Mielestäni Jeesus ei vaatinut kunnioitusta, vaan ainoastaan totesi että toinen käyttäytyi epäkunnioittavasti ja sanoi sen suoraan. En usko että teen väärin jos teen samoin. Se on eri asia kuin yrittää vaatia toista kunnoittamaan minua. En tiedä miten se onnistuisi. Saattaisi alkaa tulla rumihia tai jotain.
Jos alkaisin vaatimaan että joku kunnioittaa minua ja taistelemaan sen puolesta, oletan että silloin tekisin tuota mitä Jeesus neuvoi olemaan tekemättä: tehdä pahalle vastarintaa.
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
Se on iso periaate, enkä tiedä osaanko soveltaa sitä ollenkaan omassa elämässä.
Mutta kyllä toinen toisensa kunnioittaminen on kristillinen hyve. Paavali neuvoo kilpailemaan toinen toisemme kunnioittamisessa.
Mielestäni tuo vuorisaarnan kohta ei ole ihan yksiselitteinen.
Minkälaisesta vastustettavasta pahasta Jeesus puhui?
Tai mitä hän tarkoitti vastarinnalla?
Puhutaanko tuossa fyysiselle väkivallalle alistumista tai pitäisikö alistua kynnysmatoksi?
Paavali:
... että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta, vastustajia missään kohden säikähtämättä;
2 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
Pietari:
Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.
Kun katsoo tarkasti noita Matteuksen jakeita, niin siinä lukee oikealle poskelle lyömisestä. Oletan, että silloinkin suurin osa porukasta oli oikeakätisiä.
Oikeakätinen tinttaisi vasempaan poskeen, jos tuossa tarkoitettaisiin väkivaltaa.
Vasempaan poskeen voi lyödä vain kämmenselällä. Tuo jae tarkoittaakin seemiläisessä kulttuurissa halventamista. Lyöjä asettui lyötyä kohtaan ylempään asemaan.
Tarkoittiko Jeesus sitä, että pitäisi ruveta nöyristelemään posken kääntämisellä?
Mielestäni tarkoitus on päinvastainen.
Kääntämällä posken lyöty tekee lyöjästä typeryksen sen asemesta, että löisi fyysisesti takaisin.