.

Siihen en osaa ottaa kantaa onko henkivaltojen niminä mitäkin kirosanoja. Ei ole tietoa siitä asiasta.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #8 : 16.04.18 - klo:09:15 »
Pahoittelen, että aloitin uuden keskustelun aiheesta, joka oli jo olemassa. Tulee vain samojen asioiden toistoa. Onko näitä mahdollista yhdistää? Joitain toistoja voisi vaikka samalla poistaa.
« Viimeksi muokattu: 18.02.23 - klo:16:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #9 : 16.04.18 - klo:10:42 »
ketjut yhdistetty

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #10 : 16.04.18 - klo:22:13 »
Joskus joku on kiroiltuaan pyytänyt anteeksi, kun on sellaista tehnyt uskovan kuullen... ::)

Toisinaan olen sanonut siihen , että jokainen huutaa omaa herraansa avuksi hädän hetkellä.

Minua on myös hämmentänyt "kielilläpuhuminen"; joka on kuullostanut kuin joku kiroilisi ulkomaan kielellä.
Kielillä puhumista olen kuullut puhuttavan myös hyvin kauniisti.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #11 : 17.04.18 - klo:10:09 »
Minua on myös hämmentänyt "kielilläpuhuminen"; joka on kuullostanut kuin joku kiroilisi ulkomaan kielellä.

Tuo on täysin mahdollista. Syynä on demoninen "henkikaste", siitä ei vaan juurikaan puhuta. Kuvitellaan vaan, että kaikki kielilläpuhuminen on Jumalasta, mutta sehän ei ole ollenkaan totta. Näin sanoo nimimerkki "Läheltä seurannut".

Idän uskonnoissakin puhutaan kielillä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #12 : 17.04.18 - klo:18:42 »
Pökkelö:Minua on myös hämmentänyt "kielilläpuhuminen"; joka on kuullostanut kuin joku kiroilisi ulkomaan kielellä.
Paulus:Tuo on täysin mahdollista. Syynä on demoninen "henkikaste", siitä ei vaan juurikaan puhuta.


Olin kerran Järvenpäässä hengellisessä tilaisuudessa, jossa tapahtui kielillä puhumista. Kukaan ei oikein saanut puhujan puheesta selvää ja minulle jäi vaikutelmaksi, että koko tapaus oli häiriintyneen ihmisen puhetta. Paikalle olisi tarvittu pikemminkin psykiatria kuin pappia.
Kuulin myöhemmin, että monet psyykkiset sairastumiset saattavat saada hengellisen ilmenemismuodon. Silloin paras hoitajien yhdistelmä on pappi ja lääkäri. Uskontoihin liittyy vahvoja tunnekuvia (esim. helvetin loputon piina), ne ovat omiaan synnyttämään oireilua herkissä ihmisissä.
Varsinkin lapsia tulisi näiltä kauhukuvilta suojella.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #13 : 17.04.18 - klo:18:55 »
Kiva, että olet jälleen kuvioissa, albert.

Olen aika kauan sitten ollut paikalla, jolloin hyvin tuntemani henkilö puhui selvää englantia, vaikka ei ollut sitä koskaan opiskellut. Hän toisti samaa asiaa useampaan kertaan, jolloin minun oli mahdollista laittaa asia muistiin. Itse opiskelin silloin englantia ja vein muistiinpanon opettajalleni, joka suomensi puheen minulle. En toista sitä tässä, mutta kyseessä oli sielunvihollisen ylistys.

Asialla on runsaasti jatkoakin, mutta toistaiseksi en voi antaa julkisuuteen enempää. On kuitenkin vakavasta ja todellisesta asiasta kysymys, jolla on ollut vakavia seuraamuksia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #14 : 18.04.18 - klo:17:16 »
Kiva, että olet jälleen kuvioissa, albert.

Olen aika kauan sitten ollut paikalla, jolloin hyvin tuntemani henkilö puhui selvää englantia, vaikka ei ollut sitä koskaan opiskellut.

Tässä on Albertille pähkinä purtavaksi. Koska sinulta löytyy aina selitys näihin uskon kysymyksiin, niin kerropa, mikä on käsityksesi tuosta edelläolevasta. Siis ihminen voi tietyssä tilanteessa puhua kieltä, jota ei ole milloinkaan oppinut. Ekahelluntaina ihmiset puhuivat eri kielillä Jumalan suuria tekoja kuulijoille, jotka olivat eri kansoista ja kielistä. Ei ihme, jos ihmiset hämmästyivät. Lue Ap. t. 2. luvusta.

Ei tämä täysin vierasta ole nykyaikanakaan. Ukkopiirissämme oli taannoin henkilö, joka oli puhunut linja-autossa tuntemattomalle tummaihoiselle miehelle kieltä, jota tämä ymmärsi. Kertoja ei itse tiennyt, mitä hän puhui, mutta kuulija tuli hyvin iloiseksi ja vilkutti vielä jäätyään pysäkille. Vastaavia tapauksia on todennäköisesti paljonkin, mutta tosiasia näyttää olevan, että kaikki kielilläpuhumiset eivät ole peräisin samasta lähteestä, ts. Jumalasta, vaan pimeyden ruhtinaskin käyttää tätä "tekniikkaa" omien tarkoistusperiensä saavuttamiseksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell