Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien maallistumisesta  (Luettu 48537 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #150 : 09.08.16 - klo:18:39 »
Ilmoituksen mukaan siellä on tarjolla rentoa menoa, rokkaavaa musaa ja hyviä tyyppejä.

Korjaan tätä sen verran, että tuo oli siinä vapaaseurakunnan sivulla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #151 : 10.08.16 - klo:08:13 »
Aiheeseen liittyen John MacArthurilta on hyvä kirja nimeltään Ashamed of the Gospel:

https://www.gty.org/files/pdf/ashamed-of-the-gospel-download.pdf tuossa on yllättävän paljon otteita kirjasta.


Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #152 : 10.08.16 - klo:11:17 »
Ilmoituksen mukaan siellä on tarjolla rentoa menoa, rokkaavaa musaa ja hyviä tyyppejä.

Korjaan tätä sen verran, että tuo oli siinä vapaaseurakunnan sivulla.

En huomannutkaan; no, niin tai näin -samassa veneessä ne ovat.
Kiitos oikaisusta kuitenkin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #153 : 10.08.16 - klo:11:36 »
Aiheeseen liittyen John MacArthurilta on hyvä kirja nimeltään Ashamed of the Gospel:

https://www.gty.org/files/pdf/ashamed-of-the-gospel-download.pdf tuossa on yllättävän paljon otteita kirjasta.

En hallitse tuota Lontoon murretta, mutta minulla on suomeksi yksi MacArthurin kirja (lieneekö sama henkilö, kun nimen perässä on "Jr"? Minua viisaammat ovat antaneet kehuja ko. kirjoittajasta. Minua kuitenkin vaivaa jotkut asiat, joita kirjasta "EVANKELIUMI JEESUKSEN MUKAAN" (PB Kustannus = Perinteinen Baptistiseurakunta, Tampere) löytyy. Olen lukenut kirjan joskus kokonaan ja tehnyt marginaaleihin joitakin merkintöjä. On merkillepantavaa, että sanoma tuntuu suurelta osaltaan raittiilta, mutta sitäkin oudompaa on se, että siellä on täysin vieraita ja outoja ajatuksia.

Katsotaanpa, mitä hän sanoo kasteesta:
"Pastorina kastan säännöllisesti ihmisiä, jotka ovat joskus 'tehneet ratkaisun', jotka on kastettu, mutta jotka eivät ole kokeneet mitään muutosta. Myöhemmin he ovat tulleet aidosti uskoon ja haluavat uuden kasteen ilmauksena aidosta pelastumisestaan. Kuulemme sellaisia miltei viikoittain kastealtaalla Grace Community seurakunnassa.' "

Olen keskustellut ainakin yhden ihmisen kanssa, joka on kolmesti kastettu. Minusta siinä opissa on jotain pelottavaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #154 : 11.08.16 - klo:14:13 »
Joku kyseli kuvani perään. Tässä on yksi, joka pysyy oikeassa opissa (siis yrittää). Olkaa hyvä(t) !


Qbuyra01

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #155 : 11.08.16 - klo:14:49 »
Mielenkiinnosta kävin tuon Perinteisen Baptistiseurakunnan sivuilla:

Mitä ajattelette heidän opetuksestaan?

http://www.perinteinen-baptistiseurakunta.org/bel.htm
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #156 : 13.08.16 - klo:13:13 »
Mielenkiinnosta kävin tuon Perinteisen Baptistiseurakunnan sivuilla:

Mitä ajattelette heidän opetuksestaan?

http://www.perinteinen-baptistiseurakunta.org/bel.htm

Jaa´a. Vaikka tuollainen opin tiivistelmä voi joskus olla ihan paikallaankin niin tuolta sivulta lukemani nostatti mieleen Mooseksen lakipykälien viidakon, sen mikä pantiin sinne Liitonarkun sivulle, ulkopuolelle (5. Moos. 31:26)

Ainakaan tuota kohtaa en allekirjoita, jossa sanottiin: "Kaikki oikeat uskovat ovat pelastetut iankaikkisesti. He ovat turvassa, eivätkä koskaan menetä pelastustaan." Tuollainen opetus voi tuudittaa väärään rauhaan ja luottamukseen -ja näyttää levinneen baptistienkin piiriin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #157 : 13.08.16 - klo:13:23 »
Ainakaan tuota kohtaa en allekirjoita, jossa sanottiin: "Kaikki oikeat uskovat ovat pelastetut iankaikkisesti. He ovat turvassa, eivätkä koskaan menetä pelastustaan." Tuollainen opetus voi tuudittaa väärään rauhaan ja luottamukseen -ja näyttää levinneen baptistienkin piiriin.

Kerran pelastettu - aina pelastettu -opissa on myös sellainen harha, jota ei tule ajatelleeksi, mutta joka voi olla hyvinkin tuhoisa. Kun uskova lankeaa johonkin syntiin, niin hän tulee helposti siihen johtopäätökseen, ettei hän kuulu lainkaan valittuihin, koska hän sortuu syntiin. Eräs tuntemani henkilö sanoi, ettei (uskonelämä) ole häntä varten, koska hänestä ei ole siihen. Ja sielunvihollinen on mieluusti tässä mukana vakuuttaen: "No niin, näethän sen itsekin, että se on sinulle mahdotonta, koska et pysty pitämään itseäsi puhtaana".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #158 : 13.08.16 - klo:13:46 »

Kerran pelastettu - aina pelastettu -opissa on myös sellainen harha, jota ei tule ajatelleeksi, mutta joka voi olla hyvinkin tuhoisa. Kun uskova lankeaa johonkin syntiin, niin hän tulee helposti siihen johtopäätökseen, ettei hän kuulu lainkaan valittuihin, koska hän sortuu syntiin. Eräs tuntemani henkilö sanoi, ettei (uskonelämä) ole häntä varten, koska hänestä ei ole siihen. Ja sielunvihollinen on mieluusti tässä mukana vakuuttaen: "No niin, näethän sen itsekin, että se on sinulle mahdotonta, koska et pysty pitämään itseäsi puhtaana".

Tuo on hyvinkin mahdollista, mutta ajattelen, että tuollainen uskova on omaksunut sellaisen opetuksen, että uudestisyntynyt ihminen on synnitön eikä enää lankea syntiin. [Tuossa harhaopissa "kerran pelastettu-aina pelastettu" ei välttämättä opeteta niin, vaikka sen niinkin voi käsittää]. Tuollaista väärää opetusta synnittömästä elämästä on kohtalaisen helppoa jakaa irroittamalla muutamia raamatunjakeita Raamatun kokonaisilmoituksesta. Itsekin jouduin aikamoisen 'helvetin' läpi aikoinani kulkemaan tuollaista opetusta kuultuani ja sen vastaan otettuani. Muistan, kun Mauri Viksén sanoi, ettei ole vielä tavannut synnitöntä ihmistä ja minä kun olin omaksunut tuota synnittömyysoppia, että olin oikein täynnä 'pyhää vihaa' mokomaa harhaoppista Viksténiä kohtaan... Vaan enpä tiennyt vielä sellaisesta Jumalan armosta, että Hän ajallansa "omavanhurskaan kukkonsa kyllä kynii", auts!

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #159 : 13.08.16 - klo:14:02 »
Erään kirjan opetuksen mukaan en ole lainkaan kristitty. Enkä tietysti olekaan, jos se kirja on oikeassa. Siinä sanotaan mm. näin:

"Sillä mitä ihminen tekee on kuitenkin erittäin suuri merkitys. Jos et hillitse käyttäytymistäsi, se on merkkinä siitä, ettet ole aidosti kristitty." (He eivät ikinä huku, H.A. Ironside)

Olen kertonut pilallemenokokemuksestani, jota pidän yhtenä arvokkaimmista kokemuksistani. Se opetti minulle sen asian, että ellen pelastu yksin armosta, en pelastu lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 13.08.16 - klo:14:10 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #160 : 13.08.16 - klo:14:52 »
Moraalinen onnistuminen ei ole merkki yhtään mistään. Tuo kirjasta lainattu pätkä oli hyvin omituisen kuuloinen.

Tuo nimitys "kerran pelastettu aina pelastettu" on todella huono eikä mitenkään anna hyvää kuvaa aiheesta. Pahimmillaan tuota sovelletaan siten, että koska joku on joskus tehnyt jonkin ratkaisun, niin tällä vakuutellaan pelastavasta uskosta, vaikka todellisuus olisi toinen. Tässä yhteydessä nimitys kuitenkin on osuva. Väärä sovellus oikeasta opista.

Itse uskon Raamatun opettavan, että Jumalan lopulliset tarkoitukset valittujen pelastumisessa tulevat toteutumaan täydellisesti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että uskonelämää voisi elää ilman Jumalan ilmoitetun tahdon seuraamista. Pelastavaan armoon ei kuulu pelkästään syntien anteeksianto ristin kautta, vaan myös kaikki se armo mitä tarvitaan perille pääsemiseen.

Valittujen varmaa pelastumista ei ole mitenkään vaikeaa ymmärtää Jumalan kaikkivaltiuden ja ihmisen täydellisen synnin orjuuden ja sidotun tahdon kautta. Jumalan armo herättää kuolleet eloon. Jumala ei ole mitenkään yllättynyt heistä, jotka pääsevät perille.


Ef 2:1. Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -



Roomalaiskirjeen 8. luvusta löytyy kultainen lunastuksen ketju, joka ei katkea missään välissä.

29. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30. mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
31. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
« Viimeksi muokattu: 13.08.16 - klo:15:01 kirjoittanut garibaldi »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #161 : 13.08.16 - klo:15:03 »
Mielenkiinnosta kävin tuon Perinteisen Baptistiseurakunnan sivuilla:

Mitä ajattelette heidän opetuksestaan?

http://www.perinteinen-baptistiseurakunta.org/bel.htm

Jaa´a. Vaikka tuollainen opin tiivistelmä voi joskus olla ihan paikallaankin niin tuolta sivulta lukemani nostatti mieleen Mooseksen lakipykälien viidakon, sen mikä pantiin sinne Liitonarkun sivulle, ulkopuolelle (5. Moos. 31:26)

Ainakaan tuota kohtaa en allekirjoita, jossa sanottiin: "Kaikki oikeat uskovat ovat pelastetut iankaikkisesti. He ovat turvassa, eivätkä koskaan menetä pelastustaan." Tuollainen opetus voi tuudittaa väärään rauhaan ja luottamukseen -ja näyttää levinneen baptistienkin piiriin.

Minulle tuollainen opetus tuo mieleen aivan toisenlaisen eli ahdistavan näköalan.
Koska käytännössä jokainen lankeaa syntiin, voi suurella syyllä kysyä ollaanko sitä kuitenkaan niiden oikeiden uskovien joukossa, jotka pelastuvat.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #162 : 13.08.16 - klo:15:06 »
Oppi valituista on oikealla paikallaan silloin, kun syntinen ihminen miettii, että kuka sitten voi pelastua. Ihminen voi joko luottaa itseensä tai sitten Jumalaan. Jos ei voi uskoa, että Jumala voi pelastaa syntisen ihmisen täydellisesti ja omaksi kunniakseen, niin en itse näe tuossa mitään uskon perustaa.

Jumalan armoa juuri tarvitaankin sen takia, että ihminen on niin heikko ja syntinen. Ilman armonvalintaa kukaan ei voisi pelastua ja päästä perille asti. Liha on niin syntinen ja Jumalaa vastaan kapinoiva.

Voin itse varmasti sanoa, että minulla ei ole mitään toivoa ilman Jumalan armoa. Ei edes perille pääsemisen suhteen. Jos se olisi itsestäni kiinni, niin epäonnistuisin varmasti.

Miten ihminen voi luottaa Jumalaan pelastuksen suhteen, jos tulevaisuus on täysin avoin? Jos uskova on rehellinen itselleen, niin oman syntisen luonnon tuntemus ajaa vain epätoivoon. Miksi minä pääsisin perille asti? Ellei luottamus ole täysin Jumalan armossa, joka vie kotiin asti, niin en näe muuta mahdollisuutta kuin jonkintasoisen omavoimaisuuden ja väärän itseluottamuksen.

« Viimeksi muokattu: 13.08.16 - klo:15:15 kirjoittanut garibaldi »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #163 : 13.08.16 - klo:17:31 »
Miten ihminen voi luottaa Jumalaan pelastuksen suhteen, jos tulevaisuus on täysin avoin? Jos uskova on rehellinen itselleen, niin oman syntisen luonnon tuntemus ajaa vain epätoivoon. Miksi minä pääsisin perille asti? Ellei luottamus ole täysin Jumalan armossa, joka vie kotiin asti, niin en näe muuta mahdollisuutta kuin jonkintasoisen omavoimaisuuden ja väärän itseluottamuksen.

Tämä on täällä jo toisaalla, mutta kertaus ei liene pahaksi, koska kukaan ei jaksa enää lukea kaikkea täällä olevaa:

Englantilainen julistaja Martyn Lloyd-Jones on sanonut:
"Jos on totta, että missä synti lisääntyy, siinä armo tulee vielä suuremmaksi, onko meidän siis pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Parhain tapa koetella, saarnaako pastori Uuden testamentin oppia pelastuksesta on se, että jotkut kuulijat ymmärtävät ja tulkitsevat armon väärin siinä määrin, että yksin armosta tullut pelastus vapauttaa heidät tekemään  mitä tahansa; synnin tekemistä voi jatkaa, koska sen lisääntyessä armokin lisääntyy. Siinä on hyvä mittapuu evankeliumin julistukselle. Jos minun saarnaamiseni ja evankeliumin julistukseni ei altista tälle väärinymmärrykselle, se ei ole evankeliumia."

Lloyd-Jones ei suinkaan yllytä syntiin yhtään enempää kuin Paavalikaan. Otan hieman lisää:

"Salli minun selittää, mitä tarkoitan. Jos saarnataan vanhurskauttamista tekojen kautta, kukaan ei kysy edelläolevan kaltaisia kysymyksiä (Siis, pitääkö meidän synnissä elää, että armo tulisi suureksi?).

Jos saarnataan: 'Jos tahdot olla kristitty ja päästä taivaaseen, pitää sinun lopettaa synnin tekeminen ja tehdä hyviä tekoja. Ja jos teet niin jatkuvasti ja säännöllisesti etkä poikkea niistä, sinusta tulee kristitty ja pääset taivaaseen'.

Näin saarnaavaa ihmistä ei koskaan ymmärretä väärin. Kukaan ei tule sanomaan hänelle: 'Pitääkö meidän jatkaa synnissä, että armo suureksi tulisi?'

Kiteytettynä tämän ihmisen sanoma on, että jos jatkat synnin tekemistä, olet kirouksen alainen, ja vain jos lopetat synnin, pelastat itsesi tuholta. Tätä ei voi käsittää väärin…"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #164 : 13.08.16 - klo:22:11 »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell