Kirjoittaja Aihe: Ihmisen ikuinen olemus(ko)  (Luettu 4028 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #30 : 08.06.18 - klo:20:26 »
Onko kenelläkään muulla käynyt mielessä, että mitäs jos Ilmestyskirjan ei edes kuuluisi olla Raamatussa? Mulla nimittäin on.

Mutta tästä päästään helposti siihen, että mitäs muuta Raamatussa ei kuulu olla.

Joten voi olla viisainta unohtaa kysymykseni. Jatkakaa.

Ilmestyskirja on inspiroinut hyvinkin mielikuvituksellisiin selityksiin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #31 : 13.06.18 - klo:17:28 »
Onko kenelläkään muulla käynyt mielessä, että mitäs jos Ilmestyskirjan ei edes kuuluisi olla Raamatussa? Mulla nimittäin on.

Mutta tästä päästään helposti siihen, että mitäs muuta Raamatussa ei kuulu olla.

Joten voi olla viisainta unohtaa kysymykseni. Jatkakaa.

Tein joku aika sitten aloituksen netmissioniin missä kerroin viimeisimmistä ajatuksista luettuani Ilmestyskirjan ihan silleen vaan suoraan, ilman yrityksiä tulkita mitään. Luin vaan sen sellaisena kuin se on kirjoitettu.

Itse asiassa vaikutuin hyvin syvällisesti.
Mielestäni se sitoo koko Raamatun ihmeellisellä tavalla Raamatun alkulehdiltä ja siitä eteenpäin kautta koko Vanhan Testamentin ja Uuden Testamentin teemat.
Se on täysin looginen teemoissaan.

Ja tulee vääjäämättömään johtopäätökseen: Jeesus tulee takaisin.


Eli lyhyesti vastaus kysymykseesi: ei.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #32 : 13.06.18 - klo:17:38 »
Siis toi teema on löydettävissä Ilmestyskirjasta ilman että tajuu kaikkia yksityiskohtia. Ihan vaan lukemalla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #33 : 13.06.18 - klo:17:49 »
Ilmestyskirja muuttuu aivan käsittämättömäksi, jos sitä lukee kirjaimellisesti.

Siellä on ainakin yli 300 symbolia, jotka Vanha Testamentti esittelee ja mielestäni ainoa oikea tapa lukea Ilmestyskirjaa on se, että käytetään Raamatun itsensä antamia avaimia sen lukemisessa.

Toisaalta kirjaimelliseen lukutapaan näyttää liittyvän se, että kaivetaan sanomalehdistä ja uutisista monenlaisia tarinoita ja laitetaan ne lisälehdiksi Raamattuun.


Ilmestyskirjan alkuluvuissa on lisäksi sellaista kuvainnollista tekstiä, mikä liittyi oleellisesti sen aikaisten todellisten seurakuntien olosuhteisiin.

Tällöin Ilmestyskirjan luonne muuttuu oleellisesti ja se kertoo Voittajasta ja voittajista.


Tietenkin yksittäiset Raamatun jakeet voivat olla sellaisia, jotka tuovat ajateltavaa ja rohkaisua.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #34 : 17.08.19 - klo:11:23 »
Jos aika on avaruuden neljäs ulottuvuus, niin hiukan erilainen ulottuvuus se on kuin pituus, leveys tai korkeus. Voimme mennä eteenpäin, sivullepäin, tai ylöspäin - ja pääsemme sieltä myös takaisin siihen pisteeseen josta lähdimme. Mutta ajassa menemme koko ajan vain eteenpäin, takaisin ei ole pääsyä.

Aika on siis yksisuuntainen ulottuvuus. Kummallinen juttu.

Jos minulla ei olisi lainkaan muistia, en voisi olla tietoinen ajasta, sen kulumisesta. Minun ajan kokemus selittyy muistista, jonka avulla aivoni laittavat asioita järjestykseen. Muistini mahdollistaa maailmassa toimimisen, esim. liikenteessä liikkumisen, sillä jos unohtaisin välittömästi liikenteen kulun tietyssä suunnassa, kun siirtäisin katseeni toiseen suuntaan, kuolisin pian. Ajan kokeminen edellyttää siis ehdottomasti muistin, jota ilman en voisi toimia ja selviytyä maailmassa. Kokemus ajasta on siis aivoilmiö, joka edellyttää muistia.

Jos taivaassa ei uskovaisten mukaan ole aikaa, siellä "ihmisellä" ei ole siis ajan kokemistakaan, joka edellyttää muistia? Siellä ei siis tunnisteta ketään vanhaa tuttua, ja jos jokin pannaan merkille, se heti unohdetaan? ;)

Näissä käsitteissä ajasta olen samaa mieltä. Jos aikaa mitataan niin se onnistuu vain kun keksitään ensin mittari. Mutta jos ei ole kelloa olemassa niin ajan tajuaa vain että "äsken olin kaupassa ja nyt olen kadulla".
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #35 : 17.08.19 - klo:11:31 »
Itse olen miettinyt kuuluuko todella Ilmestyskirja Raamattuun kun se on niin erilainen ja "kauhea". Mutta sitten oivalsin, että ilman sitä emme olisi kestäneet tätä 2000 vuoden odotusta, että "miksi Jeesus ei jo tule". Ilman sitä eivät keskítyslerin vangit  olisi ajatelleet muuta kuin ettei Jumalaa olekaan.
Ilman sitä emme ymmärtäisi miksi seurakunnan pitää kitua tuhansia vuosia. Ilman sitä emme ymmärtäisi miksi Jumala antaa maapallon muuttua yhä kauheammaksi paikaksi.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #36 : 17.08.19 - klo:13:29 »
Ilmestyskirjassa kerrotaan yksityiskohtaisemmin maailmankaikkeuden tapahtumista Jeesuksen ensimmäisen tulemisen ja ns. maailmanlopun välisenä aikana,
vaikka samoista asioistahan Jeesuskin puhui:

"Ja kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, älkää peljästykö.
Sillä näitten täytyy ensin tapahtua, mutta loppu ei tule vielä heti."
Sitten hän sanoi heille: "Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan,
ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin,
ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä.
Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden.
Ja näin te joudutte todistamaan."

"Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.
Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.
Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella."
(Luuk. 21: 9-13; 25-27)

Vaikka Ilmestyskirjan sisältö on suorasukaista kuvausta, myös Jeesus kertoo siis tulevan nälänhätää, ruttoa, pelottavia asioita, vainoja, vihaa, ahdistusta ja epätoivoa,
joka saa ihmiset menehtymään pelosta.

Pietari kirjoittaa aiheesta varoittavasti, mutta myös lohdullisesti:

"Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan,
sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.

Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat,
ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.

Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta
taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu."
(2. Piet. 3: 9-13)

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #37 : 17.08.19 - klo:13:33 »
Tuosta tuli mieleeni että olihan se kai normaalia että silloin pitivät viivyttelynä kun luulivat että Hän palaa justsilleen. Mutta kun vielä 2000 vuotta myöhemmin luemme samaa niin eipä osaa enää suhtautua mitenkään.

Toki Henki välillä vaikuttaa sellaisen tunteen että "se on oven edessä" mutta silti aika kuluu.......
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #38 : 17.08.19 - klo:16:55 »
Edessä olevien lopunajan tapahtumien odottelu kasvattaa tietysti uskovien
kärsivällisyyttä ja opettaa elämään joka hetki Raamatun mukaisesti.

Olen luonteeltani aika kärsimätön ja inhoan kaikenlaista odottamista.
Onneksi iän mukana oireet ovat lievittyneet,
mutta en silti ole muuttunut vakaaksi, aina rauhalliseksi ja jämerän tasapainoiseksi.
Hermoilen herkästi ja olen levoton, jos joudun olemaan epätietoisuuden tilassa ja
odottelemaan asioiden kehitystä.

Mutta kuitenkaan en ole kärsimätön hyvin suurissa asioissa, kuten Jeesuksen toisen
maan päälle laskeutumisen suhteen.
Minulle merkitsee paljon tämä Psalmin 90 kohta:

"Mooseksen, Jumalan miehen, rukous. Herra, sinä olet meidän turvamme polvesta polveen.
Ennenkuin vuoret syntyivät ja sinä loit maan ja maanpiirin, iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala.
Sinä palautat ihmiset takaisin tomuun ja sanot:
"Palatkaa jälleen, te ihmisten lapset".
Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki." (jakeet 1-4)

Jumalan suunnitelmat eivät perustu ihmisen aikakäsitykseen.
Siksi on täysin turhaa ajatella, että esim. 2000 vuotta olisi pitkä aika maailmankaikkeuden historiassa.
Jumalan olemukseen kuuluu ajattomuus eli iankaikkisuus,
joten Hänen hallintavaltansa ei perustu kellosta katsotun ajan kulumiseen eikä
sellaiseen ajalliseen järjestykseen, joka on ihmisen ajattelun mukaista.

Siksi varmaan esim. Vanhan testamentin profetioissa ja Ilmestyskirjassa on kerrottu peräkkäin ja sisäkkäin tapahtumia, jotka ihmisen näkökulmasta ovat väärässä järjestyksessä.
Niissä Jumalan teot ja ilmoitukset ovat sinänsä oleellisia, eikä tapahtumien aikajärjestyksellä ole merkitystä.
Se hankaloittaa profetioiden ymmärtämistä, mutta niitähän ei ole tarkoitettukaan vastaanotettavaksi järjellä ja tiedolla,
vaan ne voi tavoittaa vain hengellisestä perspektiivistä,
Pyhän Hengen välityksellä.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #39 : 17.08.19 - klo:17:40 »
Jorma Pihkala antoi Kansanlähetyksen periodilla toukokuussa pyynnöstä julkaisemattoman kirjoituksensa Ilmestyskirjasta. Olen lukenut sitä muutamana viime päivänä. Se EI ole yksi Ilmestyskirjan tulkinta vaan laajempi pohdinta mm. siten että siinä esitellään useampia lähtökohtia Ilmestyskirjaan.

Mutta sitten sieltä kyllä välittyy tämän varttuneen henkilön ajatuksia enemmän henkilökohtaisela uskon tasolla.

Jumala tulee viemään tämän kaaoksen maailmassa järkevään päätokseen, ja silloin ihmisellä ja sielunvihollisella ei enää ole sitä näennäistä valtaa mikä nyt näyttää olevan. Kyllähän siinä kai rytinä tulee käymään, mutta tuomion ja pelastuksen ja uudeksiluomisen jälkeen asiat ovat kohdallaan.



Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisen ikuinen olemus(ko)
« Vastaus #40 : 17.08.19 - klo:18:01 »
Kiitos tyynestä kommentoinnista Soltero ja Sandia. Minun tulisi tuota asennetta vahvistaa itsessäni.

Mutta sain kerran hyvän vertauksen asenteestani elämään : olen kuin lapsi sairaalan päivystyksessä, koko ajan kysymässä milloin täältä pääsee pois. Sitten joku yrittää lohduttaa että "kyllä kohta pääsee". Sitten taas tunnin kuluttua lapsi valittaa miksi täällä vieläkin ollaan. Joku yrittää keksiä mukavaa tekemistä että aika kuluisi muita asioita ajatellen kunnes taas lapsi havahtuu ettei täältä vieläkään ole päästy   :-\

Mun pitäis vahvistaa asennetta ettei tämä elämä ole sairaalan päivystys.

Jobista taas : kun häntä miettii niin näyttää että kovasti tarttee olla itsevarma ja varma vanhurskaudestaan. Jos hän uskoi olevansa vanhurskas niin rohkeasti väitteli asioista jopa Jumalaa vastaan , ja silti Jumala sanoi että JOb puhui oikein.

Joka asiassa oikeasti koetellaan rohkeutta, päättäväisyyttä ja sisua. eikä niitä noin vaan opi.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.