Kirjoittaja Aihe: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.  (Luettu 5729 kertaa)

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #30 : 24.06.20 - klo:15:16 »
Itse en ota mitään Raamatun ulkopuolista informaatiolähdettä, en edes Lutheria ikäänkuin tulkiksi itseni ja Jumalan sanan välillä.
Mites Lutherin katekismus, jonka perustekstit antavat rippikoululle hyvän pohjan tarkastella kristinuskon keskeisiä sisältöjä?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #31 : 24.06.20 - klo:15:53 »
Jokainen tekee tietysti oman valintansa, jos haluaa liittyä johonkin kristilliseen lahkoon, kirkkokuntaan, herätysliikkeeseen tai muuhun erillisyhteisöön.
Joku luottaa ehdottomasti vanhoillislestadiolaisten oppeihin,
joku Lutherin teksteihin, joku helluntailaisten julistukseen jne.

Uskovien hajaantuminenhan alkoi jo apostoli Paavalin aikana:
"Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne?
Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"
(1. Kor. 1: 11-13)

Varminta ja viisainta on ihmisten laatimien uskonoppien sijasta syventyä
suoraan Raamattuun, jonka tekstit ovat Pyhän Hengen kautta annettua
Jumalan kirjallista opetusta ihmisille.
Vaikka eri oppisuuntien perustajat, esim. Luther, ovat tutkineet Raamattua ja
saaneet sieltä perusteita opetukselleen,
he ovat kuitenkin erehtyviä ihmisiä.
He kaikki ovat varmasti käsittäneet jotakin väärin.
Mahdollisille virheille ja harhoille ei tarvitse altistua,
kun lukee itse Raamattua ja rukoilee Herralta sen sisällön ymmärtämistä
Hänen tahtonsa mukaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #32 : 24.06.20 - klo:16:18 »
Itse en ota mitään Raamatun ulkopuolista informaatiolähdettä, en edes Lutheria ikäänkuin tulkiksi itseni ja Jumalan sanan välillä.
Mites Lutherin katekismus, jonka perustekstit antavat rippikoululle hyvän pohjan tarkastella kristinuskon keskeisiä sisältöjä?

Kyllähän ne perusasiat siinä muistaakseni tulee selviksi. Etsikkoaikakin on määritelty.

Se on vähän eri asia kuin lähteä määrittelemään ihmisen olemus, tahdovapaus/sidottu ratkaisuvalta ehkä pidemmälle kuin mitä Raamattu meille asiasta ilmoittaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #33 : 24.06.20 - klo:16:22 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Monet tosin ottavat sanan ilolla vastaan, mutta luopuvat sittemmin  (Luuk. 8:13). Uskonpuhdistuksessa oli kyse Lutherin anekauppaa vastaan suuntautuneet 95 teesiä, jotka aloittivat levitessään laajan liikkeen, joka myöhemmin sai uusia muotoja. 

Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa. Tämä on Lutherin teoksessa "Sidottu ratkaisuvalta" sen pääaihe. Sidottu ratkaisuvalta tarkoittaa sitä, että ihminen on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoa tai Jumalaa. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on. Hän on vapaa valitsemaan työpaikan, puolison, asuinpaikan ja niin edelleen. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa. Tämä on uskonpuhdistuksessa kristallisoitunut totuus ja ainoa perustus, joka kestää. Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä julkaisuista.

Mielestäni Raamattu ei opeta, että ihmisellä muilla alueilla paitsi pelastuksen suhteen on vapaa tahto.

Jeesus sanoo että joka tekee syntiä on synnin orja. Se heijastuu moneen elämän alueeseen, tahtoon, ajatteluun, valintoihin.

Voidaanhan Lutherin kirjoituksia aiheesta sidottu ratkaisuvalta pitää yhtenä hänen merkittävimmistä kirjoituksistaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että hänen kirjoituksensa heijastavat 100% täsmällisyydellä Jumalan sanaa.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #34 : 24.06.20 - klo:16:50 »
Itse olen oppinut Raamatusta, että uskova tietää olevansa uskossa. Pyhä Henki antaa meile siitä todistuksen. Tuo on ainakin oma kokemukseni. Aina ollut ja yhä on.

Huomasin, että Raamatun ymmärtäminen yhtäkkiä oli paljon helpompaa. Tiesin mistä UTssa puhuttiin, siis uudesta elämästä, koska itse olin kokenut sen.
Ehkä ymmärrät ilmaisun 'olla uskossa' ihan eri tavalla kuin muut. Yhtä hyvin joku muu voi olla mielestään uskova, vaikka ei pidä itseään uskovaisena. Uskonepävarmuus on nyt siinä, että mistäs sitä tietää, uskooko sitä väärin, koska Jumala kerran on salattu tai entäpä, jos ei usko tarpeeksi, kun epäilykset koko ajan ovat valtaamassa mieltä. Eikä kukaan voi uskoa  `oikein` , sillä pelkästään kristillisiä uskontulkintoja on maailmassa miljardeja erilaisia, ja muitakin vielä  kaksi kertaa enemmän), joten ei millään `oikealla uskollakaan` voi taivaaseen päästä, joten siihen tarvitaan armoa, jota saadaan Jumalalta. Lutherin mukaan ihminen uudestisyntyy kasteessa. Kaste ja usko saadaan siis Jumalalta.

Tässä Vähä Katekismuksen kirjoitus kasteesta. En löydä siitä kohtaa että ihminen uudestisyntyy kasteessa.
http://www.katekismus.fi/sakramentit/36.html

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #35 : 24.06.20 - klo:17:29 »


Tässä Vähä Katekismuksen kirjoitus kasteesta. En löydä siitä kohtaa että ihminen uudestisyntyy kasteessa.
http://www.katekismus.fi/sakramentit/36.html

Mulla on tässä kolme Katekismusta, vuosilta 1945, 1951 ja 1991, jotka kaikki opettavat kasteuudestisyntymää.

1991 versiossa sanotaan näin:
Kasteessa toimii Jeesus Kristus itse. Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseniksi.


Tässä siis väitetään, että suurin osa suomalaisista (n. 70%) on uudestisyntyneitä. Kuinkahan moni tuohon uskovista ymmärtää, että se tarkoittaa myös sitä, että lapset ovat ennen kastetta perkeleen lapsia?   :( :( :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #36 : 24.06.20 - klo:17:55 »
Luulen että löysin tekstin mikä on varmuudella Lutherin omaa tekatiä. Pitää vaan löytää mun Kindle ja vielä varmistaa
Nyt ei kerkeä

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #37 : 24.06.20 - klo:22:50 »
Luulen että löysin tekstin mikä on varmuudella Lutherin omaa tekatiä. Pitää vaan löytää mun Kindle ja vielä varmistaa
Nyt ei kerkeä
Martti Lutherin vuonna 1529 kirjoittamat Vähä katekismus ja Iso katekismus kuuluvat luterilaisiin tunnustuskirjoihin.

https://www.tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #38 : 24.06.20 - klo:23:05 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Monet tosin ottavat sanan ilolla vastaan, mutta luopuvat sittemmin  (Luuk. 8:13). Uskonpuhdistuksessa oli kyse Lutherin anekauppaa vastaan suuntautuneet 95 teesiä, jotka aloittivat levitessään laajan liikkeen, joka myöhemmin sai uusia muotoja. 

Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa. Tämä on Lutherin teoksessa "Sidottu ratkaisuvalta" sen pääaihe. Sidottu ratkaisuvalta tarkoittaa sitä, että ihminen on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoa tai Jumalaa. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on. Hän on vapaa valitsemaan työpaikan, puolison, asuinpaikan ja niin edelleen. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa. Tämä on uskonpuhdistuksessa kristallisoitunut totuus ja ainoa perustus, joka kestää. Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä julkaisuista.

Mielestäni Raamattu ei opeta, että ihmisellä muilla alueilla paitsi pelastuksen suhteen on vapaa tahto.

Jeesus sanoo että joka tekee syntiä on synnin orja. Se heijastuu moneen elämän alueeseen, tahtoon, ajatteluun, valintoihin.

Voidaanhan Lutherin kirjoituksia aiheesta sidottu ratkaisuvalta pitää yhtenä hänen merkittävimmistä kirjoituksistaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että hänen kirjoituksensa heijastavat 100% täsmällisyydellä Jumalan sanaa.
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)

http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html#isameidan

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #39 : 25.06.20 - klo:07:18 »
Mulle kävi hieman hassusti. Etsin Kindleäni ja kurkistina sängyn alle ja sieltä löytyikin teos: Martin Luther- selections of his writings. John Dillenberger. Jostain tuo tarttui hihaani vuosia sitten, taisi olla ilmainen.

Siellä Luther sanoi: "even if a person is baptized but is without faith, he is lost"  Suomeksi: "vaikka ihminen olisi kastettu mutta hän on ilman uskoa, hän on kadotettu" Luther viittaa siinä Markus 16:15-16.

AIka selvästi ilmaistu.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #40 : 25.06.20 - klo:07:21 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Monet tosin ottavat sanan ilolla vastaan, mutta luopuvat sittemmin  (Luuk. 8:13). Uskonpuhdistuksessa oli kyse Lutherin anekauppaa vastaan suuntautuneet 95 teesiä, jotka aloittivat levitessään laajan liikkeen, joka myöhemmin sai uusia muotoja. 

Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa. Tämä on Lutherin teoksessa "Sidottu ratkaisuvalta" sen pääaihe. Sidottu ratkaisuvalta tarkoittaa sitä, että ihminen on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoa tai Jumalaa. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on. Hän on vapaa valitsemaan työpaikan, puolison, asuinpaikan ja niin edelleen. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa. Tämä on uskonpuhdistuksessa kristallisoitunut totuus ja ainoa perustus, joka kestää. Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä julkaisuista.

Mielestäni Raamattu ei opeta, että ihmisellä muilla alueilla paitsi pelastuksen suhteen on vapaa tahto.

Jeesus sanoo että joka tekee syntiä on synnin orja. Se heijastuu moneen elämän alueeseen, tahtoon, ajatteluun, valintoihin.

Voidaanhan Lutherin kirjoituksia aiheesta sidottu ratkaisuvalta pitää yhtenä hänen merkittävimmistä kirjoituksistaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että hänen kirjoituksensa heijastavat 100% täsmällisyydellä Jumalan sanaa.
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)

http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html#isameidan

Niin. Siinä Luther kertoo selvästi omasta kokemuksestaan siitä kun Pyhä Henki antoi hänelle uskon. Siitä minäkin kirjoitin.  :)
« Viimeksi muokattu: 25.06.20 - klo:08:06 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #41 : 25.06.20 - klo:10:27 »
Siellä Luther sanoi: "even if a person is baptized but is without faith, he is lost"  Suomeksi: "vaikka ihminen olisi kastettu mutta hän on ilman uskoa, hän on kadotettu" Luther viittaa siinä Markus 16:15-16.

AIka selvästi ilmaistu.

Taitaa olla niin, että luterilaiset ovat itse hämärtäneet tämän kohdan. Löytyneekö sitä enää Katekismuksestakaan?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #42 : 25.06.20 - klo:14:57 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Monet tosin ottavat sanan ilolla vastaan, mutta luopuvat sittemmin  (Luuk. 8:13). Uskonpuhdistuksessa oli kyse Lutherin anekauppaa vastaan suuntautuneet 95 teesiä, jotka aloittivat levitessään laajan liikkeen, joka myöhemmin sai uusia muotoja. 

Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa. Tämä on Lutherin teoksessa "Sidottu ratkaisuvalta" sen pääaihe. Sidottu ratkaisuvalta tarkoittaa sitä, että ihminen on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoa tai Jumalaa. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on. Hän on vapaa valitsemaan työpaikan, puolison, asuinpaikan ja niin edelleen. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa. Tämä on uskonpuhdistuksessa kristallisoitunut totuus ja ainoa perustus, joka kestää. Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä julkaisuista.

Mielestäni Raamattu ei opeta, että ihmisellä muilla alueilla paitsi pelastuksen suhteen on vapaa tahto.

Jeesus sanoo että joka tekee syntiä on synnin orja. Se heijastuu moneen elämän alueeseen, tahtoon, ajatteluun, valintoihin.

Voidaanhan Lutherin kirjoituksia aiheesta sidottu ratkaisuvalta pitää yhtenä hänen merkittävimmistä kirjoituksistaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että hänen kirjoituksensa heijastavat 100% täsmällisyydellä Jumalan sanaa.
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)

http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html#isameidan

Niin. Siinä Luther kertoo selvästi omasta kokemuksestaan siitä kun Pyhä Henki antoi hänelle uskon. Siitä minäkin kirjoitin.  :)
Miten ihminen voi valmistautua ottamaan vastaan Jumalan armon?

Lutherin näkemyksen mukaan me emme voi valmistautua armoon. Tämä sanotaan 97 teesissä skolastista teologiaa vastaan. Paras ja virheetön valmistautuminen armoon ja ainoa tapa armon vastaanottamineen on Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta (predestinaatio). Näin sanotaan 29. teesissä. Perisynnin tähden ihminen on sidottu ja itseensä käpertynyt. Ihmisen tahto on sidottu, sillä se on synnin sitoma ja Jumalaa vastaan.

Teoksessaan "Sidottu ratkaisuvalta" Luther oli sitä mieltä ja pitäytyi aina siihen, että ihmisen pelastuminen tai kadotukseen joutuminen riippuu Jumalan valinnasta. On tehtävä ero itsensä ilmoittaneen ja julistetun Jumalan ja itsensä salanneen Jumalan välillä. Tunnemme Jumalan sellaisena kuin Raamattu Hänet ilmoittaa. Itsensä salannutta Jumalaa emme kuitenkaan tunne. Häntä meidän on pelättävä ja palvottava. Jumala kätkee ikuisen lempeytensä ja laupeutensa ikuiseen vihaansa ja vanhurskautensa epävanhurskauteen. Uskon korkein aste on sen uskomista, että Jumala on hyvä pelastaessaan hyvin vähän ihmisiä ja tuomitessaan kadotukseen hyvin paljon ihmisiä. Pelastuksemme on omien mahdollisuuksiemme ulkopuolella. Kaikki on Jumalan armon varassa. Luther korostaa, että juuri näin Raamattu sanoo kaikkialla, ja viittaa moniin VT:n ja UT:n kohtiin, erityisesti Joh.15:16;Room.9:16;18. Näiden sanojen painoarvo on suurempi kuin meidän kokemuksemme, joka kenties kertoo vapaan tahdon puolesta. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla se on.

Luterilaisissa tunnustuskirjoissa kehotetaan tutkimaan Jumalan pelastustahtoa hänen Kristuksessa ilmoitetusta tahdostaan eikä arvailemaan sitä hänen salatusta tahdostaan.

Jumalan iankaikkisesta ennaltatietämyksestä ja valinnasta voimme lukea luterilaisista tunnustuskirjoista Yksimielisyyden ohje http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #43 : 25.06.20 - klo:18:23 »
Siellä Luther sanoi: "even if a person is baptized but is without faith, he is lost"  Suomeksi: "vaikka ihminen olisi kastettu mutta hän on ilman uskoa, hän on kadotettu" Luther viittaa siinä Markus 16:15-16.

AIka selvästi ilmaistu.

Taitaa olla niin, että luterilaiset ovat itse hämärtäneet tämän kohdan. Löytyneekö sitä enää Katekismuksestakaan?

Luulen niin. Tuskin kovin moni tietää mitä Luther itse asiassa opetti.
Minulla kyllä piisaa nyt lukemista Lutherilta, tässa kirjassa on 485 tiheään painettua sivua.

Tässä vähän lisää, enkuksi ensin: Tää on Lutherin kirjoituksesta The Pagan Servitude of the Church.
Kuulumma kirjoitus yleisemmin tunnetaan termillä Kirkon Babylonian Vankeus.

" The first point about baptism is the divine promise, which says: "he that believeth and is baptized shall be saved" Markus 16:16.............Unless faith is present, or comes to life in baptism, the ceremony is of no avail; indeed it is a stumbling block not only at the moment we receive baptism but for all our life thereafter. For that kind of unbelief equivalent to accusing God of promises that cannot be trusted, and that it the greatest of all sins."

"Ensimmäinen asia kasteesta on tämä:' se joka uskoo ja kastetaan, pelastuu'.  Ilman että usko on mukana, tai se herää kasteen myötä, seremonia on hyödytön; itse asiassa se on kompastuskivi ei ainoastaan kasteen hetkellä, vaan koko elämämme ajan. Sillä sellainen epäusko on sama kuin syyttäisi Jumalaa, että hänen lupauksiinsa ei voi luottaa, ja se on synneistä kaikkein suurin."
« Viimeksi muokattu: 25.06.20 - klo:18:30 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiva todistus ja kutsu pelastukseen.
« Vastaus #44 : 25.06.20 - klo:18:28 »
Niin. En ole saanut kuvaa Raamatusta, että uskovan ei tule iloita pelastuksesta sen takia, että mistä sitä tietää pelastuuko kuitenkaan.
Tosin en saa kuvaa, että Lutherkaan olisi noin ajatellut. Hänhän juuri aluksi kamppaili sen takia että hänellä ei ollut pelastusvarmuutta, mutta sitten Pyhä Henki kirkasti hänelle armon suoraan Raamatusta.
Siitähän juuri uskonpuhdistuksessa oli kyse.
Monet tosin ottavat sanan ilolla vastaan, mutta luopuvat sittemmin  (Luuk. 8:13). Uskonpuhdistuksessa oli kyse Lutherin anekauppaa vastaan suuntautuneet 95 teesiä, jotka aloittivat levitessään laajan liikkeen, joka myöhemmin sai uusia muotoja. 

Jumala tahtoo pelastaa kaikki. Ne, jotka pelastuvat, eivät ole ansainneet sitä, vaan pelastuvat yksin armosta. Kadotukseen joutuvat taas ovat ansainneet osansa, mutta sinne joutuminen tai joutumattomuus ei ole ihmisen tiedossa. Tämä on Lutherin teoksessa "Sidottu ratkaisuvalta" sen pääaihe. Sidottu ratkaisuvalta tarkoittaa sitä, että ihminen on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoa tai Jumalaa. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on. Hän on vapaa valitsemaan työpaikan, puolison, asuinpaikan ja niin edelleen. Pelastus on alussa, keskellä ja lopussa yksinomaan Jumalan varassa. Tämä on uskonpuhdistuksessa kristallisoitunut totuus ja ainoa perustus, joka kestää. Sidottua ratkaisuvaltaa pidetään katekismuksen ohella yhtenä Lutherin merkittävimmistä julkaisuista.

Mielestäni Raamattu ei opeta, että ihmisellä muilla alueilla paitsi pelastuksen suhteen on vapaa tahto.

Jeesus sanoo että joka tekee syntiä on synnin orja. Se heijastuu moneen elämän alueeseen, tahtoon, ajatteluun, valintoihin.

Voidaanhan Lutherin kirjoituksia aiheesta sidottu ratkaisuvalta pitää yhtenä hänen merkittävimmistä kirjoituksistaan, mutta ei se välttämättä tarkoita että hänen kirjoituksensa heijastavat 100% täsmällisyydellä Jumalan sanaa.
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)

http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html#isameidan

Niin. Siinä Luther kertoo selvästi omasta kokemuksestaan siitä kun Pyhä Henki antoi hänelle uskon. Siitä minäkin kirjoitin.  :)
Miten ihminen voi valmistautua ottamaan vastaan Jumalan armon?

Lutherin näkemyksen mukaan me emme voi valmistautua armoon. Tämä sanotaan 97 teesissä skolastista teologiaa vastaan. Paras ja virheetön valmistautuminen armoon ja ainoa tapa armon vastaanottamineen on Jumalan iankaikkinen ennaltatietämys ja valinta (predestinaatio). Näin sanotaan 29. teesissä. Perisynnin tähden ihminen on sidottu ja itseensä käpertynyt. Ihmisen tahto on sidottu, sillä se on synnin sitoma ja Jumalaa vastaan.

Teoksessaan "Sidottu ratkaisuvalta" Luther oli sitä mieltä ja pitäytyi aina siihen, että ihmisen pelastuminen tai kadotukseen joutuminen riippuu Jumalan valinnasta. On tehtävä ero itsensä ilmoittaneen ja julistetun Jumalan ja itsensä salanneen Jumalan välillä. Tunnemme Jumalan sellaisena kuin Raamattu Hänet ilmoittaa. Itsensä salannutta Jumalaa emme kuitenkaan tunne. Häntä meidän on pelättävä ja palvottava. Jumala kätkee ikuisen lempeytensä ja laupeutensa ikuiseen vihaansa ja vanhurskautensa epävanhurskauteen. Uskon korkein aste on sen uskomista, että Jumala on hyvä pelastaessaan hyvin vähän ihmisiä ja tuomitessaan kadotukseen hyvin paljon ihmisiä. Pelastuksemme on omien mahdollisuuksiemme ulkopuolella. Kaikki on Jumalan armon varassa. Luther korostaa, että juuri näin Raamattu sanoo kaikkialla, ja viittaa moniin VT:n ja UT:n kohtiin, erityisesti Joh.15:16;Room.9:16;18. Näiden sanojen painoarvo on suurempi kuin meidän kokemuksemme, joka kenties kertoo vapaan tahdon puolesta. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla se on.

Luterilaisissa tunnustuskirjoissa kehotetaan tutkimaan Jumalan pelastustahtoa hänen Kristuksessa ilmoitetusta tahdostaan eikä arvailemaan sitä hänen salatusta tahdostaan.

Jumalan iankaikkisesta ennaltatietämyksestä ja valinnasta voimme lukea luterilaisista tunnustuskirjoista Yksimielisyyden ohje http://tunnustuskirjat.fi/yo/11.html

Jotenkin nyt kuitenkin pitää ottaa huomioon tuo, kun Luther kertoi mitä Pyhä Henki sai hänessä aikaan. Tuo kohta minkä lihavoitin. Luther itse kirjoitti siteerauksesi mukaan: Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.