Kirjoittaja Aihe: Lut.kirkon armonvälineet  (Luettu 8019 kertaa)

Charlotte

  • Vieras
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #15 : 03.11.13 - klo:07:59 »
Mutta, Augsburgin tunnustuksessa sanotaan:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html#Kirkonvirka

"V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3). Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, 9 jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla."


Lihavoin tuosta tärkeän kohdan. Tuon mukaan Jumala kuitenkin vaikuttaa uskon armonvälineiden käytön ja evankeliumin kuulemisen jälkeen missä ja milloin Jumala hyväksi näkee.


PS. tuolla on vielä rovasti Olavi Peltolan opetusta armonvälineistä: http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/usko/usko1i.html
« Viimeksi muokattu: 03.11.13 - klo:08:21 kirjoittanut Charlotte »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #16 : 03.11.13 - klo:12:13 »
Eikö tuo ole ihan normaalia virallista luterilaista oppia, että Jumala toimii armonvälineiden eli sanan (evankeliumin julistus?) ja sakramenttien kautta (kaste ja ehtoollinen).

Onko se tosiaan joillekin yllätys tai uutta tietoa?

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Armonv%C3%A4lineet

"Armonvälineet

Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.

Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.

Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi. "
Olin hyvin kauan luterilaisessa kirkossa tietämättä tai tiedostamatta, että
kirkon luoman opin mukaan kaste ja ehtoollinen vaikuttavat ihmisen pelastukseen.

Mistähän tuollaiset mielipiteet on keksitty?

Raamatun mukaan kaste ja ehtoollinen ovat tärkeitä asioita, mutta eivät ne ole ihmistä
pelastavia toimenpiteitä.

Rippi ja pappisvirka Kristuksen asettamia?
Ainakaan Raamatussa ei tällaisesta mainita mitään.

Charlotte

  • Vieras
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #17 : 03.11.13 - klo:13:32 »


Olin hyvin kauan luterilaisessa kirkossa tietämättä tai tiedostamatta, että
kirkon luoman opin mukaan kaste ja ehtoollinen vaikuttavat ihmisen pelastukseen.

Mistähän tuollaiset mielipiteet on keksitty?

Raamatun mukaan kaste ja ehtoollinen ovat tärkeitä asioita, mutta eivät ne ole ihmistä
pelastavia toimenpiteitä.

Rippi ja pappisvirka Kristuksen asettamia?
Ainakaan Raamatussa ei tällaisesta mainita mitään.


Siinä Peltolan linkissä armonvälineistä selitetään, ettei sakramentit itsessään pelasta ellei niiden lahjaa, armoa, oteta uskossa vastaan.

"Jumalan lupaus aina vaatii uskoa

Sakramentit luovat ja vahvistavat uskoa. Ne jäävät hyödyttömiksi, ellei niiden lahjaa, armoa, oteta uskossa vastaan. Sakramentit välittävät pelastuksen lahjan vain sille, joka uskoo niiden sisältämään sanaan. Ne eivät siis vaikuta pelkkänä toimituksena. "Tiedämmehän, että jumalallinen lupaus aina vaatii uskoa ja että molemmat, lupaus ja usko, ovat toisilleen välttämättömiä, mutta yksinään tehottomia. Sillä ilman lupausta on uskominen mahdotonta eikä laupeus toteudu ilman uskoa. Mutta kun molemmat ovat vuorovaikutuksessa keskenään, niin ne takaavat sakramenttien oikean ja mitä varmimman vaikutuksen. On siis turhaa ponnistelua ja kadotukseen kulkemista etsiä sakramentin voimaa sivuuttamalla lupaus ja usko" (Luther). Uskoa ei saa ymmärtää inhimilliseksi suoritukseksi."

Hugo Boss

  • Vieras
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #18 : 03.11.13 - klo:15:22 »
”Jumala jakaa armoaan sanansa ja sakramenttiensa välityksellä. Kristus itse on asettanut kasteen ja ehtoollisen. Ne ovat sakramentteja, sillä niissä Jumalan sana on yhdistynyt aineeseen: veteen, leipään ja viiniin. Sakramentit ovat armon näkyviä merkkejä, joihin voimme tarttua uskolla. Kasteessa ja ehtoollisessa Kristus on todellisella ja havaittavalla tavalla meidän keskellämme.

Kastevesi on tavallista, puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä. Lähetyskäskyssään Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: ”Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” Jumalan nimeen vetoaminen osoittaa, että kaste on Jumalan työ, jota meidän ei tarvitse ansaita.

Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. (Gal. 3:26–27)  Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.  (1. Piet. 3:21)

Ehtoollinen eli alttarin sakramentti on Jeesuksen asettama pyhä ateria. Siinä hän antaa meille ruumiinsa ja verensä syötäväksi ja juotavaksi. Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Vaikka emme voi ymmärtää tätä salaisuutta, voimme luottaa Vapahtajan omiin sanoihin, jotka on talletettu pyhään Raamattuun. Kuolemaansa edeltävänä yönä Jeesus jakoi siunaamansa leivän opetuslapsilleen ja sanoi: ”Tämä on minun ruumiini.” Samalla tavalla hän antoi myös viinin, joka hänen sanojensa mukaan on liiton veri, hänen oma verensä. Näille Jeesuksen sanoille uskollisina me vietämme ehtoollista hänen muistokseen.  Alttari on Jumalan läsnäolon paikka, jonka ääreen kristillinen seurakunta kokoontuu rukoilemaan ja kiittämään Jumalaa, kuulemaan hänen sanaansa ja vastaanottamaan ehtoollisen sakramentin. Yhteisestä jumalanpalveluksesta saamme voimaa elämäämme ja toimintaamme.

 Jeesus sanoi: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa ja minä pysyn hänessä.” (Joh. 6:56)

 Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. (Ap.t. 2:42) 

 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä. (1. Kor. 10:16–17)"

"MIKÄ ON ALTTARIN SAKRAMENTTI? VASTAUS:

Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.

MISSÄ SE ON KIRJOITETTUNA? VASTAUS:

Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin: ”Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni.”
(Lutherin Vähä katekismus)

Lähde: Suomen evankelis-luterilainen kirkko/Katekismus

Mielestäni kristillisen kasteen saaneet luterilaiset ja lahkolaisten uskovien kasteen edustajat voivat olla veljiä ja sisaria Jeesuksessa Kristuksessa, mutta molempien tulisi ensi sijaisesti pysytellä omassa hengellisessä kodissaan. Toki toisten kodeissa voi käydä silloin tällöin kyläilemässä, mutta jatkuvasti erilaiseen ruokapöytään käyminen on epäterveellistä. Minä ainakin saan vain vatsavaivoja lahkolaisten epäterveellisistä ruokapöydistä.:)
« Viimeksi muokattu: 03.11.13 - klo:15:27 kirjoittanut Hugo Boss »

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #19 : 05.11.13 - klo:21:53 »
Et viitsisi Hugo tuota lahkolaisvirttä... tai jos siitä saat hyviä kiksejä niin olkoon. Tosin se ei hirveästi veljeyttä edistä. Mielestäni.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #20 : 05.11.13 - klo:23:00 »
Hugo Boss kirjoittaa:

"Mielestäni kristillisen kasteen saaneet luterilaiset ja lahkolaisten uskovien kasteen edustajat voivat olla veljiä ja sisaria Jeesuksessa Kristuksessa, mutta molempien tulisi ensi sijaisesti pysytellä omassa hengellisessä kodissaan. Toki toisten kodeissa voi käydä silloin tällöin kyläilemässä, mutta jatkuvasti erilaiseen ruokapöytään käyminen on epäterveellistä. Minä ainakin saan vain vatsavaivoja lahkolaisten epäterveellisistä ruokapöydistä."

Soltero vastaa:

Onko tuo luterilaisilla nykyään yleinen mielipide vapaiden suuntien ehtoollisesta?
Lahkolaisten epäterveelliset ruokapöydät!?
« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo:23:01 kirjoittanut Soltero »

KTS

  • Vieras
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #21 : 07.11.13 - klo:18:06 »
Uskonpuhdistajamme Martti Luther  piti uudestikastajien oppia vahingollisempana kuin paavilaisten oppia, koska uudestikastajat hylkäsivät armonvälineet. Luther kirjoitti: "Sillä jos he jättäisivät sillensä kasteen ja (alttarin) sakramentin, kristityt voisivat paavinkin alaisuudessa vielä sieluineen paeta ja tulla autuaiksi, kuten tähän asti on tapahtunut. Mutta nyt kun heiltä on riistetty sakramentit, heidän täytyykin joutua kadotukseen, koska Kristus itsekin on riistetty niiden mukana." (St.L. XVII, 2192, vuodelta 1528)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #22 : 07.11.13 - klo:23:44 »
Enpä ole noin ..eh...paksua Luther- juttua ennen kuullutkaan.

Poissa Night Owl

  • Viestejä: 37
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #23 : 19.11.13 - klo:03:20 »
Uskonpuhdistajamme Martti Luther  piti uudestikastajien oppia vahingollisempana kuin paavilaisten oppia, koska uudestikastajat hylkäsivät armonvälineet. Luther kirjoitti: "Sillä jos he jättäisivät sillensä kasteen ja (alttarin) sakramentin, kristityt voisivat paavinkin alaisuudessa vielä sieluineen paeta ja tulla autuaiksi, kuten tähän asti on tapahtunut. Mutta nyt kun heiltä on riistetty sakramentit, heidän täytyykin joutua kadotukseen, koska Kristus itsekin on riistetty niiden mukana." (St.L. XVII, 2192, vuodelta 1528)
Onko Luther sinunkin uskonpuhdistajasi KTS, kun käytät ilmaisua "uskonpuhdistajamme Martti Luther? Tarkoittaako uskonpuhdistus puhdistusta uskosta? Minun uskoani Luther ei ole pystynyt puhdistamaan.
Lutherin myötävaikutuksella surmattiin aikoinaan ns. uudestikastajia. Miehiä listittiin miekoilla. Naiset saivat armollisemman kohtalon: heidät hukutettiin Tonavaan.
Uudestikastajat saivat Lutherin aikoina saman kohtalon kuin paavinvallan aikoina.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #24 : 19.11.13 - klo:04:38 »
Enpä ole noin ..eh...paksua Luther- juttua ennen kuullutkaan.

Valitettavasti Luther syyllistyi varsin jumalattomiin asioihin. Minulla ei valitettavasti ole lähdettä, jota tässä voisi mainita, mutta esim. juutalaiset syystäkin sanovat, että minkä Luther aloitti, sen Hitler lopetti. Luther kirjoitti kirjan "Juutalaisista ja heidän valheistaan." Hitler (anteeksi, että oli Luther) oli jossakin vaiheessa hyvin myötämielinen seurakuntien toimintaa kohtaan ja siksi kristityt erehtyivät tukemaan häntä.

Mutta sitä ei sovi kiistää, etteikö Luther löytänyt toisaalla kristinukon ydintä, uskonvanhurskautta tekojen vanhurskauden tilalle.

Miksi Jumala salli Lutherin eksyä toisaalta äärettömän pahoihin asioihin? Ehkä siksi, että emme alkaisi palvoa häntä. Sehän olisi epäjumalanpalvelusta.

« Viimeksi muokattu: 24.11.13 - klo:18:35 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Lut.kirkon armonvälineet
« Vastaus #25 : 21.12.13 - klo:18:51 »
Olen joskus lukenut sen Lutherin juutalaiskirjan. Sain sen käsityksen että Luther provosoitui juutalaisrabbien (jakamasta) opetuksesta, että jeesus on vain marian äpärä jonka isä on pantera.