Kirjoittaja Aihe: Kymmenen käskyä  (Luettu 9976 kertaa)

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #15 : 02.11.13 - klo:18:05 »
Juu, itse en ole muuta voinut kuin odottaa ja rukoilla kun Herra on hiljaa..tosin
jokaisella meillähän on oma johdatuksemme ja koulumme..tietysti meitä kehotetaan
kantamaan toistemme kuormia, kävisikö se sitten parhaiten rukoillen.

Nyt ymmärrän miksi Jumala on hiljaa eli ei puhu tahi anna minulle mitään.
olen pakana, joten en voi omistaa yhtään juutalaisille annettuja lupauksia.

Joten, kuten Jumala Israelille sanoo, ettei saa tulla tyhjin käsin Jumalan tykö, niin en uskalla lähestyä juutalaisten Jumalaa.
Jumala saattaa tulkita tekoni varkaudeksi, josta apostolit opettavat juutalaisia että se ei ole Jumalan mieleen.
Joten pyrin varomaan etten loukkaa juutalalaisia, tahi Jeesusta, olihan Jeesuskin juutalainen.

Eikös me pakanatkin lähestytä Jumalaa Jeesuksen kautta?;

Joh.14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #16 : 02.11.13 - klo:18:30 »

Tässä taas näkee kuinka Raamattua tulkitaan oman mielen ja viisauden mukaan, tahi väännetään Jumalan Sanaa  :o

Lainaus
5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Lainaus
Hyvä että Jeesus selvitti TUOMAALLE, mitä hänen, Tuomaan tulee tietää taivaan tiestä ja mitä siellä on juutalaisille valmistettu :)


'ei kukaan' ei ole synonyymi juutalaisille. Tietääkseni.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #17 : 02.11.13 - klo:19:30 »
ja jos oikein rehellinen olen, kuten aina Jumalan edessä, niin Jeesus ei ikinä ole minulle mitään puhunut :(

"tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku", sanoi viisas presidenttimme.


Jumala puhuu Raamatussa aina viitaten Jeesukseen pois lukien juutalaisille osoitetut kohdat.
Kysymys kuuluu mitä, missä, miten ja milloin Jeesus on luvannut puhua?
 
« Viimeksi muokattu: 02.11.13 - klo:19:34 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #18 : 02.11.13 - klo:19:45 »
"Kysymys kuuluu mitä, missä, miten ja milloin Jeesus on luvannut puhua?"

en tiedä, sillä Jeesus ei sitä ole minulle kertonut ja eikä myöskään Pyhä Henki, jonka Jeesus antoi juutalaisille.

Nooh, nyt tuli Vastikselle laiskanläksyä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #19 : 02.11.13 - klo:20:05 »
" Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin"


Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #20 : 06.11.13 - klo:20:24 »
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."
(2. Mooses: 20:12)

Aivan kuin tuo käsky olisi tarkoitettu vain israelilaisille tuon noudattamattajättämisseuraamuksen takia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #21 : 06.11.13 - klo:20:33 »
Muistelen niin, että laintauluihin kirjoitettuja käskyjä on oikeastaan vain kaksi ja niissä yhteensä kymmenen sanaa. Edelleen muistelen, että ainakin lainrikkomuksista koituvien rangaistusten näkökulmasta tämä vanhempiin liittyvä käsky olisi niiden käskyjen taulussa, jotka liittyvät Jumalaan. Vrt. rakkauden kaksoiskäsky. Voisiko joku alkukielen tuntija vahvistaa tai tyrmätä tuon? Sanakirjojen avullakin saattaisi selvitä.

Saldo

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #22 : 07.11.13 - klo:12:35 »
Muistelen niin, että laintauluihin kirjoitettuja käskyjä on oikeastaan vain kaksi ja niissä yhteensä kymmenen sanaa. Edelleen muistelen, että ainakin lainrikkomuksista koituvien rangaistusten näkökulmasta tämä vanhempiin liittyvä käsky olisi niiden käskyjen taulussa, jotka liittyvät Jumalaan. Vrt. rakkauden kaksoiskäsky. Voisiko joku alkukielen tuntija vahvistaa tai tyrmätä tuon? Sanakirjojen avullakin saattaisi selvitä.

Neljä ensimäistä käskyä on ihmisen ja Jumala välisiä asetuksia.
Loput kuusi on ihmisten suhteesta toiseen ihmiseen.

Ongelma, jota ei juuri kukaan noteeraa on se, ettei kiinnitetä mitään huomiota siihen, että toinen käsky on poistettu kirkon katekismuksesta, evlut ja RKK. Sen poistaminen ikäänkuin avasi padon kaikelle toiminnalle, mitä kirkot (katol.) harrastaa. Mitään käskyä ei kirkkona ole niin massiivisesti rikottu kuin toista käskyä.

Rakkauden kaksoiskäskyyn vedotaan yleensä silloin kun on kysymyksessä synti, harha tai yleensä epäraamatullisuus.
Tässä näen suuren väärinymmärryksen, mitä sen käyttöön tulee. Toistetaan tuontuostakin, että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", muttei lueta mitä Jeesus ensin sanoi ja mikä on ensimmäinen käsky.

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Tämä suurin käsky on kuin neljä ensimmäistä käskyä.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
Ensin oli suurin käsky, että toisen, eli loput kymmenestä käskystä voi pitää
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #23 : 07.11.13 - klo:12:58 »
Muistelen niin, että laintauluihin kirjoitettuja käskyjä on oikeastaan vain kaksi ja niissä yhteensä kymmenen sanaa. Edelleen muistelen, että ainakin lainrikkomuksista koituvien rangaistusten näkökulmasta tämä vanhempiin liittyvä käsky olisi niiden käskyjen taulussa, jotka liittyvät Jumalaan. Vrt. rakkauden kaksoiskäsky. Voisiko joku alkukielen tuntija vahvistaa tai tyrmätä tuon? Sanakirjojen avullakin saattaisi selvitä.

Neljä ensimäistä käskyä on ihmisen ja Jumala välisiä asetuksia.
Loput kuusi on ihmisten suhteesta toiseen ihmiseen.

Ongelma, jota ei juuri kukaan noteeraa on se, ettei kiinnitetä mitään huomiota siihen, että toinen käsky on poistettu kirkon katekismuksesta, evlut ja RKK. Sen poistaminen ikäänkuin avasi padon kaikelle toiminnalle, mitä kirkot (katol.) harrastaa. Mitään käskyä ei kirkkona ole niin massiivisesti rikottu kuin toista käskyä.

Rakkauden kaksoiskäskyyn vedotaan yleensä silloin kun on kysymyksessä synti, harha tai yleensä epäraamatullisuus.
Tässä näen suuren väärinymmärryksen, mitä sen käyttöön tulee. Toistetaan tuontuostakin, että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", muttei lueta mitä Jeesus ensin sanoi ja mikä on ensimmäinen käsky.

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Tämä suurin käsky on kuin neljä ensimmäistä käskyä.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
Ensin oli suurin käsky, että toisen, eli loput kymmenestä käskystä voi pitää
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
En lue käskyjä enkä mitään muutakaan katekismuksesta, vaan Raamatusta.

Ja siellä sanotaan:
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
(2.Mooses 20:12)

Loppuosassa käsky suunnataan vain israelilaisille, eikä siinä puhuta mitään suhteesta Jumalaan.

Saldo

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #24 : 07.11.13 - klo:14:16 »

En lue käskyjä enkä mitään muutakaan katekismuksesta, vaan Raamatusta.

Ja siellä sanotaan:
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
(2.Mooses 20:12)

Loppuosassa käsky suunnataan vain israelilaisille, eikä siinä puhuta mitään suhteesta Jumalaan.
[/quote]

Kuitenkin kirkko tuo käskyt vain 9-käskyn versiona. Koska kirkkojen jäsenet eivät lue Raamattua kuin vain muutama prosentti, niin onglema on läsnä. Uskomattomalle siitä ei ole haittaa, mutta niille, jotka johdattavat ja opettavat seurakuntaansa, oli enemmän tai vähemmän sekalainen, hekään eivät juttua huomioi.
Esim Roomalaiskatolisen kirkon papit eivät toisesta käskystä edes tiedä. Tästä tehtiin ohjelma Canale 5'llä muutama vuosi sitten. Haastateltiin kahtatoista pappia Pietarinkirkon aukiolla. Yksikään ei tiennyt käskystä mitään.

Uskon, että on hyvä asiasta uskovien mainita, koska käskyt ovat ainoita suoraan sellaisenaan VT'sta Uuteen Testamenttiin ja Uuden Liiton aikaan siirtyneitä.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #25 : 10.11.13 - klo:12:16 »
Apostoli opettaa selvästi.
Laki on juutalaisille.

Ap.teot.
opettaa että pakanoilla on vain kolme "lakia".
osa Adamille osa Nooalla.

usein sitten sanotaan että pakanoille on kymmenen käskyä ja muut käskyt, moraalisia lakeja.
mitä eroa on jos on "tavallinen" tahi moraali laki jos ne on kuitenkin pidettävä ??

wakan

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #26 : 12.11.13 - klo:02:17 »
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?

Uppia.

Onko kellään tietoa?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #27 : 12.11.13 - klo:08:03 »
Olipa käskyjä enemmän tai vähemmän, ne ovat lakia. Ja laki kuuluu ainoastaan lain alaisille. Ketkä sitten ovat lain alaisia? Ne, jotka eivät ole armon alaisia (Room. 3:19).

Luonnollisesti seuraa kysymys, että emmekö sitten voi harjoittaa syntiä? Ei toki, sillä synti on laittomuus (1. Joh. 3:4). Ja laittomuus on lain alaisuutta. Paras tapa varjeltua lailta ja synniltä on pysyä armossa. Tästä jännitteestä koostuukin sitten koko uskon kilvoitus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #28 : 12.11.13 - klo:12:15 »
Lainaus
Ketkä sitten ovat lain alaisia?

Room 3:1 Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
Ne, jotka eivät ole armon alaisia (Room. 3:19).
Juutalaiset. ei pakanat.

Laki on annettu vain juutalaisille !
Pakanoilla saattaa olla vain kolme käskyä eli lakia.

Room. 9:4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
Room. 11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."

Apos.t 15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ap. t. 15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
________________________
Lainaus
Ja laittomuus on lain alaisuutta. Paras tapa varjeltua lailta ja synniltä on pysyä armossa. Tästä jännitteestä koostuukin sitten koko uskon kilvoitus.

23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.

Kenelle Apostoli puhuu ?? eikö juutalaisille, joille laki on ylpeys !

Pakanat ovat Jeesuksen kautta jo tästä sisällä, juutalaisten tulee päästä lain holhoojain ikeen alta kaiken herraksi.

Kenties kasvamalla tahi sitten armosta kuten pakanat.

« Viimeksi muokattu: 12.11.13 - klo:12:30 kirjoittanut Vastavoima »

Veera

  • Vieras
Vs: Kymmenen käskyä
« Vastaus #29 : 14.11.13 - klo:09:25 »
Olipa käskyjä enemmän tai vähemmän, ne ovat lakia. Ja laki kuuluu ainoastaan lain alaisille. Ketkä sitten ovat lain alaisia? Ne, jotka eivät ole armon alaisia (Room. 3:19).

Luonnollisesti seuraa kysymys, että emmekö sitten voi harjoittaa syntiä? Ei toki, sillä synti on laittomuus (1. Joh. 3:4). Ja laittomuus on lain alaisuutta. Paras tapa varjeltua lailta ja synniltä on pysyä armossa. Tästä jännitteestä koostuukin sitten koko uskon kilvoitus.
Osuvasti sanottu tämä. Uskovina emme ole enää kasvattajan (lain) alaisia, vaan Jumalan armo kasvattaa. Tähän kasvatukseen kuuluu se, että Kaksiteräinen miekka tunkee lävitsemme ja osoittaa karun totuuden itsestämme. Ja myös Jumalan täydellisen vastauksen tähän Kristuksessa.