Kirjoittaja Aihe: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä  (Luettu 35148 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #45 : 16.04.14 - klo:10:30 »
Tässä eräs vanha helluntailainen oppi.


Albert Kervinen, eräs keskeinen henkilö helluntaiherätyksen historiassa ja ensimmäisen suomalaisen helluntaiseurakunnan saarnaaja ja keskeinen helluntaiopin muotoilija kirjoittaa Pekka Brofeldtin vuonna 1932 toimittamassa kirjassa  ”Helluntai-herätys Suomessa” – Muistelmia 20 v. ajalta näin:
”Aloin tuntea itseni erittäin saastaiseksi, vaikka olin ollut monta vuotta uskossa, ja saarnannutkin. ” – A.K:n kertomaa kokouksesta Baptistiseurakunnassa Helsingissä v.1912

Kokouksesta palatessaan, hänen seuralaisensa raitiotievaunuissa puhkesivat puhumaan uusilla kielillä.
”Se voima, jonka vaikutuksesta he puhuivat, valtasi minunkin henkeni, sieluni ja ruumiini”
Hieman myöhemmin hän kertoo eräästä myöhemmästä tapauksesta kokoushuoneessa ’Yhteiseen rukoukseen mentyämme lankesi henki päälleni kuin valtava myrsky, ja henki pakoitti minut rukoilemaan niin suurella äänellä, josta kuulijat sanoivat, että ihmisen on mahdoton luonnollisesti huutaa niin kovasti.’
ja vielä ’Vaikka näin voimakkaasti henki oli useasti käynyt sieluni ja ruumiini lävitse, ei se kuitenkaan asettunut sinne asumaan
ja ’Mutta suurista siunauksista huolimatta, joita sain, en vieläkään täyttynyt Hengellä. Se tapahtui vasta Juhannuksena samana vuotena 1913 Tampereella.’
’…Epätoivon vallassa heittäydyin vuoteen ylitse, siinä maaten kuin kuollut. Silloin tarttui sydämeni kohdalle aivan kuin käsi, ja nosti jotain ylöspäin. Tämän jälkeen tuli vähän uskoa ja valoa sydämeni alapäähän, mutta tuntui kuin tuo ote olisi hellittänyt vetäjän kädestä, jälleen olin pimeässä ja epätoivossa. Sitten sama käsi tarttui uudestaan ja veti pois jotain sieltä, ihmeinen valo täytti koko olemukseni – epätoivo poistui – Henki oli astunut sisälle.



Edellä oleva henkilökohtainen kertomus sisältää opin siitä, että Pyhä Henki ei tule uskovaan uudestisyntymässä, vaan vasta helluntailaisen käsityksen mukaisessa Pyhän Hengen kasteessa. 

Voidaan tietysti sanoa, että nuo ajatukset olivat siltä ajalta jolloin oppi Pyhän Hengen kasteesta oli vasta muotoutumassa eivätkä vastaa nykyajan käsityksiä. Tällöin pitää kuitenkin ihmetellä sitä, miksi tuosta alkuajan kirjasta on otettu näköispainos ilman minkäänlaisia varoituksen sanoja opin muuttumisesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #46 : 16.04.14 - klo:10:34 »
Samassa kirjassa L.V. kirjoittaa luvussa ”Oulun herätyksen vaiheita” näin:

”..jossa sain tehdä tiliä pienimmistä asioistani ja kun kaikki asiat tulivat selville, niin Henki vapautti kaikista siteistä ja tuli uusi elämä olentooni.”

Hieman myöhemmin kirjoittaja jatkaa ”…silloin rukouksessa puhuin kielillä..”

Muutama kappale myöhemmin kirjoittaja kertoo ilmeisesti vuotta myöhemmästä tapahtumasta näin:

”Siihen aikaan sain voimallisen Hengen täyttymisen kokouksessa, niin, että kaikki ihmettelivät. Tämä jätti jälkeensä pysyvän vaikutuksen. Kun Pyhä Henki laskeutui päälleni, sain monta tuntia puhua kielillä ja kiittää Herraa. Se oli voimallinen henkikaste ja sen jälkeen sain osakseni kovaa vastustusta, kun olin ihmisten kanssa tekemisissä.”


Edellä olevan henkilökohtaisen kertomuksen mukaan uskoon tullut ihminen voi puhua kielillä ennen kuin on saanut henkikasteen.


Tuo edellä mainittu kertomus ja siihen sisältyvä käsitys tuntui minusta, helluntailaisuuden keskellä kasvaneelta, vieraalta ja ajattelin, että mahtaneeko tuollaista käsitystä enää nykyisin vuosikymmenien jälkeen olla.  Netmissionin keskustelupalstan sivuilla Pyhän Hengen täyteyttä käsittelevässä ketjussa oli tällainen viesti, joka ei aiheuttanut minkäänlaista ihmettelyä:

”Uskoontulon jälkeen oli kova halu täyttyä Pyhällä Hengellä ja käytiin erään evankelistan luona sitä rukoillen anomas. Puhuin kielillä mutta en kokenut muistaakseni mitään täyttymisen tunnetta. Eräänä aamuna uudistumisen jälkeen ,kun olin jo muutenkin saanut iloita Herrassa jonkin aikaa, yllättäin Jumala täytti Pyhällä Hengellä ja ilolla …”
 (Internet 5.11.2011)



Ihmettelen ihmettelyn puutetta siksi, että tavallisimmin nimenomaan silloin, kun joku puhuu kielillä, hänen sanotaan täyttyneen Pyhällä Hengellä. Tuossa lainauksessa sen kirjoittaja antaa ymmärtää Pyhän Hengen täyteyden olevan tietynlainen tunnekokemus.


tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #47 : 16.04.14 - klo:10:44 »

On hyvä kuulla, että on monia jotka ovat olleet kanssani samaa mieltä listoistasi, että ne eivät pidä paikkaansa ja Sinua on asiasta jo varoitettu, joten saan jättää Sinut näinen listoinesi kaikkinesi Isän kädelle.

Luin juuri kymmenestä neitsyestä ja siitä, miten heillä kyllä oli lamput mukanaan, mutta ei ollut öljyä.

Toivottavasti et KnutL kuluta aikaasi toisten virheiden ja vikojen etsimiseen ja listaamiseen ja siinä touhussa unohda pitää huolta siitä, että Sinulla on öljyä
lampussasi sinä päivänä, kun sen hankkimiseen ei ole enää mahdollisuutta.

Nämä listasi kertoivat minulle nyt sen, mitä Soltero toi jo jossain tuolla toisaalla
esille, mikä teidän muutaman ja motiivi näissä keskkusteluissa.

Nyt sen itsekin huomasin, ettei ole ollenkaan kysymys yhteyden ja totuuden löytämisestä,  vaan virheiden etsimisestä ja listaamisesta.
Minulla on useita syitä selvitellä tätä kysymystä. Ensinnäkin mieluummin olisi yhdessä tutkimassa Raamattua, mutta on useasti osoittautunut, että moni kieltäytyy lukemasta Raamattua niin kuin sinne on kirjoitettu ja mieluummin uskotaan jotain yli sata vuotta sitten jonkun raamattukoulun oppilaiden tekemää väärää tulkintaa kokemastaan. Tuota väärä tulkintaa ovat sitten miljoonat kopioineet opikseen tutkimatta kestääko se Raamatun edessä. Siitä tulkinnasta on sitten olemassa lukuisia variaatioita. Se, että osoitan tulkintojen keskinäisen ristiriidan, avaa toivottavasti joidenkin silmiä ja innostaa ottamaan selvää miten asia oikeasti on.

Piitäisköhän sun KnutL käydä nyt peilin eressä vilikaasemas nottei sulla vaan oon nousnu kuplaa ottahan.....?   ;D  Käys ny kuule kattomas varmuuren vuaksi!

Jos nimittään ihan vakavisnas väität, notta Sinoot ainut täällä joka tutkii Raamattua ja lukoo sitä niin ko se on kiriootettu.

Sorry, mutta tämän vakavammalla asenteella en kykene tuohon viestiisi suhtautumaan?!
 ;D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #48 : 16.04.14 - klo:10:45 »
Helluntailaisia ja muutama muu karismaattinen käsitys Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta:


*Pyhä Henki ei tule uskoontulossa ihmiseen, vaan Hän tulee tällöin vain ihmisen päälle. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa Pyhä Henki tulee sydämeen asumaan.

*Pyhä Henki tulee uskoon tulossa sydämeen asumaan, mutta tulee ihmisen päälle vasta uudestisyntymisestä erillisessä kokemuksessa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä lapseuden Hengen tai Pojan Hengen, mutta ei vielä Pyhää Henkeä. Uudestisyntymisestä erillisessä Pyhän Hengen kasteessa, saadaan Pyhä Henki.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Erillisessä Pyhän Hengen kasteessa hän saa voiman todistaa.

*Kun ihminen tulee uskoon, hän saa sydämeensä Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymisestä erillinen, mutta se voi joskus tapahtua samaan aikaan.

*Uskova voi täyttyä useasti Pyhällä Hengellä, mutta ensimmäistä kertaa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi.

*Usein henkikaste tulkitaan uskovan ensimmäiseksi kokemukseksi ja Hengellä täyttyminen myöhemmiksi tapahtumiksi tai jatkuvaksi Hengessä elämiseksi

*Uskova voi täyttyä Pyhällä Hengellä eli saada henkikasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Hän voi myös myöhemmin täyttyä Pyhällä Hengellä, mutta ne eivät ole henkikasteita.

*Uskova voi saada Pyhän Hengen kasteen monta kertaa.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä ja se voidaan saada esimerkiksi, kun kokouksissa rukoillaan heille Hengen täyteyttä.

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat rukoilla Hengen täyteyttä, mutta se ei välttämättä ole mikään erityinen kokemus tai hetki, vaan se liittyy uskovan elämään ja pyhitykseen. Tietenkin voi olla joitain erityiskokemuksiakin.

*Pyhän Hengen kasteeseen liittyy aina kielilläpuhuminen, mutta kielilläpuhuminen ei jää aina pysyväksi.

*Pyhän Hengen kasteeseen ei liity aina kielilläpuhumista. Kielilläpuhuminen on armolahja, jonka voi saada.

*Pyhän Hengen kaste on uudestisyntymässä saadun Hengen toiminnan laajentumista uskovassa.

*On mahdollista puhua ensiksi kielillä ja saada Pyhän Hengen kaste vasta myöhemmin.

*Armolahjoja voi saada vasta Pyhän Hengen kasteen jälkeen.

*Pyhällä Hengellä täyttymisen kokemus on ovi Pyhän Hengen täyteiseen elämään.

*Pyhän Hengen kaste on sama kuin kielilläpuhuminen.

*Pyhällä Hengellä täyttyminen vaikutti myös sen, että opetuslapset menettivät luonnollisen arvokkuutensa ja ihmiset sanoivat heidän olevan humalassa!

*Pyhän Hengen kasteen saaneet voivat voittaa sielunvihollisen.

*Pyhän Hengen kasteen tarkoitus oli voiman saaminen. Näin se ei liity pelastukseen, vaan palveluun.

Tässä on aika hyvä esimerkki siitä, mihin joudutaan, kun kammoksutaan oppia.

Tuo väittämäsi on pelkkää oletustasi ja virheellinen sellainen.

En ole koskaan kuullut, että helluntaiseurakunnassa olisi mitään opin kammoksumista, vaan korostetaan paljonkin sitä, miten opin tulee olla Raamatun mukainen terve oppi, kuten Paavali opettaa:

Tiit. 2
2:1 Mutta sinä puhu sitä, mikä terveeseen oppiin soveltuu:

Tuntuu tosi pahalta ja tuo väkisinkin mukanaan myöskin epäluottamuksen, että
aikuiset uskossa olevat miehet harjoittavat tällaista vääristelevää tiedon levitystä
jostain seurakunnasta.

Tiedoksesi vaan, että nämä havainnot eivät koske ainoastaan h-seurakuntia, vaan myös niitä tuhansia pikku porukoita, joita on syntynyt, kun ollaan "opittomassa opissa". Anna avata silmäsi ja ymmärryksesi, että näet tosiasiat!

Miksi levität heluntaiseurakunnat mukaan lukien väärää tietoa, että ollaan opittomassa opissa??!

Voin kertoa Sinulle Paulus suoraan, että minun uskoni ja oppini on vuosikymmenten aikana koeteltu monissa ahdistuksissa ja koetusten tulissa ja se on kestänyt ja kantanut, joten en lähde haahuilemaan mihinkään harhaoppeihin.

Pitkäaikaiset havaintoni tukevat tuota opittomassa opissa olemisen ajatusta. Jos näin ei olisi ja jos henkien erottamisen lahjaa tavoiteltaisiin yhtä innokkaasti kuin kielilläpuhumista, niin ei suin päin lähdettäisi jokaisen Raamattua selittävän matkaan. Eikä olisi ollut tilaa torontolaisuudelle, Herzogeille yms. Historia puhuu enemmän kuin hyväuskoiset luulottelut siitä, että raittiita tässä ollaan. Varmin tae harhaoppeihin eksymisestä on asenne, että minä tai meidän seurakunta ei voi eksyä. Tosiasiassa eksymys on silloin jo alkanut.

Jos haluaa tietoa seurakunnan tilasta, niin helpoiten sen näkee kirjamyyntipisteestä. Se ottaa hieman aikaa, ellei tiedä, mitä niissä kirjoitetaan, mutta vaivannäkö kannattaa. Aika huomattava osa niistä kirjoista joutaisi juhannuskokkoon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #49 : 16.04.14 - klo:10:53 »
En minä tietenkään ainut ole.

Se vaan on jo osoittautunut, että kun tuo Raamatun jakeita esille, missä aivan selvästi sanotaan miten on asian laita, sitä ei suostuta näkemään.


Kerrohan seuraavien jakeiden perusteella, ketkä kaikki uskovat helluntaista alkaen ovat saaneet Pyhän Hengen kasteen ja ketkä eivät.


Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.12:
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Lainaus käyttäjältä: Tiit.3:
4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

Henki vuodatetaan aivan selvästi silloin kun ihminen vanhurskautetaan. Ei ole tarvis odottaa mitään toista Hengen vuodatusta.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #50 : 16.04.14 - klo:10:54 »


Miksi levität heluntaiseurakunnat mukaan lukien väärää tietoa, että ollaan opittomassa opissa??!

Voin kertoa Sinulle Paulus suoraan, että minun uskoni ja oppini on vuosikymmenten aikana koeteltu monissa ahdistuksissa ja koetusten tulissa ja se on kestänyt ja kantanut, joten en lähde haahuilemaan mihinkään harhaoppeihin.

Pitkäaikaiset havaintoni tukevat tuota opittomassa opissa olemisen ajatusta. Jos näin ei olisi ja jos henkien erottamisen lahjaa tavoiteltaisiin yhtä innokkaasti kuin kielilläpuhumista, niin ei suin päin lähdettäisi jokaisen Raamattua selittävän matkaan. Eikä olisi ollut tilaa torontolaisuudelle, Herzogeille yms. Historia puhuu enemmän kuin hyväuskoiset luulottelut siitä, että raittiita tässä ollaan. Varmin tae harhaoppeihin eksymisestä on asenne, että minä tai meidän seurakunta ei voi eksyä. Tosiasiassa eksymys on silloin jo alkanut.

Jos haluaa tietoa seurakunnan tilasta, niin helpoiten sen näkee kirjamyyntipisteestä. Se ottaa hieman aikaa, ellei tiedä, mitä niissä kirjoitetaan, mutta vaivannäkö kannattaa. Aika huomattava osa niistä kirjoista joutaisi juhannuskokkoon.

Missä kohden Raamattu opettaa, että jos haluaa tietää seurakunnan tilasta, sen näkee kirjanmyyntipisteestä?  Ei tietääkseni missään!
Joten nämä tulkintasi ja harhaoppien metsästämisesi lähtevät täysin väärältä perustalta.

Peräänkuulutat kovasti oppia, mutta et käytä Raamatun oikeaa ja tervettä oppia esim. harhaoppien erottamiseen, vaan jotain omaa inhimillistä, omasta mielestäsi hyväksi havaitsemaasi käytäntöä, että kirjanmyyntipöydältä näkisi seurakunnan tilan.
Ihan absurdi näkemys.

Myöskin tuo, että Helluntaiherätys sekoitetaan Herzogiin, vaikka se on julkisesti sanoutunut hänestä irti, kun taas mm. luterilainen pappi hyvinkin aktiivisesti kirjoitteli hänen puolestaan. Muistaakseni jopa linkitin suomi24 erään hänen pitkän Herzigia  ylistävän tekstinsä.

« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:10:57 kirjoittanut tikli »

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #51 : 16.04.14 - klo:10:58 »
En minä tietenkään ainut ole.

Se vaan on jo osoittautunut, että kun tuo Raamatun jakeita esille, missä aivan selvästi sanotaan miten on asian laita, sitä ei suostuta näkemään.


Kerrohan seuraavien jakeiden perusteella, ketkä kaikki uskovat helluntaista alkaen ovat saaneet Pyhän Hengen kasteen ja ketkä eivät.


Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.12:
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Lainaus käyttäjältä: Tiit.3:
4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

Henki vuodatetaan aivan selvästi silloin kun ihminen vanhurskautetaan. Ei ole tarvis odottaa mitään toista Hengen vuodatusta.

Se on Sinun mielipiteesi, mutta Raamattu opettaa toisin ja se on Sinulle monta kertaa Raamatulla selvitetty.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #52 : 16.04.14 - klo:11:01 »
En minä tietenkään ainut ole.

Se vaan on jo osoittautunut, että kun tuo Raamatun jakeita esille, missä aivan selvästi sanotaan miten on asian laita, sitä ei suostuta näkemään.


Kerrohan seuraavien jakeiden perusteella, ketkä kaikki uskovat helluntaista alkaen ovat saaneet Pyhän Hengen kasteen ja ketkä eivät.


Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.12:
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Lainaus käyttäjältä: Tiit.3:
4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7 että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.

Henki vuodatetaan aivan selvästi silloin kun ihminen vanhurskautetaan. Ei ole tarvis odottaa mitään toista Hengen vuodatusta.

Se on Sinun mielipiteesi, mutta Raamattu opettaa toisin ja se on Sinulle monta kertaa Raamatulla selvitetty.

Miten se voi vain minun mielipiteeni olla, kun yllä olevissa Raamatun jakeissa ihan selvästi kerrotaan miten asia on.

tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #53 : 16.04.14 - klo:11:10 »
Huom! "...uudestisyntymisen peson JA Pyhän Hengen uudistuksen kautta."

Kerroppa, mikä tuossa 1 Kor. kohdassa todistaa siitä, ettei olisi erikseen armolahjana saatavaa Pyhän Hengen kastetta?

Huomaathan, että kyseinen luku jo alkaa näin:

1. Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.

Nyt Sinä otat asian keskeltä irti muutaman jakeen kokonaisuudesta, jotka eivät edes puhu siitä aiheesta, mitä sillä pyrit vahvistamaan, ettei olisi erillistä Pyhän Hengen kastetta, vaan luku puhuu nimeomaan Hengen lahjoista, eri juuri päinvastaista, kuin mitä pyrit noilla jakeilla tukemaan!

Kyseinen 12. luku on otsikoitukin: Pyhän Hengen lahjat.
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:11:12 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #54 : 16.04.14 - klo:11:16 »
Huom! "...uudestisyntymisen peson JA Pyhän Hengen uudistuksen kautta."

Kerroppa, mikä tuossa 1 Kor. kohdassa todistaa siitä, ettei olisi erikseen armolahjana saatavaa Pyhän Hengen kastetta?

Huomaathan, että kyseinen luku jo alkaa näin:

1. Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.

Nyt Sinä otat asian keskeltä irti muutaman jakeen kokonaisuudesta, jotka eivät edes puhu siitä aiheesta, mitä sillä pyrit vahvistamaan, ettei olisi erillistä Pyhän Hengen kastetta, vaan luku puhuu nimeomaan Hengen lahjoista, eri juuri päinvastaista, kuin mitä pyrit noilla jakeilla tukemaan!

Kyseinen 12. luku on otsikoitukin: Pyhän Hengen lahjat.

Se todistaa, että siinä sanotaan, että kaikki on kastettu Hengessä ja että kaikki kuuluvat ruumiiseen.
Kristuksen ruumiissa ei ole irtojäseniä.
Toisin sanottuna ne kaikki eri suuntien uskovatkin on kastettu Hengessä ja he kuuluvat ihan varmasti Kristuksen ruumiiseen, vaikka heillä ei olisi helluntailaistyyppisiä kokemuksia.


Armolahjat esim. kielilläpuhuminen on asia erikseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #55 : 16.04.14 - klo:11:20 »
Laitan tähän vapaakirkollisen, mutta helluntailaistenkin keskuudessa hyvin arvostetun Paavo Hiltusen opetusta kirjasta "Takaisin Helluntaihin"

"..Jumala tulee uudestisyntymässä ihmiseen 1) armon Henkenä, 2) totuuden Henkenä, 3) elämän Henkenä"
"Elämän Hengestä meissä asuvana käytetään Raamatussa myös muita nimiä. Koska se on Jeesus, joka tulee uskovaan, käytetään Hänestä nimeä Pojan Henki: "Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa 'Abba! Isä'!" (Gal.4:6). Emme voi tulla tuntemaan Isää muuten kuin Pojan kautta ja Pojan Hengessä (Matt.11:27). Samasta syystä käytetään Room.8:9 sanaa Kristuksen Henki: "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa". Mutta Kristuksen Henki on myös Jumalan Henki ja sen tähden käytetään joskus tätä sanaa, kuten Room.8:14: "Kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia".

Mutta huomatkaamme tarkoin: koko Room.8 luvussa, jossa kuvataan Elämän Hengen työtä uskovissa, emme löydä lainkaan sanaa Pyhä Henki.  Kun jakeessa 16 sanomme, että Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia, niin se on Elämän Henki, lapseuden Henki (Room.8:15). Kun jakeessa 23 puhutaan Hengen esikoislahjasta, niin on kysymys Elämän Hengestä, Pojan Hengestä, Kristuksen Hengestä."

Kirjoittaja viittaa myös jakeisiin 2.Kor.1:22 ja 5:5 sekä Ef.1:13

Hieman myöhemmin kirjoittaja jatkaa:
"...on väärin sanoa, että jokaisessa uskovassa asuu Pyhä Henki. Käyttäkäämme oikeita raamatullisia sanoja! Pyhä Henki omassa persoonassaan, Jumalan kolmantena persoonana, on erotettava Jumalan Hengestä Kristuksen Henkenä, Elämän Henkenä, Pojan Henkenä ja muista niistä nimityksistä, jotka edellä mainitsimme.

Aiemmin kirjassa Hiltunen sanoo näin:
"Otat Jeesuksen vastaan kokonaan kun teet parannuksen ja käännyt Jumalan puoleen. Ellet ota Häntä sellaisenaan ja kokonaan Hän ei tule sydämeesi. Kun Hän on sinun, hän on sinun kokonaan.
Niin myös Pyhä Henki on Persoona. Kun otat Hänet vastaan, otat Hänet kokonaan vastaan [etkä vain jotain voimavaikutusta]” - (kappale viittaa kirjan aiempaan tekstiin)



Tuossa edellä Hiltunen pilkkoo Persoonan osiin.
Voi olla, että hän muutti käsitystään myöhemmin, mutta tuo edellä esille tuotu oppi vaikuttaa edelleen osassa helluntailaisuutta ja muuta karismaattisuutta.


tikli

  • Vieras
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #56 : 16.04.14 - klo:11:24 »
Huom! "...uudestisyntymisen peson JA Pyhän Hengen uudistuksen kautta."

Kerroppa, mikä tuossa 1 Kor. kohdassa todistaa siitä, ettei olisi erikseen armolahjana saatavaa Pyhän Hengen kastetta?

Huomaathan, että kyseinen luku jo alkaa näin:

1. Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.

Nyt Sinä otat asian keskeltä irti muutaman jakeen kokonaisuudesta, jotka eivät edes puhu siitä aiheesta, mitä sillä pyrit vahvistamaan, ettei olisi erillistä Pyhän Hengen kastetta, vaan luku puhuu nimeomaan Hengen lahjoista, eri juuri päinvastaista, kuin mitä pyrit noilla jakeilla tukemaan!

Kyseinen 12. luku on otsikoitukin: Pyhän Hengen lahjat.

Se todistaa, että siinä sanotaan, että kaikki on kastettu Hengessä ja että kaikki kuuluvat ruumiiseen.
Kristuksen ruumiissa ei ole irtojäseniä.
Toisin sanottuna ne kaikki eri suuntien uskovatkin on kastettu Hengessä ja he kuuluvat ihan varmasti Kristuksen ruumiiseen, vaikka heillä ei olisi helluntailaistyyppisiä kokemuksia.


Armolahjat esim. kielilläpuhuminen on asia erikseen.

Mutta ei se kerro mitään siitä, etteikö olisi erillistä Pyhän Hengen kastetta!

Mistään et löydä Raamatusta sellaista tekstiä.

Mikä on muuten bointtisi siihen, että haluat kieltää asian, joka on kuulunut kristilliseen elämään kautta aikojen, ei ainoastaan sen sadan vuoden ajan, mitä suomessa on ollut helluntaiherätys?

Miksi siis haluat rakentaa uuden opin, joka kieltää erillisen Pyhän Hengen kasteen?

Ovatko syysi henk.kohtaiset?
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:11:26 kirjoittanut tikli »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #57 : 16.04.14 - klo:11:26 »
Hieman samaan tapaan kuin Hiltunen, näin opettaa kirjassaan myös Juhani Kuosmanen:

”Niin kuin Jeesus syntyi Pyhästä Hengestä ja myöhemmin täyttyi Pyhällä Hengellä, niin uudestisyntymisessä syntyy sydämeen ikään kuin pikku Kristus (Gal.4:6) ja henkikasteessa henkilö täyttyy Pyhällä Hengellä. Puhuessaan uudestisyntymisestä Raamattu usein käyttää Pyhästä Hengestä nimiä Kristuksen Henki, Pojan Henki jne., mutta henkikasteen yhteydessä Pyhä Henki. Uudestisyntymisessä Pyhä Henki edustaa lähinnä Poikaa, mutta henkikasteessa hän tulee omalla nimellään, kuitenkin yhteydessä Isään ja Poikaan (Joh.14:23) kirkastamaan Kristusta (Joh. 16:14). Isä lähettää hänet Jeesuksen nimessä (Joh.14:26).”
(Juhani Kuosmanen, Raamatun opetuksia, ss.142-143, Aikamedia Oy, 1993,2012)

Samassa kirjassa Kuosmanen tiivistää uudestisyntymisen ja henkikasteen eron näin: ”Uudestisyntymisessä kastetaan Kristuksen ruumiiseen ja juodaan Henkeä (1.Kor,12:13), mutta Pyhän Hengen kasteessa kastetaan Henkeen ja juodaan täyteen asti (Ef.5:18)”



-

Perustelut tuolle pikku Kristukselle on muka löydettävissä tästä


Lainaus käyttäjältä: Gal.4:6
Ja koska tekin olette Jumalan lapsia, hän on lähettänyt meidän kaikkien sydämiin Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"


Minusta on aika halveksuvaa sanoa suuresta Jumalasta, että hän on vain pikku Kristus ja että hän sitten tulisi toisena palasena Pyhän Hengen kasteessa.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #58 : 16.04.14 - klo:11:28 »
Missä kohden Raamattu opettaa, että jos haluaa tietää seurakunnan tilasta, sen näkee kirjanmyyntipisteestä?  Ei tietääkseni missään!
Joten nämä tulkintasi ja harhaoppien metsästämisesi lähtevät täysin väärältä perustalta.

Peräänkuulutat kovasti oppia, mutta et käytä Raamatun oikeaa ja tervettä oppia esim. harhaoppien erottamiseen, vaan jotain omaa inhimillistä, omasta mielestäsi hyväksi havaitsemaasi käytäntöä, että kirjanmyyntipöydältä näkisi seurakunnan tilan.
Ihan absurdi näkemys.

Missä kohden Raamattu opettaa, että seurakunnassa pitäisi ylipäätään myydä kirjoja? Taitaa päinvastoin kieltää koko touhun: "Osta totuutta, älä myy…" Tuota jaetta mielivaltaisesti tulkiten voisi väittää, että totuutta ei saa olla myynnissä, mutta harhaa voi myydä. No, sitä voisi sanoa epäraamatulliseksi raamatullisuudeksi. Tässä linkissä lisää aiheesta:

http://puimatanner.net/index.php?topic=74.0

Minusta näyttää kyllä siltä, että näemme kaikki asiat vastakkaisesti. Olen joutunut muissakin yhteyksissä kokemaan täysin samanlaista ja jopa raivoon asti menevää vastustusta  ja suuresti ihmettelen, että näitä ajatuksia väitetään kaikkialla Pyhältä Hengeltä tulleiksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppinäkemyksiä Pyhästä Hengestä
« Vastaus #59 : 16.04.14 - klo:11:30 »
Huom! "...uudestisyntymisen peson JA Pyhän Hengen uudistuksen kautta."

Kerroppa, mikä tuossa 1 Kor. kohdassa todistaa siitä, ettei olisi erikseen armolahjana saatavaa Pyhän Hengen kastetta?

Huomaathan, että kyseinen luku jo alkaa näin:

1. Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.

Nyt Sinä otat asian keskeltä irti muutaman jakeen kokonaisuudesta, jotka eivät edes puhu siitä aiheesta, mitä sillä pyrit vahvistamaan, ettei olisi erillistä Pyhän Hengen kastetta, vaan luku puhuu nimeomaan Hengen lahjoista, eri juuri päinvastaista, kuin mitä pyrit noilla jakeilla tukemaan!

Kyseinen 12. luku on otsikoitukin: Pyhän Hengen lahjat.

Se todistaa, että siinä sanotaan, että kaikki on kastettu Hengessä ja että kaikki kuuluvat ruumiiseen.
Kristuksen ruumiissa ei ole irtojäseniä.
Toisin sanottuna ne kaikki eri suuntien uskovatkin on kastettu Hengessä ja he kuuluvat ihan varmasti Kristuksen ruumiiseen, vaikka heillä ei olisi helluntailaistyyppisiä kokemuksia.


Armolahjat esim. kielilläpuhuminen on asia erikseen.

Mutta ei se kerro mitään siitä, etteikö olisi erillistä Pyhän Hengen kastetta!

Mistään et löydä Raamatusta sellaista tekstiä.

Mikä on muuten bointtisi siihen, että haluat kieltää asian, joka on kuulunut kristilliseen elämään kautta aikojen, ei ainoastaan sen sadan vuoden ajan, mitä suomessa on ollut helluntaiherätys?

Miksi siis haluat rakentaa uuden opin, joka kieltää erillisen Pyhän Hengen kasteen?

Ovatko syysi henk.kohtaiset?

En kiellä Pyhän Hengen kastetta. Se saadaan uudestisyntymässä.

Raamatussa ei missään ole kirjoitettu uudestisyntymisestä erillisestä Pyhän Hengen kasteesta.
Raamatussa on kyllä kerrottu Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä, mutta ne eivät ole sama asia kuin Pyhän Hengen kaste.
Myöskään armolahjojen saamishetki ei ole sama kuni Pyhän Hengen kaste.