Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 94876 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #660 : 04.09.18 - klo:18:44 »
Se yllättää, että et osaa yhdistää kastetta pyhitykseen. Täällä esittämäni näkemys kasteesta on se perinteisimmistä perinteisin helluntailainen näkemys.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #661 : 04.09.18 - klo:19:02 »
Joo hyvinkin voi olla perinteinen näkemys, mutta sehän ei takaa sitä, että se on oikea.

Mielestäni Raamattu ei anna tuollaiselle ajatukselle mitään tukea.

Raamattu liittää kasteen selvästi pelastuksen yhteyteen juuri noin kuin tuossa artikkelissa oli eli kääntyminen, usko ja kaste yhtenä kokonaisuutena.

Raamattu ei ota suoraa kantaa niiden osalta, jotka ovat jo uskossa. He ovat tunnustautuneet Jeesuksen seuraajiksi muutoin.

Paavali ympärileikkautti Timoteuksen juutalaisten tähden.
Se on ainoa löytämäni peruste kasteelle. Menemällä kasteelle annetaan helluntailaisille, baptisteille ja vapaakirkollisille mielenrauha.
« Viimeksi muokattu: 04.09.18 - klo:19:08 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #662 : 04.09.18 - klo:19:06 »
Pyhän Hengen synnyttämä usko vaikuttaa sen, että henkilö haluaa totella Jumalan Sanaa.
Siksi hän kokee tarvitsevansa kasteen, haluaa uskovien yhteyttä seurakunnassa mm. ehtoollisen kautta, tutkii jatkuvasti Raamattua, pyrkii saamaan armolahjoja, rukoilee ja kiittää Herraa.
Suurimman osan näistä voi tehdä ilman uskoakin, siis ilman Pyhää Henkeä.
Mutta silloin ei kuulu Kristuksen taivaalliseen seurakuntaan.


Kauan sitten kävin seurakunnassa, jossa pestiin ehtoollisen yhteydessä jalkoja. He kokivat Jeesuksen antaman lausunnon esimerkin velvoittavana, yhteyttä lisäävänä ja siunaavana.
Miksiköhän kaikki uskovat eivät koe samoin?

Johtuukohan se siitä, että toiset opetetaan kokemaan toisin?

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #663 : 04.09.18 - klo:19:35 »
Joo hyvinkin voi olla perinteinen näkemys, mutta sehän ei takaa sitä, että se on oikea.

Mielestäni Raamattu ei anna tuollaiselle ajatukselle mitään tukea.

Raamattu liittää kasteen selvästi pelastuksen yhteyteen juuri noin kuin tuossa artikkelissa oli eli kääntyminen, usko ja kaste yhtenä kokonaisuutena.

Raamattu ei ota suoraa kantaa niiden osalta, jotka ovat jo uskossa. He ovat tunnustautuneet Jeesuksen seuraajiksi muutoin.

Paavali ympärileikkautti Timoteuksen juutalaisten tähden.
Se on ainoa löytämäni peruste kasteelle. Menemällä kasteelle annetaan helluntailaisille, baptisteille ja vapaakirkollisille mielenrauha.
Siihen en ottanutkaan kantaa, onko näkemys oikea. Kertomasi taustasi perusteella vain oletin, että näkemys on sinulle tuttuakin tutumpi. Ja sen myötä myös perustelut ja opetus, miksi kaste kuvaa juuri pyhityselämää (Jeesuksen seuraamista).

Helluntailaiseen kastenäkemykseen kuuluu myös oleellisesti tuo mainitsemasi kokonaisuus.

Viimeisestä kappaleesta en voisi olla enempää eri mieltä. Se taas on minulle väite, joka ei ole tullut ikinä edes mieleen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #664 : 04.09.18 - klo:20:03 »
Helluntailainen opetus perustuu valikoivasti Raamatun ja erityisesti Apostolien tekojen tapahtumien matkimiseen.
Se mitkä jutut ovat otetaan matkittavaksi on mielestäni aika mielivaltaista.

Jos ajattelee kasteen ottamisen olevan pyhityselämää aika niukaksi se jää, koska siitä eniten puhutaan ja se tapahtuma on useimmilla jo takana.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #665 : 04.09.18 - klo:20:08 »

Viimeisestä kappaleesta en voisi olla enempää eri mieltä. Se taas on minulle väite, joka ei ole tullut ikinä edes mieleen.

Kasteen tyrkyttämistä jatketaan niin kauan kunnes kuulija menee kasteelle tai häipyy toisiin ympyröihin.
Joskus 70-luvulla oli tietenkin suuri joukko muita "pyhityksen" mittareita.
Itsekin niitä olin toisille asettamassa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #666 : 04.09.18 - klo:20:17 »
En ole samaa mieltä. Kaste siis kuvaa eli symboloi Jeesuksen seuraamista ja tästä olen kuullut todella paljon opetusta helluntaiseurakunnassa. Kaste on siten startti Herran seuraamiselle ja kuuluu heti uskoontulon jälkeen tapahtuvaksi.

Opetus pohjautuu vahvasti opetuskirjeisiin. Nyt puhun siis seurakunnassa saatavasta opetuksesta puhujanpaikalta puhuttuna. Muut tyrkyttämiset ja mitkä lie ovat kyllä täysin oman kokemusmaailmani ulkopuolella.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #667 : 04.09.18 - klo:20:22 »
Opetuskirjeissä ei ole vesikasteesta juuri mitään.
Tässä ketjussa aiempana on listattuna kaikki kastejakeet kommentein.

Esimerkiksi jaetta "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" väärinkäytetään kaikissa tietämissäni kirkoissa ja seurakunnissa.


Tuo RV:n juttu kannattaa lukea kokonaisuudessaan. Veikkaan, että se aiheuttaa kuohuntaa ainakin helluntaipiireissä.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #668 : 04.09.18 - klo:20:25 »
Kullakin saa olla näkemyksensä. Edellä kerroin helluntaiseurakunnan opetuksesta.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #669 : 04.09.18 - klo:20:29 »
RV:n juttu taitaa näkyä vain tilaajille.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #670 : 04.09.18 - klo:20:31 »
Joo. Minäkään en ole lukenut sitä sähköisenä.
Luen paperilehteä, kun käyn äitiäni katsomassa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #671 : 04.09.18 - klo:20:33 »
Kullakin saa olla näkemyksensä. Edellä kerroin helluntaiseurakunnan opetuksesta.

Hämmästelen miten vähän oppeja (muitakin kuin kasteoppia) kyseenalaistetaan, vaikka perustelut olisivat kehnot.
« Viimeksi muokattu: 04.09.18 - klo:22:08 kirjoittanut Natanael »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #672 : 04.09.18 - klo:21:17 »
Ennemmin tai myöhemmin kasteen vaikutus on ollut negatiivista ilmeten farisealaisuutena ja ns. parempien uskovaisten joukkoon kuulumisena.

Mulla kävi tismalleen juuri noin. Enkä usko, että olisin ollut ainoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #673 : 05.09.18 - klo:19:08 »
Helluntailainen opetus perustuu valikoivasti Raamatun ja erityisesti Apostolien tekojen tapahtumien matkimiseen.
Se mitkä jutut ovat otetaan matkittavaksi on mielestäni aika mielivaltaista.

Jos ajattelee kasteen ottamisen olevan pyhityselämää aika niukaksi se jää, koska siitä eniten puhutaan ja se tapahtuma on useimmilla jo takana.

Tässä yksi esimerkki:

"Jeesuksen seuraajan kuuluu vaeltaa niinkuin Hän vaelsi, eli viettää mm. lehtimajanjuhlaa, koska Jeesuskin meni näille juhlille, myös Paavali."

http://puimatanner.net/index.php?topic=993.msg39004#msg39004

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #674 : 07.09.18 - klo:11:41 »
En ole samaa mieltä. Kaste siis kuvaa eli symboloi Jeesuksen seuraamista ja tästä olen kuullut todella paljon opetusta helluntaiseurakunnassa. Kaste on siten startti Herran seuraamiselle ja kuuluu heti uskoontulon jälkeen tapahtuvaksi.

Opetus pohjautuu vahvasti opetuskirjeisiin. Nyt puhun siis seurakunnassa saatavasta opetuksesta puhujanpaikalta puhuttuna. Muut tyrkyttämiset ja mitkä lie ovat kyllä täysin oman kokemusmaailmani ulkopuolella.

Natanael tuolla aiemmin laittoi mielestäni oikein, että kaste kuului Apt:ssa uskoontulon yhteyteen. Sen merkitys ei kuulu ensisijaisesti pyhityksen alueelle. Vaan uuden elämän alkuun, syntymiseen. Ja Apostolien teoissa kastettiin niitä jotka janosivat ja tarvitsivat pelastusta ja anteeksiantamusta. Apt. 2 selkeimpänä esimerkkinä. Toki sen seurauksena uskova ja kastettu on velvollinen elämään kutsunsa arvon mukaisesti. Siitä Paavali muistuttaa Roomalaiskirjeessä kasteopetukseen liittyen.

Tuohon edellä olevaan lainaukseen vielä. Tuossa tuleekin esille ratkaiseva ero helluntailaisten ja esim. mitä luterilaiset kasteen merkitysestä opettavat. Onko kasteen merkitys vain symbolinen vai lupaako Jumala antaa siinä jotain konkreettista?

Toisin sanoen, onko kasteen tarkoitus vain 'kuvata' Jeesuksen kanssa hautaamista ja herättämistä (Room.6, Kol.2), Kristukseen pukeutumista (Gal.3), syntien anteeksiantamusta (Apt.2) ja syntien pois pesemistä (Apt.22)? Vai onko kyse Jumalan konkreettisesti kasteeseen liittämistä ja lupaamista asioista jotka voidaan ottaa uskossa vastaan?

Minusta on perin erikoista jos alkaisimme lisäilemään sellaisia sanoja UT:n teksteihin, joissa tekstin merkitys käytänössä turhennetaan. Kuten monissa seltyksissä tehdään. Liittämällä selityksiin sanoja: Ikäänkuin, vartauskuvallisesti, synbolinen jne.

Muutama esimerkki, miltä tekstit kuulostaisi:

"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja (ikäänkuin) pestä pois syntisi.'  (Ap.22)

"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme (vertauskuvallisesti) hänen kuolemaansa kastetut?
  Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan (ikäänkuin) haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
 Sillä jos me olemme hänen kanssaan (symbolisesti) yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"(Room.6)

"Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.  Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette (vertauskuvallisesti) Kristuksen päällenne pukeneet"(Gal.3)

"hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen (ikäänkuin) haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette (ikäänkuin) herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista" (Kol.2)

Juuri tuollaisia selityksiä olen kuullut monia. Kun aloin huomata tuon, sinänsä niin järjelle sopivan, Jumalan selvien sanojen turhentamiset, on ollut pakko muuttaa käsitystä kasteen merkityksestä. Ja alkaa ottaa tekstit enemmän sellaisenaan - helppoa sekään ei aina ole, kuten tiedämme muualtakin. Mutta perusperiaate pitäisi lähtkohtaisesti olla muuttamatta tekstiä turhentavilla selityksillä.

"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana"(2.Kor.1)

Itselleni oli aika iso yllätys Sanansaattajassa ollut juttu Leo Melleristä. Miten hän on tullut näissä asioissa vuosikymmenten jälkeen luterilaiselle kannalle. Onnittelut rohkeudesta Leolle!

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/sanansaattaja-kohusaarnaaja-leo-meller-on-nyt-evankelinen-olen-tunnustuksellinen-luterilainen/
« Viimeksi muokattu: 07.09.18 - klo:11:47 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)