Ilmeisesti jonkinlainen väärinkäsitys tapahtui - tai sitten jotain muuta. Katsotaanpas mitä Raamattu sanoo (unohdetaan hetkeksi ne kirkkovirret):
Tiit.2:11-14 "Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee."
Mitä siis Raamattu tässä opettaa pelastuneelle ihmiselle:
(1) vain yksin Jumalan armo pelastaa, ei lain teot eikä ihmisen teot
(2) Jumalan armo kasvattaa pelastunutta ihmistä
a) että hän hylkäisi jumalattomuuden, maailmalliset himot
b) eläisi siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä
ajassa
c) odottaessa autuaalisen toivon täyttymistä, ja suuren Jumalan
ja Vapahtajan Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä
(3) MIKSI - koska = Herra Jeesus antoi itsensä meidän edestämme, lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen kansan - JOKA = hyviä tekoja ahkeroitsee.
Tämä Raamatun kohta voi tietenkin olla joillekin lakia ja väärää evankeliumia, mutta Raamattu selvästi näin opettaa.
Kukaan ei tässä kohden tee pelastusta, eikä yritä ansaita pelastusta teoillaan, vaan Jumalan armo kasvattaa pois synnistä, elämään vanhurskaasti.
Väärä armo on:
Juud.1:4 "Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen."
Hyvien tekojen tekeminen on seurausta Jumalan pelastavasta armosta, pelastuneen ihmisen elämässä:
Tiit.3:8-11 "Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille. Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut."