Kirjoittaja Aihe: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?  (Luettu 7505 kertaa)

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #30 : 03.03.20 - klo:23:00 »
Oloneuvoksen ja Solteron todistukset kuvaavat kyllä hyvin kristityn taivallusta. Ei me olla menestysteologeita, joille ei satu ikinä mitään ja jotka elävät 1000 vuotta terveinä ja rikkaina ilman sairauksia, heikkouksia ja addiktioita.

Muistan kun kerran olin hieman kallellani menestysteologiaan, niin omassa kirkossani kirkkoherra saarnasi, että Raamattu ei lupaa menestysteologiaa - Pietarikin ristiinnaulittiin pää alaspäin. Jumala puhui suoraan minulle kirkkoherran kautta.

Joten mitään kingdom now, dominion theologya ei ole luvassa eikä maallista menestystä.

Kuitenkin Raamattu lupaa, että jokaiselle annetaan vain sen verran kun jaksaa kantaa. Joskus kyllä aika painava kannettava joillakin meistä. Sen verrran kaikkea raskasta mm. sairauksia jne..

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #31 : 03.03.20 - klo:23:25 »

Tuohon kysymykseen voisi vastata myös unohtamalla minut kokonaan. Onko mielestäsi itsemurha kuoleman synti jota ei voi saada anteeksi? Ja Jeesus jolla on todellinen valta, siunatkoon teitä lukijoita.

Ketjun aloittaja toivoi, että alkuperäistä kysymystä voisi käsitellä myös unohtamalla aloittaja kokonaan eli yleisellä tasolla.

En voi tietää tällaista vastausta, mutta toki toive on että kukaan ei päädy itsemurhaan. Jumala yksin näkee epätoivoon ajautuneen mielentilan, eli onko kyseessä vaikka psykoosi ja näin ollen tekijä syyntakeeton. Ihmiset eivät voi vastata tähän kysymykseen.

Perinteinen eli yleinen käsitys kristittyjen keskuudessa on, että itsemurha on vakava teko jopa paha synti. Katolilaiset taitavat puhua kuolemansynnistä.

Jos vain jotenkin mahdollista, niin kannattanee sinnitellä.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #32 : 04.03.20 - klo:08:39 »
Jos muistatte minuakin,olen kovasti kiitollinen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #33 : 04.03.20 - klo:09:53 »
Jos muistatte minuakin,olen kovasti kiitollinen.

Muistan rukouksessa Ullamaijaa ja myös Oloneuvosta.

Tähän tilanteeseen sopii lainaus:  https://yksinarmosta.fi/author/jpirttiaho/:

Kun piinaavat vaikeudet, väijyvä väsymys tai padottu suru hyökkäävät päällä kuin nälkäinen pantteri, jäljelle jää oma avuttomuuden tunne. Ja kyyneleet, jotka kertovat kantokykyä kipeämmästä todellisuudesta.

Ulkoinen olemus saattaa esittää tyyntä ja hyvinvoivaa roolia ja samaan aikaan sielu on käpertynyt kasaan kuin tuohi kuumuudessa.

Itkevä sielu on taivaan lehmänkello. Jumala tahtoo kohdata yhden, yksinäisen kyynellähteen.

Minä pyydän Häntä muuttamaan olosuhteet. Olosuhteita muuttamalla tämä päivä olisi helpompi mutta huomenna juoksisin vauhtisokeudessani ehkä uuteen romahdukseen?

Jumala tahtoo lohduttaa minua ja sinua Sanansa voimalla. Hän vetää armostaan meitä lähelleen, Hänen siipiensä suojassa kestämme paremmin elämän tyrskyt.

Miksi Jumala ei siis muuta olosuhteita? Koska Hän haluaa antaa meille jotain enemmän. Salattua ruokaa, joka vastaanotetaan sielun säröistä.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #34 : 04.03.20 - klo:16:48 »
Kuitenkin Raamattu lupaa, että jokaiselle annetaan vain sen verran kun jaksaa kantaa. Joskus kyllä aika painava kannettava joillakin meistä. Sen verrran kaikkea raskasta mm. sairauksia jne..

Kiitos tuosta tekstistä (palaan siihen tuolla alempana).

Kerron tässä ensin jotain. Kuulin koulupoikana Katri-Helenan laulun "Lui" ja viime päivinä sen sanat ovat nousseet toistuvasti mieleeni. Laitan tähän linkin jonka alussa noin 2min 35 sek (koko otos 9 min) Katri-Helena laulaa tuota laulua. Koulupoikana sanat olivat minusta hyvät, mutta nyt ne ovat valon enkelin puhetta korvilleni. Mieleeni nousee laulun sanat kymmeniä kertoja päivittäin, jopa hyräilen sitä. Toivon, että kuuntelette kuinka kauniina ja valoisana kuvataan kulkemista valoon.

https://www.youtube.com/watch?v=XtoBgc0aQM0

Janne, tekstisi nosti mieleeni moniakin asioita, mutta erityisesti erään lohdullisen laulun sanat (siis Sinun tekstisi nosti silmänräpäyksessä laulun sanat mieleeni). En ehkä muista ihan sanatarkasti, mutta näin ne suunnilleen menee:

Kun kuorman antaa, myös voiman suopi
Hän itse kantaa ja kotiin tuopi.
Kuormaa ei pisaraakaan liikaa.

Minusta on tullut viimeaikoina tällainen itkeskelevä elämänsä synnissä törsännyt raihnainen ukkeli, tai Sariolan sanoja lainatakseni "mätämuna". Mutta tähän saakka on Herra armahtaen tuonut ja monesta kuolemanvaarasta pelastanut jo ennen uskoon tuloani.

Kiitän kaikkia, jotka olette kirjoituksin tai puheluin tukeneet minua, myös sosiaalitointa ja poliisia, joille oli ilmoitettu kirjoituksestani ja jotka ovat olleet yhteydessä. Puhelimeni rekisteri kertoo, että useampi palstalta on soittanut minulle illalla, mutta kipulääkettä ja konjakkia otettuani en muista ollenkaan puheluja.

Tällä kertaa lopuksi eksälleni laulu. Jeesus Sinua siunatkoon.
https://www.youtube.com/watch?v=yrImsXo_nMI





Anton

  • Vieras
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #35 : 04.03.20 - klo:18:47 »
...myös sosiaalitointa ja poliisia, joille oli ilmoitettu kirjoituksestani ja jotka ovat olleet yhteydessä.

Anteeksi että kysyn, mutta tarkoitatko että näistä tänne kirjoittamistasi kirjoituksista on joku ilmoittanut poliisille?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #36 : 04.03.20 - klo:19:01 »
...myös sosiaalitointa ja poliisia, joille oli ilmoitettu kirjoituksestani ja jotka ovat olleet yhteydessä.

Anteeksi että kysyn, mutta tarkoitatko että näistä tänne kirjoittamistasi kirjoituksista on joku ilmoittanut poliisille?

Kyllä, soitetiin klo 14:38 ja puhelu kesti 7 min 47 sek. Sitä aikaisemmin minulle soitettiin sosiaalivirastosta ja terveyskeskuksesta.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #37 : 05.03.20 - klo:11:29 »
...myös sosiaalitointa ja poliisia, joille oli ilmoitettu kirjoituksestani ja jotka ovat olleet yhteydessä.

Anteeksi että kysyn, mutta tarkoitatko että näistä tänne kirjoittamistasi kirjoituksista on joku ilmoittanut poliisille?

Kyllä, soitetiin klo 14:38 ja puhelu kesti 7 min 47 sek. Sitä aikaisemmin minulle soitettiin sosiaalivirastosta ja terveyskeskuksesta.

Tänään on ollut "helpompi aamuyö ja aamu" kuin pitkiin aikoihin. Minulla ei vaan ole uskoa, että näin jatkuisi pidempäänkin. Mieleeni muistui yöllä (kun heräsin siihen, ettei minulla ollutkaan kipuja - kaikkeen sitä voikin herätä !?!) sellainen tapaus ehkä noin 10 vuoden takaa. Olin jäänyt maatilalle yöksi ja unohtanut ottaa lääkedosetin mukaan, kun ei tarkoitukseni ollut siellä yöpyä.

Heräsin yöllä koviin kipuihin ja lisäksi leikattu jalkani alkoi kramppaamaan. Eräällä kerralla aikaisemmin kramppi repäisi patellajänteen katki (on noin 7 cm levyinen jänne tuossa lumpion päällä, jota minulla ei enää ole). En päässyt edes vuoteesta ylös puhelimeen puhumattakaan pihalle ja autoon - enkä olisi mitenkään voinut autolla ajaakaan. Mitä sitten tekee ihminen, kun tulee tosi hätä. Jos on uskossa Jeesukseen niin huutaa Herraa auttamaan; ja minä huusin ääneeni Herraa. Rukous oli lyhyt: "Auta Herra!" Taisin huutaa sen monta kertaa: auta Herra, auta Herra. Tuosta hetkestä muutaman sekunnin kuluttua kramppi ja muukin kipu lakkasi kuin veitsellä leikaten ja tätä kesti kolme vuorokautta. Se oli hämmentävä ja mykistävä kokemus, ja todella ilman teeskentelyä koin todeksi tämän sanan: "Suullani minä Häntä huusin ja ylistys tuli minun kielelleni!" Kykenin tekemään tilalla puutöitä ja leikkaa nurmikon. Ajattelin, että voi kun tämä saisi jatkua, mutta neljäntenä päivänä olin taas yhtä rampa kuin ennenkin. Ja iän myötä tämä sana tulee yhä lähemmäs, että "joutuvat ne vuodet joista sanon, nämä eivät minua miellytä".

Kiitos teille jotka olette rukoilleet puolestani. Näyttäisi siltä, että rukouksenne on kuultu. Jatkan tähän vielä myöhemmin jotain, mutta nyt lähden kaupalle. Jep, minulla on yksi iloinen uutinen kerrottavana, rukousvastaus monille meistä, jotka asumme Lohjalla. Nyt kuitenkin kaupalle, kun viranomaiset eivät vieneet eilen pakkohoitoon. Lähellä taisi olla, kun heidän piti ratkaista olenko psykoosissa kertoessani, että haluan nyt turvata Jeesukseen enkä laitoshoitoon (en ole laitoshoitoja vastaan, mutta koin olevani hengellisessä kriisissä jonka ilmeinen kiihdytin oli vielä itsesääli. Se on inhottava kaveri; kokemusta siitä on aika paljonkin kertynyt vuosien saatossa.

Nyt oloneuvos sanoo hetkeksi moro!

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #38 : 05.03.20 - klo:11:53 »
Hyvä, että saatiin väliaikatietoja. Mutta ei vielä lopeteta rukousta puolestasi, uskon, että monet kokevat näin. Kaikkea hyvää Sinulle edelleen ja Jumalan siunausta.  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #39 : 05.03.20 - klo:12:44 »
Kiitos Jeesus. Tähän asti on Herra meitä auttanut.
Rukouspolulla...

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #40 : 05.03.20 - klo:14:26 »
Kiitos Marjatta, Paulus ja kaikki muut, jotka olette rukoilleet ja yhäkin muistatte. Vaikka kivut ovat ikään kuin tulleet tutuksi vuosien saatossa niin tämän hengellinen hyökkäys tuli kuin puun takaa.

Sitten se hyvä uutinen vaikka se tässä alkaa aluksi vähän negatiiviseen sävyyn. Meitä on täällä Lohjan seudulla aika monta, jotka jättäydyimme pois Vapaaseurakunnan ja Helluntaiseurakunnan kokoustoiminnasta torontolaisuuden alkaessa vaikuttaa seurakunnissa, myös kansankirkossa oli kaatajapappeja Lohjallakin. Jotkut uskovat erotettiin vapaista suunnista ja minäkin sain lähteä pilkattuani heidän mielestä Pyhää Henkeä, koska olin ääneen arvostellut paimenia, jotka päästivät Toronton 'siunauksen' sisälle ja mukana oli myös uskonsana- ja menestysteologiaoppia. Me kovia kokeneet ja rikkirevityt olemme kaivanneet ja rukoilleet useamman vuoden ajan seurakuntayhteyttä
ja nyt tuntuu, että rukouksiimme on vastattu, sillä One Way aloittaa kokoukset Lohjalla sunnuntaina 8.3 kello 16. Tämä on ainakin minulle merkittävä asia ja ymmärrän, että yhteiset kokoukset ovat Herran tahto ja Raamatun selkeä opetus. Vuosikaudet olen yksin tai muutaman ystävän kanssa kuunnellut lähinnä Suomen Opintoyhdistyksen sivuilta luentoja ja parin vuoden ajan Jouko Niemisen sivulta www.joukonieminen.fi, mutta se ei ole sama asia kuin seurakuntayhteys. Ehkä tämä kriisinikin olisi tullut hoidetuksi jos seurakuntayhteys olisi ollut, mutta se tuli rakkaat ystävät nyt ikään kuin teidän kautta hoidetuksi.

Nyt pyydän, että liittäisitte rukouksiinne One Wayn Lohjan toiminnan ja pyynnön Jeesuksen siunaavan läsnäolon ensimmäisestä kokouksesta alkaen. Herra auttakoon ja siunatkoon erityisesti Tapani Suontoa ja muita vastuunkantajia. Muistetaan, että (käsitykseni mukaan) meillä ei ole paljon enää aikaa vapaasti julistaa Herran evankeliumia. Jo nyt sanoma Jeesuksen rististä, sillä tapahtuneesta kertakaikkisesta Lunastuksesta ja Jumalan Isän rakkaudesta on laimennettu kaikenlaisella jaarittelulla, muotomenoilla ja sivuseikoilla.

No joo, on tämä tekstin sävy muuttunut toissapäiväisestä. Jeesus Kristus on Herra. Jeesuksen ristin luona on varma ja horjumaton turvapaikka. Hän on ikuinen Kallio, ja "sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa... sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiäHebr. 2:18, 4:15

[Korjasin Jouko Niemisen kotisivun osoitetta / Oloneuvos klo 17:53]
« Viimeksi muokattu: 05.03.20 - klo:17:54 kirjoittanut Oloneuvos »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #41 : 05.03.20 - klo:14:47 »
Viime aikoina olen ajatellut tulevaisuutta. Se alkoi rukouksin, että Herra ottaisi minut pois, mutta en saanut siihen vastausta. Viime viikkoina olen ajatellut lopettavani elämäni, kun kivut ja tuskat ovat niin kovia. Ajatuksiini on nyt toistuvasti noussut miete ajaa autollani jonkun sillan pilariin tai pistää pikainsuliinia suoneen useampi kynä. Ennen tällaisia ajatuksia ei ole ollut.
Tiedän uskovia, joilla on käynyt mielessä ajaa autolla järveen tai rekan alle. Näillä tuntemillani ihmisillä on ollut psyykkisiä ongelmia, avioliiton ongelmia, työelämässä uupumista... Sitä en osaa sanoa, kummatko ovat pahempia: fyysiset kivut vai sielun kivut. Enkä osaa sanoa, onko itsemurha ehdottomasti väärin, vai ei.

Rukoilen sinulle apua Häneltä, jolla on kaikki valta.

Eivätkö lääkärit todellakaan suostu antamaan sinulle riittävän tehokkaita kipulääkkeitä?

Poissa Janne

  • Viestejä: 661
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #42 : 05.03.20 - klo:17:19 »
Hyvä, että saatiin väliaikatietoja. Mutta ei vielä lopeteta rukousta puolestasi, uskon, että monet kokevat näin. Kaikkea hyvää Sinulle edelleen ja Jumalan siunausta.  :)

Ilman muuta jatketaan rukousta Oloneuvoksen inhimillisesti katsoen vakavan tilanteen puolesta, mutta en ole unohtanut Pauluksen kuuloakaan ja ullamaijaa.

Jumalan armo ja parantava voima ei lopu kesken sitä on tarjolla äärettömästi meille kaikille myös Pauluksen kuulolle.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #43 : 05.03.20 - klo:17:48 »
Viime aikoina olen ajatellut tulevaisuutta. Se alkoi rukouksin, että Herra ottaisi minut pois, mutta en saanut siihen vastausta. Viime viikkoina olen ajatellut lopettavani elämäni, kun kivut ja tuskat ovat niin kovia. Ajatuksiini on nyt toistuvasti noussut miete ajaa autollani jonkun sillan pilariin tai pistää pikainsuliinia suoneen useampi kynä. Ennen tällaisia ajatuksia ei ole ollut.
Tiedän uskovia, joilla on käynyt mielessä ajaa autolla järveen tai rekan alle. Näillä tuntemillani ihmisillä on ollut psyykkisiä ongelmia, avioliiton ongelmia, työelämässä uupumista... Sitä en osaa sanoa, kummatko ovat pahempia: fyysiset kivut vai sielun kivut. Enkä osaa sanoa, onko itsemurha ehdottomasti väärin, vai ei.

Rukoilen sinulle apua Häneltä, jolla on kaikki valta.

Eivätkö lääkärit todellakaan suostu antamaan sinulle riittävän tehokkaita kipulääkkeitä?

Kiitos rukouksistasi.
Vastaan tuohon varsinaiseen kysymykseesi vähän myöhemmin. Erikoinen tämä tilanne lääkityksen osalta on.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko oman elämän lopettaminen kuoleman synti ?
« Vastaus #44 : 05.03.20 - klo:18:59 »
Hyvä, että saatiin väliaikatietoja. Mutta ei vielä lopeteta rukousta puolestasi, uskon, että monet kokevat näin. Kaikkea hyvää Sinulle edelleen ja Jumalan siunausta.  :)

Ilman muuta jatketaan rukousta Oloneuvoksen inhimillisesti katsoen vakavan tilanteen puolesta, mutta en ole unohtanut Pauluksen kuuloakaan ja ullamaijaa.

Jumalan armo ja parantava voima ei lopu kesken sitä on tarjolla äärettömästi meille kaikille myös Pauluksen kuulolle.

Kiitos Janne. Suurin terveysongelmani on nyt korkea verenpaine, jota olen yrittänyt saada alas kotikonstein, koska alentavista lääkkeistä on ikäviä kokemuksia. Mutta kovin harva selviää elämästä hengissä ja se on vaan hyväksyttävä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell