Kirjoittaja Aihe: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?  (Luettu 3887 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« : 03.04.14 - klo:22:18 »
RV14/2014 mielipiteet palstalta poimittua: Pentti Lehto kirjoittaa kommenttinsa liittyen Selkomaan artikkeliin nrossa 12.
Lainaus käyttäjältä: Selkomaa
Joidenkin raamatuntutkijoiden mukaan Vanha testamentti oli Isän aikakautta, evankeliumit helluntaipäivään saakka Pojan aikakautta ja Uusi testamentti helluntaista alkaen Pyhän Hengen aikakautta. Me tämän päivän kristityt elämme Pyhän Hengen aikakaudessa.
Lainaus käyttäjältä: Lehto
Mielestäni kolminaisuusopin perusteella ei voi puolustaa, että eläisimme nyt jonkinlaista erillistä Pyhän Hengen aikakautta....Ajatellessamme elävämme erillistä Pyhän Hengen aikakautta saatamme helposti keskittyä liiaksi etsimään juuri tuolle "Pyhän Hengen ajalle" sopivia Jumalan ilmenemismuotoja. Tämä voi johtaa ylilyönteihin vaikkapa henkilahjojen ja muiden sellaisten ilmiöiden - jopa ihmisen sielullisuudesta nousevana - korostuksena. Pidetään siis mielessä Hepr.13:8

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #1 : 03.04.14 - klo:22:21 »
Tämä kolmijakoinen aikakausioppi ei ole minulle uusi. Olen kuullut siitä jo ennen Selkomaan opetuksia. Onko tällaiselle Pyhän Hengen aikakausiopille oikeita perusteluita? Milloin oli ristillä kuolleen ja ylösnousseen Jeesuksen aikakausi? Oliko se vain muutamia viikkoja Pojan aikakauden lopussa?

Lydia

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #2 : 03.04.14 - klo:22:21 »
On Pyhän Hengen aikakausi, alkoi helluntaina. On aina sellaisia jotka tavallaan vastustavat Pyhää Henkeä, aivan kuin Pyhä Henki tekisi jotakin väärää. Sellaista mahdollisuutta ei ole.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #3 : 03.04.14 - klo:22:39 »
On Pyhän Hengen aikakausi, alkoi helluntaina. On aina sellaisia jotka tavallaan vastustavat Pyhää Henkeä, aivan kuin Pyhä Henki tekisi jotakin väärää. Sellaista mahdollisuutta ei ole.

Ei kai kukaan uskovaiseksi tunnustautuva ajattele edes unissaan, että Pyhä Henki tekisi jotain väärää? Ajatus on mielestäni täysin absurdi. Tässä universumissa riittää kyllä henkiä ihan tarpeeksi ja ne esittäytyvät milloin Pyhänä Henkenä, milloin Kristuksena (=voideltuna), milloin Mestarina jne. (Matt. 24:4,5., 2. Kor. 11:13,14. ja Ef. 6:12). Ja uskotaan, että siinä on aito Pyhä Henki, kun on voimavaikutuksiakin. Joka tätä ei ymmärrä, niin hän on kyllä aikalailla ulkona todellisuudesta.
« Viimeksi muokattu: 04.04.14 - klo:05:57 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #4 : 04.04.14 - klo:09:07 »
Kirjoitettu ON:

51 Te niskurit ja ympärileikkaamattomat sydämeltä ja korvilta, aina te vastustatte Pyhää Henkeä-niinkuin teidän isänne, niin tekin.
52 Ketä profeetoista eivät teidän isänne vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennustivat sen Vanhurskaan tulemista, jonka kavaltajiksi ja murhaajiksi te nyt olette tulleet,

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen aika alkoi ensimmäisen luomisen yhteydessä ja jatkuu hamaan iankaikkisuuteen.

Ei yli sen mitä ON Kirjoitettu.
Kirottu olkoon joka muuta oppia opettaa sanoo Apostoli.
no sama se.
Koko maailma on pahan vallassa joten osa kaikkivaltiaan vallasta on "lainassa".
hhmm

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #5 : 04.04.14 - klo:12:48 »
Tämä kolmijakoinen aikakausioppi ei ole minulle uusi. Olen kuullut siitä jo ennen Selkomaan opetuksia. Onko tällaiselle Pyhän Hengen aikakausiopille oikeita perusteluita? Milloin oli ristillä kuolleen ja ylösnousseen Jeesuksen aikakausi? Oliko se vain muutamia viikkoja Pojan aikakauden lopussa?
Pyhän Hengen aikakausi pääsi alkamaan silloin, kun alkoi toteutua Jooelin kirjan 3. luku.

Siinä Jumala lupaa vuodattaa Henkensä ihmisille, mutta Hän sanoo myös, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.
Pelastus on siis Jeesuksessa (Ap.t. 2:21), mutta Hänen ihmiseksi tulemisensa oli edellytys sille, että saimme Pyhän Hengen.
Jeesus kastaa meidät Pyhässä Hengessä ja tulessa. (Matt. 3:11)

Jeesus sanoo:
"Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois.
Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne;
mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion."
(Joh. 16: 7-8)

Nyt on siis ristiinnnaulitun ja ylösnousseen Jeesuksen meille lähettämän Pyhän Hengen aika.

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #6 : 04.04.14 - klo:13:22 »
On Pyhän Hengen aikakausi, alkoi helluntaina. On aina sellaisia jotka tavallaan vastustavat Pyhää Henkeä, aivan kuin Pyhä Henki tekisi jotakin väärää. Sellaista mahdollisuutta ei ole.

Ei kai kukaan uskovaiseksi tunnustautuva ajattele edes unissaan, että Pyhä Henki tekisi jotain väärää? Ajatus on mielestäni täysin absurdi. Tässä universumissa riittää kyllä henkiä ihan tarpeeksi ja ne esittäytyvät milloin Pyhänä Henkenä, milloin Kristuksena (=voideltuna), milloin Mestarina jne. (Matt. 24:4,5., 2. Kor. 11:13,14. ja Ef. 6:12). Ja uskotaan, että siinä on aito Pyhä Henki, kun on voimavaikutuksiakin. Joka tätä ei ymmärrä, niin hän on kyllä aikalailla ulkona todellisuudesta.

Tässä olet taas kerran ihan mettäs :)

Kyllähän tälläkin foorumilla on monia, jotka uskovat että Pyhä henki toimii ihan väärin :)

Ei tarvi kuin lukea kuinka raakaa arvostelua monet itseään väärin kristityiksi kutsuvat esittävät Pyhästä hengestä, joka vaikuttaa esim. jossain karismaattisessa kokouksessa. Pyhän hengen toiminta ei näköjään sovi heidän pirtaansa sitten tippaakaan. Pyhää henkeä haukutaan jopa vääräksi paholaisen hengeksi, mitä voimme pitää jo Pyhän hengen pilkkana.

Nämä "haukkujat" jopa väittävät, että kokouksessa jossa ollaan koolla Jeesuksen nimessä ja jossa siis myös Jeesus itse on paikalla, toimii paha henki. Ikäänkuin Jeesus ei olisikaan ollut pahan voittaja.

Ei siellä missä Herramme Jeesus vaikuttaa, niin ei siellä pahuuden voimat juhli eikä tällaista tule missään nimessä kenenkään väittää. Jeesus on voittaja - ja voittajana pysyy iankaiken.

Nyt elämme Pyhän hengen aikakautta, kun Jeesus lähetti meille Pyhän hengen antamaan armolahjoja ja opettamaan kaiken minkä Jeesus haluaa meidän oppivan.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #7 : 04.04.14 - klo:15:14 »
Oletus että Jumala ei välitä omista laista eli ei tarvitse niitä miettiä, niin Jumala tekee mitä tahtoo.
Jos Jumala tekee mitä on kielletty ihmiseltä, onko kyseessä vääryys ??

Oletus että Pyhä Henki tekee oman tehtävänsä eli virkansa kaikessa on aina voitto tahi menestys varma ??
Pyhän Hengen eräs tehtävä on Suojella, eli Puolustaa.
Jos Pyhä Henki ei Puolusta, kenen vika ??

Eräs tapaus tahi kaksi.
ensiks' vanha eli VT.
Kuningas Saul ja Kuningas Daavid.

Jos ihmisellä ei ole osaa "määrätä" tahi päättää että nyt olen täynnä Pyhää Henkeä, niin Jumala ei ole oikeiden mukainen ??
Daavid murhamies ! ja Saul, epärehellinen ja kuuliaisuus (Jumalan sanaa eli Lakiin) heikko eli samaa tasoa ellei parempi kuin Daavidin.

Jumala auttoi Daavidia mutta ei Saulia.
Jos Jumala olisi ollut armollinen Saulille kuten Daavidille, kaikki synnit olisi saanut anteeksi ja ikuisen osan kuninkuudesta.
Jumala ei auttanut.
______________

Uusi liitto eli UT.
Korkeasti oppinut Apostoli, tunti Kirjoitukset sekä kirjoitukset. kannesta kanteen.
Lakiin nähden nuhteeton ja muu lista on esillä. mitä Apostoli oli ja ei ollut.

apostoli Pietari ja apostoli Johannes (kulma eli peruskiviä ?) ei osanneet lukea tahi kirjoittaa !

Nyt molemmilla on Pietari& Johannes sekä Apostolilla, 100% Pyhä Henki ? joka johtaa kaikkeen totuuteen ??

Pyhä Henki ei johtanut Pietaria & Johannesta täyteen totuuteen ilman Apostoli Paavalin apua ??
sillä Apostoli joutui laittamaan kirouksen heidän päänsä päälle.

Kenen vastuu jos Pyhä Henki ei johda kaikkeen totuuteen vaan jopa harhauttaa tahi todistaa vanhaa lakia eli kuoleman oppia, (Kukaan ei täytä lakia vaan on kuoleman oma !)
Missä vika ??
Pietarissa ja Saulissa (kuningas) vai Pyhässä Hengessä ??

Apostoli kirous oli vakava seikka, ja kyseessä ei ollut juhlista tahi sianlihan syömisestä, eli vapaavalintaisesta Jumala palvelimesta.

Yleensä, viime aikona ei kukaan vastaa jos kysyn sillä aiheet eivät ole omien oppien tahi jopa pyritään puolustamaan Jumalaa vääryydellä ja valitettavasti valheella !

ja sitten rautalankaa.
äiti menee kahden lapsen kanssa maito tahi karkki-kauppaan.
matkalla tulee iso vihainen rotvailer (vihainen iso koira !) ja syö pienen tytön sillä äiti ei ehdi ja halua suojella tyttöä, on vielä kukkamekkokin kuravettä täynnä.

nyt poika pelastuu mutta tyttö ei.
mikä vastuu ja osa on
A. tytöllä.
B. äitillä ??

no sama se.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #8 : 04.04.14 - klo:15:21 »
ja samaa latua eteenpäin jos joku vaikka saisi kipinän tutkia KOKO totuutta :)

Onko Jumala oletus Isä, Poika ja Pyhä Henki = Jumala, yksi ja sama, täydellinen ??
Jeesus todistaa että Isä on isompi ja taas kirjoitukset todistavat että Poika ei tiedä kaikkea ??

Jos joku voi oppia, on oletus että ei ole täydellinen ??

Miten on. voiko Jumala tehdä virhettä ??

Määrittele virhe.
eri tilanteissa.

Oletus että Jumala on kaikenmaan tuomari ja oikeuden mukainen kuten Abram / Aabraham sanoo:

1. Moos. 18:25 Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?"

No ME emme tiedä oliko Sodomassa, Gomorassa kaikki syntisiä, oletan että ei ollut. joten Jumala kaikenmaan tuomari surmaa samalla hyvät ja pahat ??
viittaus VT ja UT.

Jos Jeesus olisi tehnyt oman virkansa oikein ja oiekudenmukaisesti, ei Juudas olisi ollut petturi.
Jeesus ei suojellut omaansa, kuten suojeli omaa Pietaria !
paha kävi molempien kimpuun ja vain toinen pelastui sillä Jumala suojeli.

Mene pois saatana, sanoi Herra Pietarin tapuksessa mutta Juudan kohdalla, mene ja tee petos !
Kuka voi tapella Kaikkivaltiasta vastaan ??

no sama se.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #9 : 04.04.14 - klo:15:23 »
Lainaus
Nämä "haukkujat" jopa väittävät, että kokouksessa jossa ollaan koolla Jeesuksen nimessä ja jossa siis myös Jeesus itse on paikalla, toimii paha henki. Ikäänkuin Jeesus ei olisikaan ollut pahan voittaja.

Tämä seikka että vaikka tahi jos Jeesus on paikalla ei merkitse että paha on voimaton tahi sidottu tahi estetty.

voitko kertoa kaksi esimerkkiä missä asia käy ilmi ?

Kiitos.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #10 : 04.04.14 - klo:22:56 »
Nyt on Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen aikakausi.
Kaikki yhdessä.

Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

tikli

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #11 : 05.04.14 - klo:09:28 »
Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi vai ei, riippunee kai siitä,  mistä perspektiivistä puhumme ja katsomme.

Nyt on Pyhän Hengen aikakausi siinä mielessä, että Jeesus lähetti Pyhän Hengen "tilaalleen" pois lähdettyään.

Joh 15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

Joh 14:
16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,

17. totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Vanhan Testamentin aika oli Jumalan aikakautta.
Uuden Testamentin aika oli Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen asti Jeesuksen aikakautta
Sen jälkeen, kun Pyhä Henki tuli meille Puolustajaksi ja Opettajaksi Jeesuksen noustua ylös,
elämme Pyhän Hengen aikakautta.

Kuitenkin, koska uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan ja kun katsomme asiaa siitä perspektiivistä,
ovat kaikki aikakaudet olleet kolmiyhteisen Jumalan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen aikakautta.

Näin minä ymmärrän.

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #12 : 05.04.14 - klo:09:37 »
Nyt on Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen aikakausi.
Kaikki yhdessä.

Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

Pyhä henki on se Jumalan persoona, jonka kautta Jeesus ja Jumala viestii kanssamme tänä aikakautena.

Jos kieltää sen, että elämme Pyhän hengen kautta, niin samalla hän kieltää kolminaisuuden. Pyhä henki on Jumalan eräs persoonista eli kun Pyhä henki toimii, niin samalla toimii Jumala, joka on yksi.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #13 : 05.04.14 - klo:12:35 »
Nyt on Jumalan, Pojan ja Pyhän Hengen aikakausi.
Kaikki yhdessä.

Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

aamen,

tuosta aloituksestasi oivalsin mistä on saanut alkunsa se ajatus että "mennään eteenpäin rististä" :(

se on niin houkutteleva eksytys (jälleen) että itsekin otin sen jonkin aikaa todesta :(

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Onko nyt Pyhän Hengen aikakausi?
« Vastaus #14 : 05.04.14 - klo:19:58 »
Tästä aiheesta muistuu mieleeni, mitä eräs kommentaattori tiesi valistaa nykyisestä srk-yhteydestäni (LS/Lhpk) kohta  kun olin sinne liittynyt: siellä toimii vain Isä ja Poika, mutta ei pyhä Henki.
En vaivautunut kommentoimaan puolestani niin absurdia teologiaa mitenkään.