Kirjoittaja Aihe: Kristityn vapaus  (Luettu 19276 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #45 : 30.04.14 - klo:14:41 »
Tällaisia seurakuntalaisia voi olla nykyäänkin, jotka syystä tai toisesta pettyvät ja jäävät pois.

Nykyisin alkaa olla monia, jotka on erotettu seurakunnasta tai sitten joutuneet eroamaan, menettämättä kuitenkaan uskoaan. Hetki sitten soitti eräs iäkäs veli, joka oli erotettu h-seurakunnasta, kun ei hyväksynyt seurakuntaan karismaattisuuden nimessä tulleita outoja ilmiöitä. Onneksi Jumalan seurakunnasta ei ihminen voi ketään erottaa. Joskus erottaminen voi olla suuri siunaus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #46 : 30.04.14 - klo:17:15 »
Tällaisia seurakuntalaisia voi olla nykyäänkin, jotka syystä tai toisesta pettyvät ja jäävät pois.

Nykyisin alkaa olla monia, jotka on erotettu seurakunnasta tai sitten joutuneet eroamaan, menettämättä kuitenkaan uskoaan. Hetki sitten soitti eräs iäkäs veli, joka oli erotettu h-seurakunnasta, kun ei hyväksynyt seurakuntaan karismaattisuuden nimessä tulleita outoja ilmiöitä. Onneksi Jumalan seurakunnasta ei ihminen voi ketään erottaa. Joskus erottaminen voi olla suuri siunaus.
Erotettu tuon syyn vuoksi? Enpä olisi uskonut että asia menee näin nurinkurisesti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #47 : 01.05.14 - klo:18:01 »
Tässä vaiheessa keskustelua lienee hyvä laittaa suoria kysymyksiä, johon olisi hyvä löytää suoria vastauksia:

Jos parannusten tekemisellä ei saada aikaan kuin uudelleen parannuksen tekemistä, koska ei ole päästy irti synnistä, miten sitten tulee toimia.
Jos uskova on tehnyt syntiä, miten se voidaan armolla käsitellä, jos ei ensin tehdä parannusta.
Miten armo kasvattaa?
Mitä on armoon alistuminen?
Miten välttyä armosta pois ajautumiselta?
Miten välttyä siltä, ettei armon alta pois ajautumisen välttämisestä tule samanlaista työtä kuin parannuksen teosta.


Parannuksen tekeminen eli kääntyminen tapahtuu ennen uskoontuloa.
Myöhempi jatkuva parannuksen teko ja kymmeniä kertoja jättäytyminen on tietyssä mielessä jatkuvaa kääntyilyä eli siis kuin hyrränä pyörimistä oman sydämen ympärille. Siinä ei tule kuin väsy.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #48 : 01.05.14 - klo:18:21 »
Olisko ensin tehtävä luja päätös olla syntiä tekemättä? Ja sitten ostamaan paljon pitovoidetta, ettei lipsuta taapäin.

Tai sitten niinkuin J.T. Beck opettaa:

(Johann Tobias Beck oli saksalaisen Tübingenin yliopiston systemaattisen teologian professori, joka tunnetaan niin sanotun raamatullisen eli biblisistisen suunnan perustajana. Syntyi: 22. helmikuuta 1804, Balingen, Saksa. Kuoli: 28. joulukuuta 1878, Tübingen, Saksa.

Lähde: Wikipedia)


“Kumoamaton, Jumalasta lähtenyt totuus on, että ihmisellä, ei ole edessään muuta kuin kaksi tietä: Jumalan käskyjen kaitainen tie varmana autuuden tienä, ja Jumalan käskyistä pois poikkeamisen leveä tie varmana kadotuksen tienä.

“Joka ei vakaasti ja täydellä todella ryhdy tekemään, mitä Jumala vaatii ja mihin Hän käskee, se ei ole mikään Jumalan valtakunnan lapsi, vaikka kuinka paljon puuhaisi ja toimittelisi puheilla ja töillä Herran ja Hänen valtakuntansa eduksi.”

“Tämä on lyhyesti se evankeelinen lakioppi, jota sen tulee noudattaa, joka Jumalan vahvalle perustukselle tahtoo rakentaa kristillisyytensä.”
« Viimeksi muokattu: 01.05.14 - klo:18:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #49 : 01.05.14 - klo:18:24 »
Otetaanpas vähän lisää argumentteja sen puolesta, että opetus laista ja armosta on outoa.

"Tätä oppia on käytetty hyväksi pahassa tarkoituksessa. Sen avulla on haukuttu "hurskaiksi sioiksi" pyhityksessä eläviä kristittyjä, vanhurskauden palvelijoita. Opin avulla on pyritty vaientamaan kehotukset synnin hylkäämiseen ja yritetty tehdä tyhjäksi raamatullinen nuhtelu sekä seurakuntakurin harjoittaminen. Opin avulla on annettu ymmärtää, että synnillinen elämäntapa ei ole este Jumalan valtakuntaan pääsylle, vaikka Raamatussa opetetaan päinvastoin. "

http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/outo.htm


En viitsi koko kirjoitusta lainata. Lukekaa linkin teksti ja poimikaa tekstiä tarpeellisilta osin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #50 : 01.05.14 - klo:18:32 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:


http://www.oulu.svk.fi/?sid=10&tid=425

Lainaus
3 periaatetta, joita Paavali mainitse vapauteen liittyen.

1. Kaikki on minulle luvallista - mutta kaikki ei ole hyödyksi
2. Kaikki on minulle luvallista - mutta mikään ei saa hallita minua
   ( 1 Kor. 6:12)

...

Se, että olemme Kristuksessa vapaita, tarkoittaa sitä, että me olemme vapaita valitsemaan oikean ja kieltäytymään väärästä. Me olemme myös vapaita valitsemaan väärän. Mutta jos niin teemme, me saamme kärsiä valintaamme aiheuttamista seurauksista. Gal. 6:7 - 8 sanoo: “minkä ihminen kylvää, sitä ihminen niittää.” Valitaksemme oikein, Paavali antaa meille pari kysymystä avuksi: “Onko se hyödyksi? Voiko se hallita / vallita minua?”


Lainaus
3. Kaikki on luvallista - mutta ei kaikki rakenna (1 Kor. 10:23)
Kolmas kysymys, mitä kannattaa kysyä, kun mietitään asioita on: “rakentaako tämä minua tai toisia? Auttaako tämä minua tai seurakuntaa rakentumaan?”

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #51 : 01.05.14 - klo:18:35 »
Otetaanpas vähän lisää argumentteja sen puolesta, että opetus laista ja armosta on outoa.

"Tätä oppia on käytetty hyväksi pahassa tarkoituksessa. Sen avulla on haukuttu "hurskaiksi sioiksi" pyhityksessä eläviä kristittyjä, vanhurskauden palvelijoita. Opin avulla on pyritty vaientamaan kehotukset synnin hylkäämiseen ja yritetty tehdä tyhjäksi raamatullinen nuhtelu sekä seurakuntakurin harjoittaminen. Opin avulla on annettu ymmärtää, että synnillinen elämäntapa ei ole este Jumalan valtakuntaan pääsylle, vaikka Raamatussa opetetaan päinvastoin. "

http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/outo.htm


En viitsi koko kirjoitusta lainata. Lukekaa linkin teksti ja poimikaa tekstiä tarpeellisilta osin.

Haipolalla on vähän väljähkö syntikäsitys. Vain erilliset teot olisivat syntiä, mutta ei se, että ei noudateta Jumalan lakia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #52 : 01.05.14 - klo:18:41 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:

Lainaus
Se, että olemme Kristuksessa vapaita, tarkoittaa sitä, että me olemme vapaita valitsemaan oikean ja kieltäytymään väärästä. Me olemme myös vapaita valitsemaan väärän. Mutta jos niin teemme, me saamme kärsiä valintaamme aiheuttamista seurauksista. Gal. 6:7 - 8 sanoo: “minkä ihminen kylvää, sitä ihminen niittää.” Valitaksemme oikein, Paavali antaa meille pari kysymystä avuksi: “Onko se hyödyksi? Voiko se hallita / vallita minua?”

Mutta tuohan koskee kaikkia ihmisiä, varsinkin ei -uskovia?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #53 : 01.05.14 - klo:18:44 »
Mielestäni Haipola on hyvin koonnut tuohon kirjoitukseensa niitä väitteitä, joihin keskustelut kiteytyvät.

Lainaus käyttäjältä: Haipola
Synnintunto

Oudon opin kannattajat ovat kerskuneet vuosia siitä, että kun pyhitys etenee, niin synnin tunto kasvaa eli lisääntyy. Tämä on johdattanut heidät valheisiin ja keksimään järjellään syntejä, kun he eivät ole itsestään enää oikeita syntejä havainneet. Ei se sitä tarkoita, että he eivät enää oikeita syntejä olisi tehneet, vaan sitä, että he ovat paaduttaneet sydämensä, eivätkä tunne siksi oikeita syntejään ja todellista syntisyyttään, jonka ovat itse aiheuttaneet ja ovat siihen yksin syyllisiä. Se ei ole perittyä syntiä vaan itse aiheutettua, minkä tosiasian he johdonmukaisesti kieltävät – isiltä perityn opin ja perinnäissäännön mukaan.

Oudon opin kannattajat ovat olleet tähän asti sitä mieltä, että heidän pitää nähdä itsensä jumalattomana ja syntisenä, että he pysyisivät vanhurskautettuina ja sisällä armossa. Jos he eivät näkisi itseään jumalattomana ja syntisenä, joutuisivat he oman oppinsa mukaan pois armosta. Tästä syystä he ovat keksineet itselleen opin, jonka mukaan he voivat olla syntisiä ja jumalattomia tämän opin perusteella teoriassa, vaikka he eivät käytännössä tuntisi koskaan omaa syyllisyyttään ja todellista synnin tuntoa!

On kehitetty järkeisoppi, jossa on järkeilty uskovaisen jatkuva synnissä eläminen ja syntisyys ilman aitoa kokemusta synnistä.

Siksipä tuollainen synnin tunto on yhtä tyhjän kanssa ja teennäistä; se on nöyristelyä ja perustuu valheeseen.

On melkeinpä niin, että armoa yritetään ansaita teennäisellä synnintunnolla.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #54 : 01.05.14 - klo:18:48 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:

Lainaus
Se, että olemme Kristuksessa vapaita, tarkoittaa sitä, että me olemme vapaita valitsemaan oikean ja kieltäytymään väärästä. Me olemme myös vapaita valitsemaan väärän. Mutta jos niin teemme, me saamme kärsiä valintaamme aiheuttamista seurauksista. Gal. 6:7 - 8 sanoo: “minkä ihminen kylvää, sitä ihminen niittää.” Valitaksemme oikein, Paavali antaa meille pari kysymystä avuksi: “Onko se hyödyksi? Voiko se hallita / vallita minua?”

Mutta tuohan koskee kaikkia ihmisiä, varsinkin ei -uskovia?

Miksi varsinkin ei-uskovia?
Miksi ei varsinkin uskovia?

Eikö uskova kärsi vääristä valinnoistaan enemmän kuin ei-uskova, koska hänellä olisi ainakin periaatteessa ollut paremmat edellytykset valita oikein?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #55 : 01.05.14 - klo:21:52 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:

Lainaus
Se, että olemme Kristuksessa vapaita, tarkoittaa sitä, että me olemme vapaita valitsemaan oikean ja kieltäytymään väärästä. Me olemme myös vapaita valitsemaan väärän. Mutta jos niin teemme, me saamme kärsiä valintaamme aiheuttamista seurauksista. Gal. 6:7 - 8 sanoo: “minkä ihminen kylvää, sitä ihminen niittää.” Valitaksemme oikein, Paavali antaa meille pari kysymystä avuksi: “Onko se hyödyksi? Voiko se hallita / vallita minua?”

Mutta tuohan koskee kaikkia ihmisiä, varsinkin ei -uskovia?

Miksi varsinkin ei-uskovia?
Miksi ei varsinkin uskovia?

Eikö uskova kärsi vääristä valinnoistaan enemmän kuin ei-uskova, koska hänellä olisi ainakin periaatteessa ollut paremmat edellytykset valita oikein?

Useimmilla ei -uskovilla sentään järki toimii ja silloin lain alaisuuskin on hyväksi. Monet ei-uskovat ovat lisäksi humanisteja ja heillä on korkea moraali. Mutta uskova, joka yrittää lain kautta tulla kelvolliseksi, löytää itsensä lopulta laittomuudesta. Synnin voima on laki.

Valintojen tekeminen riippuu siitä, kuka ihmistä hallitsee ja siksi uskovan ei tarvitse paljoakaan pohtia, onko jokin valinta oikea vai väärä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #56 : 01.05.14 - klo:21:59 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:

Lainaus
Se, että olemme Kristuksessa vapaita, tarkoittaa sitä, että me olemme vapaita valitsemaan oikean ja kieltäytymään väärästä. Me olemme myös vapaita valitsemaan väärän. Mutta jos niin teemme, me saamme kärsiä valintaamme aiheuttamista seurauksista. Gal. 6:7 - 8 sanoo: “minkä ihminen kylvää, sitä ihminen niittää.” Valitaksemme oikein, Paavali antaa meille pari kysymystä avuksi: “Onko se hyödyksi? Voiko se hallita / vallita minua?”

Mutta tuohan koskee kaikkia ihmisiä, varsinkin ei -uskovia?

Miksi varsinkin ei-uskovia?
Miksi ei varsinkin uskovia?

Eikö uskova kärsi vääristä valinnoistaan enemmän kuin ei-uskova, koska hänellä olisi ainakin periaatteessa ollut paremmat edellytykset valita oikein?

Useimmilla ei -uskovilla sentään järki toimii ja silloin lain alaisuuskin on hyväksi. Monet ei-uskovat ovat lisäksi humanisteja ja heillä on korkea moraali. Mutta uskova, joka yrittää lain kautta tulla kelvolliseksi, löytää itsensä lopulta laittomuudesta. Synnin voima on laki.

Valintojen tekeminen riippuu siitä, kuka ihmistä hallitsee ja siksi uskovan ei tarvitse paljoakaan pohtia, onko jokin valinta oikea vai väärä.

Pointtini/kysymykseni koski kärsimistä, joka johtui väärästä valinnasta.

Taisto

  • Vieras
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #57 : 01.05.14 - klo:22:07 »

Useimmilla ei -uskovilla sentään järki toimii ja silloin lain alaisuuskin on hyväksi. Monet ei-uskovat ovat lisäksi humanisteja ja heillä on korkea moraali. Mutta uskova, joka yrittää lain kautta tulla kelvolliseksi, löytää itsensä lopulta laittomuudesta. Synnin voima on laki.

Valintojen tekeminen riippuu siitä, kuka ihmistä hallitsee ja siksi uskovan ei tarvitse paljoakaan pohtia, onko jokin valinta oikea vai väärä.
Entäpä jos joutuu valinnan eteen: jos on käytännön elämässä tilanne, että nykyiseen tyyliin
jatkaminen johtaa umpikujaan, ja on pakko valita jokin muu tapa toimia. Aina ei ole selvää,
mikä uusi tapa on edes mahdollinen, mihin on varaa ja mihin ei, jne. Joskus joutuu pitkäänkin
pohtimaan valintaa, eikä asia tunnu millään ratkeavan.

Näihin pohdiskeluihin voi sisältyä myös moraalinen puoli: mikä on oikein ja mikä väärin.
Itse olen ainakin joutunut tällaiseen tilanteeseen, joka on käynnissä juuri nyt. Eikä
ratkaisua ole vielä löytynyt.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #58 : 01.05.14 - klo:22:28 »
Minä olen tehnyt vääriä valintoja luultavasti enemmän uskovana kuin ei-uskovana. Tyhmästä päästä saa kärsiä koko ruumis, mutta en mene sanomaan, kumman kärsimys on suurempaa. Varmaan riippuu tapauksesta. Mutta uskovalle on tiedossa kärsimystä kaikissa tapauksissa, mutta varsinkin, jos "valitsee" lain tien evankeliumin tien sijaan. Monet valitsevat niin ja monet opettavat sitä tietä.
« Viimeksi muokattu: 01.05.14 - klo:22:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristityn vapaus
« Vastaus #59 : 02.05.14 - klo:08:44 »
Tässä sitten vähän toisesta näkökulmasta lähestyvää tekstiä Risto Wotschkelta:


http://www.oulu.svk.fi/?sid=10&tid=425

Jotain outoa oli tuossa Risto Wotschken jutussa:

Lopetus:
Ehkä tämä sanoma on herättänyt joitakin ajatuksia sinussa. Kun mietit omaa vapauttasi Kristuksessa, niin muista, että se on vapaus moraalisäädösten rajoissa.


Mitä nuo "moraalisäädökset" ovat? Ovatko ne jotain muuta kuin lakia?


Tämä RW on kirjoittanut muutakin kummallista, jota olisi mielenkiintoista tarkastella enemmänkin. Oulun vapaseurakunnan sivuilta löytyy paljon hänen tekstiään, tässä eräs näyte, jossa on mielestäni perustavaa laatua oleva virhe:

Lopetus
Kun Jumala omasta tahdosta ja rakkaudella adoptoi sinut lapsekseen, sinulla on uusi asema Kristuksessa, pääset Jumalan rakkauden, huolenpidon, kurituksen sekä anteeksiantamuksen piiriin ja tulet taivaan perilliseksi. Siinä on hyvä olla ja kasvaa hänen lapsena. Pikku hiljaa uusi identiteetti Jumalan lapsena alkaa vahvistumaan ja alamme elämään enemmän ja enemmän sen mukaisesti. Palvelemme Isä rakkaudesta häneen.


Näyttää siltä, että seurakunnissa voi ja saa opettaa melkein mitä tahansa, eikä kukaan puutu siihen. Tai jos puuttuu, saa kenkää.
« Viimeksi muokattu: 02.05.14 - klo:08:58 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell