Kirjoittaja Aihe: Kymmenen käskyä  (Luettu 9967 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kymmenen käskyä
« : 31.10.13 - klo:13:38 »
Tätä aihetta on sivuttu muissa yhteyksissä, mutta mielestäni se ansaitsee oman osionsa. Kymmen käskyä on otettu uskovien noudatettavaksi. Mielestäni voitaisiin tarkastella asiaa eri näkökulmista. Mitä tapahtuu, jos tässä asiassa lipsutaan?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #1 : 31.10.13 - klo:15:58 »
Katekismuksessa kymmenelle käskylle on laitettu paljon painoa, joka kotiin jaetussa Katekismuksessa peräti 31 sivua. Mutta kuinka moni kristittynä itseään pitävä niitä noudattaa? Jotkut sanovat noudattavansa.

Entä täällä? Kuinka on, rikotko jotain käskyä vastaan:

A. Kerran kuukaudessa?

B. Kerran viikossa?

C. Kerran päivässä?

D. Useammin?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #2 : 31.10.13 - klo:16:15 »
"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


Tuossa on asia tiivissä paketissa. Olen huomannut, että vajaaksi jää joka päivä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vähättelisin Jeesuksen sanoja, vaan huomioni syntisyydestäni saa entistä tiukemmin pysyttelemään armollisen Jeesuksen helmoissa.
Lain tehtävän kun muistaa, niin ei joudu epätoivoon, vaikka on niitä epätoivon hetkiäkin koettu. Itseensä pettyneenäkin saa kuitenkin mennä Mestarin ristin juurelle tunnustamaan omassa voimassa yrittämisensä ja epäonnistumisensa. Se on sitkeässä meissä.

En ole tavannut yhtään uskovaa, joka ei jo viimeistään päivän kääntyessä illaksi olisi jollain tapaa rikkonut kaksoiskäskyn henkeä.

Onko se siis luvallista? Ei.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #3 : 31.10.13 - klo:17:07 »
En ole tavannut yhtään uskovaa, joka ei jo viimeistään päivän kääntyessä illaksi olisi jollain tapaa rikkonut kaksoiskäskyn henkeä.

Tuo lihavoitu sana merkitsee syntiä. Olen kohdannut uskovana itseään pitävän henkilön, joka sanoo eläneensä pitikiäkin aikoja ilman syntiä.

Itse tuon kaksoiskäskyn edessä olen jokahetkinen syntinen. En muista yhtään hetkeä elämästäni, jolloin olisin rakastanut Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäni niin kuin itseäni.

Siis teen syntiä. Se on karmea totuus, mutta onneksi on armo.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #4 : 31.10.13 - klo:17:21 »


Siis teen syntiä. Se on karmea totuus, mutta onneksi on armo.

Näin se on.

Niin karmea totuus, että Jumalan täytyi kuolla ja kärsiä kammottavalla ja häpeällisellä tavalla.
Sitä asiaa on terveellistä aika ajoin pohtia ja medito... siis mietiskellä ajan kanssa.

Ihmiseksi tullut Jumala alasti naulattuna ristinpuuhun ruoskittuna ja syljettynä. Minun takiani ja minun vuokseni.  :'(
Ihmisroska

Lydia

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #5 : 01.11.13 - klo:01:12 »
Rikas nuorukainen sanoi pitäneensä käskyt, mutta se ei riittänyt.

wakan

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #6 : 01.11.13 - klo:04:54 »
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?

Lydia

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #7 : 01.11.13 - klo:08:51 »
Jeesus vuorisaarnassaan osoitti ettei ihminen pysty pitämään käskyjä. Siinä on suuri viisaus Jumalalta kun antoi käskyt, tienviitat matkalle, käskyt suojelevat ihmistä vaikka lakia emme pysty täyttämään, sen täytti Jeesus ja uskomalla häneen pelastumme. Jos rakastamme Jumalaa halumme on pitää käskyt emmekä tahallamme niitä riko.
« Viimeksi muokattu: 01.11.13 - klo:09:26 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #8 : 01.11.13 - klo:13:33 »
Käsky nro 10 on ollut aina minulle hiukan epäselvä.

Kun siinä kielletään tavoittelemasta ja himoitsemasta toisen huonetta, orjatarta ym.,
olen käsittänyt käskyn kieltävän yleensä kadehtimisen.
Onkohan se oikea käsitys?



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #9 : 01.11.13 - klo:14:05 »

Itse tuon kaksoiskäskyn edessä olen jokahetkinen syntinen. En muista yhtään hetkeä elämästäni, jolloin olisin rakastanut Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäni niin kuin itseäni.

Olen miettinyt sitäkin, että oliko Paavalilla tuo sama kokemus, kun hän kirjoitti: "sitä hyvää, mitä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, jota en tahdo, minä teen."

Toisaalta, jos ajattelen itseäni, en aina edes tahdo tehdä hyvää. Paavali oli siis jonkin verran pidemmällä pyhityksen tiellä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #10 : 01.11.13 - klo:20:04 »
Ketjua hieman siivoiltu, jatketaan. :)

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #11 : 01.11.13 - klo:21:16 »
Ei minulla ole viisaita sanoja, mutta laitan tähän Sanan paikan jota kertasin silloin kun itse odotin Herran vastausta;

Sef.3:17 Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."
18 Jotka murehtivat, kaukana juhlakokouksista, ne minä kokoan: nehän ovat sinusta, niitä häväistys kuormana painaa.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #12 : 02.11.13 - klo:11:18 »
Juu, itse en ole muuta voinut kuin odottaa ja rukoilla kun Herra on hiljaa..tosin
jokaisella meillähän on oma johdatuksemme ja koulumme..tietysti meitä kehotetaan
kantamaan toistemme kuormia, kävisikö se sitten parhaiten rukoillen.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #13 : 02.11.13 - klo:11:34 »
Jumala puhuu sanassan ihmiselle, se on aina muuttumaton, hän ei kenenkään kohdalla tee poikkeusta. Kannattaa piipahtaa tuonne Marvickin tähtiede-ketjuun ja sielläkin huomaa ihmisen pienuuden ja Jumalan suuruuden.  Ihminen saa heittäytyä Jumalan kasvojen eteen ja olla vaikka vain hiljaa nöyrällä mielellä ja sydämellä..Herra sinä tiedät kaiken.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #14 : 02.11.13 - klo:12:14 »
Jumala puhuu sanassan ihmiselle, se on aina muuttumaton, hän ei kenenkään kohdalla tee poikkeusta. Kannattaa piipahtaa tuonne Marvickin tähtiede-ketjuun ja sielläkin huomaa ihmisen pienuuden ja Jumalan suuruuden.  Ihminen saa heittäytyä Jumalan kasvojen eteen ja olla vaikka vain hiljaa nöyrällä mielellä ja sydämellä..Herra sinä tiedät kaiken.

Näin on, Sanansa kautta :)  unohtui laittaa tuohon edelliseen tekstiin että "silloin" kun Jumala on ollut hiljaa.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.