Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 12.12.18 - klo:22:04 »
Niin. Tama keskustelu sai alkunsa kommentistani, etta tilastollisesti vanhemmat ja koti ovat lapselle vaarallisin paikka. Sita ei jotenkin otettu vastaan, vaan asiaa yritettiin selittaa silla, etta kylla lapsia pitaa kurittaa. En mina niita sekoittanut keskenaan, siis vakivaltaa ja kuritusta. Mutta siis tama ketju sitten irroitettiin erilleen otsikolla Kuri vai vakivalta.

Niin ei tuo tilasto ole mielipidekysymys. Ja se että koti on lapselle vaarallisin paikka, ei tee kurituksen tarvetta tyhjäksi. Kurituksen keinot täytyy valita oikein.

Meneekö osalta tässä sitten ohi se, että tarkoituksena ei ollut arvostella yleisesti vanhemmuutta ja sen merkitystä, vaan tuoda ilmi kuinka osalle lapsista koti ei ole rakastava paikka. Kyse ei ole edes kurituksesta ja sen muodoista, vaan uskoakseni vanhempien ongelmista.

Kiva kun hoksasit että todella puhuin tilastoista. En mielipiteistä. Ehkä "normaali-ihmiset" eivät edes tiedä mitä kaikkea lapsille tapahtuu vanhempien ja muiden hoitajian taholta. Ei ole kyse vain siitä, että koti ei ole rakastava paikka, vaan siitä, että koti voi olla yksinkertaisesti vaarallinen.
Tämä ajatus tuli mieleen jossain ketjussa jatkona aborttikeskusteluun. Aborttihan on se ensimmäinen tapa millä pieni lapsi joutuu vanhempien hyljinnän ja agressiivisuuden kohteeksi. Ja tosin siinä tapauksessa myös viimeinen.

Totesin sen jälkeen, että vaikka olisi abortista selvinnyt, siis sai syntyä, se ei ikävä kyllä vielä takaa, että lapsen elämässä ei olisi vaaroja vanhemmista alkaen.

Elämä vain on sellaista.
12
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut Mice 12.12.18 - klo:11:11 »
Niin. Tama keskustelu sai alkunsa kommentistani, etta tilastollisesti vanhemmat ja koti ovat lapselle vaarallisin paikka. Sita ei jotenkin otettu vastaan, vaan asiaa yritettiin selittaa silla, etta kylla lapsia pitaa kurittaa. En mina niita sekoittanut keskenaan, siis vakivaltaa ja kuritusta. Mutta siis tama ketju sitten irroitettiin erilleen otsikolla Kuri vai vakivalta.

Niin ei tuo tilasto ole mielipidekysymys. Ja se että koti on lapselle vaarallisin paikka, ei tee kurituksen tarvetta tyhjäksi. Kurituksen keinot täytyy valita oikein.

Meneekö osalta tässä sitten ohi se, että tarkoituksena ei ollut arvostella yleisesti vanhemmuutta ja sen merkitystä, vaan tuoda ilmi kuinka osalle lapsista koti ei ole rakastava paikka. Kyse ei ole edes kurituksesta ja sen muodoista, vaan uskoakseni vanhempien ongelmista.
13
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 12.12.18 - klo:03:28 »
Niin se menee. Tän illan joudun jonottamaan osavaltion lastenhuoltoviranomaisten sos numerossa kertoakseni että äiskä oli juovuksissaan kaatunut vauvan kanssa.
14
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut Paulus 11.12.18 - klo:21:55 »
Korvasi kertovat karutonta kieltä, että kurinpito on jättänyt jälkensä  ::)   ;)  (ja tähän on tultu, että hekottelen täällä omalle jutulleni)

Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa…  :P …vai miten se menikään?
15
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut Oloneuvos 11.12.18 - klo:20:39 »
Vielä jokunen näkemys tähän sinänsä tärkeään aiheeseen. Raamatussa otetaan selvästi kantaa kasvatuksellisen kurituksen puolesta. Jos hylkäämme sen kokonaan, niin meidän pitäisi hylätä Raamattu.

Yhteiskunnassa oikean kurituksen puute näkyy monin tavoin. Puhutaan kurittomuudesta, joka on aito huoli.

Mutta millaista on oikea ja Raamatun mukainen kuritus? Mielestäni oikea kuritus sattuu enemmän kurittajaan kuin kuritettavaan. Oikea kuritus tulisi erottaa pahoinpitelystä siten, ettei siitä saa jäädä fyysistä eikä psyykkistä vammaa kuritettavalle.

Itse olen saanut osakseni fyysistä kuritusta, enkä ole sitä voinut pitää pahana, koska sain sitä aiheesta. Olen myös kokenut Jumalan kuritusta, joka sekin oli oikein mitoitettu ja siitä olen ollut kiitollinen. Vaihtoehtona olisi ollut kurittomuudessa jatkaminen, ja se olisi tuonut elämään monia murheita.

Veli kirjoittaa asiaa, mutta minua naurattaa vieläkin tuossa omakuvassasi nuo isot korvat ja tukaton päälaki. Mulla oli (myös) kansakoulun ekalla luokalla tomera Karjalasta evakkoon joutunut opettaja Faina Pyykkö ja hän tapasi ottaa villejä ja oppituntia häiritseviä oppilaita korvasta kiinni ja taluttaa luokasta käytävälle. Korvasi kertovat karutonta kieltä, että kurinpito on jättänyt jälkensä  ::)   ;)  (ja tähän on tultu, että hekottelen täällä omalle jutulleni)
16
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut Paulus 11.12.18 - klo:18:50 »
Vielä jokunen näkemys tähän sinänsä tärkeään aiheeseen. Raamatussa otetaan selvästi kantaa kasvatuksellisen kurituksen puolesta. Jos hylkäämme sen kokonaan, niin meidän pitäisi hylätä Raamattu.

Yhteiskunnassa oikean kurituksen puute näkyy monin tavoin. Puhutaan kurittomuudesta, joka on aito huoli.

Mutta millaista on oikea ja Raamatun mukainen kuritus? Mielestäni oikea kuritus sattuu enemmän kurittajaan kuin kuritettavaan. Oikea kuritus tulisi erottaa pahoinpitelystä siten, ettei siitä saa jäädä fyysistä eikä psyykkistä vammaa kuritettavalle.

Itse olen saanut osakseni fyysistä kuritusta, enkä ole sitä voinut pitää pahana, koska sain sitä aiheesta. Olen myös kokenut Jumalan kuritusta, joka sekin oli oikein mitoitettu ja siitä olen ollut kiitollinen. Vaihtoehtona olisi ollut kurittomuudessa jatkaminen, ja se olisi tuonut elämään monia murheita.
17
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 11.12.18 - klo:15:34 »
Niin. Tama keskustelu sai alkunsa kommentistani, etta tilastollisesti vanhemmat ja koti ovat lapselle vaarallisin paikka. Sita ei jotenkin otettu vastaan, vaan asiaa yritettiin selittaa silla, etta kylla lapsia pitaa kurittaa. En mina niita sekoittanut keskenaan, siis vakivaltaa ja kuritusta. Mutta siis tama ketju sitten irroitettiin erilleen otsikolla Kuri vai vakivalta.
18
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut Ifa 11.12.18 - klo:10:06 »
Haluan muistuttaa siitä, että ihan ketjun alussa kirjoitellaan siitä, että kurituksella ja väkivallalla on selvä ero.
Tämä on hyvä pitää mielessä tässäkin keskustelussa. Erimielisyydet siitä, onko joku kurinpitoa vai väkivaltaa, liittyvät ymmärtääkseni ei-fyysiseen puoleen pääasiassa.
19
Raamattupiiri / Vs: Härkäin ja kauristen veri
« Uusin viesti kirjoittanut Ifa 11.12.18 - klo:09:46 »
Uskoisin niin, että Raamatussa eivät härkä eikä oinas kumpikaan tarkoita kuohittua eläintä. En ole koskaan ennen törmännyt siihen, että härkä olisi kuohittu sonni. Sen enempää oinaankaan kohdalla.

En minäkään -vaikka olen karjatilallisen poika- kiinnittänyt tähän asiaan huomiota ennen kuin Natanael otti sen esille. En käsitä miksi tuo härkä meni minulle täydestä vaikka tiesin laista, ettei Jumalalle kelvannut syntiuhriksi mikään viallinen, koska VT:n syntiuhrit olivat esikuvia virheettömästä Vapahtajastamme. Minut pysäytti tämä lain sana: "Älkää uhratko Herralle eläintä, joka on kuohittu puristamalla tai musertamalla tai repimällä tai leikkaamalla; älkää tehkö maassanne sellaista" (3.Moos. 22:24). Jo pelkästään tämä lain sana osoittaa, että Israelissa oli 1)sonneja ja 2)kuohittuja sonneja, joita kutsuttiin silloin kuten yhä nytkin häriksi. Ero siis tunnettiin.
Ainakin puhekielessä ja yleiskielessä härkä on täyssynonyymi sanalle sonni. Samoin oinas ja pässi. Siksi en näe tässä mitään ongelmaa. Jostakin kai voisi tarkistaa suomenkielen virallisen kirjakielen sanat kumpaankin ja sen, onko Raamattua käännettäessä mahdollisesti tarkistettu, että ovat virallista kirjakieltä.

Kuohituille eläimille on omat sanansa joissakin tapauksissa suomessa. En nyt keksi tähän muita kuin ruunan.
20
Yleinen keskustelu / Vs: Kuri vai väkivalta
« Uusin viesti kirjoittanut Paulus 11.12.18 - klo:03:21 »
Haluan muistuttaa siitä, että ihan ketjun alussa kirjoitellaan siitä, että kurituksella ja väkivallalla on selvä ero.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10