Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 15724 kertaa)

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #15 : 30.05.14 - klo:22:56 »
Ajattelisin niin ettei Jumala toimi sillä tavoin mikä on kammottavaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Eri asia on kun ajetaan riivaajia ulos ja ihminen kouristelee, mutta sen jälkeen tulee rauha.
No kun ei ole useinkaan kyse riivaajien ulos ajamisesta... vaan etsitään henkeä, ja se
henki saa tällaista aikaan - seurakuntalaisissa!

Minunkaan mielestäni ei ole kysymys Jumalan Hengestä.

Miten on mahdollista, että uskovien kokouksissa on tällaista? Miten tällaiset
henget voivat pesiytyä uskovien seurakuntaan? Missä on silloin vika?

Paikalla Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3128
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #16 : 30.05.14 - klo:22:58 »
Silloin Azusa-kadun aikoihin ryhmä jakaantui. En muista kuinka moneen osaan.
Jostain syystä malliksi nykyaikana kelpaa kaikki mitä siellä esiintyi. Erityisesti se mikä epäraittiina hylättiin.

Jostain kumman syystä jotkut pitävät esimerkiksi pää laatikossa istumista erityisen hengellisenä.




Paikalla Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3128
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #17 : 30.05.14 - klo:22:58 »
Olen jossain nähnyt tämän suomennettuna, mutta en löytänyt.
Tavatkaa siis lontooksi keneltä se sujuu.

http://www.deceptioninthechurch.com/strange1.htm



E. löysin suomennoksen, mutta se on pidempi artikkeli kuin linkissä oleva. Alla siis pätkä tuosta pidemmän version suomennoksesta.
« Viimeksi muokattu: 30.05.14 - klo:23:36 kirjoittanut KnutL »

Paikalla Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3128
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #18 : 30.05.14 - klo:23:32 »
Tässä on ilmeisesti osittainen suomennos tuosta edellisen linkin alkuperäisestä artikkelista. Suomentajana ilmeisesti SamuelK.
Olen joskus kopioinut tämän itselleni, mutta en muista mistä.


AZUSA-KADUN LAHETYS
Mies, joka perusti kuuluisan Azusa-kadun lahetyksen Los Angeles'issa, oli musta evankelista WILLIAM SEYMOUR. Helluntailainen historioitsija Vinson Synan sanoo: Azusa-kadun heratysta pidetaan yleisesti nykyaikaisen helluntailiikkeen alkuna. Niiden saarnamiesten lisaksi, jotka suoraan saivat helluntaikokemuksensa Azusa-kadulta, tuhannet muut saivat sielta epäsuoria vaikutteita (Synan, The Holiness-Pentecostal Tradition, pp. 105,130). Vuosina 1901 ja 1902 Seymour kavi Martin Knapp¡'in Jumalan raamattukoulun (God's Bible School)" ja liittyi Ehtoovalon Pyhiin (Evening Light Saints)" Cincinnati'ssa. Hän omaksui täydellisen pyhityksen väärän opin uskoen, etta vaadittiin kaksi armon työtä ihmisen pelastamiseksi ja puhdistamiseksi. Oli synnyttävä uudesti uskon kautta Kristukseen, mutta sitten sen jälkeen täytyy pyhittyä armon toisen työn kautta.

Seymour uskoi, etta tosi seurakuntaa ennallistettiin lopunajan ihmeheratyksessa. Vuonna 1903 han kavi Charles Parham'in raamattukoulun Teksasin Houston.issa. Siella han sitoutui toiseen vaaraan oppiin, etta uskovan taytyy jälkeenpäin tulla kastetuksi Pyhassa Hengessä ja puhua kielillä, kuten alussa. Alkuvuodesta 1906 Seymour kutsuttiin Los Angelesiin paimentamaan pienta pyhitysryhmää, jota tuon kutsun aikaan paimensi eräs nainen, Julie Hutchins. Ryhmä muodostui ihmisistä, jotka oli kurinpidollisista syistä erotettu Second Baptist Church.ista, koska he kannattivat toisen siunauksen synnittöman täydellisyyden harhaoppia. Matkalla Los Angelesiin Seymour vieraili Alma White'n Pillar of Fire (tulen patsas) -liikkeessa Coloradon Denverissa. Tämä ryhmä opetti synnitöntä pyhitystä ja uskoi, etta sen todiste oli tanssiminen. Seymour ei tehnyt vaikutusta Alma White'iin. Nainen kuvaili häntä myohemmin: Olin tavannut kaikenlaisia uskonnollisia huijareita ja kulkureita, mutta minusta tuntui, etta hän ylitti heidät kaikki.

Saavuttuaan Los Angeles'iin Seymour saarnasi vain yhden saarnan ennen ulos sulkemistaan hänet kutsuneesta kirkosta. Saarnassaan hän oli julistanut, että kielilläpuhuminen on todistus Pyhän Hengen saamisesta. Hän sanoi tämän siita huolimatta, ettei itse ollut koskaan puhunut kielillä! Room. 8:9 sanoo selvasti: Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hanen omansa.
Tämä on hyvin outo asia. Yksi helluntailiikkeen tarkeimmista perustajista oman todistuksensa mukaan saarnasi Jumalan Sanan syvintä totuutta, ennen kuin edes tunsi Kristusta ja silti Raamattu sanoo, etta luonnollinen ihminen ei voi ymmartaa sitä, mikä Jumalan Hengen on. (1.Kor. 1:14).


Seymour siirsi kokouksensa erääseen kotiin ja sitten hylättyyn rakennukseen Azusa-kadulla ja outoja ilmiöitä alettiin todistaa. Kokoukset kestivat yli kolme vuotta ja suuret määrät ihmisia vieraili Azusa-kadulla etsimassa omaa helluntaitaan ja veivät sitten helluntailaisen teologian ja kokemuksen takaisin koteihinsa.

Kokoukset alkoivat aamuisin ja jatkuivat vähintään 12 tuntia. Siellä ei ollut mitään tilaisuuksien järjestystä eikä yleensä mitään johtoa. Ihmiset lauloivat yhta aikaa, mutta täysin eri sanoin, eri tahdissa ja eri sävelin¡ (Ted Olsen, "American Pentecost," Christian History, Issue 58, 1998). Tilaisuudet olivat hyvin sekasortoisia: tanssimista, hyppelyä ylös ja alas, kaatumista, transseja, hengessä makaamista, kielilläpuhumista, nykimistä,
hysteriaa, outoja ääniä ja pyhää naurua.
Eräs kävija kuvaili kokouksia villeinä ja hysteerisinä demonstraatioina. Etsijät joutuivat oudon lumouksen valtaan ja alkoivat pitaa outoa ääntä. Times'in reportteri kirjoitti, että osallistujat ajavat itsensa hulluun kiihkoon kummallisessa innossaan.
Azusa-kadun tilaisuuksissa oli vain vähän tai ei ollenkaan järjestystä.
Kuka vain tunsi hengen kehotusta puhua, se puhui. Seymour saarnasi harvoin. Sen sijaan hän oli yleensä saarnaponton takana pää peitettynä tyhjällä pakkilaatikolla. Hän opetti ihmisia huutamaan Jumalan puoleen ja vaatimaan pyhitystä, Pyhän Hengen kastetta ja jumalallista parantumista (Synan, p. 99). Lukemani Azusa-kadun herätyksessä paikalla olleiden kuvaukset kuulostavat hyvin samanlaisilta, kuin nykyisessa Nauruheratyksessä.

Kun Parham vieraili kokouksissa lokakuussa 1906, tilaisuuksien sekasorto sai jopa hänetkin tyrmistymaan. Pyhien kieriskelijöiden ja hypnotisoijien kauheat kohtaukset ja kouristukset saivat hänet pelkäämään. Hän kuvaili kielillapuhumista Azusa-kadulla pulinana, solkkaamisena, sössöttämisenä eikä minään kielenä (Synan, p. 102). Azusa-kadun kokoukset olivat niin villejä, että Parham tuomitsi ne sanomalla, etta niissä kavi sensaatiomaisia pyhiä kieriskelijoita (Holy Rollers).
Hän todisti, etta yleensä Azusa-kadun kokouksille oli tunnusmerkillista lihalliset ilmiot, spiritualistinen ohjaus ja hypnotismi (Sarah Parham, The Life of Charles F. Parham, Joplin, MO: Tri-state Printing, 1930, p. 163). Parhamin mukaan kaksi kolmannesta hänen aikansa tunnustavista helluntailaisista ovat joko hypnotisoituja tai kummitusvetoisia (spook driven). (Parham, Life of Charles Parham, p. 164). Kirjoituksissaan Azusa-kadulta Parham kuvailee miehiä ja naisia, jotka kaatuvat päällekkain moraalisesti kyseenalaisilla tavoilla. Olen nähnyt samaa Nauruheratyksen videoilla.

Kun Parham saapui Azusa-kadulle vuonna 1906, han aloitti ensimmaisen saarnansa kertomalla ihmisille, etta Jumalalla oli mahatauti, koska Azusa-kadulla tapahtui sellaista (Charles Shumway, A Study of the "Gift of Tongues," A.B. thesis, University of California, 1914, pp. 178,179; cited by Goff, Fields White Unto Harvest, p. 131). Koskaan hän ei muuttanut mieltään. Elämänsä loppuun saakka Parham, jota usein on sanottu helluntailaisuuden isaksi, tuomitsi Azusa-kadun esimerkkina hengellisen voiman myymisenä (spiritual power prostituted)." Siten helluntailaisuuden isä kylmästi hylkäsi Azusa-kadun kokoukset väärennettyinä (phony), manipuloituina ja demonisina, vaikka käytannössa kaikki helluntailaiset suunnat jäljittävät perinteensa suoraan noista kokouksista!
« Viimeksi muokattu: 31.05.14 - klo:00:12 kirjoittanut KnutL »

Paikalla Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3128
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #19 : 31.05.14 - klo:00:06 »
samasta suomennoksesta:

AIMEE SEMPLE MCPHERSON
Eräs hyvin vaikutusvaltainen helluntailainen evankelista ja uskollaparantaja oli Aimee Semple McPherson (1890-1944), joka perusti kirkon nimeltä International Church of the Foursquare Gospel. Tietoteos, The Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements, sanoo häntä “merkittävimmäksi naisjohtajaksi, mitä helluntailaisuus on tähän mennessä tuottanut.”
Hän oli naimisissa kolme kertaa ja erosi kaksi kertaa. Hänen ensimmäinen miehensä, Robert Semple, kuoli vuonna 1910 Kiinassa, jonne nuori pari oli mennyt lähetyssaarnaajina. Vuonna 1911 hän meni naimisiin Harold Stewart McPherson’in kanssa. Tämä valitti vaimonsa hysteeristä käytöstä ja miehensä laiminlyömistä ja vuonna 1921 avioliitto päättyi eroon (Eve Simson, The Faith Healer, p. 36).
Aimee oli jättänyt Harold‟in voidakseen saarnata. On mielenkiintoista, että Aimee‟n apulaispastori, Rheba Crawford jätti myös miehensä saarnatakseen ja myös Rheba’n mies erosi hänestä.

Toukokuussa 1926 Aimee McPherson katosi ja hänen luultiin hukkuneen uidessaan Kalifornian rannikolla. Kuukauden kuluttua hän tuli esiin Meksikossa väittäen, että hänet oli kidnapattu, mutta todisteet saivat useimmat uskomaan, että hänellä oli lemmenseikkailu entisen työntekijänsä Kenneth Ormiston‟in kanssa, joka tuohon aikaan oli naimisissa. Heidät oli nähty yhdessä aiemmin samana vuonna Aimee‟n Euroopan matkan aikana.
Samanaikaisesti Aimee matkusti Eurooppaan, Ormiston hävisi työpaikastaan ja hänen vaimonsa Ruth teki katoamis-ilmoituksen poliisin päämajassa. Hän sanoi poliisille, että eräs merkittävä nainen oli vastuussa hänen miehensä katoamisesta (Lately Thomas, The Vanishing Evangelist, p. 29). Heidät oli myös nähty yhdessä kirjautumassa samoihin hotelleihin useita kertoja Kaliforniassa Aimeen palattua Euroopasta ennen väitettyä kidnappausta.

Vaikka Aimee väitti vangitsijoitaan paetakseen harhailleensa 14 tuntia poikki noin 20 mailia leveän julman erämaan, jota peittivät mesquitopuut, kaktukset ja catclaw-pensaat, niin löytyessään hänessä ei ollut mitään merkkiä sellaisesta koettelemuksesta.
Hänen kenkänsä eivät olleet naarmuuntuneet eivätkä kuluneet, niiden pohjissa oli ruohotahroja (siinä erämaassa, jonka läpi hän väitti vaeltaneensa ei ollut ruohoa); hän ei kärsinyt nestevajauksesta, eikä ollut auringon polttama, hänen huulensa eivät olleet kuivuneet, halkeilleet eivätkä turvonneet, hänen kielensä ei ollut turvonnut, hänen värinsä oli normaali, hänen puvussaan ei ollut repeämiä, ei pöly- eikä hikitahroja. Hänen pukunsa kaulus ja reunakäänteet, vaikka valkoiset väriltään, olivat tuskin likaantuneet. Edelleen hänellä oli äitinsä antama kello – kello, jota hän ei ollut ottanut mukaansa rannalle! (Epstein, Sister Aimee, p. 299; Thomas, The Vanishing Evangelist, p. 59,66,78).

Aimee kertoi toimittajille, että hänen nilkkansa olivat köysien runnomat ja repimät hänen ollessaan vangittuna, mutta kun häntä tutkittiin, ei löydetty merkkiäkään sellaisista vammoista. Suoritettiin perusteellinen etsintä, jotta löytyisi se tiilisavesta tehty vaja, jonka puisella lattialla häntä oli muka pidetty vankina ja jota hän kuvaili yksityiskohtaisesti viranomaisille, mutta mitään sellaista vajaa ei löytynyt tuolta noin 120 neliökilometrin alueelta. Kokeneet erämaankävijät ja jäljittäjät (yksi oli ratsastanut tuota maata cowboy‟
’na 37 vuotta, eräs toinen 20 vuotta), jotka yrittivät löytää hänen sieppaajansa, jäljittivät hänen askeliaan ja he löysivät paikan, missä hän ilmeisesti oli poistunut autosta tiellä, joka ei ollut kaukana sieltä, mistä hänet löydettiin.
Vanhempi jäljittäjä todisti tutkineensa tarkkaan sen alueen, jonka poikki hän väitti kävelleensä, eikä hänen jälkiään löytynyt mistään. Mitä tulee vajaan, niin hän sanoi: ”Minä en tiedä sellaisesta tiilisavesta tehdystä vajasta, jota rouva McPherson kuvaili, ainakaan 150 mailin säteellä Agua Prieta‟sta ja minä kyllä tiedän jokaisen talon tällä valtavalla alueella” (Lately, The Vanishing Evangelist, p. 84).

Aimee McPherson‟in allekirjoittama ruokakaupan kuitti löytyi Kalifornian Carmel‟ista majasta, jossa Aimee ilmeisesti tapaili Ormiston’ia aikana, jolloin hän muka oli kidnapattuna. Useat silminnäkijät todistivat, että he näkivät nuo kaksi yhdessä tuona aikana.
Tämän episodin jälkeisenä vuonna Aimee hylkäsi ne yhteiskunnalliset rajoitukset, joita vastaan tuon ajan Raamattuun uskovat seurakunnat saarnasivat. Hän leikkasi hiuksensa ja alkoi käyttää alkoholia, tanssia ja pukeutua lyhyisiin hameisiin.
Varhaisina vuosinaan hän oli saarnannut sellaisia asioita vastaan. Hänen kuoronjohtajansa, Gladwyn Nichols ja koko 300-jäseninen kuoronsa erosivat hänen elämäntapojensa vuoksi. Hän kertoi lehdistölle, että he lähtevät, koska ”Aimee on antanut periksi maailmallisuudelle – ja hänen vaatekomerossaan on koristeltuja pukuja ja lyhyitä hameita, koruja, turkiksia, hän on hullaantunut kosmetiikkaan ja leikattuun tukkaan, mitkä kaikki nimenomaan on tuomittu Raamatussa” (Robert Bahr, Least of All Saints, p. 259).

Vuonna 1931 eronnut Aimee McPherson meni naimisiin eronneen David Hutton‟in kanssa. David Hutton erosi Aimee‟sta vuonna 1934.
Aimee McPherson'in palvelutyössä ilmeni epäraamatullinen hengessä kaatumisen (spirit slaying) ilmiö. Eräs hänen elämäkerroistaan, Least of All Saints (Vähäisin kaikista pyhistä), kirj. Robert Bahr, sisältää valokuvan
hänen kannattajistaan makaamassa lattialla hänen pantuaan kätensä heidän päällensä ja heidän väitetään saaneen ”Pyhän Hengen kasteen.” Hänen alkuajan kokouksissaan esiintyi myös ”hengellisen juopumuksen” tapauksia (Epstein, Sister Aimee, p. 162), vaikka sellaiset näytelmät eivät olleetkaan tunnusmerkillisiä hänen myöhemmälle työllensä. Aimee McPherson opetti, että parantuminen on taattu sovituksessa. Hän antoi vääriä lupauksia innokkaille joukoille: ”Kahleesi katkaistaan, ongelmasi korjataan, jos vain uskot – sillä missä Herran henki on, siellä on vapaus” (Epstein, Sister Aimee, p. 221).

On tietysti siunattu totuus, että Herra on hyvin läheinen apu ahdingossa ja että Hän kulkee lastensa kanssa kaikkien heidän koetustensa läpi, mutta lupaus, että tämän nykyisen elämän kaikki ongelmat poistetaan ja kaikki sairaudet parannetaan, jos vain löytyy kylliksi uskoa, on petos. Aimee McPherson varoitti, että asenne “jos Hänen tahtonsa on parantaa minut, olen siihen valmis,” ei tuo mitään tuloksia (Epstein, p. 224).

Itse asiassa Aimee väitti, että ruumiin parantuminen on osa evankeliumia. Se ”nelikulmainen (foursquare)” evankeliumi, jota hän julisti, oli Jeesus Kristus Vapahtajana, Pyhällä Hengellä Kastajana, Parantajana ja Tulevana Kuninkaana. Hän väitti saaneensa tämän evankeliumin vuonna 1922 näyssä, jossa Jumala osoitti hänelle, että evankeliumi on ruumista, sielua ja henkeä varten. Se oli sama ”nelikulmainen evankeliumi,” jota saarnasivat Elim Foursquare Gospel Association Irlannissa (Aimee oli työskennellyt Elim'in perustajan, George Jeffrys’in kanssa), Assemblies of God USA:ssa ym. helluntailaiset ryhmät.
”Täysi” evankeliumi on kuitenkin yksinkertaisesti Jeesuksen Kristuksen kuolema, hautaaminen ja ylösnousemus meidän syntiemme tähden (1.Kor. 15:1-4).
Aimee McPherson lupasi, että fyysinen parantuminen on niitä varten, joilla on täydellinen usko. Siitä huolimatta suurin osa niistä, jotka tulivat hänen kokouksiinsa etsimään parantumista, lähtivät pettyneinä. Aimeen parantamisjonoon päästäkseen täytyi saada kortti ja niiden lukumäärä oli yleensä rajoitettu 75:een.

Seuraava murheellinen tapaus pienestä tytöstä, joka osallistui Aimee McPherson’in herätyskokoussarjaan, valaisee niiden ahdinkoa, joita huijataan tällä väärällä opetuksella:
"Pienellä tytöllä oli puoliksi täysin mustat silmälasit. Sain selville, että hänen toinen silmänsä oli täysin sokea ja toinenkin melkein sokea. Istuin lavalla hyvin lähellä koko proseduurin ajan. Kun hänen puolestaan rukoiltiin, niin pieni tyttö, joka vaikutti noin 11-vuotiaalta, itki ja nyyhkytti ja vääntelehti innokkuudessaan varmistaa se apu, jota hänet oli johdettu odottamaan. Hän lähti lavalta ja eräs työntekijöistä julisti yleisölle hänet parantuneeksi ja pieni tyttö vahvisti ilmoituksen vastaamalla pään nyökkäyksellä työntekijöiden kysymykseen. Tunnin kuluttua, kun kokous oli päättynyt, huomasin ryhmän naisia lavan lähellä. Arvelin nähneeni sokean pienen tytön heidän keskellään, joten pyysin vaimoani, että hän menisi tutkimaan ja tarvittaessa puhumaan hänen kanssaan. Hän löysi juuri ‟parantuneen‟ tytön makaavan kasvot lattiaa vasten nyyhkyttäen toivo murskana ja sydän särkyneenä. Hänen pettymyksensä oli täydellinen ja niin myös hänen vapautumisensa harhoista. Parantunut näkö, joka hänellä lavalla näytti olevan kaiken sen kiihotuksen keskellä, oli kadonnut ja sen mukana pienen tytön toivo” (Arno Clemens Gaebelein, The Healing Question, New York: Our Hope Publications, 1925, p. 93).

Vaikka Aimee McPherson'in työssä tapahtui muutamia huomattavia paranemisia, niin eräs hänen elämäkerran kirjoittajistaan, Daniel Epstein, (vaikkakin äärimmäisen sympaattinen häntä kohtaan), myöntää, että parantumiset olivat ”enimmäkseen immuunijärjestelmän sairauksia tai liittyivät hysteriaan.” Hän sanoo: ”Sisar Aimee‟n ei voi sanoa herättäneen ketään kuolleista, korjanneen huuli- tai kitalakihalkiota, palauttaneen puuttuvaa jäsentä, sormea tai sisäelintä” (Epstein, Sister Aimee, New York: Harcourt, Brace Jovanovich, 1993, p. 112).
Aimee McPherson saarnasi epäraamatullista, pelkästään myönteistä sanomaa jo monta kymmentä vuotta ennen uusevankelisuutta. Ajattele seuraavaa hänen elämäkertakirjoittajansa kuvausta:
"Kuusikymmentä vuotta ennen Matthew Fox‟in „luomisen teologiaa‟ Aimee painotti armoa enemmän kuin ihmisen syntisyyttä, rakkauden syötillä hän pyysi ‟valaskaloja.‟ Hänen saarnansa oli anekdootteihin perustuvaa ja lämpöisen tunteellista, ei koskaan uhkaavaa” (Epstein, p. 118).
"Ja hän käytti tilaisuutta hyväkseen tuomita Billy Sunday‟n menetelmä, tuon absolutistin, joka kiljui syntisille ja uhkasi heitä kadotuksella ja helvetin tulella. ‟Johdattakaamme heitä lempeydellä ja myötätunnolla,‟ Aimee neuvoi” (Epstein, pp. 221,222).
"Aimee rakensi uransa korvaamalla „Pelon, Helvetintulen ja Kadotuksen Evankeliumin Sovinnon ja Rakkauden Evankeliumilla‟”(Epstein, p. 283).
Aimee McPherson'in äiti, Mildred (Minnie) Kennedy, työskenteli liikekumppanina tyttärensä menestyvässä evankelistisessa imperiumissa. Itse asiassa he omistivat Angelus-temppelin kokonaan fifty-fifty periaatteella. Heille tuli jatkuvasti hirvittäviä riitoja. Vuonna 1927 Aimee kenkäytti äitinsä asemista, joita tämä oli pitänyt kauan Foursquare-kirkossa. Mildred palasi lyhyeksi ajaksi auttamaan massiivisessa rahoituskriisissä, jonka Aimee oli luonut taitamattomilla sijoituksillaan, mutta vuonna 1929 Mildred jätti tyttärensä Aimee‟n työn pysyvästi ”saatuaan murtuneen nenän räjähtäneessä väittelyssä” (Robert Bahr, Least of All Saints, p. 296). Vuonna 1937 Mildred liittyi tyttärentyttäreensä, Roberta’an suurta julkisuutta saaneessa oikeusjutussa Aimee’n lakimiestä vastaa. Leskeksi jäänyt Mildred Kennedy avioitui vuonna 1931, mutta avioliitto mitätöitiin, kun saatiin tietää, että mies olikin jo naimisissa. Myöhemmin samana vuonna mies sai pikaeron Las Vegas’issa, Mildred kohtasi hänet siellä ja he menivät taas naimisiin. Outo avioliitto kesti alle vuoden. Kun Aimee Semple McPherson kuoli lääkkeen yliannostukseen vuonna 1944, hän jätti äidilleen 10 dollaria ehdolla, että jos Mildred riitaannuttaisi sen, hän ei saisi mitään (Bahr, p. 282).

Aimee Semple McPhersonin rakentama Angelus-temppeli, joka on USA:ssa National Historic Landmark (NHL), eli Yhdysvaltojen hallituksen virallisesti tunnustama rakennus, joka on historiallisesti merkittävä.
Tietoja Aimee‟sta myös tästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Aimee_Semple_McPherson

Paikalla Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3128
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #20 : 31.05.14 - klo:00:09 »
Tässä helluntaikirkon historiikkia

http://www.suomenhelluntaikirkko.fi/info/yleistietoja_helluntaiheratyksesta/laajempi_historia/erilliseksi_liikkeeksi_olosuhteiden_pakosta

"Los Angelesissa syttyi vuonna 1906 herätys pastori W.J. Seymourin kautta."

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #21 : 31.05.14 - klo:11:19 »
Kiitos KnutL, asia tuli selväksi. Sain vastauksen siihen, mistä tässä oli ja on kysymys.

Lydia

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #22 : 31.05.14 - klo:11:21 »
Katsoin eilen sen ohjelman. Aika mielenkiintoinen oli se kohta kun olivat koolla ja Jumalan läsnäolo täytti huoneen, kaikki nostivat kädet ylös myös sylilapset..joku sokea sai siinä hetkessä näkönsä.

Paikalla Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3128
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #23 : 31.05.14 - klo:12:00 »
Herzogin kokouksissa tapahtuu monenlaisia ihmeitä. Suomessa on kuulemma menossa valtava herätyskin.

Taisto

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #24 : 31.05.14 - klo:12:14 »
Tuossa KnutL:n mainitsemassa helluntailiikkeen historiikissa kerrotaan näin:

"Los Angelesissa syttyi vuonna 1906 herätys pastori W.J. Seymourin kautta. Herätys levisi Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Samana vuonna liike levisi kolmeen maanosaan, Amerikkaan, Eurooppaan ja Aasiaan. Samanaikaisesti Los Angelesin herätyksen kanssa puhkesi samankaltaisia herätyksiä eri puolilla maailmaa. Kaikissa näissä oli yhteisenä tekijänä kielilläpuhuminen ja profetoiminen."


Tuossa jätetään mainitsematta muut ilmiöt kuin kielilläpuhuminen ja profetoiminen.
Siis ns. törkyiset ilmiöt joita esiintyi suuressa määrin. Toisin sanoen: asiasta esitetään
kaunisteltu versio, puolivalhe. Meille siis valehdellaan.
« Viimeksi muokattu: 31.05.14 - klo:12:21 kirjoittanut Taisto »

Marjatta

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #25 : 31.05.14 - klo:14:58 »
Katsoin ja kuuntelin peilaten itseäni asioihin, jotka kerrottiin tuolloin tapahtuneen.
Tulin kosketetuksi. Olinhan Herran edessä mitä kuulin.
Rukoukseni vuodattui itkuin ja huokauksin. Minulla on jano ja nälkä.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #26 : 31.05.14 - klo:15:19 »
tää kaikki on niin sekavaa ja sillisalaattia etten enää jaksa olla edes kiinnostunut .

Herra saa itse hoitaa tän sotkun !

Joskus olen ollut normaalissa hellarien kokouksessa ja outo juttu tulee sitten yllättäin kun joku puhuu (siis tietty henkilö).
Yht äkkiä katson toisia ihmisiä ympärilläni ja "näen" heidät "lumouksessa". Kun mietin mitä ihmettä se on niin ainoa mistä olen "varma" tuossa
tilanteessa että puhujalta ei puutu itsevarmuutta eikä oman kunnian pyydettä......... siksi jos motiivi on tuollainen itsensä korottaminen niin
luulen että tuo lumo on tosi asiaa ja jotain outoa.

Kun on ollut uskossa yli 20 vuotta eikä tuollaista ole ennen nähnyt niin kyllä se todella tuntuu oudolta. näin on siis käynyt kahdesti parin viime vuoden aikana. kolmannessa tilaisuudessa (ei hellarien) koko joukko oli kyllä innolla ja vapaasta tahdosta kaikessa mukana , siellä en kokenut lumoa vaan täysin
mammonan palvontaan omistautumista

TV:ssä eräs puhuja (oikea uskova) varoitti näistä ja sanoi että vain rukoilla noiden puolesta eikä tuomita.
mutta hän mainitsi myös oman kokemuksen jossa olivat puhuneet eksyttäjälle kokouksen jälkeen.
Siitä ihmettelin miksi antavat suden ensin raadella lauman ja sitten kohteliaasti sanovat "voisitko mahdellisesti tehdä parannuksen ja poistua".

Vahingon on jo annettu tapahtua ! Sellainen paimen joka oikeasti välittää laumasta sanoisi "ulos talosta susi ! "

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4730
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #27 : 31.05.14 - klo:15:39 »
tää kaikki on niin sekavaa ja sillisalaattia etten enää jaksa olla edes kiinnostunut .

Herra saa itse hoitaa tän sotkun !

Joskus olen ollut normaalissa hellarien kokouksessa ja outo juttu tulee sitten yllättäin kun joku puhuu (siis tietty henkilö).
Yht äkkiä katson toisia ihmisiä ympärilläni ja "näen" heidät "lumouksessa". Kun mietin mitä ihmettä se on niin ainoa mistä olen "varma" tuossa
tilanteessa että puhujalta ei puutu itsevarmuutta eikä oman kunnian pyydettä......... siksi jos motiivi on tuollainen itsensä korottaminen niin
luulen että tuo lumo on tosi asiaa ja jotain outoa.

Kun on ollut uskossa yli 20 vuotta eikä tuollaista ole ennen nähnyt niin kyllä se todella tuntuu oudolta. näin on siis käynyt kahdesti parin viime vuoden aikana. kolmannessa tilaisuudessa (ei hellarien) koko joukko oli kyllä innolla ja vapaasta tahdosta kaikessa mukana , siellä en kokenut lumoa vaan täysin
mammonan palvontaan omistautumista

TV:ssä eräs puhuja (oikea uskova) varoitti näistä ja sanoi että vain rukoilla noiden puolesta eikä tuomita.
mutta hän mainitsi myös oman kokemuksen jossa olivat puhuneet eksyttäjälle kokouksen jälkeen.
Siitä ihmettelin miksi antavat suden ensin raadella lauman ja sitten kohteliaasti sanovat "voisitko mahdellisesti tehdä parannuksen ja poistua".

Vahingon on jo annettu tapahtua ! Sellainen paimen joka oikeasti välittää laumasta sanoisi "ulos talosta susi ! "

Mielestäni tuo "lumouksen" aistiminen on lahja, jota Sinun on syytä pitää arvossa. Arvelen myös itselläni sellaisen olevan. Kokemukseni mukaan tuohon lahjaan voi luottaa, koska se on pitkällä aikavälillä osoittautunut luotettavaksi. Joskus olen epäillyt, että se on vain kuvitteluani, mutta ennen pitkää olen saanut varmistuksen asiasta. En käy niitä tilanteita julkisesti esittelemään. Tiedän, että monella on sama lahja ja jotkut ovat laillani epäilleet lahjan aitoutta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #28 : 31.05.14 - klo:16:05 »
tää kaikki on niin sekavaa ja sillisalaattia etten enää jaksa olla edes kiinnostunut .

Herra saa itse hoitaa tän sotkun !

Joskus olen ollut normaalissa hellarien kokouksessa ja outo juttu tulee sitten yllättäin kun joku puhuu (siis tietty henkilö).
Yht äkkiä katson toisia ihmisiä ympärilläni ja "näen" heidät "lumouksessa". Kun mietin mitä ihmettä se on niin ainoa mistä olen "varma" tuossa
tilanteessa että puhujalta ei puutu itsevarmuutta eikä oman kunnian pyydettä......... siksi jos motiivi on tuollainen itsensä korottaminen niin
luulen että tuo lumo on tosi asiaa ja jotain outoa.

Kun on ollut uskossa yli 20 vuotta eikä tuollaista ole ennen nähnyt niin kyllä se todella tuntuu oudolta. näin on siis käynyt kahdesti parin viime vuoden aikana. kolmannessa tilaisuudessa (ei hellarien) koko joukko oli kyllä innolla ja vapaasta tahdosta kaikessa mukana , siellä en kokenut lumoa vaan täysin
mammonan palvontaan omistautumista

TV:ssä eräs puhuja (oikea uskova) varoitti näistä ja sanoi että vain rukoilla noiden puolesta eikä tuomita.
mutta hän mainitsi myös oman kokemuksen jossa olivat puhuneet eksyttäjälle kokouksen jälkeen.
Siitä ihmettelin miksi antavat suden ensin raadella lauman ja sitten kohteliaasti sanovat "voisitko mahdellisesti tehdä parannuksen ja poistua".

Vahingon on jo annettu tapahtua ! Sellainen paimen joka oikeasti välittää laumasta sanoisi "ulos talosta susi ! "

Mielestäni tuo "lumouksen" aistiminen on lahja, jota Sinun on syytä pitää arvossa. Arvelen myös itselläni sellaisen olevan. Kokemukseni mukaan tuohon lahjaan voi luottaa, koska se on pitkällä aikavälillä osoittautunut luotettavaksi. Joskus olen epäillyt, että se on vain kuvitteluani, mutta ennen pitkää olen saanut varmistuksen asiasta. En käy niitä tilanteita julkisesti esittelemään. Tiedän, että monella on sama lahja ja jotkut ovat laillani epäilleet lahjan aitoutta.

mulle se oli yllätys  koska olen kyllä vuosia "tiennyt" että mulla voisi olla henkien erottamisen lahja mutta ei se tuolla tavalla ole koskaan ennen ilmennyt.

tai sitten tuollaista eksytystä ei ole ennen ollut  :(

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4730
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #29 : 31.05.14 - klo:16:13 »
mulle se oli yllätys  koska olen kyllä vuosia "tiennyt" että mulla voisi olla henkien erottamisen lahja mutta ei se tuolla tavalla ole koskaan ennen ilmennyt.

tai sitten tuollaista eksytystä ei ole ennen ollut  :(

Tuon lahjan voi menettääkin. Se tapahtuu siten, että lähtee mukaan tuosta "varoituksesta" välittämättä, jolloin "ääni" vaikenee. Monelle on käynyt niin. Tiedän tapauksen torontolaisuuden ajoilta. Eräs pastori meni kokoukseen, jossa kaikki näytti olevan jotenkin hullua. Se tuntui tästä pastorista kovin oudolta, mutta hän teki järjen päätelmän, ettei noin monta saarnaajaa voi ola väärässä ja antautui "hengen valtaan". Taitaa olla vieläkin sillä tiellä.

Toinen tapaus on sellainen, että ko. pastori meni kokoukseen, jossa oli hurja meno päällä ja hän tuli siihen tulokseen, ettei siellä ole kaikki kohdallan ja päätti lähteä kotiin. Hän soitti vaimolleen asiasta, mutta vaimo sanoi, että katso nyt loppuun asti, koska olet jo maksanutkin. Hän jäi, mutta sai "toisen hengen". Vasta pitemmän ajan päästä hän vapautui siitä hengestä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.14 - klo:16:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell