Kirjoittaja Aihe: Tarve kuulua johonkin - ei täyty  (Luettu 6364 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #30 : 30.03.19 - klo:22:46 »
Mä jään kokouksen jälkeen aina kahville, järjestelemään paikkoja tai muuten notkumaan riippumatta siitä ovatko läsnäolijat tuttuja vai ei.
Jos huomaan jonkun olevan yksikseen, pyydän hänet samaan pöytään tai menen itse hänen pöytäänsä. Tietenkin vain miesten luo tai äitini ikäisten naisten luokse.

Monta hyvää keskustelua on syntynyt ihan vieraiden ihmisten kanssa. Myös uskonasioista.

Aika usein on se tilanne, että puhujat juttelevat ja rukoilevat salin etuosassa joidenkin kanssa ja ne jotka eivät sinne uskalla tai halua, haluavat käydä tasaveroisempaa keskustelua kahvin kera.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #31 : 30.03.19 - klo:22:53 »
Juu olen minäkin jutellut. Tosin todellakaan uskonasioista eivät jenkit puhu. Eli se on jotenkin normi. Ollaan kauheen hyviä kavereita muuten. Kerran luotin yhteen rouvaan kun juttelimme jonkin aikaa yhteisestä tutustamme, tai oikeastaan hänen siskostaan joka asui meidän naapurustossa. Menin pöydän ääreen, hän jätti laukkunsa siihen ja sanoi menevänsä hakemaan kahvia. Tein niin itsekin, palasin pöytään ja rupesin odottelemaan häntä. Hän hävisi jonnekin eikä tullut takaisin. Tästä on ehkä 3 kuukautta aikaa. Hymähdin itselleni, että olin luottanut häneen, että hän haluaa keskustelukontaktin, koska oli niin viestittänyt. Istuin melko kauan kunnes lähdin kotiin.

On joitakin ihan hyviä keskusteluja joidenkin kanssa siellä..ei-uskonasioista. Ehkä lapsistamme, työstämme jne.jne.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #32 : 30.03.19 - klo:23:03 »
Kyllä mä kykenin auttamaan erästä perhettä saamaan adoptoidun autistisen nuoren miehen työkuntoutusohjelmaan ja hän sai sitä kautta töitä. Sen oon saanut aikaan. Siis kirkkokahvien seurauksena.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #33 : 27.01.20 - klo:19:17 »
Kävin sunnuntaina läheisen ev.lut. seurakunnan ns. rukousmessussa. Alussa oli ehtoollinen, sen jälkeen oli aika vapaamuotoinen kokous, joka muistutti vanhoja vapaiden suuntien kokouksia.

No, mitä siellä puhuttiin, saattaa joku kysyä. Vastaan, että en tiedä, koska en kuullut juuri mitään. Tai kyllä kuulin - sanan sieltä ja toisen täältä. Minulla oli kuulolaite, osin se hieman auttoi, osin pahensi kuuluvuutta. Induktiosilmukka ei liene ollut käytössä, en sitä mitenkään havainnut.

Jos jotain haluan vielä kuulla, niin on parasta etsiä semmoinen paikka, jossa on enimmillään 5-6 henkeä ja jossa istutaan saman pöydän ympärillä. Kuulo-ongelma on tosiasia ja se on vain hyväksyttävä ja elettävä sen mukaan.

Tilaisuutta häiritsi lisäksi samalla penkkirivillä istunut ehkä 14-15 vuotias tyttö, joka lienee ollut kehitysvammainen. Innostui välillä pitämään ihan omaa ohjelmaansa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #34 : 27.01.20 - klo:22:48 »
Kävin sunnuntaina läheisen ev.lut. seurakunnan ns. rukousmessussa. Alussa oli ehtoollinen, sen jälkeen oli aika vapaamuotoinen kokous, joka muistutti vanhoja vapaiden suuntien kokouksia.

No, mitä siellä puhuttiin, saattaa joku kysyä. Vastaan, että en tiedä, koska en kuullut juuri mitään. Tai kyllä kuulin - sanan sieltä ja toisen täältä. Minulla oli kuulolaite, osin se hieman auttoi, osin pahensi kuuluvuutta. Induktiosilmukka ei liene ollut käytössä, en sitä mitenkään havainnut.

Jos jotain haluan vielä kuulla, niin on parasta etsiä semmoinen paikka, jossa on enimmillään 5-6 henkeä ja jossa istutaan saman pöydän ympärillä. Kuulo-ongelma on tosiasia ja se on vain hyväksyttävä ja elettävä sen mukaan.

Tilaisuutta häiritsi lisäksi samalla penkkirivillä istunut ehkä 14-15 vuotias tyttö, joka lienee ollut kehitysvammainen. Innostui välillä pitämään ihan omaa ohjelmaansa.

Rukoilen puolestasi, jotta kuulo paranisi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #35 : 28.01.20 - klo:09:23 »

Rukoilen puolestasi, jotta kuulo paranisi.

Kiitos! Näyttää siltä, että uskosi on vahvempi kuin minun, sillä minun on vaikea uskoa, että kuulon paraneminen tapahtuu tässä elämässä. Kuulon heikkenemisellä on kymmenien vuosien tausta, se on työperäinen juttu.

Jotain hyötyäkin huonosta kuulosta on, jää monesta pahasta osattomaksi, hälyisiin paikkoihin ei tee mieli. Onneksi tämä ongelma ei suuresti vaivaa silloin, kun ollaan pienellä porukalla koolla. Ja silloin kuulolaite on hyvä ratkaisu  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #36 : 28.01.20 - klo:09:51 »
Viimeistään taivaassa Pauluksen kuulo on niin hyvä, että kuulet heinäsirkan sirityksenkin kaukaa.

Rukoillaan kuulon parantumista kuitenkin jo tänne ajalliseen elämäänkin. Minua kosketti kun Paulus ei kuullut kirkossa/seurakunnassa juuri puhetta. Tämä ei ole Jumalan tahdon mukaista. Uskon, että Jumala tahtoo seurakunnassa lastensa kuulevan paitsi paimenen puhetta niin myös veljien ja siskojen.

Juuri tänään katsoin TV7:ää siellä oli puhetta kun Jeesus paransi montakymmentä vuotta halvantuneena olleen miehen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #37 : 28.01.20 - klo:10:14 »
Viimeistään taivaassa Pauluksen kuulo on niin hyvä, että kuulet heinäsirkan sirityksenkin kaukaa.

Rukoillaan kuulon parantumista kuitenkin jo tänne ajalliseen elämäänkin. Minua kosketti kun Paulus ei kuullut kirkossa/seurakunnassa juuri puhetta. Tämä ei ole Jumalan tahdon mukaista. Uskon, että Jumala tahtoo seurakunnassa lastensa kuulevan paitsi paimenen puhetta niin myös veljien ja siskojen.

Juuri tänään katsoin TV7:ää siellä oli puhetta kun Jeesus paransi montakymmentä vuotta halvantuneena olleen miehen.

Uskon siihen, että Jumala voi tehdä ihmeen. Olen sellaisen itsekin kokenut ja muistaakseni olen sen täällä kertonutkin. Ja kerron myös, jos vielä täällä saan kuulla heinäsirkan sirityksen. Muistan sen sirityksen jostain lapsuuvuosilta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #38 : 28.01.20 - klo:14:02 »
Kun luin Pauluksen viestin ongelmastaan kuulla toin hänen asiansa Isälle.
Huomioin kyllä hänen ikänsä sekä kymmeniä vuosia kestäneen kuulon heikkenemisen.
Silti - on Sanan mukaan lupa pyytää anoa ja rukoilla.


Kyllä Jumala  voi mahdottoman asian tehdä mahdolliseksi, jos se on Hänen suunnitelmansa. Se kertoisi tehtävästä, jossa kuuloa tarvitaan.

Kerran olemme terveitä ja työkykyisiä vailla rajoitteita.
Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa,
niiden, jotka hän on suunnitelmansa mukaan kutsunut.
Room. 8:28

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #39 : 28.01.20 - klo:16:12 »
Kun luin Pauluksen viestin ongelmastaan kuulla toin hänen asiansa Isälle.
Huomioin kyllä hänen ikänsä sekä kymmeniä vuosia kestäneen kuulon heikkenemisen.
Silti - on Sanan mukaan lupa pyytää anoa ja rukoilla.


Kyllä Jumala  voi mahdottoman asian tehdä mahdolliseksi, jos se on Hänen suunnitelmansa. Se kertoisi tehtävästä, jossa kuuloa tarvitaan.

Kerran olemme terveitä ja työkykyisiä vailla rajoitteita.
Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa,
niiden, jotka hän on suunnitelmansa mukaan kutsunut.
Room. 8:28

Kiitos! Olen suorastaan liikuttunut siitä, että täällä on niin monia ystäviä. Oikeastaan minulla on toinen vaiva, joka on vielä hankalampi. Se on korkea verenpaine. Se ei tosin tunnu miltään sairaudelta, mutta on vaarallinen.

Tällä asialla on myös pitkä historia. Vuoden 2013 joulun aikaan minut vietiin "piipaa-autolla" sairaalaan, koska olin menettänyt tajuntani. Siellä sitten selvisi syy. Minulla meni pulssi niin alas, ettei veri riittänyt enää päähän. Katsoin monitorista sykettä, joka alimmillaan taisi olla 32. Joulupäivänä lääkäri tuli vuoteeni viereen ja sanoi, että lähde nyt kotiin ja jätä verenpainelääkkeet pois. Sen jälkeen en ole verenpainelääkkeitä syönyt.

Tajuttomuuskohtauksia tuli jälleen syksyllä 2015. Silloin mentiin taas ambulanssilla sairaalaan ja olin siellä neljä vuorokautta. Sillä reissulla laitettiin sydämen tahdistin, joka pitää huolen siitä, että pulssi on vähintään 55 lyöntiä minuutissa.

Verenpaineongelma silti jäi ja olen yrittänyt korjata sitä kotikonstein. Saunominen on hyvä lääke, mutta se on jäänyt pariin kertaan viikossa. Myös reipas liikunta pitää verenpaineen alhaalla, mutta ei pysyvästi. Eilen päätin kävellä tunnin ja se laski verenpaineen ihan oikeisiin lukemiin. Tänään on ollut lumitöitä, mikä ilmeisesti vaikuttaa samoin.

Helmikuun loppuun sain lääkärin ajan, katsotaan, mitä sitten tapahtuu. Verenpainelääkkeitä en mielelläni syö, koska niillä tuppaa olemaan pahoja sivuvaikutuksia. Täytyy koettaa valita pienempi paha.

Uskon kuitenkin siihen, että Jumala voi tämänkin vaivan parantaa, jos Hän niin tahtoo. Rukoilen itse jatkuvasti tämän asian vuoksi ja olen kiitollinen jos joku muukin rukoilee.
« Viimeksi muokattu: 28.01.20 - klo:16:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #40 : 28.01.20 - klo:17:40 »
Heh, oli jotenkin metka, kun luin Pauluksen viimeisimmän viestin.
Minulla on ollut verenpaineongelmia 3. lapsen adoptoimisen jälkeen. Aloin olla melko stressaantunut täällä yksin metsässä kolmen lapsen kanssa. Jossain vaiheessa aloin pelätä, että kaikki se kokemani stressi varmaan nostaa verenpainetta. Sen pelko ei todellakaan auta asiaa. Pikkuhiljaa on sitten pitänyt turvautua lääkkeisiinkin. Vesipillereitä siedin tasan 2 viikkoa, sitten ne oli jätettävä pois. Tää on jo varmaan 10 vuotta sitten.

EIlen juuri olin lääkärillä asian puolesta, kun totesin että luvut ovat melko suuria ja aloin huolestua. Niin huolestui lääkärikin. Nyt on kaksi lääkettä, toista lisättiin ja toinen, taas vesipilleri, lisättiin.  Tuskin siedän sitä paremminkin kuin viimeksikään.  Mutta nyt aamulla oli alhaiset arvot. Onneksi!

Äidin puolelta  naisilla on jo nuoresta asti ollut näitä ongelmia joten varmaan suvun rasitteita on myös.

Juuri eilen mietin että haluaisin pyytää rukoustukea asiassa, mutta tiedostin, että on asioita, joita haluan peitellä ja tajusin että olen hölmö siinä asiassa.
Nyt sitten Pauluksen kertoma oli niinkuin ovi siihen että itsekin uskallan kertoa heikkoudestani.

Koen siinä selvää Jumalan johdatusta!
Itse yritän nöyrtyä Herran edessä tämän fyysinen olemuksenikin puolesta ja antaa sekin hänelle. Ja myöntää oma heikkous, hauraus ja antaa se hänelle. Ihminen haluaa niin paljon pitää kaikki omassa hanskassaan. Se ei koskaan toimi pidemmän päällä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #41 : 28.01.20 - klo:19:06 »
Lainaus
Verenpaineongelma silti jäi ja olen yrittänyt korjata sitä kotikonstein. Saunominen on hyvä lääke, mutta se on jäänyt pariin kertaan viikossa. Myös reipas liikunta pitää verenpaineen alhaalla, mutta ei pysyvästi. Eilen päätin kävellä tunnin ja se laski verenpaineen ihan oikeisiin lukemiin. Tänään on ollut lumitöitä, mikä ilmeisesti vaikuttaa samoin.

No niin. Lumityöurakka on tehty. Lepäsin puoli tuntia ja mittasin verenpaineen. Ihan hyvät lukemat, mutta eivät luultavasti pysy pitkään sillä tasolla. Pitäisköhän lämmittää sauna?  :-\

(Anteeksi, keskustelu on lähtenyt "lapasesta" ihan muuhun, kuin mitä otsikko edellyttää  :-[ )
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #42 : 29.01.20 - klo:21:41 »
Heh, oli jotenkin metka, kun luin Pauluksen viimeisimmän viestin.
Minulla on ollut verenpaineongelmia 3. lapsen adoptoimisen jälkeen. Aloin olla melko stressaantunut täällä yksin metsässä kolmen lapsen kanssa. Jossain vaiheessa aloin pelätä, että kaikki se kokemani stressi varmaan nostaa verenpainetta. Sen pelko ei todellakaan auta asiaa.

Pekka Reinikainen on todennut Herra käyttää lääkäriä sarjassaan, että stressi ei nosta verenpainetta. Hän on ottanut esimerkin viidakoissa asuvista ihmisistä joiden elämä on kokoajan stressaavaa. Petoeläimet uhkaavat ja elämä on muutenkin epävarmaa ja vaaroja täynnä, joten stressiä pukkaa. Silti heidän verenpaineensa on niin alhaalla, että kenelläkään länsimaissa ei ole.

Suurin syy korkeaan verenpaineeseen on länsimaiset elämäntavat mm. suola ja liikkumattomuus. Viidakossa ihmiset liikkuvat enemmän ja eivät saa lisättyä suolaa mistään, joten heidän suolansaantinsa on käytännössä olematonta, Jostakin maaperästä ja kasvien juurista tulee sen verran, että hengissä pysyy eikä pyörry.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #43 : 30.01.20 - klo:00:20 »
Suurin syy korkeaan verenpaineeseen on länsimaiset elämäntavat mm. suola ja liikkumattomuus. Viidakossa ihmiset liikkuvat enemmän ja eivät saa lisättyä suolaa mistään, joten heidän suolansaantinsa on käytännössä olematonta, Jostakin maaperästä ja kasvien juurista tulee sen verran, että hengissä pysyy eikä pyörry.

Nuo varmasti totta, että ruokamme sisältää liikaa lisättyä suolaa ja liikumme liian vähän. Suolaa ei tarvitse kuitenkaan mullista ja juurista etsiä. Ihmiskehon toiminnalle suola on välttämätöntä, mutta suomalainen ravinto (mm. liha- ja maitotuotteet) sisältää luontaisesti suolaa elintoiminnoillemme riittävän määrän. Väitetään, että vähäsuolaiseen ruokavalioon tottuu, mutta itse en ole ollut kovin halukas tottumaan ja suolasta mausteena luopumaan; joskin olen hieman lisännyt mm. yrttejä ja pippureja suolan kustannuksella. Nytkin on ikkunalla salaattia kasvamassa keinotekoisen auringon alla. Pian istutan ruohosipulia ja tilliä. Tämä on ensimmäinen vuosi kun yritän yrttien kasvattamista sisäoloissa. Jonkun sortin harrastusta sekin.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tarve kuulua johonkin - ei täyty
« Vastaus #44 : 30.01.20 - klo:02:09 »
Heh, oli jotenkin metka, kun luin Pauluksen viimeisimmän viestin.
Minulla on ollut verenpaineongelmia 3. lapsen adoptoimisen jälkeen. Aloin olla melko stressaantunut täällä yksin metsässä kolmen lapsen kanssa. Jossain vaiheessa aloin pelätä, että kaikki se kokemani stressi varmaan nostaa verenpainetta. Sen pelko ei todellakaan auta asiaa.

Pekka Reinikainen on todennut Herra käyttää lääkäriä sarjassaan, että stressi ei nosta verenpainetta. Hän on ottanut esimerkin viidakoissa asuvista ihmisistä joiden elämä on kokoajan stressaavaa. Petoeläimet uhkaavat ja elämä on muutenkin epävarmaa ja vaaroja täynnä, joten stressiä pukkaa. Silti heidän verenpaineensa on niin alhaalla, että kenelläkään länsimaissa ei ole.

Suurin syy korkeaan verenpaineeseen on länsimaiset elämäntavat mm. suola ja liikkumattomuus. Viidakossa ihmiset liikkuvat enemmän ja eivät saa lisättyä suolaa mistään, joten heidän suolansaantinsa on käytännössä olematonta, Jostakin maaperästä ja kasvien juurista tulee sen verran, että hengissä pysyy eikä pyörry.

En ole taysin vakuuttunut, etta tuo selittaa koko asian. Mulla nousee verenpaine, kun pelkään, etta se nousee. Totesin sen aivan selvästi pari paivaa sitten. Ja onhan valkotakkisyndrooma myos todettu ilmiö. Myos trauma lisaa huomattavasti adrenaliinin eritysta. PTSDstä kärsivillä ihmisillä on tietty hälytyslaitteisto ylivirittyneessä tilassa, ja sen todettu olevan yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen. PTSDin kehitystä on pystytty osaksi hillitsemään antamalla trauman kokeneelle beta salpaajia heti traumaattisen tilanteen jälkeen.  Elaman monimutkaisuus aiheuttaa kroonista stressia mita viidakossa juokseminen ei eika aiheuta.

Itse olen kuntoillut lahes paivittain viimeisen vuoden ajan, ja olen huomannut hyvin konkreettisen kunnon nousun. Eli kyllä liikkuminen on todella tärkeää. Ihmisiä kuolee ihan vaan sen takia että eivät tee mitään.

Mutta ihan varmasti kehon yleinen kunto on ensisijainen tekijä. Ihminen vain ei kestä mm. kroonista traumaa kovin hyvin. Se vaikuttaa koko kehoon monella tapaa ja altistaa fyysisille ongelmille.

Nykyään on lukemattomia lääketuotteita ja sun muita kemikaaleja kuten alkoholia jne. Niillä on selvä yhteys verenpaineen kohoamiselle.
« Viimeksi muokattu: 30.01.20 - klo:02:25 kirjoittanut sandia »