Tarkoitatko Jopo viestissäsi 751, että kaste avaa mahdollisuuden päivittäiseen syntien anteeksisaamiseen? Tai että ilman kastetta tai siitä erillisenä, ei ole mahdollisuutta syntien anteeksisaamiseen. Tämä ajatus on ketjun aloituksessakin, mutta en ole päässyt selvyyteen, onko esim luterilaisuudessa kahdenlaista opetusta pelastuksesta. Tunnustuskirjojen mukaan näyttäisi olevan.
Annetaan Pietarin vastata, 1.Piet.3:21 (Raamattu Kansalle):
"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena. Se ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta""Lihan saasta".
Jos sillä tarkoitetaan vain ruumissa olevaa ulkoista likaa, ei kasteen tarkoitus ole sitä pestä.
Ja jos sillä tarkoitetaan syntistä luontoamme, sitä ei poisteta. Ei tässä elämässä millään keinoilla. Se on ja pysyy meissä kuolemaamme asti. Vaan syntimme annetaan anteeksi, niin että sitä ei lueta uskovalle enää syyllisyydeksi. Jolloin saadaan hyvä omatunto.
Tuossa Pietari opettaa kasteen liittyvän myös tähän. Sanoo sen olevan "hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalata". Ja huomioitava, ettei kasteen keskeinen asia tuossakaan ole vesi. Vaan tuo kaikki perustuu Jeesukseen. Kaste on hyvän oman tunnon pyytämistä "Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta".
Jos kaste olisi symbolista Jeesukseen ja Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa liittämistä, eikä todellista, olisi vaikea kuvitella sen käyttämistä hyvän omantunnon pyytämiseen. Ei tyhjän päälle voida paljoa rakentaa. Mutta Jeesuksen varaan voidaan.
(Tuohon väitettyyn ristiriitaan (MM. Toivo Haapala 'Askel uuteen elämän' kirjassa myös), ehkä myöhemmin)