Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30142 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Viisi eri kastetta
« : 30.07.14 - klo:17:47 »
Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee monikossa
opin kasteista. Hepr 6:2

Raamattu puhuu siis monista eri kasteista.
Tärkein niistä tapahtuu sinä hetkenä,
kun me synnymme uudesti ylhäältä, Hengestä.
Sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita,
ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
  1 Kor 12:13

Tuossa jakeessa mainitaan kaksikin eri asiaa.
Mutta vesikasteesta siinä ei puhuta ollenkaan.
Vaan samasta kasteesta, kuin tässä:
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu Mark 16:16

Näissä kohdin ei siis puhuta vesikasteesta.
Sillä se ei pelasta siinä iankaikkisuusmielessä, mistä Jeesus tuossa lauseessa puhuu;
eli kun Jeesus kirjaimellisemmin kääntäen sanoo, että
uskova ja kastettu pelastuu,
mutta ei uskova joutuu kadotukseen.


Tämä jako kahteen ei siis tapahdu kastealtaalla, vaan siinä hetkessä,
kun Israelin kansan lailla lähdemme pois orjuudesta, ulos Egyptistä.
Silloin meidät kastetaan pilvessä.
Eli juuri sinä hetkenä, kun me olemme tulleet osallisiksi Pääsiäislampaastamme,
ja sitten kiireesti lähdemme liikkeelle, meidät on siirretty pilven alle.

Sitten kyllä kuljemme myös meren läpi.
Mutta ei siis ole sattuma, että Paavali mainitsee asiat tässä järjestyksessä:
Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä,
että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä.
1 Kor 10:1-2

Kaste pilvessä ja kaste meressä ovat siis kaksi eri kastetta.
Mutta näiden kahden kasteen lisäksi on kolme muutakin kastetta,
yhteensä siis ainakin viisi kastetta. 

1) Kaste PILVESSÄ

Kaste, joka tapahtuu uudestisyntymisen yhteydessä, kun me synnymme Hengestä. Meihin on silloin puhallettu Elämän Henki.
Tuossa hetkessä meidät on siirretty Pyhän Hengen pilven alle,
ja me hengitämme Sitä, elämme Siitä,
se uudistaa ja tekee eläväksi meidät. Meistä on tullut eläviä.
Se ilmenee muun muassa siten, että me alamme hengittää.
Ja sitten me hengitämme koko ajan.
Rukoilemme ja huokailemme koko ajan.
Jos lakkaamme hengittämästä,
niin kohta jokainen solu meissä huutaa: Hengitä!!!

2) Kaste VEDESSÄ/MERESSÄ

Entinen hallitsijamme on näkyvällä tavalla jäänyt taaksemme.
Se haudattiin vesimassojen alle.

3) Kaste PYHÄSSÄ HENGESSÄ

Johannes Kastaja sanoi:
Minä olen kastanut teidät vedessä,
mutta Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä.
  Mark 1:8 (AS)

Astiamme upotetaan Pyhään Henkeen niin,
että se myös täyttyy Pyhällä Hengellä.
Emme enää vain Elä Pyhässä Hengessä,
eli vaella tuon Pilven alla, jota hengitämme.
Nyt me juomme Elävää Vettä pelastuksen kalliosta,
jotta saamme voimaa vaellukseen.

4) Kaste TULESSA

Johannes Kastaja puhui lisäksi tulessa kastamisesta,
ja kuvaili tuota kastetta puhdistamiseksi:
Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Hänellä on kädessään viskain,
ja Hän puhdistaa puimatantereensa.
Jyvät Hän kokoaa aittaansa,
mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.
  Matt 3:11-12 (RK)

Meidät upotetaan ahdistuksiin. Kuonat palavat pois.
Meillä ei enää ole muuta kuin Kristus.
Olemme kuin Sadrak, Meesak ja Abed-Nego tulisessa pätsissä.

5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ

Kuuluisat Sebedeuksen pojat tulivat Jeesuksen luo
ja ehdottivat jotakin.

Niin he sanoivat hänelle:
”Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi,
sinun kirkkaudessasi”.

Mutta Jeesus sanoi heille:
”Te ette tiedä, mitä anotte.
Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella,
jolla minut kastetaan?”

He sanoivat hänelle:
”Voimme”.

Niin Jeesus sanoi heille:
”Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte,
ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;
mutta minun oikealla tai vasemmalla puolellani istuminen
ei ole minun annettavissani,
vaan se annetaan niille, joille se on valmistettu”.
Mark 10:37-40

Kärsimys tarkoittaa kuolemaa.
Olemme osallisia Kristuksen kärsimyksistä
ja Hänen kuolemaansa kastetut.

« Viimeksi muokattu: 31.07.14 - klo:08:31 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppia kasteista (Hepr 6:2)
« Vastaus #1 : 30.07.14 - klo:18:05 »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Oppia kasteista (Hepr 6:2)
« Vastaus #2 : 30.07.14 - klo:18:14 »
Ja tässä heprealaiskirjeen opin alkeista ja 'kasteista' kohtaan liittyen: http://puimatanner.net/index.php?topic=126.msg11594#msg11594

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Miksi nuo viisi kastetta ovat tärkeitä
« Vastaus #3 : 31.07.14 - klo:08:20 »
Kaste merkitsee siis uskovalle viittä eri asiaa.
Ne ovat kaikki merkityksellisiä,
mutta vain ensimmäinen on ratkaisevan tärkeä
iankaikkisen pelastuksen kannalta.

1) Kaste PILVESSÄ

Upottaminen tuohon Pyhän Hengen pilveen,
on tuo ratkaisevan tärkeä kaste.
Vaelluksemme alkaa tuon pilven alla, sen varjossa.
Tuo pilvi seuraa meitä sitten koko vaelluksemme ajan.
Jos emme ole tuon pilven alla, emme ole matkalla ollenkaan.

2) Kaste MERESSÄ

Jos taas emme kulje meren läpi,
on vihollinen jatkuvasti kintereillämme.

3) Kaste PYHÄSSÄ HENGESSÄ

Jos emme täyty Elävästä Vedestä,
me näännymme vaelluksen aikana.

4) Kaste TULESSA

Jos emme käy tulen läpi,
me emme puhdistu astiaksi jaloa käyttöä varten.

5) Kaste KÄRSIMYKSISSÄ

Jos emme suostu kärsimyksen kasteeseen,
emme voi olla soihtuna pimeässä maailmassa.
« Viimeksi muokattu: 31.07.14 - klo:08:33 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miksi nuo viisi kastetta ovat tärkeitä
« Vastaus #4 : 31.07.14 - klo:12:33 »
4) Kaste TULESSA

Jos emme käy tulen läpi,
me emme puhdistu astiaksi jaloa käyttöä varten.


Mitä tarkoita tulikasteella?
Jotain erityistapahtumaa vai elämänkestävää pyhitystä vai jotain muuta?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Kaste tulessa
« Vastaus #5 : 31.07.14 - klo:13:57 »
Lainaus
Mitä tarkoitat tulikasteella?

Puhuessaan tulessa kastamisesta Johannes Kastaja
kuvaili tuota kastetta puhdistamiseksi:
Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Hänellä on kädessään viskain,
ja Hän puhdistaa puimatantereensa.
Jyvät Hän kokoaa aittaansa,
mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.
  Matt 3:11-12 (RK)

Ruumenet muodostuvat pääasiassa akanoista.
Siis meitä ympäröivästä kovasta kuoresta.
Jotta nisunjyvä erottuu, sitä pitää puida.
Ja se, mikä irtoaa pois, sitten poltetaan tulessa.

Kyllä tuo puiminen ja kuonan polttaminen 
varmaan on koko vaelluksemme ajan jatkuva prosessi.

Jos savenvalaja haluaa tehdä astian erittäin jaloa käyttöä varten,
hän voi murskata jo kerran poltetun astian, hienontaa sen,
ja muovata siitä aivan uudenlaisen astian.
Ja hän voi tehdä sen monta kertaa.
Mitä useammin tuo tehdään, sitä kestävämpi siitä tulee.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Miksi nuo viisi kastetta ovat tärkeitä
« Vastaus #6 : 31.07.14 - klo:14:38 »
Entäpä miten ymmärät kasteen meressä?
Onko se vesikaste vai toinen näkökulma kasteeseen hengessä?

2) Kaste MERESSÄ

Jos taas emme kulje meren läpi,
on vihollinen jatkuvasti kintereillämme.




2.Moos.14:13,30
13. Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö; pysykää paikoillanne, niin te näette, minkä pelastuksen Herra tänä päivänä antaa teille; sillä sellaista, minkä näette egyptiläisille tapahtuvan tänä päivänä, ette koskaan enää tule näkemään.
30. Niin Herra pelasti Israelin sinä päivänä egyptiläisten käsistä, ja Israel näki egyptiläiset kuolleina meren rannalla.


Mitä tarkoittaa nähdä egyptiläiset kuolleina?

Room.6:3-4
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.


Mistä kasteesta tuo edellinen jae kertoo? Vesikasteestako?
Millä perusteella? Milloin tapahtuu synnistä pois kuoleminen?
Tapahtuuko se upotuskasteen hetkellä vai jo uskoontulossa?

Room.6:1-2
Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaste tulessa
« Vastaus #7 : 31.07.14 - klo:14:42 »
Lainaus
Mitä tarkoitat tulikasteella?

Puhuessaan tulessa kastamisesta Johannes Kastaja
kuvaili tuota kastetta puhdistamiseksi:
Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Hänellä on kädessään viskain,
ja Hän puhdistaa puimatantereensa.
Jyvät Hän kokoaa aittaansa,
mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.
  Matt 3:11-12 (RK)

Ruumenet muodostuvat pääasiassa akanoista.
Siis meitä ympäröivästä kovasta kuoresta.
Jotta nisunjyvä erottuu, sitä pitää puida.
Ja se, mikä irtoaa pois, sitten poltetaan tulessa.

Kyllä tuo puiminen ja kuonan polttaminen 
varmaan on koko vaelluksemme ajan jatkuva prosessi.


Jos savenvalaja haluaa tehdä astian erittäin jaloa käyttöä varten,
hän voi murskata jo kerran poltetun astian, hienontaa sen,
ja muovata siitä aivan uudenlaisen astian.
Ja hän voi tehdä sen monta kertaa.
Mitä useammin tuo tehdään, sitä kestävämpi siitä tulee.

Noin ymmärrettynä olen samaa mieltä tulikasteesta.

Nykyajan uuskarismaattisilla markkinoilla on tarjolla lukuisia hengellisiä suoritteita tai asteita, joita pitäisi saavuttaa. Niille on tyypillistä, että ne ovat jotain tietyssä hetkessä tapahtuvia erityiskokemuksia ja jotka ovat saatavissa jonkun 'spesialistin' kautta.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Kaste PILVESSÄ, MERESSÄ, HENGESSÄ ...
« Vastaus #8 : 31.07.14 - klo:19:00 »
Lainaus
Entäpä miten ymmärät kasteen meressä?
Onko se vesikaste vai toinen näkökulma kasteeseen hengessä?

Minä ymmärrän kasteen meressä olevan eri tapahtuman
kuin kasteen Pyhässä Hengessä
ja myöskin eri tapahtuman kuin uudestisyntymisen Hengestä.

Eli Israel oli jo jonkin aikaa vaeltanut Pyhän Hengen pilven alla,
hengittänyt sitä ja siinä, ennenkuin Israel tuli Punaisen meren ääreen.
Ja vasta nyt oli siis vuorossa kaste meressä.

Ja vasta näiden kummankin kasteen (kaste pilvessä ja kaste meressä)
jälkeen erämaataipaleella tuli eteen se hetki,
jolloin Israel oli kuolemassa janoon,
ja sille avautui Kalliosta vesilähde, ja Israel sai juoda ja täyttyä siitä.
Tämä on mielestäni selvä esikuva kasteesta Pyhässä Hengessä.

Messiaan kuolemaan he olivat kuitenkin upotetut tai kätketyt siitä hetkestä alkaen,
kun he söivät Teurastetun Karitsan, 
kun heidän sydämensä oven pihtipieliin oli pirskotettu Hänen verensä.
Tuota yön pimeyden hetkeä seurasi tietenkin heti aamun sarastus
ja sitten piti todella kiireellä lähteä pois Egyptistä pilven alla vaeltaen.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaste PILVESSÄ, MERESSÄ, HENGESSÄ ...
« Vastaus #9 : 31.07.14 - klo:19:13 »
Lainaus
Entäpä miten ymmärät kasteen meressä?
Onko se vesikaste vai toinen näkökulma kasteeseen hengessä?

Minä ymmärrän kasteen meressä olevan eri tapahtuman
kuin kasteen Pyhässä Hengessä
ja myöskin eri tapahtuman kuin uudestisyntymisen Hengestä.


Tarkoittanet, että meren läpi kulkeminen tarkoittaa vesikastetta niin kuin se aika yleisesti tulkitaan?

2) Kaste MERESSÄ

Jos taas emme kulje meren läpi,
on vihollinen jatkuvasti kintereillämme.



Miten vesikasteen ottaminen voisi vaikuttaa siihen onko vihollinen jatkuvasti kintereillä vai ei?

Ne kuolleet egyptiläiset rannalla eivät mielestäni kuvaa paholaista, vaan sitä mistä puhutaan luvuissa Room. 6 - 8

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vesikaste erottaa meidät maailmasta
« Vastaus #10 : 01.08.14 - klo:06:50 »
Lainaus
Miten vesikasteen ottaminen voisi vaikuttaa siihen
onko vihollinen jatkuvasti kintereillä vai ei?

Siis astuminen kasteen hautaan on se vedenjakaja,
joka näkyvästi ja julkisesti erottaa meidät maailmasta.

Kun Israel astui Punaiseen mereen ja nousi ylös vastarannalla,
niin tuossa rytäkässä maailma eli Egypti jäi pois matkasta sinne kasteen hautaan.
Se ei enää ahdistellut tulemaan takaisin entiseen elämään.

Mutta Israelin kansa oli jo siirretty kuolemasta elämään
ennen tuota meren ylittämistä.
Heidät oli jo upotettu eli kätketty Messiaan kuolemaan.
Kuoleman enkeli ohitti heidät sen tähden,
että he olivat ottaneet vastaan sovituksen eli syöneet Teurastetun Karitsan.
Heidän sydämensä oven pihtipieliin oli jo sivelty Karitsan veri.
Synti ja kuolema oli jo saanut porttikiellon hallita siellä.

Tuon sovituksen tähden he saattoivat lähteä liikkeelle pois Egyptistä pilven alla.
Mutta maan päällä olevasta vihollisestaan Egyptistä eli maailmasta
he pelastuivat kulkemalla meren läpi.





« Viimeksi muokattu: 01.08.14 - klo:06:55 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Vesikaste erottaa meidät maailmasta
« Vastaus #11 : 01.08.14 - klo:08:02 »
Lainaus
Miten vesikasteen ottaminen voisi vaikuttaa siihen
onko vihollinen jatkuvasti kintereillä vai ei?

Siis astuminen kasteen hautaan on se vedenjakaja,
joka näkyvästi ja julkisesti erottaa meidät maailmasta.
Tuo ei vaan millään lailla päde niiden kohdalla, jotka ovat käyneet varhaismurkkuiässä kasteella, kuten minä. Maailma on tullut paljon tutummaksi kasteen jälkeen kuin ennen sitä, vaikka en ole koskaan uskosta luopunut. En taida viitsiä jatkaa vesikasteesta tässä ketjussa. Edellä linkittämässäni kasteketjussa on kymmeniä sivuja kyselty: Miksi pitäisi kastaa? Oliko kaste tarkoitettu muillekin kuin juutalaisille? Miksi opetuskirjeissä ei vesikasteesta puhuta juuri mitään? Mitä hyötyä vesikasteesta on? Miksi Paavalia ei oltu lähetetty kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, vaikka lähetyskäskyssä kaste mainitaankin.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Onko vesikaste tarkoitettu muillekin kuin juutalaisille
« Vastaus #12 : 01.08.14 - klo:13:00 »
Lainaus
Miksi pitäisi kastaa? Oliko kaste tarkoitettu muillekin kuin juutalaisille?

Pietari piti väkevän helluntaisaarnan,
ja suuri joukko israelilaisia sai piston sydämeensä.
Ja sitten Pietari kehotti heitä kääntymään ja ottamaan kasteen.

Vesi, joka meidät puhdistaa, on nimenomaan Jumalan Sana.
Kun Sana on tullut meidän luoksemme,
niin me voimme avata sille sydämemme oven.
Ja silloin Hän, joka on Jumalan Sana,
tulee meihin asumaan Henkensä kautta.
Ja nämä, jotka näin ovat syntyneet Hengestä,
eli jotka olivat ottaneet Sanan vastaan, kastettiin.

Kun me luemme lähetyskäskystä koskien koko maailmaa,
niin meidät kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mutta kun me luemme mitä Pietari sanoi israelilaisille,
niin näille annettiin kehotus kastattaa itsensä
vain Jeesuksn Kristuksen nimeen,
koska Isään Jumalaan ja Pyhään Henkeen
he jo uskoivat ja olivat tunnustautuneet.
« Viimeksi muokattu: 01.08.14 - klo:13:02 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #13 : 01.08.14 - klo:14:27 »
Näin kesäkuumalla en jaksa kirjoittella uutta, joten lainaan aiemmin kirjoittamaani.


Puoltaako tuo Egyptistä lähtö ja Kaislameren ylitys sitä, että vesikasteessa tultaisiiin seurakunnan jäseneksi tai jotenkin eri tavoin sitouduttaisiin siihen?

Mielestäni ei.

Israelilaiset sivelivät verta oven pieliin. Jo se erotti heidät egyptiläisistä.
Kohta tuon jälkeen koko kansa lähti kulkemaan pois päin Egyptistä.
Kolmantena asiana on se, että Pyhä Henki pilven muodossa erotti israelilaiset egyptiläisistä.

Vedellä ei ollut mitään uutta merkitystä aiemman erottautumisen lisäksi.


Oliko meren ylityksessä jotain symbolista?
Tietenkin koko kokonaisuus oli tietyllä tavalla sitä, mutta jos sen sisältä yrittää jotain hahmottaa niin täytyy todeta, että edellisten seikkojen lisäksi kaikki israelilaiset kulkivat veden poikki.

Menevätkö kaikki uskovaiset vesikasteelle?
Eivät mene, mutta kaikki saavat kasteen Kristukseen.

Jos nyt ummistaa silmänsä tuolta edelliseltä ja pitää sitkeästi kiinni siitä, että Kaislameren ylitys kertoo meille vesikasteesta ja vieläpä upotuskasteesta ja tarkastellaan tätä tarkemmin.

Lainaus
13 Mooses vastasi kansalle: "Älkää peljätkö; pysykää paikoillanne, niin te näette, minkä pelastuksen Herra tänä päivänä antaa teille; sillä sellaista, minkä näette egyptiläisille tapahtuvan tänä päivänä, ette koskaan enää tule näkemään.

Edelliseen liittyen ajattelen, että uskoon voi tulla vain yhden ainoan kerran eli sitä ei voi nähdä useasti. En usko yleisesti puhuttuun luopioitumiskäsitteeseen. Uskova voi kulkea syrjäisiä kujia ja tehdä monenlaista, mutta se ei merkitse vielä lopullista eroa Jumalasta.
Vertaan tuota jaetta siis tähän:

Lainaus käyttäjältä: Hepr. 10:
26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.


Voidaan varmaankin ajatella, että jokainen on egyptiläinen ennen uskoontuloaan.
Silloin kun tullaan uskoon, jätetään taakse puhekielen sanoin vanha aatu.

Lainaus
30 Niin Herra pelasti Israelin sinä päivänä egyptiläisten käsistä, ja Israel näki egyptiläiset kuolleina meren rannalla.

Mitä israelilaiset näkivät? Mitä tuo tarkoittaa meille?

Egyptiläiset kuolivat vesien palatessa takaisin ja he hukkuivat. Heidät nähtiin tapahtuman jälkeen kuolleina rannalla.

Hmm... oikeastaan israelilaiset kulkivat kuivin jaloin meren poikki ja egyptiläiset eivät.
Toisin sanottuna ne olivat egyptiläiset, jotka saivat kasteen ja heidät nähtiin kuolleina.
Eivät israelilaiset, siis uusi luomus, niitä vesimassoja tarvinneet, vaan niiden avulla heidät erotettiin lopullisesti egyptiläisistä.

Tuolle löytyy tällainen vastine UT:n puolelta.

Lainaus käyttäjältä: Room.6:
11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.


Tukeeko tuo VT:n esikuva siis sitä, että vesikasteessa symbolisesti erottaudutaan siitä mikä on jo oikeasti tapahtunut (veren sivelyt ja Pyhän Hengen kasteessa (pilven kautta) tapahtunut erottuminen?


Ensimmäinen ajatukseni on, että kyllä.


Auki kirjoitettuna tuo tarkottaisi siis sitä, että vesikasteensa avulla ihminen voi nähdä jotakin siitä mitä alla olevassa jakeessa kerrotaan eli nähdään se oma egyptiläinen kuolleena.

Lainaus käyttäjältä: 2.Kor.5:
17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko vesikaste tarkoitettu muillekin kuin juutalaisille
« Vastaus #14 : 01.08.14 - klo:14:53 »
Lainaus
Miksi pitäisi kastaa? Oliko kaste tarkoitettu muillekin kuin juutalaisille?

Pietari piti väkevän helluntaisaarnan,
ja suuri joukko israelilaisia sai piston sydämeensä.
Ja sitten Pietari kehotti heitä kääntymään ja ottamaan kasteen.

Vesi, joka meidät puhdistaa, on nimenomaan Jumalan Sana.
Kun Sana on tullut meidän luoksemme,
niin me voimme avata sille sydämemme oven.
Ja silloin Hän, joka on Jumalan Sana,
tulee meihin asumaan Henkensä kautta.
Ja nämä, jotka näin ovat syntyneet Hengestä,
eli jotka olivat ottaneet Sanan vastaan, kastettiin.

Kun me luemme lähetyskäskystä koskien koko maailmaa,
niin meidät kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mutta kun me luemme mitä Pietari sanoi israelilaisille,
niin näille annettiin kehotus kastattaa itsensä
vain Jeesuksn Kristuksen nimeen,
koska Isään Jumalaan ja Pyhään Henkeen
he jo uskoivat ja olivat tunnustautuneet.


Lainaus käyttäjältä: Matt 28:19,20
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso,olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”.

Oliko Pietari huonomuistinen, kun hän ei muistanut enää kymmenen päivää myöhemmin, että Jeesus käski kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen?

Lainaus käyttäjältä: Ap.t.2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Parempi selitys on se, että lähetyskäskyssä oleva 'kaste' - sana on myöhempi lisäys.
Pietari ei siis voinut muistaa sellaista mitä Jeesus ei ollut sanonut.


Tuosta lisäyksestä tietoa täällä
http://koti.mbnet.fi/rape1941/kaste1.htm

Lainaus
Sanallinen käsky kastaa on täten puuttunut kokonaan Eusebiuksen tuntemasta Matteuksen evankeliumin alkuperäisen lähetyskäskyn tekstistä. Kastekäskyn sijalla on alkuaan ollut vain käsky tehdä oppilaita "minun nimessäni" eli Jeesuksen nimessä.

Matteuksen evankeliumin selitysteoksessaan (SUTS.) Esko Haapa esittää tämän jakeen Eusebiuksen tuntemassa kreikankielen muodossa. Tämä teksti (käännöksen kanssa varustettuna) kuuluu:

"poreuthentes matheeteusate ta panta ethnee en too onomati muu, didaskontes autuus teerein panta hosa eneteilameen hyymiin."
"Mentyänne tehkää oppilaiksi kaikkia kansoja minun nimessäni, opettavina heitä pitämään kaikki jotka minä määräsin teille."


Miksi sitten Pietari kehoitti kasteelle?
En tiedä.

Alkuseurakunnan aikana tehtiin montaa muutakin asiaa, joita ei mielestäni ollut tarkoitettu toistettavaksi.
Apostolien päältä vietiin sairasten päälle iholiinoja ja uskottiin, että varjon hipaisu parantaa sairaan. Mielestäni tuollaiset ovat vain kertomuksia, että noin tapahtui, mutta missään ei kehoita edelleen toimimaan niin.



Paavali näki tilanteen kuitenkin näin:

Lainaus käyttäjältä: 1.Kor.1:17 alku
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan


Miksi vesikasteesta ei puhuta opetuskirjeissä oikeastaan mitään?
Jos vesikaste oikeasti tuottaisi jotain erinomaista uskovan hengelliseen elämään, luulisi, että siitä olisi opetettu selkeästi.