Itse asiassa kysyn vielä sitäkin että miksi kaikki olivat Paavalin hyljänneet Rooman vankilaan jos hän kerran kirjoitti Jumalan sanaa?
Sen ajan uskovat siis hylkäsivät Jumalan Sanan?
Toiseksi. Te varmaan tiedätte sen historian tarinan että Pietari olisi perustanut Paavin istuimen Roomassa? No , Raamatun mukaan Paavali oli Roomassa ja Pietari Aasiassa.
Toivon ettei tämä nyt ole pyhäin häväistys mutta nuo Paavalin käskyt ovat täysin sopivat nimenomaan Paavin käskyille.
En siis väitä että Paavali perusti jumalattoman Paavin istuimen mutta nuo Paavin seuraajat ovat hyvin voineet huomata miten sopivia käskyjä löytyy tästä tekstistä tukemaan Paavin VALTAA.
- ei saa mennä naimisiin
- toteltava seurakunnan vanhimpia
- tehtävä hyviä tekoja
- rakennettava kullasta eikä heinistä (luostari)
- saa käyttää valtaa
2.Korinttolaiskirje:
13:10 Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.
Matteus 20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;
Vaikka tämä on jo vanheneva ketju jota tuskin kukaan enää lukee, niin lisään silti siihen vielä jotain.
Tykkään mietiskellä etenkin uuden testamentin kirjoituksia ja siksi tähän niistä.
Ei Paavalia hyljätty Rooman vankilaan.
Juuri siksi hän joutui vankilaan, kun oli julistanut Jumalan sanaa.
Paavalin vankeus oli ”tutkinta vankeutta” koska häntä ei oltu vielä tuomittu. Siksi hänen luonaan sai käydä seurakuntalaisia ja hän sai siellä myös kirjoittaa kirjeitään heidän mukaanaan vietäväksi meidänkin raamattuun.
Pietari ja Paavali mestattiin paljon ennen Paavin istuimen perustamista. Siksi heillä ei voi siitä syyttää.
Kaikenlaisia tarinoita on kirjoiteltu historiana, mutta on myös paljon alkuperäistä, todellista historiaa siltä ajalta säilynyt.
2 Kor 13:10 josta ilmeisesti pyysit myös tarkennusta.
Siinähän Paavali viittaa tuohon edellisen viestini juttuun 1 Kor 7:6-13.
Siinä Paavali Jeesuksen valtuuttamana apostolina ja sillä vallalla eli sen tiedon nojalla minkä hän on saanut suoraan Jeesukselta, silloin kun hän sai Häneltä ilmestyksen ja tiedon kaikkeen julistukseensa.
Eli valta sanaa ei saa sotkea siihen valtaan, jota maalliset hallitsijat käyttävät. Matt. 20:25
Paavali julisti vuosi kymmenien ajan ja siitä suurimmaksi osaksi hän puhui sen opetuksen mukaan minkä sai suoraan Jeesukselta ja sen minkä PH antoi hänelle päivittäin.
Sitten oli muutamia kertoja jolloin hän sai Herralta sanan suoraan siihen hetkeen. Oliko se ilmestys tai uni, ei väliä. Sen hän saattoi sanoa Herran Sanaksi. Eli se oli sanasta sanaan sitä mitä Herra sanoi. Muutenhan hän puhui totuuden sanatkin ihmisen lailla, omin sanoin. Paavali puhui paljon turhaakin ”höpinää”, mutta se mikä raamattuun on kirjoitettu ei kuitenkaan ole ristiriidassa itsensä kanssa.
Mitä sitten tulee meihin tänä päivänä ja seurakunnan opetukseen.
Ei meillä eikä seurakuntien opettajilla tietenkään ole sitä ymmärrystä kuin alkuseurakunnan opettajilla. Parhaat opettajatkin tulkitsevat raamatun sanaa sillä ymmärryksellä mitä kullakin on. Sen lisäksi usein saarnaajat joutuvat lainaamaan toisten opetuksia puheittensa sisään.
Vaikka hyvät oppineet opettajat eri seurakunnissa ovat ehkä meitä parempia tulkitsemaan raamattua, niin monessa kohdin hekin erehtyvät. Heillä kuin meilläkin täällä foorumilla on paljon eriäviä mielipiteitä, vaikka kuinka yritämme olle oikeaoppisia. Tämä kuuluu heidän opetuksessaan.
Siksi papilla, pastorilla, opettajalla on vain osa vastuu siitä mitä me ymmärrämme.
Jumala on antanut meille kulekin Pyhän Hengen sisimpäämme opettamaan meitä. Siksi meidän tulee arvostella kaikki kuulemamme raamatun sanan äärellä PH’n johdatuksessa.
Jos me uskomme toisten opetukset sellaisinaan, voimme joutua harhaan. Siinä ei sitten auta selitykset viimeisellä tuomiolla.
Tosin raamattu antaa meille määrättyä pelivaraa opetuksessaan ilman että siitä tulisi seuraamuksia.
Esim. kun mm. Room. 14 luku puhuu syömisistä, päivistä ym. joita kukin tulkitsee omalla tavallaan, ei ne ole olennaisia Jumalan edessä. Tärkeämpää on totella PH’ä ja hyvää tervettä omaatuntoaan.
Hupsista kun tulee kirjoitettua pitkään ja ehkä turhaan. Eipä kai haittaa. Eihän nämä asiat tyhjentävästi näinkään vähällä selviä ja minun häpinät pitää jokaisen itse puntaroida.