Kirjoittaja Aihe: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen  (Luettu 10653 kertaa)

Taisto

  • Vieras
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #45 : 15.06.14 - klo:14:51 »

Paavali ei antanut lupaa synnin tekemiseen. Enkä minä. Miksi sitten edelleen teemme syntiä?
Onko parannuksen teko mahdottomuus?

On, jos parannuksella tarkoitetaan oman elämän muuttamista synnittömäksi.
Entäpä jos tarkoitetaan vaikka sitä, ettei enää suhtaudu loukkaukseen niin että
"maksaa samalla tavalla ja korkojen kanssa"? Siis jos jossakin yksittäisessä asiassa
huomaa tekevänsä väärin (huomaa sen vaikkapa siitä syystä, että Jumala osoittaa jonkun
asian synniksi), niin voiko siitä tehdä parannuksen?

Kysymyshän ei oikeastaan ole siitä, että parantelee elämäänsä, vaan siitä
että pääsee vapaaksi synnistä.
"Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi" (Joh 8:36)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #46 : 15.06.14 - klo:15:58 »

Paavali ei antanut lupaa synnin tekemiseen. Enkä minä. Miksi sitten edelleen teemme syntiä?
Onko parannuksen teko mahdottomuus?

On, jos parannuksella tarkoitetaan oman elämän muuttamista synnittömäksi.
Entäpä jos tarkoitetaan vaikka sitä, ettei enää suhtaudu loukkaukseen niin että
"maksaa samalla tavalla ja korkojen kanssa"? Siis jos jossakin yksittäisessä asiassa
huomaa tekevänsä väärin (huomaa sen vaikkapa siitä syystä, että Jumala osoittaa jonkun
asian synniksi), niin voiko siitä tehdä parannuksen?

Kysymyshän ei oikeastaan ole siitä, että parantelee elämäänsä, vaan siitä
että pääsee vapaaksi synnistä.
"Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi" (Joh 8:36)

Jostain teosta voi pelkällä tahdon voimallakin päästä eroon. Mutta pääseekö siitä sydämessään irti, se on kokonaan toinen juttu. Syntikysymystä ei ratkaista tahdon voimalla. Luultavasti tuossa lihavoidussa on ainoa ratkaisu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #47 : 16.06.14 - klo:11:16 »
Suhtautuminen lakiin ehdottomana tai sellaisena, jota voi soveltaa tarpeen mukaan, johtaa täysin erilaiseen teologiaan.

Tässä on lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistu ne kaksi perusasiaa, mistä erilaiset kristinopin tulkinnat johtuvat. Siis oikeat ja väärät. Ensinmainittu sulkee kaikki ihmiset omat tiet Jumalan hyväksyntään. Jälkimmäinen avaa (tai niiden luullaan avaavan) pieniä "sivuluukkuja", joiden kautta riittävän aktiivinen voi päästä eteenpäin pyhityksen tiellä. Se merkittävä ero näissä on se, että toinen tie näistä on oikea, toinen väärä. Ja että se oikea on Jeesuksen oppi, ei suinkaan mikään ihmisoppi. On aika järkyttävää, ettei moni tätä eroa huomaa.
« Viimeksi muokattu: 16.06.14 - klo:11:46 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #48 : 05.11.18 - klo:17:21 »
Tämä aihe on edelleen ajankohtainen varsinkin kun lopunaikana rakkaus voi kylmetä.

Mutta muistelen kun tulin uskoon niin rakastin jokaista kadulla vastaan tulevaa ja halusin kertoa heille että
"Jeesus pelastaa ja on mahdollisuus löytää suuri ilo ja tarkoitus ja rakkaus elämäänsä".

Mutta nykyään en tunne sellaista. Lähinnä "rakastan" lähimmäistäni siinä muodossa että suren hänen joutuvan kadotukseen.

Mutta uskon että Pyhän Hengen täyteys toisi sen rakkauden todeksi jopa tunteeksi sydämeen.

Toisaalta en ymmärrä edes rakastanko itseäni ja kuinka rakastetaan itseä.

Mutta jos rakkaus on tärkeää niin se lienee yhtä tärkeää kuin itse pelastus?
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #49 : 05.11.18 - klo:17:30 »
Rakkaus niin kuin se on Raamatussa ilmoitettu on hyvä käsite siinä suhteessa kun yrittää arvioida omaa pyhittymisen astetta. Jos puuttuu jotain kyvystä rakastaa lähimmäistä ja kaikki lähimmäisiä, niin se on realistista palautetta ihmisen hurskaudesta. Itse käytän tuota tekniikkaa melko usein itseni suhteen. On helpompi nähdä miten ja milloin tod. näk. haavoita tai tuotan jonkinlaista vahinkoa kanssaihmisilleni.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #50 : 05.11.18 - klo:17:40 »
Mutta nykyään en tunne sellaista. Lähinnä "rakastan" lähimmäistäni siinä muodossa että suren hänen joutuvan kadotukseen.

Eikö tuossa verrattuna kirjoitustesi alla olevaan tekstiisi "onneksi meille kaikille käy lopulta hyvin" ole ristiriita? Eihän meille kaikille käy lopuksi hyvin?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #51 : 05.11.18 - klo:23:57 »
Ellei ihminen tyhjene omalta puoleltaan tyhjäksi ja ota Kristuksen vanhurskautta täydellisenä vastaan lahjaksi, niin evankeliumin ilosanoma ei avaudu sellaisena, kun sen pitäisi. Sen sijaan että eläisi kiitollisena JUmalan armossa ja anteeksiantamuksessa, lahjasta tulee sellainen tavara jota on monin eri tavoin ansaittava koko loppuikänsä.

Mikäli ihminen vielä haalii omia tekojaan (syntiensä peitoksi) ja näytiksi Kristukselle, niin hän ei silloin tunne vielä syntiensä todellista syvyyttä ja laajuutta (että hän on kadotustuomion alainen parhammistakin ponnisteluistaan huolimatta).

Ahdas portti on juuri siinä, että syntinen ottaa uskossa vastaan Kristukselta lahjaksi hänen täydellisen vanhurskautensa, sen joka kestää myös viimeisellä tuomiolla.

Mitä sitten tulee hyviä tekoja tehtyä, johtuen rakkaudesta Jeesukseen Kristukseen joka minut lunasti Jumalan omaksi, niin ne ovat Kristuksen tekoja, ne ovat USKON HEDELMIÄ, ja Hengen hedelmiä.

Vanhurskauttamisopin oikea ymmärtäminen on avain terveelliseen kristityn elämään (levosta käsin).

Omenapuu ei siis tee omenia siksi, että siitä tulisi hedelmiensä kautta omenapuu. Vaan se kasvaa omenia siksi, - koska se ON omenapuu.

Kristittykin kantaa hyviä hedelmiä siksi, koska hän on Jeesuksessa Kristuksessa syntynyt uskon kautta Jumalan lapseksi ja taivaan perilliseksi.  :)
« Viimeksi muokattu: 06.11.18 - klo:00:02 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #52 : 06.11.18 - klo:22:24 »
Tästä asiasta olen ihan samaa mieltä EV.Lut kanssa.

Joskin muuttaisin hiukan sana valintoja; "Tyhjene omalta puolelta tyhjäksi". Joku voi luulla sen olevan joku teko johon meidän on pystyttävä.

"Eläisi kiitollisena". Perisynnin mustaamassa sydämessä asuu nurina ja kapina, ja kovin harvoin sittenkään kiitos mieli.
Ymmärrän toki mitä tarkoitat. Siinä määrin kiitollisena kuin syntinen voi ja osaa olla kiitollinen siitä lahjasta , jonka on saanut.

Sehän se ahdas portti on. Joutuu jättämään omat "ansiot ja hyvät teot", ja astua paljastettuna synnin saastaisena ahtaasta portista veren pesun kautta ottamaan lahjavanhurskauden puhtaat vaatteet vastaan.

Ifa

  • Vieras
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #53 : 07.11.18 - klo:05:59 »
Pökkelön edeltävä viesti saattoi mulle avata tähän saakka ihmettelemääni asiaa. Sitä että herätyskristillisyyttä monesti kritisoidaan ihmisvoipaisuudesta. En ole koskaan päässyt jyvälle, mistä siinä syytetään. Pökkelön viimeisenkin kappaleen asiat tapahtuvat pelkästään armosta. Uskokin on lahjaksi ja armosta saatu. Se että ihminen nöyrtyy parannukseen, on Jumalan ihmeellistä vaikutusta ja armoa, ja sekin että saa vielä armon ymmärtää, että Jeesukseen turvautumalla synnit saadaan anteeksi. Jopa Jumalan lahjan vastaanottamisesta on tehty muka ihmisteko, jota Jumala ei hyväksy.

Paljon parjatut termit uskonratkaisu, elämän antaminen Jeesukselle, sanoa kyllä Jeesukselle, ottaa Jeesus vastaan elämääsnä ja mitä ikinä niitä onkaan, ovat näiden kritisoijien kestoesimerkkejä "ihmisteoista". Otin vähän selvää tuosta ratkaisu-sanasta ja silläkin tarkoitetaan Jumalan edessä nöyrtymistä ja monilla Jumalan vastustamisen lopettamista. Kaikki nämä tulevat pelkästään Jumalan armon vaikutuksesta.

Kaiken taustalla ja lähtökohtana on, että Jumala Henkensä kautta vetää ihmistä luokseen ja parannukseen. Kun ihminen saa armon nöyrtyä ja vastata tähän myöntävästi, hän saa Jumalalta uskon ja syntinsä anteeksi. Olipa tämän asian nimi mikä tahansa.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #54 : 07.11.18 - klo:19:14 »
Mutta nykyään en tunne sellaista. Lähinnä "rakastan" lähimmäistäni siinä muodossa että suren hänen joutuvan kadotukseen.

Eikö tuossa verrattuna kirjoitustesi alla olevaan tekstiisi "onneksi meille kaikille käy lopulta hyvin" ole ristiriita? Eihän meille kaikille käy lopuksi hyvin?

Kirjoitukseni alla oleva teksti ei ole omaani vaan lainaus eräältä foorumilaiselta muistuttamaan itseäni positiivisesta tulevaisuudesta.   :)
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #55 : 07.11.18 - klo:19:19 »
Tuo kuvaus omenapuusta on hieno. Siinä joko on omenapuu tai sitten ei ole. Ja sille ei mitään mahda.
Mutta joskus kun huomaa ettei näitä tekoja kauheesti ole vaikka niitä nuorudessa olisi ollut enemmänkin niin saattaa
huolestua ettenko enää olekaan omenapuu.   :(
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #56 : 07.11.18 - klo:19:44 »
Mikä osuus ihmisellä on pelastusasiassa ja mikä Jumalalla? Onko kyse tietystä yhteistyöstä? Jumala kutsuu ja ihminen vastaa,  tekee ratkaisun. Tiettävästi ns. vapaissa suunnissa tuo ihmisen ratkaisu on mielestäni ja oman kokemukseni mukaan melko korostuneesti esillä. Itselleni on ollut kyllä tämän asian selvittämisessä isona apuna mm. Augustinuksen toteamus: "kaipaus sinun puoleesi on sinun omaa tekoasi". Mielestäni tämä on ja pysyy tietyllä tavalla jännitteisenä asiana, jota ei pysty purkamaan. On kyse paradoksista..
Jäi mieleeni kerran jonkun teologin luennosta pelastusasiaan liittyen: "on portti, jonka yläpuolella lukee; menkää ahtaasta portista sisälle ja portin toisella, sisäpuolella lukee; te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät".

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #57 : 08.11.18 - klo:09:45 »
Olen KeNin kanssa samoilla linjoilla.Ihmisen osuus jää meille mysteeriksi ihmisen elämän tärkeimmässä asiassa.Näin on Jumala hyväksi nähnyt ja silti jotkut ovat omasta mielestään tehneet ihan itse sen uskonratkaisun.Ihminen voi vain pilata evankeliumin.Siinäpä sitä kerskaamista onkin :)

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #58 : 08.11.18 - klo:18:25 »
Mulle tuli erikoinen ajatus tässä yks päivä :

kaikkien lasten nimet ovat syntyessään elämän kirjassa mutta jossain vaiheessa ne pyyhitään sieltä pois.

koska jossain lukee "en pyyhi sinun nimeäsi pois elämän kirjasta" joten se on siellä ja se voidaan pyyhkiä.

samoin siihen sopii ajatus että "Jumala haluaa että kaikki ihmiset pelastuvat"
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Keskustelua vaatimuksesta rakastaa ja olla täydellinen
« Vastaus #59 : 08.11.18 - klo:19:07 »
Mulle tuli erikoinen ajatus tässä yks päivä :

kaikkien lasten nimet ovat syntyessään elämän kirjassa mutta jossain vaiheessa ne pyyhitään sieltä pois.

koska jossain lukee "en pyyhi sinun nimeäsi pois elämän kirjasta" joten se on siellä ja se voidaan pyyhkiä.

samoin siihen sopii ajatus että "Jumala haluaa että kaikki ihmiset pelastuvat"

Olen joskus ajatellut myös tuota, että onko kaikkien ihmisten nimet alunperin jo elämän kirjassa. Luultavasti tästä on erilaisia käännöksiä. Joku kieliä taitava voisi valaista tätä asiaa.

Vanhassa Bibliassa sanotaan näin: "Ja kaikki, jotka maassa asuvat, kumarsivat häntä, joiden nimet ei ole kirjoitetut Karitsan elämän kirjassa, joka maailman alusta tapettu on." Ilm. 13:8.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell