Kirjoittaja Aihe: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä  (Luettu 8290 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« : 07.08.14 - klo:18:20 »
Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.
Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava.

Tämä vankila on täpötäynnä.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet,
ja ovat rikkomustensa tähden täällä istumassa
ja odottamassa kuolemantuomiotaan.

Miksi ihmeessä Tuomari ei ole jo määrännyt tuomion täytäntöönpanoa.
Jotkut sanovat, että näin Hän osoittaa oikeudenmukaisuuttaan.
Jotkut hienostelijat ilmaisevat sen sanalla vanhurskaus.
Vanhurskas tuomari. Ja mitä se minua hyödyttää.
En minä voi mitenkään maksaa velkaani. Kuoltava on.

Tosin jotkut väittävät kuulleensa ihan pähkähulluja huhuja,
että tuo Vanhurskas Tuomari olisi aikeissa lähettää
oman ainosyntyisen Poikansa tuomittavaksi kuolemaan meidän sijastamme.
Ja että tämän tähden meidän tuomiomme täytäntöönpano on viivästynyt.
Hullutusta, sanon minä. Ei se voi olla totta.

Käytävältä kuuluu ääniä.
Ikäänkuin sellien ovat aukeaisivat yksi kerrallaan.
Hälinä lisääntyy vankilassa. Hiljaa siellä!
Eikö sitä saa edes vankilassaan olla rauhassa.

Sellini ovi lennähtää auki. Vartija ilmoittaa minulle:
Vanhurskas tuomari antoi oman Poikansa kuolemaan Sinun sijastasi.
Sinun tuomiosi on kärsitty. Olet vapaa.

Hän ottaa velkakirjani sellini oven yläpuolelta ja ja kirjoittaa sen päälle:
Tetelestai

Täh!!!

Vartija selventää minulle: "Se tarkoittaa
Maksettu / Täytetty.
Sinun rikkomuksesi on sovitettu".

Olen kovin hämilläni. Ei tämä voi olla totta.
Moni muukaan ei usko. He jäävät istumaan selliinsä.
He sylkevät vartijaa naamalle:
"Vai tulit sinä pilkkaamaan meitä".
Ja iskevät kokonaan maksetuksi kuitatun velkakirjansa takaisin vartijan isoon kouraan.
"Sulje ovi perässäsi!"
Sitten he käyvät nukkumaan. Ja odottamaan tuomionsa täytäntöönpanoa.

Minä kysyn vartijalta:
Onko tämä totta vai valhetta.
Hän ottaa taskustaan Vanhurskaan tuomarin laatiman kirjallisen pöytäkirjan:

Lainaus
Nyt Jumalan vanhurskaus on ilmoitettu ilman lakia,
nimittäin Jumalan vanhurskaus Jeesuksen Kristuksen uskon kautta
kaikkiin, jotka uskovat. Ei siis ole erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla,
ja heidät vanhurskautetaan lahjaksi Hänen armostaan
sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä.

Kun kuuntelen Vanhurskaan Tuomarin kirjoitusta,
minun sisimmässäni syntyy usko:
Nyt minä ymmärrän, että tuo Tuomari todellakin on Vanhurskas,
ja Hän vanhurskauttaa sen, jolla on usko ....
mikä Hänen Poikansa nimi olikaan.
Jeesus, Vastaa vartija, ja jatkaa:
"Vanhurskas Tuomari vanhurskauttaa
sen, jolla on usko Jeesukseen.
Jeesus on Sinun sukulunastajasi."

Minä uskon ja kävelen ulos sellistäni ja koko vankila-alueelta.
Sen muurien sisäpuolella minua hallitsi synnin ja kuoleman laki.
Nyt Elämän Hengen laki hallitsee minua.
Minä olin kuollut synteihini ja rikoksiini.
Mutta minut tehtiin eläväksi. Ja nyt minä elän.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

albert1

  • Vieras
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #1 : 18.03.18 - klo:16:00 »
Kalamos: " Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava."

Ilman syyllisyydentuntoa ei ole uskontoa. Syyllisyydentunteesta se ammentaa elinvoimansa, ei mistään muusta.

Mihin ihmeen syntiin vastasyntynyt vauva on syyllistynyt? Perisyntikäsite leimaa hänetkin heti syntymästään lähtien syylliseksi eli synti on periytyvä ominaisuus.

Mutta siihen tarjotaan ratkaisu: ota vastaan Jeesus elämääsi, niin pelastut tämän synnin vaikutuksilta! Se on eräs maailmanhistorian ovelimmista harhautuksista!

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #2 : 18.03.18 - klo:16:47 »
Minulle helluntaitaustaisena, vaikka en enää helluntaiseurakuntaan kuulukaan, on tuo perisyntioppi aika vieras.

Ajattelen, että jokaisella ihmisellä on taipumus syntiin.
Kuitenkin jokainen, joka ei ole ottanut Jeesusta vastaan, tuomitaan omien tekojensa mukaan.

Jer.31
Niinä päivinä ei enää sanota: "Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo."
30 "Jokainen kuolee näet oman syntinsä tähden, ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo."


Ilm.20.
12. Ja minä näin; kuolleet, suuret ja vähäiset, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin, ja avattiin toinen kirja, joka on tuomion, ja kuolleet tuomittiin, niin kuin heidän teoistaan oli kirjoitettu siinä kirjassa.
(aram.)


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #3 : 18.03.18 - klo:17:16 »
Kalamos: " Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava."

Ilman syyllisyydentuntoa ei ole uskontoa. Syyllisyydentunteesta se ammentaa elinvoimansa, ei mistään muusta.

Mihin ihmeen syntiin vastasyntynyt vauva on syyllistynyt? Perisyntikäsite leimaa hänetkin heti syntymästään lähtien syylliseksi eli synti on periytyvä ominaisuus.

Mutta siihen tarjotaan ratkaisu: ota vastaan Jeesus elämääsi, niin pelastut tämän synnin vaikutuksilta! Se on eräs maailmanhistorian ovelimmista harhautuksista!

Tähän on syytä ottaa kantaa. Tuo, mitä sanot harhautukseksi, on maailmanhistorian suurin salaisuus, joka ei avaudu tämän maailman "viisaille", joille se on äärimmäinen loukkaus. Synti on ihmiskunnan suurin ongelma. Ihmiskunta jakautuu tässä syntikysymyksessä kahtia. Toisaalta niihin, joille synti luetaan syyksi ja toisaalta niihin, joille syntiä ei lueta syyksi. Jälkimmäiseen joukkoon kuuluvat lapset (osa kehitysvammaisista ja ehkä muitakin, joista me emme tiedä) ja uudestisyntyneet uskovat. Toiseen joukkoon kuuluvat omillaan toimeentulevat, jotka kieltäytyvät sovituksesta.

Lihavoin edellä yhden sanan, koska se on mielestäni väärin. Synnin vaikutuksilta pitäisi olla synnin seurauksilta. Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema.

Kalamoksen aloituksessa on Evankeliumin ydinsanoma lyhyesti ilmaistuna. Toivon, että Albertkin lähtee sellistään vapautettuna. Se ei maksa mitään, tai toisaalta maksaa kaiken. Siinähän joutuu pilkan kohteeksi ja menettää "kasvonsa" ihmisten edessä.

Oman uskoontuloni olen kertonut täällä: http://puimatanner.net/index.php?topic=576.msg30777#msg30777
« Viimeksi muokattu: 18.03.18 - klo:17:30 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #4 : 18.03.18 - klo:21:09 »
Paulus: " Toivon, että Albertkin lähtee sellistään vapautettuna. Se ei maksa mitään, tai toisaalta maksaa kaiken. Siinähän joutuu pilkan kohteeksi ja menettää "kasvonsa" ihmisten edessä."

Mistä minun tulisi oikein vapautua?

Ihmisten pilkka tai "kasvojen menettäminen" ei merkitse yhtään mitään, oleellista on älyllinen rehellisyys, joka kunnioittaa vain tosiasioita. Tiede on paras keino ottaa selville totuus ja tosiasiat, tarkoitan aitoa, kriittistä tiedettä, joka on siis vain tapa hankkia uutta, ennen tuntematonta tietoa. Uskonnoille (kristinusko, islam, buddhalaisuus, taolaisuus, mormonien uskonto, Jehova-uskonto etc) tämä tieteen tapa on vaarallinen, sillä se osoittaa, että eri uskonnot eri puolilla maailmaa ovat vain omien kulttuuriensa tuotteita. Tieteen kaipaama konkreettinen näyttö puuttuu täysin. Vai oletko nähnyt Jahve-jumalan? Hän elääkin lähinnä ihmisten mielikuvitusmaailmassa.

Uskonnot muuttuvat kulttuurien muuttuessa. Paavalin aikainen kristinusko eroaa kirkon vuosisatojen saatossa muokkaamasta uskosta. Uskonto on myös eräs keino hallita, sillä Paavalin sanojen mukaan ihmisen on tyydyttävä osaansa, vaikka olisi orja. Thaimaassa joku buddhalainen  munkki yllyttää väkivaltaan toisin uskovia muslimeja kohtaan. Voiko enää sairaampaa olla? Toisen erilainen usko antaa oikeuden jopa surmata hänet! Tällaisista ilmiöistä on päästävä eroon ja se tapahtuu valistuksen ja tiedon tason kohoamisen kautta. Uskonnot ovat jäänteitä ihmiskunnan lapsuuden ajasta, nyt meidän pitäisi jo olla aikuisia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #5 : 18.03.18 - klo:21:16 »
Tiede vastaa vain pieneen osaan ihmiselämän alueita.
Ja aika moneen vastaa väärin.
Kehuessaan viisaita olevansa, ovat tyhmiksi tulleet, sanoo Raamattu ja jatkaa:
"ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.
24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen"


-

Tyhjästä syntyy materiaa.
Materiasta syntyy elämää.
Kun vain aikaa laitetaan riittävästi.

Tuollaiseen tulokseen ovat tulleet tämän maailman viisaat.
Pöh



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #6 : 18.03.18 - klo:21:44 »
Paulus: " Toivon, että Albertkin lähtee sellistään vapautettuna. Se ei maksa mitään, tai toisaalta maksaa kaiken. Siinähän joutuu pilkan kohteeksi ja menettää "kasvonsa" ihmisten edessä."

Mistä minun tulisi oikein vapautua?

Ihmisten pilkka tai "kasvojen menettäminen" ei merkitse yhtään mitään, oleellista on älyllinen rehellisyys, joka kunnioittaa vain tosiasioita. Tiede on paras keino ottaa selville totuus ja tosiasiat, tarkoitan aitoa, kriittistä tiedettä, joka on siis vain tapa hankkia uutta, ennen tuntematonta tietoa. Uskonnoille (kristinusko, islam, buddhalaisuus, taolaisuus, mormonien uskonto, Jehova-uskonto etc) tämä tieteen tapa on vaarallinen, sillä se osoittaa, että eri uskonnot eri puolilla maailmaa ovat vain omien kulttuuriensa tuotteita.

Ihminen voi olla taustansa vanki. Vankeus voi olla ateismia, mutta se voi olla myös uskonnollisuutta. Korvissani sana "uskonto" kuulostaa hyvin negatiiviselta. Siksi en halua olla uskontojen kanssa tekemisissä. Kristinusko sitävastoin on Elämää, joka tekee lopun uskonnosta. Jeesus Kristus on uskonelämän keskus.  Enkä suinkaan voi ymmärtää, että olen jotain arvokasta menettänyt tämän yli 60 vuoden aikana, jolloin tämä Elämä on ollut sydämessäni.

Uskontojen "avainsana" on TEE, kristinuskon avainsana on TEHTY. Ne ovat siis toisilleen vastakkaisia.

Jumalan rauha sisimmässä voi olla hyvinkin konkreettinen ja se tulee esille varsinkin kriisitilanteissa. Tästä on omaa kokemusta silläkin tavalla, että rauha ei ole järkkynyt edes ambulanssikyydissä sairaalaan, vaikka paluumatkasta ei ole varmuutta. Tällainen rauha on niin arvokas, että sitä mielellään suosittelee myös toiselle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #7 : 19.03.18 - klo:08:10 »
Natanael:  "Tiede vastaa vain pieneen osaan ihmiselämän alueita."


Tiede on jatkuvasti elävä, itseään täydentävä ja kasvava systeemi, sitä ei uskonto ikivanhoine teksteineen ole eikä voi  koskaan olla.

Ja uskontoko sitten muka vastaa kaikkiin ihmiselämän kysymyksiin?

Itsenäinen, uskonnollisista auktoriteeteista vapaa ajattelu todistaa ihmishengestä, ihmisen vapaudesta. Järki ja uskonnolliset dogmit ovat ristiriidassa keskenään, on valittava jompikumpi. Katolisessa ehtoollisessa pitää jopa uskoa, että viini ja öylättileipä todellakin, ihan oikeesti ovat Kristuksen ruumis ja veri, vaikka näyttävätkin vain viiniltä ja öylätiltä. Ei siis vain symbolisesti, vaan  todellisesti!

Voi hyvä Sylvi mikä itsepetos! Vielä suurempi itsepetos on ikuisesti jatkuva, päättymätön elämä kuoleman jälkeen.

Jos uskoo vetten päällä kävelyyn tai tuhansien ruokkimiseen muutamalla leivällä ja kalalla, on valintansa tehnyt. Siihen ei itsenäinen ajattelu kuulu.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #8 : 19.03.18 - klo:09:40 »
Jos uskoo vetten päällä kävelyyn tai tuhansien ruokkimiseen muutamalla leivällä ja kalalla, on valintansa tehnyt. Siihen ei itsenäinen ajattelu kuulu.

Saman voi sanoa uskosta alkuräjähdykseen. Ensin ei ollut mitään ja sitten se räjähti. Taitaa olla toivoton urakka todistaa tämä tieteellisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #9 : 19.03.18 - klo:11:48 »
Muistaakseni alkuräjähdyksen perustelu oli mittaustulos, jonka perusteella maailmankaikkeuden todettiin  laajenevan. Kiehtova kysymys on, mihin se oikein laajenee? Äärettömyys on vaikea käsite, mutta jos maailmankaikkeudelle asetetaan raja, niin jotainhan täytyy olla senkin takana. Mutta mitä?

Einstein totesi aikanaan, että olemme oman ajattelutapamme vankeja, muistaakseni se oli niin, että looginen syy-seuraus-ajattelu ei aina päde. Minä en hänen suhteellisuusteoriaansa pysty täysin käsittämään. Tiedemiehenä hän on ehkä eniten avartanut maailmankuvaamme. Darwin puolestaan on hänkin vaikuttanut luonnonvalintaoppinsa perusteella suuresti maailmankuvaamme.  Nykyaikainen perinnöllisyystiede on vahvistanut sen, että Darwin oli havainnoissaan suurimmaksi osaksi oikeassa. Sitä on turha kiistää, luonnossa tapahtuu jatkuvaa muutosta.

Einstein oli juutalainen ja on aika hämmästyttävää, kuinka paljon lahjakkaita tiedemiehiä tämä kansa on maailmalle lahjoittanut. Juutalaisten poikkeukselliselle lahjakkuudelle lienee jokin syy, mutta mikä? He ovat herättäneet paljon kateutta ympäristössään, sen karmeimpia ilmenemismuotoja on rodullinen antisemitismi. Myös kristinuskon evankeliumien sanoma on ikävällä tavalla juutalaisvastainen luoden pohjaa antisemitistiselle ajattelulle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #10 : 19.03.18 - klo:11:58 »
Myös kristinuskon evankeliumien sanoma on ikävällä tavalla juutalaisvastainen luoden pohjaa antisemitistiselle ajattelulle.

Taidat olla vanhentuneiden tietojen varassa. Nykypäivän kristillisyys on monelta osin Israelille ystävällismielistä ja jopa juutalaiset itsekin tunnustavat tämän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #11 : 19.03.18 - klo:12:18 »
Tarkoitin evankeliumien kirjoituksia, mm. lausetta, jossa juutalainen mies huutaa, että tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle. Roomalaiset olisivat vapauttaneet Jeesuksen, mutta juutalainen kansanjoukko - siis evankeliumin väittämän mukaan - vaati Jeesuksen päätä vadille.
On ikävä tosiasia, että Jeesuksen murha on pantu juutalaisten tiliin, vaikka teloittajina toimivat roomalaiset. Roomalaisen upseerin ei olisi tarvinnut välittää kansanjoukon huudoista, sillä hänellä oli takanaan legioonien sotilaallinen voima, jolle juutalaiset eivät mahtaneet mitään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #12 : 19.03.18 - klo:14:23 »
Tarkoitin evankeliumien kirjoituksia, mm. lausetta, jossa juutalainen mies huutaa, että tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle. Roomalaiset olisivat vapauttaneet Jeesuksen, mutta juutalainen kansanjoukko - siis evankeliumin väittämän mukaan - vaati Jeesuksen päätä vadille.
On ikävä tosiasia, että Jeesuksen murha on pantu juutalaisten tiliin, vaikka teloittajina toimivat roomalaiset. Roomalaisen upseerin ei olisi tarvinnut välittää kansanjoukon huudoista, sillä hänellä oli takanaan legioonien sotilaallinen voima, jolle juutalaiset eivät mahtaneet mitään.

No, tuossa kyllä liika kirjaimellinen tulkinta johtaa harhaan.

Kyllä ne olivat ylipapit, jotka laittoivat prosessin alulle. He kiihottivat kansaa Jeesusta vastaan.

Matt. 26:59 Mutta ylipapit ja koko neuvosto etsivät väärää todistusta Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet,
Matt. 27:1 Mutta aamun koittaessa kaikki ylipapit ja kansan vanhimmat pitivät neuvoa Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet;
Mark. 14:55 Mutta ylipapit ja koko neuvosto etsivät todistusta Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet, mutta eivät löytäneet.
Joh. 5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
Joh. 7:1 Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
Joh. 7:25 Niin muutamat jerusalemilaisista sanoivat: "Eikö tämä ole se, jota he tavoittelevat tappaaksensa?

albert1

  • Vieras
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #13 : 19.03.18 - klo:16:28 »
Natanael: " Kyllä ne olivat ylipapit, jotka laittoivat prosessin alulle. He kiihottivat kansaa Jeesusta vastaan."

Koko prosessihan lähti siitä liikkeelle, kun Jeesus julisti olevansa Jumalan poika. Se loukkasi juutalaisia: "Miksi sinä oikein itsesi teet?" He eivät voineet käsittää, että ihminen tekee itsestään jumalan. Juutalaisten reaktio on ymmärrettävä. Sen kärjessä olivat luonnollisesti heidän uskonnolliset johtajansa, joista evankeliumi antaa aiheettoman negatiivisen kuvan.

Roomalaiset halusivat välttää mellakoita, juutalaisethan olivat hyvin alttiita kapinoimaan roomalaisia vastaan ja sellainen kapinaan nousu tapahtuikin myöhemmin Jeesuksen kuoleman jälkeen. Jeesus ja hänen oppinsa olivat roomalaisille ihan yhdentekeviä, rauhan säilyttäminen Jerusalemissa taas ei ollut. Siksi oli parasta toimia juutalaisten tahdon mukaan ja teloittaa Jeesus, vaikka roomalaiset tiesivätkin tappavansa viattoman miehen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Monologi kuolemaan tuomitun sellissä
« Vastaus #14 : 19.03.18 - klo:17:00 »
Natanael: " Kyllä ne olivat ylipapit, jotka laittoivat prosessin alulle. He kiihottivat kansaa Jeesusta vastaan."

Koko prosessihan lähti siitä liikkeelle, kun Jeesus julisti olevansa Jumalan poika. Se loukkasi juutalaisia: "Miksi sinä oikein itsesi teet?" He eivät voineet käsittää, että ihminen tekee itsestään jumalan. Juutalaisten reaktio on ymmärrettävä. Sen kärjessä olivat luonnollisesti heidän uskonnolliset johtajansa, joista evankeliumi antaa aiheettoman negatiivisen kuvan.

Roomalaiset halusivat välttää mellakoita, juutalaisethan olivat hyvin alttiita kapinoimaan roomalaisia vastaan ja sellainen kapinaan nousu tapahtuikin myöhemmin Jeesuksen kuoleman jälkeen. Jeesus ja hänen oppinsa olivat roomalaisille ihan yhdentekeviä, rauhan säilyttäminen Jerusalemissa taas ei ollut. Siksi oli parasta toimia juutalaisten tahdon mukaan ja teloittaa Jeesus, vaikka roomalaiset tiesivätkin tappavansa viattoman miehen.

Tuossahan se ongelma olikin ja nykyäänkin ja olisi, jos Jeesus tulisi käymään vaikkapa Helsingissä.
Juutalaiset haaveilivat maanpäällisestä kuninkaasta, joka laittaisi asiat ojennukseen.

Jeesus oli paitsi ihminen, myös Jumala.
Jeesuksen tekemien tunnustekojen merkitys oli se, että niiden kautta hän osoitti olevansa Messias.
Tietenkin hän myös sääli sairaita ja siksi paransi heidät.


20 Miehet saapuivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Johannes Kastaja on lähettänyt meidät sinun tykösi ja kysyy: 'Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?'"
21 Sillä hetkellä hän juuri paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle sokealle hän antoi näön.
22 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evankeliumia.
23 Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun."


tuo jae 23 on toisessa käännöksessä:

"23 Autuas se, joka ei minua torju."