Kirjoittaja Aihe: Oletko fundamentalisti?  (Luettu 5667 kertaa)

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Oletko fundamentalisti?
« Vastaus #30 : 16.05.18 - klo:21:59 »
Ei ole olemassa täysin neutraalia raamatun tulkintaa. Mutta uskon pääkohdat käydään niin monta kertaa läpi ,että asia tulee selväksi takuulla. Ja ilman muuta monet löytävät itselleen tärkeitä asioita jokapäiväiseen elämään joita toiset eivät löydä sieltä. Se on mielestäni jännittävä asia. Itse yritän  lukea kokonaisuuksia.

Väkivalta on osa jokaisen ihmisen arkea jollain tavalla. Jeesus ei käskenyt ketään lyödä miekalla, mutta ilmeisen tärkeä väline yhteiskunta rauhan pitämiseen yllä.

Vanha testamentti kuvaa raakuudessaan ihmistä ,syntiä ja sen turmellusta rehellisesti. Meille se on tulevaisen esikuva. Sen sanoma on, että lyö alas vihollisen varustukset taistele vihollista vastaan äläkä jätä siitä mitään jäljelle ja että synti tappaa meidät ja sen palkka on kuolema. Tämä meidän pitäisi joka päivä muistaa. Ja ottaa paavalin mainitsemat sotavarusteet käyttöön.


albert1

  • Vieras
Vs: Oletko fundamentalisti?
« Vastaus #31 : 16.05.18 - klo:22:34 »
Natanael: Homma menee näköjään näin:
Esität jonkun väitteen tai kommentin johon pitää ottaa kantaa.
Kun joku vastaa, et osallistu keskusteluun.

Sitten jonkun ajan kuluttua otat asian uudelleen esiin.
Sitten joku vastaa, mutta taaskaan et osallistu keskusteluun.



Väitteesi on hämmästyttävä, mielestäni keskustelua käydään koko ajan ja pyrin siihen osallistumaan. Välillä olen tosin matkoilla ja silloin saattaa tulla hetkellisiä taukoja.

Tulisi pitää mielessä, että keskustelijoilla on eri taustat ja lähtökohdat. Aiheetkaan eivät ole ihan yksinkertaisia ja vastaus - ollakseen asiallinen - vaatii aina oman kypsyttelyaikansa. Usein käy niin, että keskustelussa esiin noussut hyvä ajatus jää itämään ja synnyttää uusia ajatuksia, mikä lienee eräs uskonnollisenkin keskustelun tarkoitus.

Itse olen saanut näistä keskusteluista paljon ajattelun aineksia ja kertonut myös avoimesti omasta henkisestä/hengellisestä kehityskaarestani, joka jatkuu edelleenkin. Mitään lopullisesti lukkoon lyötyjä - sanoisin fundamentalistisia - asenteita ei minulla ole, pyrin olemaan mahdollisimman avoin eri mielipiteille.

Keskustelun tarkoitus lienee, että osallistujat saavat siitä jotain. Jopa viisastuvat!

Luen parhaillaan entisen uskonnon opettajani Olavi Aulan kirjaa "Kristikunnan koulussa. Johdatus kristilliseen ajatteluun ja elämään " (1964). Suosittelen, on lukemisen arvoinen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oletko fundamentalisti?
« Vastaus #32 : 16.05.18 - klo:22:47 »
Olen kaksi kertaa jo vastannut tuohon kansanmurhaan.
Muutamaan muuhukin, joita veivaat toistuvasti esille.
Vastaukset eivät näköjään kiinnosta.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oletko fundamentalisti?
« Vastaus #33 : 16.05.18 - klo:23:05 »
Toinen tapa tuhota järkevä keskustelu on nostaa samassa viestissä esille kymmenen väittämää, jotka liittyvät eri asiakokonaisuuksiin.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Oletko fundamentalisti?
« Vastaus #34 : 16.05.18 - klo:23:06 »
Albert1

Olen joutunut kohdallasi miettimään. Oletko yksinkertainen, etkä ymmärrä kun sinulle vastataan ?
Vai ajatteletko kuten esim. natsi saksan propaganda koneisto. Toistamalla samaa mantraa / valhetta riittävän kauan siitä tulee totta.

Keskustelu kanssasi on vaikeata. Käytät argumentteina omia ennnakkoluuloja ja vanhentuneita luutuneita käsityksiä tieteestä.
Niputat uskonnot ja valtaa käyttäneet kirkot; ymmärtämättä eroa Jeesuksen Kristuksen kohdanneiden uskon olevan eri asian.

Jeesus Kristus ei perustanut kirkkoja. Kirkot ovat syntyneet jälkeen ja käyttävät samoja uskonnollisia käsitteitä oman valtapoliiitiikkansa välineinä "oikeutuksena " teoillensa.

Tässä on jo pidempään käyty keskusteluja useissa ketjuissa, joissa jankutat samoja mantroja. Mikä sinut ajaa keskustelemaan ?
Uskotko voivasi "kääntää" jankutuksella ? Kutsuuko Jumala sinua voimakkaasti yhä ?
Silloin ylpeys ajaa kiukuttelemaan asioista Jeesukseen uskovien kanssa.