Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 18079 kertaa)

Poissa fisher

  • Viestejä: 6
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #120 : 01.05.17 - klo:23:15 »
Onkohan kukaan formumin väestä lukenut v. 2011 KKJMK Oy:n kustantamaa Tom Welchel :in kirjaa Azusa-kadun siunaus?
Siinä mukana olleet Azusa-kadun nuoret ja lapset ovat kertoneet tarinansa.
Lukijan arvioitavaksi jää ovatko kirjan kertomukset vain hämäriä muistikuvia menneistä tapahtumista joita mielikuvitus on  muokannut, vai onko kyse jostain todellisesta.
Pari kolme asiaa toistuu läpi koko kirjan: Laatikko Seymorin päässä, shekina-kirkkaus tai savuntapainen ilmiö ja ihmeparantumiset.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #121 : 02.05.17 - klo:03:41 »
Onkohan kukaan formumin väestä lukenut v. 2011 KKJMK Oy:n kustantamaa Tom Welchel :in kirjaa Azusa-kadun siunaus?
Siinä mukana olleet Azusa-kadun nuoret ja lapset ovat kertoneet tarinansa.
Lukijan arvioitavaksi jää ovatko kirjan kertomukset vain hämäriä muistikuvia menneistä tapahtumista joita mielikuvitus on  muokannut, vai onko kyse jostain todellisesta.
Pari kolme asiaa toistuu läpi koko kirjan: Laatikko Seymorin päässä, shekina-kirkkaus tai savuntapainen ilmiö ja ihmeparantumiset.

Oletko siis itse lukenut? Minä en ole tuota kirjaa lukenut, joitakin muita kyllä. Osaatko kertoa mitä kirjassa tarkoitetaan shekina-kirkkaudella (tarkoitetaanko sillä Herran pyhää kabod-kirkkautta)? Entä liittyivätkö savuntapaiset ilmiöt shekinaan vai parantumiseen vaiko johonkin muuhun?

Poissa fisher

  • Viestejä: 6
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #122 : 03.05.17 - klo:23:25 »
Pitkiä taukoja tulee kirjoitteluun - kevätsää innoittaa ulkotöihin!

Kirjassa kerrotaan (varasto) kokousrakennuksessa olleen usvantapaista sumua niin paljon, että välillä ei nähnyt lattiaa. Sumussa oli helppo hengittää ja juuri silloin, kun sumua oli eniten tapahtui runsaasti (ihme)parantumisia??? Joskus ulkopuolella rakennuksen katolla näkyi tulentapainen hehku.
Tuolloin rukouksen seurauksena uusi jalka ilmestyi katkenneen tilalle, uusi  käsi olkapäästä revenneen tilalle, menetetyt sormet kasvoivat täydellisiksi, umpisokeat saivat näkönsä jne. Mitä näille parantuneille tapahtui myöhemmin? Se jäi minulle epäselväksi.
Kirjassa kertojina esiintyvät henkilöt olivat (ihme)tapahtumiin osallistuessaan poikkeuksetta nuoria, murrosikäisiä tyttöjä ja poikia, joita haastateltiin 60v. tapahtumien jälkeen.

Seymorilla oli laatikko päässään ennen kokousten alkua. Joskun lyhyemmän joskus pidemmän aikaa. Kokoustilanteessa hän otti sen pois. Kukaan toinen ei uskaltanut koskea laatikkoon tai koettaa sitä päähänsä. Myöhemmin hän luopui laatikkoleikistä sillä seurauksella, että myös ihmeet vähitellen loppuivat.
Omituinen juttu.

Asuzan jälkimainingit ulottuvat monin tavoin aikaamme. Esim. mukana olleen
John G. Laken aloittama helaling rooms toiminta, joka on levinnyt ympäri maailman, on nykyään keskustelun aiheena Suomessakin.
Oheisessa linkissä kerrotaan HR- toiminnan alkuajoista. Toiminnan juuria tulisi selvittää tarkoin.
Jokaisen merkittävän Asuzan toiminnassa mukana olleen henkilön myöhemmistä elämän vaiheista pitäisi saada tietoa myös muista lähteistä, kuin lukemastani kirjasta. Kirjan antama näkökulma valittujen henkilöiden kertomana on kovin yksipuolinen, myötäkarvaan silitelty. 
Kirjan kokonaisvaikutelma on jotensakin sekava.

Linkin mukaan Parham näyttää syyllistyneen seksuaalirikokseen.
Siitä en ollut aiemmin tietoinen.
Esim. Aimee McPerson mainitaan kirjassa useita kertoja. Hän on myös tuon ajan kuuluisuuksia,  eikä vähiten seksiseikkailujensa vuoksi. Eikös sama vitsaus vaivaa nykyisinkin, erityisesti äärikarismaatikkoja?
Olisikohan K-Foorumilla käsitelty aihetta?
Perästä kuuluu, sanoi torventekijä - kunhan ehdin perehtyä enemmän asiaan.

(Lisään tähän omana kantanani, etten ensinkään pois sulje Jumalan ihmeitätekevää voimaa. Jeesuksen mukaan Hän voi muuttaa kivet leiviksi tai ylistäviksi lapsiksi! Kokonaan toinen asia on sitten se, uskooko ihminen Jeesuksen ihmeen nähtyään.)

https://en.wikipedia.org/wiki/John_G._Lake
 



Poissa Paulus

  • Viestejä: 5107
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #123 : 04.05.17 - klo:04:04 »
Pitkiä taukoja tulee kirjoitteluun - kevätsää innoittaa ulkotöihin!

Sama vika rahikaisella. Naapuri kaatoi puita ja lupasi ne minulle, jos korjailen niitä pois. No, aikaahan siinä kuluu. Mutta vähän päivässä…


Linkin mukaan Parham näyttää syyllistyneen seksuaalirikokseen.
Siitä en ollut aiemmin tietoinen.
Esim. Aimee McPerson mainitaan kirjassa useita kertoja. Hän on myös tuon ajan kuuluisuuksia,  eikä vähiten seksiseikkailujensa vuoksi. Eikös sama vitsaus vaivaa nykyisinkin, erityisesti äärikarismaatikkoja?
Olisikohan K-Foorumilla käsitelty aihetta?

Kokeilin googlella haulla: "parham kristityfoorumi", niin tuli runsaasti viitteitä. En niitä ehtinyt tarkemmin tutkia.

Perästä kuuluu, sanoi torventekijä - kunhan ehdin perehtyä enemmän asiaan

Hyvä, että joku ehtii näihin paneutua. Torontolaisuuden aikaan korostettiin, että pitää nähdä se hedelmä. Nyt hedelmää on nähty, suurelta osin huonoa. Mutta tunnen henkilöitä, jotka tänäkin päivänä pitävät torontolaisuuden hedelmää hyvänä. On kuitenkin muistettava, että evankeliumi itsessään tuottaa hyvää hedelmää, vaikka sitä julistaisi itse p-le.

(Lisään tähän omana kantanani, etten ensinkään pois sulje Jumalan ihmeitätekevää voimaa. Jeesuksen mukaan Hän voi muuttaa kivet leiviksi tai ylistäviksi lapsiksi! Kokonaan toinen asia on sitten se, uskooko ihminen Jeesuksen ihmeen nähtyään.)

Tuohon voin myös yhtyä.

Täällä(kin) väitettiin aikoinaan, että torontolaisuuden (ja karismaattisuuden) tutkimisen motiivi on katkeruus (http://puimatanner.net/index.php?topic=395.msg14162#msg14162).
« Viimeksi muokattu: 04.05.17 - klo:04:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #124 : 04.05.17 - klo:05:35 »
Pitkiä taukoja tulee kirjoitteluun - kevätsää innoittaa ulkotöihin!

Kirjassa kerrotaan (varasto) kokousrakennuksessa olleen usvantapaista sumua niin paljon, että välillä ei nähnyt lattiaa. Sumussa oli helppo hengittää ja juuri silloin, kun sumua oli eniten tapahtui runsaasti (ihme)parantumisia??? Joskus ulkopuolella rakennuksen katolla näkyi tulentapainen hehku.
Tuolloin rukouksen seurauksena uusi jalka ilmestyi katkenneen tilalle, uusi  käsi olkapäästä revenneen tilalle, menetetyt sormet kasvoivat täydellisiksi, umpisokeat saivat näkönsä jne. Mitä näille parantuneille tapahtui myöhemmin? Se jäi minulle epäselväksi.
Kirjassa kertojina esiintyvät henkilöt olivat (ihme)tapahtumiin osallistuessaan poikkeuksetta nuoria, murrosikäisiä tyttöjä ja poikia, joita haastateltiin 60v. tapahtumien jälkeen.

Seymorilla oli laatikko päässään ennen kokousten alkua. Joskun lyhyemmän joskus pidemmän aikaa. Kokoustilanteessa hän otti sen pois. Kukaan toinen ei uskaltanut koskea laatikkoon tai koettaa sitä päähänsä. Myöhemmin hän luopui laatikkoleikistä sillä seurauksella, että myös ihmeet vähitellen loppuivat.
Omituinen juttu.

Asuzan jälkimainingit ulottuvat monin tavoin aikaamme. Esim. mukana olleen
John G. Laken aloittama helaling rooms toiminta, joka on levinnyt ympäri maailman, on nykyään keskustelun aiheena Suomessakin.
Oheisessa linkissä kerrotaan HR- toiminnan alkuajoista. Toiminnan juuria tulisi selvittää tarkoin.
Jokaisen merkittävän Asuzan toiminnassa mukana olleen henkilön myöhemmistä elämän vaiheista pitäisi saada tietoa myös muista lähteistä, kuin lukemastani kirjasta. Kirjan antama näkökulma valittujen henkilöiden kertomana on kovin yksipuolinen, myötäkarvaan silitelty. 
Kirjan kokonaisvaikutelma on jotensakin sekava.

Linkin mukaan Parham näyttää syyllistyneen seksuaalirikokseen.
Siitä en ollut aiemmin tietoinen.
Esim. Aimee McPerson mainitaan kirjassa useita kertoja. Hän on myös tuon ajan kuuluisuuksia,  eikä vähiten seksiseikkailujensa vuoksi. Eikös sama vitsaus vaivaa nykyisinkin, erityisesti äärikarismaatikkoja?
Olisikohan K-Foorumilla käsitelty aihetta?
Perästä kuuluu, sanoi torventekijä - kunhan ehdin perehtyä enemmän asiaan.

(Lisään tähän omana kantanani, etten ensinkään pois sulje Jumalan ihmeitätekevää voimaa. Jeesuksen mukaan Hän voi muuttaa kivet leiviksi tai ylistäviksi lapsiksi! Kokonaan toinen asia on sitten se, uskooko ihminen Jeesuksen ihmeen nähtyään.)

https://en.wikipedia.org/wiki/John_G._Lake

Kiitos vastauksesta. Luulen, että on parempi minun jättää kirja lukematta. Kiinnostukseni siihen johtui tästä: Minua on jäänyt hämmentämään Azusa-kadun tapahtumat, sillä niin sisällöltään toisistaan poikkeavia kirjoja herätyksen syntyvaiheista on kirjoitettu. Monikin asia askarruttaa ja näyttää epäraittiilta, mutta herätyksissä ylilyöntejä tapahtuu tai niitä seuraa pian perästä.

Ajassamme nyt vaikuttavia uuskarismaattisia ilmiöitä ei mielestäni voida yhdistää "yksi yhteen" helluntaiherätyksen alun tapahtumiin 1900-luvun vaihteessa, vaikka pyrkimystä sellaiseenkin näyttää ajassamme olevan. Kyllä 1900-luvun alun herätys tuotti hyvää ja kauaskantoista hedelmää eri puolilla maailmaa. Lienee minun parasta kuolla tässä uskossa  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5107
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #125 : 04.05.17 - klo:09:23 »
Kyllä 1900-luvun alun herätys tuotti hyvää ja kauaskantoista hedelmää eri puolilla maailmaa. Lienee minun parasta kuolla tässä uskossa  :)

Pelastuksemme ei ole kiinni uskosta siihen, mitä Azusassa tapahtui, vaan siitä, mitä tapahtui Golgatalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5107
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #126 : 04.05.17 - klo:10:08 »
Kaikkiin "oikeisiin" herätyksiin liittyy myös epätervettä, ja se tulisi jo heti alussa erottaa ja hylätä. Rikkaruoho kasvaa yleensä paremmin, eikä sitä tarvitse hoitaa. Terveys ei koskaan leviä "tarttumalla".

Azusassakin oli sekä raitista, että epäraitista. Kannattaa lukaista vielä kerran, mitä allaolevassa linkissä kerrotaan:
http://puimatanner.net/index.php?topic=492.105 (vastaus 113)

Telppäsniityn tapahtumissa se epäterve osuus jäi ilman suurta painoarvoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3728
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #127 : 19.11.17 - klo:22:32 »
Tässä McArthurin kritiikkiä karismaattisesta liikkeestä.

https://youtu.be/oxSYtDPOvM0

Videon keskustelu on oikeastaan esipuhe myöhemmin järjestetylle Strange Fire-konferenssille.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3728
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #128 : 14.01.18 - klo:20:42 »
Löytyipä merkillistä historiaa:

Brother George A. Smith arose and began to prophesy, when a noise was heard like the sound of a rushing mighty wind, which filled the Temple, and all the congregation simultaneously arose, being moved upon by an invisible power; many began to speak in tongues and prophesy; others saw glorious visions; and I beheld the Temple was filled with angels, which fact I declared to the congregation. The people of the neighborhood came running together (hearing an unusual sound within, and seeing a bright light like a pillar of fire resting upon the Temple), and were astonished at what was taking place. This continued until the meeting closed at eleven p. m.

https://archive.org/details/HistoryOfTheChurchhcVolumes1-7original1902EditionPdf
sivu 1109

Tuo suomeksi noin suurin piirtein huonolla enkullani käännettynä:

Veli George  A. Smith  nousi ylös ja alkoi profetoida, kun kuului kuin mahtava tuulen ääni, joka täytti temppelin, ja koko seurakunta nousi yhtäaikaa ylös kuin näkymättömän voiman vaikutuksesta; monet alkoivat puhua kielillä ja profetoida; jotkut näkivät upeita näkyjä; ja minä näin, että temppeli täyttyi enkeleistä, kerroin sen asian seurakunnalle.
Naapuruston ihmiset juoksivat koolle (kuullessaan epätavallisen äänen ja nähdessään kirkkaan valon kuin tulipilarin temppelin yllä) ja hämmästyneitä siitä mitä tapahtui. ..



Mikä tuossa sitten on merkillistä?
Ensinnäkin tuo tapahtui jo vuonna 1836 eli paljon ennen Azusa-katua.
Toisekseen tuo tapahtui Kirtlandin temppelin vihkijäisissä. Temppeli oli mormonitemppeli.