Kirjoittaja Aihe: Rukousvastaukset  (Luettu 7226 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Rukousvastaukset
« : 19.11.17 - klo:09:59 »
On monenlaista ajatustapaa siitä, millaisen rukouksen Jumala kuulee, mihin hän vastaa ja mihin ei. Jotkut ovat sitä mieltä, että Jumala vastaa mieluusti rukoukseen, joka on äänekästä, hyvin muotoiltua ja johon osallistuu suuri joukko uskovia. On olemassa "ammattirukoilijoiden" joukko, joka on äänessä kaikissa mahdollisissa tilanteissa ja sitten on niitä, jotka muiden läsnäollessa eivät saa sanaa suustaan. Näitä viimeksimainittuja ei juuri pidetä oikeina rukoiljoina eikä oikein jakseta uskoa, että Jumalakaan heitä kuulisi.

Mitä ajattelette aiheesta ja mitä omakohtaisia kokemuksia tästä asiasta on?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #1 : 19.11.17 - klo:14:23 »
Minua on suuresti puhutellut ja lohduttanut  Raamatussa kanaanilaisen naisen rukous, joka tuli Jeesukselta pyytämään että hän parantaisin hänen lapsensa..Jeesuksen vastaus naisen rukoukseen/pyyntöön vaikutti alkuun aika tylyltä..Kunnes naisen ruokousmuotoiluun ("syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat") Jeesus vastasi parantamalla tämän lapsen..Ja erityisesti jatko minua puhutteli..Jeesuksen arvio naisen toiminnasta oli: "suuri on sinun uskosi"..Ei tämä liene ainakaan naisen kokemuksena ollut sitä? Suuri oli hänen hätänsä..Se oli hänen todellisuutensa. Eivät liene nuo rukouksen sannalliset muotoilut olleet Jeesukselle tuossa niin tärkeitä? Ja miten toteaa psalmisti: "avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua"..Huutaa voi toki ilman ääntäkin kuten VT:n Hanna jonka tuska oli lapsettomuuden johdosta niin suuri, että vain huulet liikkuivat..Jumala katsoo sydämeen..Pappi Eelikin näki vain tuon Hannan ulkonaisen toiminnan, minkä johtopäätöksenä teki arvion, että Hanna on humalassa..Ei tainnut papin sielunhoidollinen neuvo aivan osua kohdalleen..Jeesus moitti aikalaisiian heidän monisanaisuudestaan mm. rukouksen yhteydessä..

Mietin myös sitä (Mark. 9:22)miestä jonka lapsi sairasti ja joka pyysi Jeesukselta; " Mutta jos sinä jotakin voit, niin armahda meitä ja auta meitä." Ei tämäkään rukousmuotoilu vaikuttanut kovin mahtipontiselta. Mitähän tuollaiseen rukoukseen tuumaisivat meidän keskellämme toimivat karismaattiset lavaleijonat? Jeesuksen ja miehen välinen keskustelu kuitenkin jatkui.."jos voit! Kaikki on mahdollista sille joka uskoo"- "huusi" Jeesus.."Minä uskon, auta minun epäuskoani"..Minusta tämäkin kertomus on ollut itselleni äärimmäisen lohdullinen ja kertoo mm. sen että saan Jumalan edessä olla mahdollisimman totuudellinen ja sanoittaa rukoukseni juuri kuin sellaisena mikä omaa todellisuuttani vastaa..Oleellista on varmaan että menen hätäni ja rukoukseni kanssa Hänen luokseen, joka ei heitä ketään ulos joka hänen luokseen tulee...Minun toimintani ei ehdollista Jumalan toimintaa.

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #2 : 19.11.17 - klo:14:26 »
Pahoittelen, että tuo äskeinen tekstini ei mennyt ihan kohdilleen tuon rukousvastaus-teeman osalta..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #3 : 19.11.17 - klo:16:55 »
Pahoittelen, että tuo äskeinen tekstini ei mennyt ihan kohdilleen tuon rukousvastaus-teeman osalta..

Mielestäni siinä ei ole mitään pahoittelemisen aihetta. Tuli kyllä monipuolisesti esille se, mitä halusin. Toki omakohtaisiakin kokemuksia meillä itsekullakin lienee.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #4 : 19.11.17 - klo:17:14 »
Tulee mieleen tilanne jossa oma usko rukousvastaukseen ei välttämättä ollut hääppöinen, rukoilin vain mielessäni muun toimen keskellä. Se oli ajatus, huokaus, huoli toisesta ihmisestä, suru siitä etten ollut pystynyt olemaan minkäänlainen uskis hänelle, sanaakaan en ollut näistä asioista puhunut. Tai ehkä sanan joskus vuosia sitten: "kyllä minä uskon". Siinä kaikki aiheesta. Olin aidosti iloisen yllättynyt kun sitten jotain tapahtui siihen suuntaan kun olin rukoillut, en olisi hänestä uskonut. Kyllä se vastaukselta tuntui.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #5 : 21.12.17 - klo:11:32 »
Nyt on aika kiittää. En voi asiaa paljastaa täällä, mutta suuresti olemme helpottuneita. On syytä kiittää siitäkin, että epäuskomme on joutunut häpeään. Kannattaa siis rukoilla, vaikka vastausta ei heti kuulu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #6 : 11.01.18 - klo:13:50 »
Sain hetki sitten rukousvastauksen ihan käytännöllisellä tasolla.

Olin hukannut auton vara-avaimet. Erään ikävän tapahtuman vuoksi olen pyrkinyt pitämään niitä mukana aina, mutta nyt en löytänyt niitä mistään. Katselin mielestäni "kaikki" vakipaikat, missä olen niitä pitänyt. Vähän siinä mielessäni jo nurisinkin, ettei rukousvastauksia tule silloin kun niitä kipeästi tarvitsemme. Kesken sen nurinan, tuli mieleen "rynttykamppeet", joita joskus käytän, kun menen puusavottaan. Ei sielläkään taskussa ollut, mutta niitä kaivellessani tuli välähdys eräästä liivistä, jonka taskuun olen joskus avaimet laittanut. Siellähän ne olivat!

Joku sanoisi, että pelkkää sattumaa. Mutta minulle se oli uskon vahvistus. Jumala tietää pienen ihmisen asiat ja tuntee atomitkin. Pidän tätä rohkaisuna siitä, että pienetkin asiat kannattaa kertoa Hänelle, joka on Kaikkivaltias.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jt

  • Viestejä: 7
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #7 : 11.01.18 - klo:20:58 »
Olen kanssa saanut mitä parhaimman rukouvastauksen sillain, että sen vasta jälkikäteen ymmärsin.

Tykkään matkustella pitkiä aikoja yksin ulkomailla. Mutta toisinaan tunnen yksinäisyyttä ja seurankaipuuta. Kerran rukoilin, että olispa seuraa kun ei oo kivaa olla yksin koko aikaa. Ennen ennen kuin  ymmärsin niin kaikkien eri sattumusten kautta mulla oli 3 eri katukoiraa hoidettavana ja niissä oli kyllä täys työ ja ylläpito 😃 ja mun ajatukset yksinäisyyden tunteesta kyllä hävis kokonaan en edes muistanu sitä enään siinä vaiheessa ku piti niistä koirista pitää huolta, stressas enemmänki 🤣Rukousvastaus oli mitä parhain. Ja silläkin rukousvastauksella oli pitkäkantoiset suunnitelmat, ettei koirat olleet mikään hetken ihme.

Mutta mieleen painuvin rukouvastaus tuli sillon ku epäilin jumalan olemassa oloo rukouksissani ja ajatuksissani. Sitten kävi sillain että olin todella lähellä hukkumista, että olin jo ihan paniikissa ja kumminki siinä todellisen paniikin keskellä huusin jumalaa auttaan ja sitte joku iso aalto kuljetti mut takasin rantaan. Ja oon 100% varma että joku korkeempi voima mut pisti huutaan jumalaa avuksi. Ku hukkkuva ihmine ei kyllä mieti mitää, vaistomaisesti yrittää vaa pitää päänsä pinnalla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #8 : 14.05.18 - klo:20:23 »
Joskus  väitetään, ettei Jumala vastaa rukouksiin. Mielestäni Jumala vastaa rukouksiin kolmella eri tavalla: "Ei", "kyllä". Ja "ei vielä." Turhan usein rukoillessamme haluamme "määrätä", että Jumalan on vastattava tietyllä tavalla, "jos hän on olemassa".

Joskus on niin, että ihmiselämä on niin lyhyt, ettei rukoilija ehdi saada rukousvastausta. Monet isät ja äidit esim. rukoilevat lastensa pelastumista, mutta eivät eläissään saa nähdä sitä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #9 : 03.07.18 - klo:21:00 »
Muistui mieleen henkilö nimeltä Risto Joutsiniemi. Kannattaa skeptikkojenkin lukea:
http://www.windside.com/fi/yhtio/historia
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #10 : 04.07.18 - klo:18:31 »
Jätin 14.5.2018 esirukousaiheeksi seuraavan aiheen:"Pyytäisin esirukousta puolison työasioiden puolesta. Sisäilmaongelmien vuoksi joutunut olemaan poissa työstä useamman kuukauden. Tilanne kovin jumissa nyt. Olen kiitollinen jos jaksatte muistaa ko. asiaa Herran edessä."

Kiitän kaikkia, jotka muistitte rukouksin yllämainittua rukousaihetta. Asiaan on saatu hyvä neuvottelutulos työnantajan kanssa. Eilen oli neuvottelut, missä oli oletettavaa, että on jännitteet aika moiset, mutta ko. neuvottelu päätyi hyvään ja sopuisaan lopputulokseen. Työnantajankaan ei tarvinnut menettää kasvojaan, mikä olisi voinut merkitä myöhemmin aika tukalia tilanteita alaistaan kohtaan. 

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #11 : 22.04.19 - klo:02:54 »
Kun napsautin tämän rukousvastaukset-osion auki niin punainen teksti hyökkäsi silmilleni:
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


Taidamme olla laiskoja kertomaan saamistamme rukousvastauksista tai sitten pidämme matalaa profiilia, jotta niitä ei tulkittaisi kerskailuksi. Viimeksi mainittu vaara saattaakin olla vaanimassa jos saa vallan erinomaisia rukousvastauksia. Toisaalta Raamattu opettaa näin: "Kiitä Herraa minun sieluni äläkä unohda mitä hyvää Hän on sinulle tehnyt" ja "Herra, minun Jumalani, suuret ovat sinun ihmetekosi ja sinun aivoituksesi meitä kohtaan. Ei ole ketään sinun vertaistasi. Niitä tahdon julistaa, niistä puhua, niitten paljous on suurempi, kuin luetella taidan" (psalmeista 103 ja 40).

Kello näyttää olevan jo yli kaksi aamuyöllä, mutta uni ei ota tullakseen. Usein syynä on nuo ainaiset kivut, mutta ei tällä kerralla. Mielessäni on pyörinyt nuo sanat "älä unohda mitä hyvää Herra on sinulle tehnyt". Aloin oikein muistelemaan menneitä aikoja ja kuinka Herra on pitänyt minusta hyvää huolta. En aina ole sitä huomannut enkä Häntä saamastani varjeluksesta kiittänyt. Kuitenkin Hän on ollut minulle armollinen ja laupias kiittämättömyydestäni huolimatta.

Minulle nousi mieleeni aika erikoinen rukousvastaus syyskuulta 1973 Olin tullut uskoon kesällä 1971 ja olin hyvin innokas nuori uskovainen. En asunut enää synnyinmaatilallamme Karjalohjalla, mutta olimme tulleet veljeni kanssa paikalle edellisenä iltana, tarkoituksenamme auttaa vanhempiamme perunannostossa. No aamu tuli ja aivan hirveä sade. Isä sanoi, että perunannostoa pitää lykätä johonkin nätinpään päivään. En tiedä mikä minuun meni, mutta lähdin rankkasateeseen ja kävelin perunapellon yläosaa ja lauloin oppimaani laulua, jossa sanat menivät näin:

Luona ristin sun päättyvät vaivas,
kaikki kahleesi katkeavi.
Vielä pilvien peittämä taivas
tänä päivänä aukeavi


Isä sanoi, että "tässä ei nyt nuo siionin hyrinät auta", mutta kävi niin, että pian sade taukosi (vastoin sääennustetta), nousi voimakas länsituuli ja taivaalla ei ollut pilven pilveäkään puolen tunnin kuluttua. Se oli aivan ihmeellistä, kun leuto tuuli ja auringon paiste kuivasi perunapeltoa ja iltapäivällä me nostimme kaikki perunat maasta. Tuon kokemuksen jälkeen olen rakastanut sitä virttä, jossa lauletaan näin:

Hän säät ja ilmat säätää
ja aallot tainnuttaa.
Hän hyisen hallan häätää
ja viljan vartuttaa.
Hän onneen meidät ohjaa
jos joutuu johdantaan.
Sewn rakkauden pohjaa
ken pystyis koskaan tutkimaan.


Kyllä tämä on valtava asia "kun on joutunut tähän johdantaan". Kiitos Herralle hänen  huolenpidostaan ja armostaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #12 : 22.04.19 - klo:03:39 »
:) Kiitos että kerroit tuon.

Siitä tuli mieleen mummoni kertomus. Kun isoisäni kuoli noin pari vuotta ennenkuin minä synnyin, mummi jäi yksi kauppapuutarhaa ylläpitämään. Oli tulossa hallaöitä ja hän oli todella huolestunut että miten vihannekset ja kukat säilyvät. Hän kertoi että koki ikäänkuin hänelle sanottiin suoraan ylhäältä: osta voimapaperia.

Hän mietti että mitä se tarkoittaa ja osti kuin ostikin pitkät rullat vahvaa ruskeaa paperia. Hän levitti ne taimien päälle ja kaikki säilyi vahingoittumattomina. Muistan ne paperit pikkutyttönä. Asuin äitini kanssa mummin talossa Hyrylässä 5 vuotiaaksi asti. Minusta oli jännittävää kun ne vedettiin esille ja laitettiin mm herneiden ja astereiden päälle.

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #13 : 23.04.19 - klo:19:53 »
Rukousvastaus: veljeni on saanut työtä monen vuoden työttömyyden jälkeen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Rukousvastaukset
« Vastaus #14 : 24.04.19 - klo:01:44 »
Kiitos Herra että xyz:n veljen työttömyyskausi päättyi!