Kirjoittaja Aihe: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.  (Luettu 31598 kertaa)

Saldo

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #15 : 05.11.13 - klo:01:29 »

No tuohan kuulostaa jo paremmalta.

Olet tosi nopea, et pelkästään lukemaan.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #16 : 05.11.13 - klo:07:47 »
Ymmärsin jo avauksesta, mutta pohdin mitä vastata. Samantapaisia väittämiä loytyy muistakin seurakunnista.

Ajattelin tuota samaa, samalla tavalla monet seurakunnat/kirkot sanovat, että heidän oppinsa perustuu Raamattuun.

Esimerkiksi kolminaisuusoppi kehiteltiin noin 400 luvulla, sanotaan että se kehitettiin, eikä sitä löydy sellaisenaan suoraan Raamatusta.
Eikö kolminaisuuopin hyväksymistä kuitenkin pidetä yhtenä asiana, minkä katsotaan kuuluvaan kristinuskoon?

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #17 : 05.11.13 - klo:08:25 »
Sellainen oppi, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana, tulee jostain muualta kuin Raamatusta. Näin ollen Raamattu ei voi olla helluntaiopin ainoa perusta.

Näin helluntaiseurakuntaan kuuluvana minua häiritsee suuresti tällainen ristiriita. Miksi ei voida myöntää, että oppi ei kaikilta osin perustu Raamattuun? Se olisi rehellistä.

Luulen että mainittu oppi on tulkittu näistä jakeista:

Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. 2Pet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; 2Pet 1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.


Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, 2Tim 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. 2Tim 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, 2Tim 3:17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Saldo

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #18 : 05.11.13 - klo:15:00 »
Ymmärsin jo avauksesta, mutta pohdin mitä vastata. Samantapaisia väittämiä loytyy muistakin seurakunnista.

Ajattelin tuota samaa, samalla tavalla monet seurakunnat/kirkot sanovat, että heidän oppinsa perustuu Raamattuun.

Esimerkiksi kolminaisuusoppi kehiteltiin noin 400 luvulla, sanotaan että se kehitettiin, eikä sitä löydy sellaisenaan suoraan Raamatusta.
Eikö kolminaisuuopin hyväksymistä kuitenkin pidetä yhtenä asiana, minkä katsotaan kuuluvaan kristinuskoon?

Kolminaisuusoppia on julistettu kriteeriksi, jotta kirkko tai yhteisö tulisi rankatuksi kristilliseksi. Luonnollisestikaan tätä ei löydy Raamatusta, niinkuin ei löydy kolminaisuusoppia sellaisenaankaan. Isä ja Poika on selvä selostus mitä Jumala on. Jeesus lupasi, että hän lähettää Pyhän Hengen, koska Jeesus itse, kosketeltavassa muodossa poistui maailmasta.

Kolminaisuusopista tehtiin päätöksiä jo neljännellä vuosisadalla. Nämä täätökset syntyivät saman tiimin työnä kuin harhaopit, tarkemmin sanottuna katoliset harhat.  En näe oikeaksi intoilla kolminaisuusopin kanssa jo senkin takia, että nk. kirkolliskokoukset sen synnyttivät. Sama taho, RKK (Roomalaiskatolinen kirkko) joka oli lähes ainoa uskovien seurakuntien vainoaja, tappaen kymmeniä miljoonia, pelkästään Euroopassa. Jokainen kirkolliskokous päätti uusia lisäyksiä ja poistoja Ramattuun ja Raamatusta. Se ei pelännyt mm. Ilm. 22:18,19; 5.Moos.4:2; 5.Moos.4:2, varoituksia.
Tänä päivänä RKK on voimakkain kolminaisuusopin julistaja ja tätä kautta ikäänkuin tekee kelvolliseksi lukemattomat harhat vanhurskauttamisopista alkaen.
Eli Jumala toimii Henkensä kautta, niinkuin Jeesus selvitti totuuden Hengen toimintaa: ".. sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille", koska "Kaikki, mitä Isällä on, on minun" (Joh.16:13-15).

wakan

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #19 : 05.11.13 - klo:15:51 »
Sellainen oppi, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana, tulee jostain muualta kuin Raamatusta. Näin ollen Raamattu ei voi olla helluntaiopin ainoa perusta.

Näin helluntaiseurakuntaan kuuluvana minua häiritsee suuresti tällainen ristiriita. Miksi ei voida myöntää, että oppi ei kaikilta osin perustu Raamattuun? Se olisi rehellistä.

Luulen että mainittu oppi on tulkittu näistä jakeista:

Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne. 2Pet 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; 2Pet 1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.


Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, 2Tim 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. 2Tim 3:16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, 2Tim 3:17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Minä en oikein ymmärrä, miten sen pystyy noista jakeista tulkitsemaan.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #20 : 04.01.14 - klo:22:06 »
http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tiedotteet/helluntaiseurakunnan_uskon_paakohtia

Helluntaiseurakunnan uskon pääkohta numero 1 kuuluu seuraavasti:

"1. Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta."

Minä en ymmärrä tätä. Miten Raamattu voi olla opin ainoa perusta, kun jo ensimmäisessä kohdassa on oppia, joka ei perustu Raamattuun? Raamatussa ei nimittäin sanota, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana.

Sellainen oppi, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana, tulee jostain muualta kuin Raamatusta. Näin ollen Raamattu ei voi olla helluntaiopin ainoa perusta.

Näin helluntaiseurakuntaan kuuluvana minua häiritsee suuresti tällainen ristiriita. Miksi ei voida myöntää, että oppi ei kaikilta osin perustu Raamattuun? Se olisi rehellistä.

Helluntailaisuudessa on sadan vuoden aikana jo syntynyt tietty uskontulkinnan traditio. Esimerkiksi oppi lopun ajoista.

Taisto

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #21 : 05.01.14 - klo:10:20 »
Niin voi, eikä siinä mitään pahaa olekaan. Eikä tässä edes ole ollenkaan siitä kyse. Vaan kyse on siitä, että ei pidä väittää, että Raamattu on opin ainoa perusta, jos se ei sitä ole.

Jos oppiin kuuluu väite "Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana" ja jos samalla väitetään, että "Raamattu on oppimme ainoa perusta", niin silloin Raamatun on sanottava, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana. Kun nyt Raamatussa ei niin sanota, niin silloin väite on Raamatun ulkopuolelta, jolloin Raamattu EI ole opin ainoa perusta, toisin kuin pääkohdassa 1. väitetään.

Ymmärtääkö kukaan, mitä tarkoitan?
Ymmärrän kyllä ja olen samaa mieltä. Itse kirjoitettu oppi on vain itse kirjoitettu oppi. Ja Sana on Sana.

Hiukan häiritsevää on tällä tavalla määritellä mikä on Raamattu.

Taisto

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #22 : 05.01.14 - klo:10:35 »
Edellisessä seurakunnassani Italia-Sveitsissä oli monta tullut uskoon luettuaan Raamattua itsekseen. Tätä ihmettä en ole kuullut tapahtuvat "tunnareita" luettaessa.
Minäkin tulin uskoon itsekseni Raamattua lukemalla. Rippikoulussa (siinä iässä olin ev.lut. jäsen)
minulle tuli voimakas halu tulla uskoon. Riparista lahjaksi saadun UT:n etusivuille oli
kirjoitettu "muistolause elämäsi varrelle": Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille,
jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa
on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.


Luin tämän muistolauseen riparin jälkeen, ja sitten aloin lukea UT:tä enemmänkin,
luin sen useaan kertaan läpi vuoden aikana ja sitten eräänä iltana rukoilin
syyllisyydentuntoisena: "Jeesus, olen tehnyt syntiä. Anna minulle synnit anteeksi ja
ota minun elämäni ohjat käsiisi." Ja sinä iltana nukahdin kevyellä mielellä, vapaana syyllisyydestä...

Tuskinpa minkään "tunnustuskirjan" lukeminen olisi tätä saanut aikaan.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #23 : 05.01.14 - klo:11:50 »
Tuskinpa minkään "tunnustuskirjan" lukeminen olisi tätä saanut aikaan.

Tunnen henkilön, joka kertoi tulleensa uskoon lukiessaan Lutherin Kirkkopostillaa  kirjaston hyllyjen välissä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #24 : 05.01.14 - klo:12:10 »
"1. Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta."

Lainaus
Minä en ymmärrä tätä. Miten Raamattu voi olla opin ainoa perusta, kun jo ensimmäisessä kohdassa on oppia, joka ei perustu Raamattuun? Raamatussa ei nimittäin sanota, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana.

Jeesus oli eri mieltä esim, sapatista tahi pellolta syömisestä.
Esim Mooses eli Jumala sallii jokaisen syödä pellolta, vaikka viljaa tahi omenoita, kunhan ei laita niitä kassiin eikä täytä taskuja.

no, Raamattu on itselleni kirja joka on ihmisen kokoama ei Jumalan.
Kirjoitukset ovat oma "Raamattuni". ja niistäkin vain ne osat joissa Jumala itse puhuu ja vieläpä asia yhteys on oltava oikea.

jos uskoo kaikki kirjaimellisesti on edessä vaikeuksia.
Esim. Jumala ON Kaikkivaltias ja voi tehdä mitä tahtoo.
Kuitenkin vain hyvin pieni ja piskuinen lauma pääsee perille.
Eli tässä on erittäin hankala ristiriita.

toinen samaa tapaa on, että Kukaan ei tule eikä etsi Jumalaa ellei Jumala vedä.
ja tästä seuraa että Jumala antaa uskon.
Jos ei anna ei usko eli pääse perille.

Nyt sitten lisää bensaa liekkeihin.
Ihmisen osuus eli valinta on sitten ratkaiseva, opetetaan.

ja taas raamatusta paikka vaikka ei suoraa Jumalan suusta.
Jumala kutoo eli virkkaa kuin villapaitaa ihmisen äidin kohdussa.
ja tässä "paidassa" on sitten kaikki mitä ihmisellä on ja mitä ihminen on.

ja taas lisää bansaa:
Ap. t. 13:22 Mutta hän pani hänet viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni'.

Eli Jumala virkkasi Daavidin hengen, sielun ja kehon.
eli Jumala teki villapaidan joka on Hänelle mieluisa ja sitten sanoo:
Tässä on villapaita mikä on minulle mieleen.

Miksi Jumala ei minulle antanut henkisiä ominaisuuksia kuten Daavidille !

no sama se.
nykyjään ei kukaan edes ymmärrä perusteita uskosta tahi Jumalasta.
Joten, Mooses ja Apostoli olisi nyt tarpeen olla kansan keskellä ja opettaa mitä ja miksi ja mitä lie jne jne muuta.
Mutta ei, meillä on David H. ja muut pansonit ja hinnit ja koivistot ja tv7.

näille Mooses tarjoaisi kiviä ja Apostoli luovuttaisi saatanan kuritettavaksi jos ei "kuolisi ovella".

no, nyt kieli keskellä suuta.
 :-*

Jeesus sanoi että minulle / teille / meille on hyväksi että Jeesus meni / on rakentamassa minulle maatilaa järjen rannalla.
ja tämän takia Jeesus lähetti Pyhän Hengen opettamaan ja suojelemaan.
Nyt Jeesus todistaa että vain yksi ei "saanut" täydellistä suojaa, Juudas ja meni minne lie.

Nyt,  :-* Pyhä Henki ei tee omaa tehtävää ja kaikki on pilalla ja ja kaikilla on oma oppi ja oma tie ja oma se ja oma tämä.

Ei, niin että tämä on Pyhän Hengen vika.
joopa joo.
ja syvä huokkaus.
__________________
Missä olet Minun Jumalani, Herra, ilmesty minulle ja ilmoita itsesi.

« Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:12:16 kirjoittanut Vastavoima »

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #25 : 05.01.14 - klo:12:32 »
http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/tiedotteet/helluntaiseurakunnan_uskon_paakohtia

Helluntaiseurakunnan uskon pääkohta numero 1 kuuluu seuraavasti:

"1. Pyhä Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana ja oppimme ainoa perusta."

Minä en ymmärrä tätä. Miten Raamattu voi olla opin ainoa perusta, kun jo ensimmäisessä kohdassa on oppia, joka ei perustu Raamattuun? Raamatussa ei nimittäin sanota, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana.

Sellainen oppi, että Raamattu on Pyhän Hengen innoituksesta syntynyt Jumalan sana, tulee jostain muualta kuin Raamatusta. Näin ollen Raamattu ei voi olla helluntaiopin ainoa perusta.

Näin helluntaiseurakuntaan kuuluvana minua häiritsee suuresti tällainen ristiriita. Miksi ei voida myöntää, että oppi ei kaikilta osin perustu Raamattuun? Se olisi rehellistä.

Helluntailaisuudessa on sadan vuoden aikana jo syntynyt tietty uskontulkinnan traditio. Esimerkiksi oppi lopun ajoista.

Pyhä Profeetta Aabraham, uskoi ja piti totena lopun ajan opin !

Jes. 63:16 Sinähän olet meidän isämme, sillä Aabraham ei meistä tiedä eikä Israel meitä tunne: sinä, Herra, olet meidän isämme; "meidän Lunastajamme" on ikiajoista sinun nimesi.
__________________________
"meidän Lunastajamme"
JHWH on pelastaja eli Jeshua eli Jeesus !
__________________________

Nehemia 9:7 Sinä olet Herra Jumala, joka valitsit Abramin ja veit hänet pois Kaldean Uurista ja annoit hänelle nimen Aabraham.
8 Ja sinä havaitsit hänen sydämensä uskolliseksi sinua kohtaan, ja niin sinä teit hänen kanssaan liiton antaaksesi hänen jälkeläisillensä kanaanilaisten, heettiläisten, amorilaisten, perissiläisten, jebusilaisten ja girgasilaisten maan. Ja lupauksesi sinä olet täyttänyt, sillä sinä olet vanhurskas.

Hes 33:23 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
24 "Ihmislapsi, ne, jotka asuvat noilla raunioilla Israelin maassa, sanovat näin: 'Aabraham oli vain yksi, ja hän peri maan; meitä on paljon, meille on maa perinnöksi annettu'.
25 Sano sentähden heille: Näin sanoo Herra, Herra: Te syötte lihaa verinensä, luotte silmänne kivijumaliinne ja vuodatatte verta; ja tekö perisitte maan?
26 Te seisotte miekkanne varassa, harjoitatte kauhistuksia ja saastutatte toistenne vaimoja; ja tekö perisitte maan?

Hebr 11:8 Uskon kautta oli Aabraham kuuliainen, kun hänet kutsuttiin lähtemään siihen maahan, jonka hän oli saava perinnöksi, ja hän lähti tietämättä, minne oli saapuva.
9 Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaakobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä;
10 sillä hän (Aabraham )odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

eli lopun ajan eli kaiken suurimman lupauksen täyttymistä.
Ei Aabraham laittanut toivoa tähän maahan vaan lopunajan jälkeiseen aikaan.
« Viimeksi muokattu: 05.01.14 - klo:12:34 kirjoittanut Vastavoima »

Taisto

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #26 : 05.01.14 - klo:14:50 »
Tuskinpa minkään "tunnustuskirjan" lukeminen olisi tätä saanut aikaan.

Tunnen henkilön, joka kertoi tulleensa uskoon lukiessaan Lutherin Kirkkopostillaa  kirjaston hyllyjen välissä.
No olisihan se pitänyt arvata, että näinkin on jollekin käynyt :)
Jumalan tiet ovat moninaiset.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #27 : 05.01.14 - klo:18:55 »
Tuskinpa minkään "tunnustuskirjan" lukeminen olisi tätä saanut aikaan.

Tunnen henkilön, joka kertoi tulleensa uskoon lukiessaan Lutherin Kirkkopostillaa  kirjaston hyllyjen välissä.
No olisihan se pitänyt arvata, että näinkin on jollekin käynyt :)
Jumalan tiet ovat moninaiset.

Kun ihminen on valmis ottamaan vastaan sovituksen, se voi tapahtua vaikka kapakan pöydässä. Tällä en tarkoita sitä, että pitäisi mennä kapakkaan tullakseen uskoon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #28 : 23.02.14 - klo:22:12 »

Taisto

  • Vieras
Vs: Pohdintaa helluntaiseurakunnan uskon pääkohdasta 1.
« Vastaus #29 : 24.02.14 - klo:20:43 »
(Roomalaiskatolinen kirkko) joka oli lähes ainoa uskovien seurakuntien vainoaja, tappaen kymmeniä miljoonia, pelkästään Euroopassa.
Tämä lukumäärän haluaisin oikaista. Realistinen arvio (historian kirjallisiin lähteisiin perustuva) on, että katolinen
inkvisitio tuomitsi noin 50 000 ihmistä kuolemaan 350-vuotisen toimintansa aikana. Ja tuomitut eivät kaikki olleet uskovia.

Vertailun vuoksi: toisen maailmansodan aikana keskitysleireillä tapettiin yhdessä päivässä saman verran ihmisiä.