Kirjoittaja Aihe: Jumala-suhteen päivittäminen  (Luettu 1848 kertaa)

Poissa witness

  • Viestejä: 51
  • shots of faith
Jumala-suhteen päivittäminen
« : 20.10.16 - klo:06:47 »
Otsikko on hiukan kökkö, mutta tarkoituksella riittävän laaja, että siinä jää tilaa kysyä 'miksi Jumala-suhdetta tarvitsee päivittää'.

Työkaverini kertoi juuri 80 vuotta täyttävästä puolisostaan, kuinka tämä pitää vaatteet loppuun ja kauankin pidossa olleet vaatteet tuntuvat miehen mielestä kuin uusilta. Kun kangas kestää, ei muulla ole väliä. Siinä kohden tunnistin itseni, nuuka kun olen, että vaatekaappini olisi monen mielestä vanhanaikainen, mutta vain minä tiedän sen.

Vaikkakaan sydämen uskossa ei ole kyse muodista tai vaihtuvista trendeistä, joutuu vuosien vieriessä joskus pysähtymään, mitä 'isien usko' tarkoittaa. Ymmärrän, vaikkakin vajavaisesti sen, että kyse on muuttumattomasta ja ikuisesta, ei itseni vaikuttamasta asiasta, mutta tiedostan myös sen, kuinka asenteet ja arvot voivat lukkiuttaa ihmismielen ja johtaa pahimmillaan vääristyneeseen lähimmäis- ja jumalakuvaan.

Mielestäni rukous on tuulettamista, kun ikkunat avataan. Ehkä voisin haaveilla asunnosta, jossa on kattoikkuna, mutta ajasta ja paikasta riippumatta lopputulos on rukouksessa sama: valkeus voittaa pimeyden!

Pietari koki Jumalan puuttumista peliin monella tavalla, ja noiden tilanteiden jälkeen hänen uskonelämänsä totisesti päivittyi.

Omalla kohdallani voisin sanoa, että uskonelämääni on suuresti vaikuttanut arkityöni työyhteisössä, jossa 'kivi on hionut kiveä'. Ihminen on tullut tutuksi. Yleensä kuunteleminen on tuonut parhaan ratkaisun, loppuun asti kuunteleminen.

Lyhyesti sanottuna, moni asia on samoin kuin 36 vuotta sitten uskoontullessani perustan pysyttyä samana. Päivitys on tapahtunut niissä asioissa, jotka ovat olleet pakonomaisia ja systeemiä kuormittavia.
Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #1 : 20.10.16 - klo:10:18 »
Tietokonekielessä ((ja nykyisin kaiken uuden omaksumisessa) käytetään tuota "kökköä" ilmaisua "päivitys". Sana on varsin tuore suomenkielessä.

Hengellisissä asioissa päivitystä tapahtuu kahdella eri tavalla, jotka molemmat on hyvä tiedostaa. Kun uskova alkaa itse päivittämään uskonelämäänsä, hän aktivoituu monin eri tavoin "paremmaksi uskovaksi". Näemme tätä ympärillämme ja onhan tuota itsekin tullut yritettyä, mutta varsin laihoin tuloksin. Jos tällainen päivitys ylipäätään "onnistuu", siinä ihminen suurenee. Kun Jumala hoitaa "päivityksen", käy päinvastoin. Siinä ihminen pienenee. Tämä tapahtuu harvoin mukavien asioiden myötä. Usein se merkitsee suuriakin vastoinkäymisiä, sairautta, kuolemaa, taloudellista ahdinkoa.

Tähän pätee myös se yleinen (ja kansakuntiakin koskeva) lainalaisuus, että kristinusko saa aikaa hyvinvointia ja hyvinvointi saa aikaan kristinuskosta luopumista.

Myönnän, että tämä on menestysteologien mukaan harhaoppia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa witness

  • Viestejä: 51
  • shots of faith
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #2 : 21.10.16 - klo:07:40 »
Tuosta tekniikkapäivityksestä juohtui mieleeni, että uusimmassa versiossa pyritään yleensä parempaan käyttäjäystävällisyyteen, mutta aina siinä ei onnistuta. Ja aina osan mielestä 'entinen oli parempi'.

Muutama vuosi sitten heitin hyvästit ensin windowsille, sitten linux/ubuntulle. Olen nykyisin tyytyväinen ios/apple-käyttäjä. Yhteensopivuus on se sana, joka tyydyttää (itseäni).
Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #3 : 21.10.16 - klo:10:33 »
Muutama vuosi sitten heitin hyvästit ensin windowsille, sitten linux/ubuntulle. Olen nykyisin tyytyväinen ios/apple-käyttäjä. Yhteensopivuus on se sana, joka tyydyttää (itseäni).

Minäkin olen ollut mäkkihöperö jo 21 vuotta. Ja melko tyytyväinen olen ollut. Mäkkejä on tässä huushollissa 5 kpl, joista 4 on vielä toimivaa, mutta vain kahdella pääsee nettiin. Jotain uusimista lienee tulossa lähitulevaisuudessa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #4 : 21.10.16 - klo:16:07 »

Minäkin olen ollut mäkkihöperö jo 21 vuotta. Ja melko tyytyväinen olen ollut.

Ilmeisesti rakkaalla veljelläni on vanhuuttaan pujahtanut kirjoitukseensa lapsus. Tarkoitit varmaan kirjoittaa: "Minäkin olen ollut mökkihöperö jo 21 vuotta. Ja melko tyytyväinen olen ollut." Ihailen rohkeuttasi myöntää asia näin julkisesti  ;)
Pyrin samaan, mutta ei se aina tunnu helppoa olevan (siis sen höperyyden myöntäminen omassa itsessään).


Poissa witness

  • Viestejä: 51
  • shots of faith
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #5 : 22.10.16 - klo:08:10 »
Minäkin olen ollut mäkkihöperö jo 21 vuotta.

 :)

Yhden tiedän: Meillä on rukouksia kuuleva Jumala.

Toista opiskelen: Jokainen lähimmäinen on erilainen.
Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #6 : 22.10.16 - klo:10:02 »
Kun uskova alkaa itse päivittämään uskonelämäänsä, hän aktivoituu monin eri tavoin "paremmaksi uskovaksi".

Usko kuuluu Jumala-suhteeseen ja teot lähimmäissuhteisiin tai näkyvään maailmaan, joten en itse ymmärrä niitä, jotka sotkevat uskoon tai Jumala-suhteeseen ihmisen tekoja. Uskolla vastaanotetaan pelastus ja jumalallisia voimia, joiden varassa ja motivoimina palvellaan lähimmäisiä, mutta ei siksi, että palvelulla ansaittaisiin pelastus tai kunniaa itselle. Pelastus tulee yksin uskosta, mutta uskosta seuraa aina välttämättä tekoja. Toki on niin, että palvellessamme lähimmäisiä palvelemme samalla Jumalaa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Jumala-suhteen päivittäminen
« Vastaus #7 : 22.10.16 - klo:22:40 »
Usko kuuluu Jumala-suhteeseen ja teot lähimmäissuhteisiin tai näkyvään maailmaan, joten en itse ymmärrä niitä, jotka sotkevat uskoon tai Jumala-suhteeseen ihmisen tekoja. Uskolla vastaanotetaan pelastus ja jumalallisia voimia, joiden varassa ja motivoimina palvellaan lähimmäisiä, mutta ei siksi, että palvelulla ansaittaisiin pelastus tai kunniaa itselle. Pelastus tulee yksin uskosta, mutta uskosta seuraa aina välttämättä tekoja. Toki on niin, että palvellessamme lähimmäisiä palvelemme samalla Jumalaa.
Noin se menee, parasta siinä on, ettei se ole jotakin teoriaa tai saavuttamatonta todellisuutta.