Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien maallistumisesta  (Luettu 48566 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #60 : 01.01.14 - klo:21:19 »
Mitä tarkoitat "väärästä lähteestä"?

Oman käsityksen mukaan suurin osa on profetoijan omaa mielikuvituksen, (kaanankielellä sielullisuutta).

Hyvä kysymys. Väärä lähde on pimeyden valtakunta. Raamattu sanoo, että itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Sillä puolella ei sanominen lopu. 2000-sivuinen Urantia-kirja on yksi tällainen tuotos, lisäksi on paljon muuta. Kirjakauppojen hyllyt notkuu näistä kirjoista. Usein sanoma tulee automaattikirjoituksena, joskus profetiana, joskus kielilläpuhumisena. Olen itse joutunut seuraamaan henkilöä, jonka kielilläpuhuminen oli sielunvihollisen ylistystä. Sitä voidaan luulla aidoksi, Jumalalta tulleeksi, jos ei ymmärretä kieltä.


Profetointia oli muissa muinaisissa kulttuureissa, ei pelkästään siinä juutalaisuudessa, josta vt kertoo. Vt profetia ei ollut myöskään täysin virheetöntä, vaikka vt asettikin kovat vaatimukset profetioille.
Ut:n profetia on taas toisen luonteista, ne lohduttavia, rohkaisevia ja vahvistavia.

Itse en pitäisi pimeyden lähdettä ratkaisevan suurena kristillisessä toiminnassa.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #61 : 01.01.14 - klo:21:19 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)

"Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu."  (1. Kor. 14:5)

"Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."  (1. Kor. 14:39)

"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa." (1. Kor. 14:1)
Mutta käytännössä: oletko kuullut seurakunnissa paljonkin profetoimista?

Tarkoitan jotakin sellaista, mitä minä sain nuorena uskovana kokea: eräs uskova
rukoili puolestani, että täyttyisin Pyhällä Hengellä, ja hän sanoi että "sinä et saa
tänä iltana suomenkielistä sanaa suustasi". Tarkoitti siis että saan kielilläpuhumisen
armolahjan, ja sanoi sen sillä mielellä että se olisi ikäänkuin sanoma Jumalalta
minulle. Mutta eihän se arvatenkaan toteutunut.

Miten tällaiseen "profetointiin" pitäisi suhtautua?


Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #62 : 01.01.14 - klo:21:21 »
Kaikkein turvallisinta on lukea Raamattua ja luottaa siihen, että Jumala antaa sitä kautta
uskovalle oikeaa viisautta.


Harmillisen erilaisia tulkintoja ph on jopa helluntaisaarnaajille kertonut. Lienevätkö sillai oikeasti uskossa siis lainkaan?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #63 : 01.01.14 - klo:21:23 »
Profetoiminen kuuluu seurakuntiin.

"Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä." (1. Kor. 12:28)

"Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu."  (1. Kor. 14:5)

"Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."  (1. Kor. 14:39)

"Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa." (1. Kor. 14:1)
Mutta käytännössä: oletko kuullut seurakunnissa paljonkin profetoimista?

Tarkoitan jotakin sellaista, mitä minä sain nuorena uskovana kokea: eräs uskova
rukoili puolestani, että täyttyisin Pyhällä Hengellä, ja hän sanoi että "sinä et saa
tänä iltana suomenkielistä sanaa suustasi". Tarkoitti siis että saan kielilläpuhumisen
armolahjan, ja sanoi sen sillä mielellä että se olisi ikäänkuin sanoma Jumalalta
minulle. Mutta eihän se arvatenkaan toteutunut.

Miten tällaiseen "profetointiin" pitäisi suhtautua?
Olen kuullut profetoimista seurakunnissa ja muuallakin.
Se ilmenee usein samankaltaisena kuin ns. tiedon sanojen saaminen.
Ihminen itse voi estää profetian toteutumisen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #64 : 01.01.14 - klo:21:24 »
Lainaus
Kukaan ei voi enää toimia samalla tavalla kuin VT:n profeetat.

kaksi säkkipukuista ??
ilmestys 3 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."

eli olen sitä mieltä että profeetan virkaa ei ole lakkautettu.

ja saattaapa olla että jos Herra profeetan antaa, hänellä on enemmän "voimaa" kuin muinoin.
tämä on mutua.

Olen samaa mieltä. Profeetan virka on olemassa. Uuden Liiton profeetan. Ei VT:n.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #65 : 01.01.14 - klo:21:24 »
Profeetan virka on puhevirka niin kuin opettajankin.
Profeetta ei ensisijaisesti ennustele mitään.

Profeetta kehottaa, rohkaisee ja varoittaa puhuessaan. Hän puhuu siis omalletunnolle.
Opettaja opettaa. Hän saa kuulijat ymmärtämään.
Kun paimen (vanhin) puhuu, hän puhuu sydämelle. Hän ei tee sitä useinkaan puhepöntöstä.

Noin olen oppinut.
Voitko mainita nimeltä muutaman nykyisen profeetan, mieluiten suomalaisen?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #66 : 01.01.14 - klo:21:25 »
Kaikkein turvallisinta on lukea Raamattua ja luottaa siihen, että Jumala antaa sitä kautta
uskovalle oikeaa viisautta.


Harmillisen erilaisia tulkintoja ph on jopa helluntaisaarnaajille kertonut. Lienevätkö sillai oikeasti uskossa siis lainkaan?
Käytätkö todella Pyhästä Hengestä ilmaisua ph?

Voitko mainita esimerkkejä "Pyhän Hengen kertomista erilaisista tulkinnoista" helluntaisaarnaajille?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #67 : 01.01.14 - klo:21:26 »
Mikä ihmeen tekele on "perhepastori"?  Ja vielä nainen.  Voi.  Voi.

Olisko sellainen pastori joka tekee lapsi ja nuorisotyötä ja muutekin on tekemisissä perheiden kanssa.

Hienoa että naiset ovat päässeet pastoreiksi myös hellareissa.
Ei ole mitään hienoa siinä, että naisia asetetaan seurakunnissa opetustehtäviin.
Se on vastoin Jumalan Sanaa.

Jos nyt käsiteltäisiin helluntailaista perinnettä. Jo helluntailiikkeen alkuajoista lähtien siellä on ollut naisia opettajina ja jopa seurakuntien perustajina. Naiset ovat koko ajan opettaneet, pitäneet raamattutunteja, pyhäkoulua yms vaikka paavali vaati naisia vaikenemaan seurakunnissa. Kuitenkin samassa kirjeessä kerrotaan naisten profetoinnista yms. On selvää että helluntailiike, niin kuin on käynytkin, tulee hyväksymään naispappeuden. Pappi sanakin oli vuosikymmeniä pannassa, mutta sitten evankelista tai saarnaajan nimike alkoi hävettää miespuhujia.
Maallistumista tapahtuu nyt lopun aikoina helluntaiseurakunnissakin.
Helluntaikirkon perustaminen oli varmaan yksi merkki siitä.

Raamatussa kautta linjan ilmenevä naisen alamaisuussuhde mieheen nähden vaikuttaa tietysti myös naisen tehtäviin seurakunnassa.
Naisten johtoasema ja opettaminen seurakunnissa on selkeästi Raamatun vastaista.

Pikkulasten opettaminen pyhäkoulussa yms. on eri asia, koska naisten opetuskielto koskee mm. Paavalin antamien ohjeiden mukaan nimenomaan jo uskoon tulleiden yhteisöä, siis seurakuntaa.
Lähetystyö ja evankelioiminen kuuluvat tietysti kaikille Jeesuksen todistajille, sukupuolesta riippumatta.

Näyttää olevan aika monta jotka helluntaiseurakuntaa joka ovat selkeästi raamatun vastaisia. Tämä ei sinänsä yllätä.
Eivät ne seurakunnat tietenkään ole kaikessa Raamatun vastaisia, mutta joissakin asioissa on selvästi menty harhaan.

luuk. 10:16 joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä

Luuk 16:10  ??

jos tarkoitit tätä, niin, mistä Jeesus opettaa ??
mikä on väärää mammonaa ??

Tuo oli esimerkki vapaissa suunnissa melko yleisesta tavasta tulkita, ööö siis lukea raamattua niin kuin se on kirjoitettu ja tehdä siitä teologiaa.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #68 : 01.01.14 - klo:21:28 »
Mitä tarkoitat "väärästä lähteestä"?

Oman käsityksen mukaan suurin osa on profetoijan omaa mielikuvituksen, (kaanankielellä sielullisuutta).

Hyvä kysymys. Väärä lähde on pimeyden valtakunta. Raamattu sanoo, että itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Sillä puolella ei sanominen lopu. 2000-sivuinen Urantia-kirja on yksi tällainen tuotos, lisäksi on paljon muuta. Kirjakauppojen hyllyt notkuu näistä kirjoista. Usein sanoma tulee automaattikirjoituksena, joskus profetiana, joskus kielilläpuhumisena. Olen itse joutunut seuraamaan henkilöä, jonka kielilläpuhuminen oli sielunvihollisen ylistystä. Sitä voidaan luulla aidoksi, Jumalalta tulleeksi, jos ei ymmärretä kieltä.


Profetointia oli muissa muinaisissa kulttuureissa, ei pelkästään siinä juutalaisuudessa, josta vt kertoo. Vt profetia ei ollut myöskään täysin virheetöntä, vaikka vt asettikin kovat vaatimukset profetioille.
Ut:n profetia on taas toisen luonteista, ne lohduttavia, rohkaisevia ja vahvistavia.

Itse en pitäisi pimeyden lähdettä ratkaisevan suurena kristillisessä toiminnassa.

Älä taas vääristä Jumalan. Pyhän Israelin, siunattu olkoon Israel, Sanoja!

22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
23 ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

Koko ilmestyskirja ei ole lohtua vaan kostoa vääräuskoisille ja pahoille.
ja Pyhä Israel on turvassa !
Ylistys Pyhälle Israelille ja Jumalalle.


Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #69 : 01.01.14 - klo:21:30 »
Mikä ihmeen tekele on "perhepastori"?  Ja vielä nainen.  Voi.  Voi.

Olisko sellainen pastori joka tekee lapsi ja nuorisotyötä ja muutekin on tekemisissä perheiden kanssa.

Hienoa että naiset ovat päässeet pastoreiksi myös hellareissa.
Ei ole mitään hienoa siinä, että naisia asetetaan seurakunnissa opetustehtäviin.
Se on vastoin Jumalan Sanaa.

Jos nyt käsiteltäisiin helluntailaista perinnettä. Jo helluntailiikkeen alkuajoista lähtien siellä on ollut naisia opettajina ja jopa seurakuntien perustajina. Naiset ovat koko ajan opettaneet, pitäneet raamattutunteja, pyhäkoulua yms vaikka paavali vaati naisia vaikenemaan seurakunnissa. Kuitenkin samassa kirjeessä kerrotaan naisten profetoinnista yms. On selvää että helluntailiike, niin kuin on käynytkin, tulee hyväksymään naispappeuden. Pappi sanakin oli vuosikymmeniä pannassa, mutta sitten evankelista tai saarnaajan nimike alkoi hävettää miespuhujia.
Maallistumista tapahtuu nyt lopun aikoina helluntaiseurakunnissakin.
Helluntaikirkon perustaminen oli varmaan yksi merkki siitä.

Raamatussa kautta linjan ilmenevä naisen alamaisuussuhde mieheen nähden vaikuttaa tietysti myös naisen tehtäviin seurakunnassa.
Naisten johtoasema ja opettaminen seurakunnissa on selkeästi Raamatun vastaista.

Pikkulasten opettaminen pyhäkoulussa yms. on eri asia, koska naisten opetuskielto koskee mm. Paavalin antamien ohjeiden mukaan nimenomaan jo uskoon tulleiden yhteisöä, siis seurakuntaa.
Lähetystyö ja evankelioiminen kuuluvat tietysti kaikille Jeesuksen todistajille, sukupuolesta riippumatta.

Näyttää olevan aika monta jotka helluntaiseurakuntaa joka ovat selkeästi raamatun vastaisia. Tämä ei sinänsä yllätä.
Eivät ne seurakunnat tietenkään ole kaikessa Raamatun vastaisia, mutta joissakin asioissa on selvästi menty harhaan.

luuk. 10:16 joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä

Luuk 16:10  ??

jos tarkoitit tätä, niin, mistä Jeesus opettaa ??
mikä on väärää mammonaa ??

Tuo oli esimerkki vapaissa suunnissa melko yleisesta tavasta tulkita, ööö siis lukea raamattua niin kuin se on kirjoitettu ja tehdä siitä teologiaa.

jos tarkoitit tätä, niin, mistä Jeesus opettaa ??
mikä on väärää mammonaa ??

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #70 : 01.01.14 - klo:21:30 »
Olen kuullut profetoimista seurakunnissa ja muuallakin.
Se ilmenee usein samankaltaisena kuin ns. tiedon sanojen saaminen.
Ihminen itse voi estää profetian toteutumisen.
Aivan ... sama juttu kun sairaiden puolesta rukoilemisessa.
Kun sairas ei paranekaan, niin rukoilija sälyttää vastuun sairaalle.
Sairaalla "ei ollut tarpeeksi uskoa", ja rukoilija pääsee vastuusta
kuin jänis riukuaidan raosta.

Joku tässä nyt mättää, mielestäni...

« Viimeksi muokattu: 01.01.14 - klo:21:32 kirjoittanut Taisto »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #71 : 01.01.14 - klo:21:33 »
Olen kuullut profetoimista seurakunnissa ja muuallakin.
Se ilmenee usein samankaltaisena kuin ns. tiedon sanojen saaminen.
Ihminen itse voi estää profetian toteutumisen.
Aivan ... sama juttu kun sairaiden puolesta rukoilemisessa.
Kun sairas ei paranekaan, niin rukoilija sälyttää vastuun sairaalle.
Sairaalla "ei ollut tarpeeksi uskoa", ja rukoilija pääsee vastuusta
kuin jänis riukuaidan raosta.

Joku tässä nyt mättää, mielestäni...
Ei ole milloinkaan kuullut tuollaista tapahtuvan.
Kertoisitko jonkin esimerkin?

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #72 : 01.01.14 - klo:21:39 »
Lainaus
Kukaan ei voi enää toimia samalla tavalla kuin VT:n profeetat.

kaksi säkkipukuista ??
ilmestys 3 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."

eli olen sitä mieltä että profeetan virkaa ei ole lakkautettu.

ja saattaapa olla että jos Herra profeetan antaa, hänellä on enemmän "voimaa" kuin muinoin.
tämä on mutua.

Olen samaa mieltä. Profeetan virka on olemassa. Uuden Liiton profeetan. Ei VT:n.

Tästä voi tehdä uuden ketjun, niin paljon on asiaa, mutta tässä omituisuus.

Sak. 3: koko luku ja muut samaa asia yhteyttä olevat paikat.

4 Niin tämä lausui ja sanoi näin niille, jotka seisoivat hänen edessänsä: "Riisukaa pois saastaiset vaatteet hänen yltänsä". Ja hän sanoi hänelle: "Katso, minä olen ottanut sinulta pois pahat tekosi, ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin".
_________
mal 4:
4 Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi.
5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.

ja sitten varoasti kieli keskellä suuta  :-*

5. Moos. 18:15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.

no tässä tulee olla varovainen.

Taisto

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #73 : 01.01.14 - klo:21:47 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.01.14 - klo:21:49 kirjoittanut Taisto »

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #74 : 01.01.14 - klo:21:48 »
Kaikkein turvallisinta on lukea Raamattua ja luottaa siihen, että Jumala antaa sitä kautta
uskovalle oikeaa viisautta.


Harmillisen erilaisia tulkintoja ph on jopa helluntaisaarnaajille kertonut. Lienevätkö sillai oikeasti uskossa siis lainkaan?
Käytätkö todella Pyhästä Hengestä ilmaisua ph?

Voitko mainita esimerkkejä "Pyhän Hengen kertomista erilaisista tulkinnoista" helluntaisaarnaajille?

Esimerkkinä vaikka lopun aikojen opetukset, siitä ph on antanut erilaista opetusta.