Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Tartutko näkyväisiin, vai uskotko näkymättömiin

(1/2) > >>

evlutkristitty:
2. Kor. 4:11 Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin.
2. Kor. 4:12 Niinpä siis kuolema tekee työtään meissä, mutta elämä teissä.

2. Kor. 4:13 Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: "Minä uskon, sentähden minä puhun", niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme,
2. Kor. 4:14 tietäen, että hän, joka herätti Herran Jeesuksen, on herättävä meidätkin Jeesuksen kanssa ja asettava esiin yhdessä teidän kanssanne.

2. Kor. 4:15 Sillä kaikki tapahtuu teidän tähtenne, että aina enenevä armo yhä useampien kautta saisi aikaan yhä runsaampaa kiitosta Jumalan kunniaksi.

2. Kor. 4:16 Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu.
2. Kor. 4:17 Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, ->

-> 2. Kor. 4:18 meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.

=====================

Hepr. 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

evlutkristitty:
Mitähän tuo usko näkyväisiin voisi olla, hengellisessä elämässä?  "Kun näen, niin uskon".

Joh. 20:24 Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
Joh. 20:25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". ...

... Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".

Joh. 20:26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"

Joh. 20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
Joh. 20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot.
... Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"

evlutkristitty:
- Usko omaan näkyväiseen, (ihmisten petustamaan) yhteisöön.
- Usko oman rationaalisen järjen päätelmiin.
- Usko näkyväisesti esiintyviin, "hiihhuloiviin" ihmisiin. "Joo tuo on epäilemättä uskossa". "Tuon opetuksia kannattaa seurata."

Merkkiä Jeesukseltakin tivattiin, "kun tuon merkin näytät, niin me uskomme sinuun."

Matt. 27:40 ja sanoivat: "Sinä, joka hajotat maahan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakennat, auta itseäsi, jos olet Jumalan Poika, ja astu alas ristiltä".
Mark. 15:30 Auta itseäsi ja astu alas ristiltä."

Matt. 12:39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.

evlutkristitty:
Näemme ja kuulemme ihmiset vain päältäpäin. Emme tidä mitään siitä, mitä hänen/heidän sydämissään liikkuu. Parhainkaan kristitty ei tule toimeen sekuntiakaan ilman Jumalan armoa ja anteeksiantamusta. On ihana asia, jos tämän tunnistaa, tiedostaa ja tunnustaa. Ja siinä tilassa saa armon uskoa itsensä kokonaan Kristukselle. Jeesus on pyhyytemme, Jeesus on vanhurskautemme, Jeesus on puhtautemme. Ilman tätä lahjaa ei kukaan pelastu. Tämä puku on valmis, siihen ei voi ihminen mitään lisätä.
________

Joh. 19:23 Kun sotamiehet olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, ottivat he hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotamiehelle osansa, sekä ihokkaan. Mutta ihokas oli saumaton, kauttaaltaan ylhäältä asti kudottu.

Joh. 19:24 Sentähden he sanoivat toisillensa: "Älkäämme leikatko sitä rikki, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva"; että tämä kirjoitus kävisi toteen: "He jakoivat keskenänsä minun vaatteeni ja heittivät minun puvustani arpaa". Ja sotamiehet tekivät niin.

Soltero:
Uskovissa on paljon niitä, joille fyysinen seurakunta johtajineen on oleellinen osa uskonelämää.
Monet kokevat tärkeäksi hengelliset auktoriteetit, heidän opetustensa ja oppiensa ympärille muodostuneet yhteisöt ja heidän kirjansa, nettipuheensa jne.
Raamatun mukaan uskovien yhteisö onkin tärkeä,
samoin siinä armolahjojaan käyttävät hengelliset opettajat ja paimenet.
Tämä kaikki on oikein, mutta kuitenkin vain tilapäistä, ajallista, ja tarkoitettu uskon yhteisölliseen ilmaisemiseen.

Jos se menee liiallisuuksiin, voi käydä niin, että usko alkaa kiinnittyä ja kohdistua ihmisiin, yhteisöihin, Raamatun pohjalta muovattuihin oppeihin ja uskonnollisiin suorituksiin.
Jos kokeminen, tunteet, viihtyminen, seura, musiikki jne. alkavat olla uskonelämän perusta, voi hengellinen kasvu pysähtyä.
Silloin näkyvä alkaa ylittää näkymättömän, Hengen todellisuuden.

Yksinäisyydessä tapahtuva Raamatun tutkiminen rukoillen
ja oman elämän kaikkien alueiden käsittely Herran edessä on
välttämätöntä, koska siinä ollaan näkymättömän Jumalan Hengen puhuttelussa.
Vaikka luotettavien opettajien kuunteleminen on Raamatun mukaista,
siinä on kuitenkin aina ihminen välikappaleena.
Samoin omassa (hengellisessäkin) mietiskelyssä on oma syntinen ihmisyys vaikuttamassa.
Mutta täysin hiljainen, tyhjänä oleminen Herran ristin juurella on suuri siunauksen lähde.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta