Kirjoittaja Aihe: Sakramenttioppi  (Luettu 9627 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #30 : 09.09.19 - klo:16:34 »

Kiitos, Sandia!  :)


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #31 : 09.09.19 - klo:16:35 »
Käydäänhän nuo sakramentit rippikoulussa läpi. En mieti päivittäin.

Koen, että ne ovat arvokkaita ja pyhiä toimituksia. Esim ehtoollinen on enemmän kuin vain muistoateria.

En määrittele kuitenkaan uskoani mitenkään sakramenttien kautta. Ne vain ovat seurakuntaan kuuluvia arvokkaita toimituksia. Kyllä ilman niitäkin pelastuu. En kuitenkaan väheksy niitä.

Niin kyllähän sitä sanaa käytetään kun opetetaan kasteesta ja ehtoollisesta.

Varmaan itsekin kuulin siitä opetusta rippikoulusta, ei vaan jäänyt mieleen.
Mutta muistan kun pastori Yrjölä kertoi hyvin selvästi evankeliumin ja puhui meille vakavasti ahtaasta ja leveästä portista ja kapeasta ja leveästä tiestä. Se meni sydämeeni hyvin vakavana puhutteluna ja vuoden päästä siitä tulin uskoon. Mikkelissä oli laajalta nuorisoherätystä niinä vuosina, sitä jatkui varmaan yli 10 vuotta. Ja minulla on vielä hengelliset isät ja äidit siellä Mikkelissä ja olin heidän luonaan toukokuussa.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #32 : 09.09.19 - klo:16:45 »

Kiitos, Sandia!  :)

Joo.
Mainitsen tämän asian nyt selvästi vielä toisemman kerran kun hieman henkilökohtaisemmalla tasolla puhutaan.

Kerroit täällä jossain ketjussa netmissionin modesta jolla oli katolinen oppi ja joka sitten jonkun tai joidenkin oikaisemana oikastui oikeaan oppiin.
Kuten kerroin se olen minä. 

Mutta se mitä kerroit minusta tällä foorumilla on täyttä puppua, siis valhetta.
En tiedä mistä olet kuullut tai lukenut tuon, mutta on todella huvittava lukea itsestä täysin naurettavia ja asiattomia väittämiä.

On tää netti sitten ihmeellinen paikka. Mutta rohkaisen sinua olemaan uskomatta ihan kaikkea mitä kuulet...jossain...en voi edes kuvitella missä joku on käyttänyt aikaa jostain tuntemattomasta ihmisestä, siis tällä kertaa minusta, tuollaisen sadun kertomiseen. Jollain täytyy olla todella tyhjät kädet elämässä kuin tuollaiseen käyttää aikaa. ;D

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #33 : 09.09.19 - klo:16:48 »
Pyhä toimitus sakramenttiopin pohjalla on olematon oppi, joka ei kuitenkin löydy Raamatusta, vaikka yritin monesti selittää. Koska vaarallista sanoa sen tulleen Raamatusta sokean uskon lailla, vaan tulisi ymmärtää Raamatun asemaa, joka on ainoastaan yli kaikkea autkoriteetti tässä maailmassa, niin Raamatun kautta tutkitaan, tuleeko se Raamatusta vai ei, niin silloin ei olisi riski saada sokea usko. Tärkeintä on se, että uskon kohde on ainoastaan ensisijaisesti Jumalan Sana, pelastuu, sillä Jumalan Sana vie perille Isä Taivaallisen luokse.

Kenelle sinä nuo sanasi osoitat?

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #34 : 09.09.19 - klo:16:49 »


Jannelle. Anteeksi!


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #35 : 09.09.19 - klo:16:54 »


Anteeksi, et selvästi ymmärrä, miten vakava tämä on. Sakramenttioppi ei kuitenkin löydy Raamatusta, eikä sitä voi pitää raamatullisena oppina. Mitä Raamattuun tulee, ei pidä sekoittaa sakramenttioppi ja Raamattu keskenään, niinkuin velli ja puuro sekaisin.
Mitätöit edellisen pitkän puheenvuoroni sanomalla,
että en edes ymmärrä asiaa.
Tiedätkö, mitä hengellinen ylpeys tarkoittaa?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #36 : 09.09.19 - klo:16:58 »
Rupattelija, etkö sinä ole jo kyennyt toteamaan että sekä Soltero että Janne ovat Herran omia?
Itse ajattelen, että Pyhän Henki meissä antaa kyvyn tunnistaa toisen uskovan melko helpolla.

Jos olet ehkä todennut tuon, ihmettelen haluasi kertoa jonkun jutun ja sitten pyrkiä projisoimaan sitä muihin uskoviin.
Tuo oli kai se mitä minullekin oli tapahtunut tuo katolinen usko jutun kohdalla. Minuun projisoitiin jotain mitä tämä projisoija oli kehittänyt omassa päässään.

Sellaista tietty on on melko mahdoton alkaa kumoamaan, koska kaikki mitä sanon käännetään jotenkin kummallisesti minua vastaan. ???

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #37 : 09.09.19 - klo:17:01 »
Lainaus käyttäjältä: Soltero
Esim. kaste ja ehtoollinen ovat sakraaleja eli pyhiä asioita,
koska molemmat on Raamatussa annettu ihmisille.

Sakramentaalinen eli pyhä (sakraali) kaste vahvistaa uudestisyntyneen henkilön uskoa siihen,
että Jeesus pelastaa kadotustuomiolta.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark. 16:16)

Olen sitä mieltä, että jos vauvana kastettu lapsi tulee aikuisena uskoon,
hänen kasteensa kannattaisi jollain tavalla uudistaa,
jotta hän olisi kastehetkellä tietoinen kasteen sakraalista merkityksestä.
Silloin se paremmin yhdistyy uskoon, kuen Raamattu opettaa.

Voisitko selittää, mitä tarkoitat?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #38 : 09.09.19 - klo:17:02 »
Lainaus käyttäjältä: Soltero
Esim. kaste ja ehtoollinen ovat sakraaleja eli pyhiä asioita,
koska molemmat on Raamatussa annettu ihmisille.

Sakramentaalinen eli pyhä (sakraali) kaste vahvistaa uudestisyntyneen henkilön uskoa siihen,
että Jeesus pelastaa kadotustuomiolta.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark. 16:16)

Olen sitä mieltä, että jos vauvana kastettu lapsi tulee aikuisena uskoon,
hänen kasteensa kannattaisi jollain tavalla uudistaa,
jotta hän olisi kastehetkellä tietoinen kasteen sakraalista merkityksestä.
Silloin se paremmin yhdistyy uskoon, kuen Raamattu opettaa.

Voisitko selittää, mitä tarkoitat?

Siinähän se on sanottu. Ihan punaisella. Kaste ja ehtoollinen ovat Herran asettamia siksi pyhiä.
Kaikki mitä lisäät siihen on omaa mielikuvitustasi.
Tietty eihän noin hienoja sanoja tartte välttämättä käyttää. Mutta koetetaanko löytää vastaavia kaanaankielisiä juttuja kenestä tahasta? En epäilisi etteikö löytyisi.

Eli taasen yrität projisoida toisiin uskoviin juttuja mitä heissä ei ole. Se että uskaltaa käyttää sanaa sakraali on jo sinulle ikäänkuin osoitus harhasta.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #39 : 09.09.19 - klo:17:06 »


Sandia, minun pitäisi kysyä varmuuden vuoksi, tarkoittaako he pelkästään sakramenttiopillista pohjaa vai Raamatun pohjaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #40 : 09.09.19 - klo:17:08 »


Sandia, minun pitäisi kysyä varmuuden vuoksi, tarkoittaako he pelkästään sakramenttiopillista pohjaa vai Raamatun pohjaa.

En tiedä mitä tarkoitat sakraaliopillisella. En myöskään kykene lukemaan kenenkään ajatuksia.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #41 : 09.09.19 - klo:17:09 »


Sandia, minulla ei ole voimia selittämään, mutta sinä käsität minua väärin. En halua, että saisit taas vääränlaista kuvaa minusta. Keskinäisen rauhan kannalta olisi paljon helpompi keskustella kaikessa rauhassa Raamatun asiat kaksistaan. Anteeksi!

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #42 : 09.09.19 - klo:17:13 »
Lainaus käyttäjältä: Soltero
Esim. kaste ja ehtoollinen ovat sakraaleja eli pyhiä asioita,
koska molemmat on Raamatussa annettu ihmisille.

Sakramentaalinen eli pyhä (sakraali) kaste vahvistaa uudestisyntyneen henkilön uskoa siihen,
että Jeesus pelastaa kadotustuomiolta.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark. 16:16)

Olen sitä mieltä, että jos vauvana kastettu lapsi tulee aikuisena uskoon,
hänen kasteensa kannattaisi jollain tavalla uudistaa,
jotta hän olisi kastehetkellä tietoinen kasteen sakraalista merkityksestä.
Silloin se paremmin yhdistyy uskoon, kuen Raamattu opettaa.

Voisitko selittää, mitä tarkoitat?
Pyhä toimitus on jotakin toimintaa, jolla halutaan osoittaa kunnoitusta ja alamaisuutta Herralle.
Tavallinen rukoilukin on pyhää eli sakraalia, koska siinä lähestytään Pyhää Jumalaa.

Sakramentit ovat kirkollisia sakraaleja toimituksia.
Kuten edellä viittasin, ne eivät ainakaan luterilaisissa ja katolisissa kirkoissa
ole mielestäni aivan oikeaan osuneita,
koska niissä on annettu esim. ehtoolliselle ja kasteelle yli tai ohi Raamatun meneviä merkityksiä.

Mikään pyhä toimenpide ei tietenkään sinänsä ole pelastavaa. 
Rukouskaan ei ole mitään,
ellei se ole kontaktia Kaikkivaltiaan kanssa.
Kirkkojen sakramentitkaan eivät pelasta helvetiltä,
ellei ole henkilökohtaista uskoa.
Mutta uskossa oleva voi osallistua sakramenttiin puhtaalla omallatunnolla,
jos hän tietää ja uskoo itse, mitä Raamattu asiasta opettaa.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #43 : 09.09.19 - klo:17:15 »


Kiitos, Soltero, vastauksestasi! Kysyn, ymmärrätkö minun alkupostausta, mitä tarkoitan? Luitko huolellisesti sitä läpi?


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #44 : 09.09.19 - klo:17:29 »


Kiitos, Soltero, vastauksestasi! Kysyn, ymmärrätkö minun alkupostausta, mitä tarkoitan? Luitko huolellisesti sitä läpi?
Olen lukenut aloituksen.
En itse ole sitoutunut minkään kirkkokunnan oppeihin,
vaan Kristuksen oppiin Raamatun mukaan.
Siksi minun ei tarvitse taistella mitään oppeja vastaan, eikä myöskään ei-raamatullisten
oppien puolesta.

Olen vapaa hyväksymään mm. ev.lut. kirkossa ja helluntaiherätyksessä annetut opetukset, jos ne ovat Sanan mukaisia.
Mutta en koe tehtäväkseni yrittää murtaa minkään kristillis-hengellisten uskomisjärjestelmien perustuksia julistamalla,
että ne pohjautuvat "kadottaviin oppeihin".
Sellainen kutsumus voi olla joillakin, mutta se työ ei etene ainakaan tällaisilla
hengellisillä keskustelufoorumeilla.