Puimatanner > Hartaus ja rukous

Monologi kuolemaan tuomitun sellissä

(1/10) > >>

kalamos:
Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.
Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava.

Tämä vankila on täpötäynnä.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet,
ja ovat rikkomustensa tähden täällä istumassa
ja odottamassa kuolemantuomiotaan.

Miksi ihmeessä Tuomari ei ole jo määrännyt tuomion täytäntöönpanoa.
Jotkut sanovat, että näin Hän osoittaa oikeudenmukaisuuttaan.
Jotkut hienostelijat ilmaisevat sen sanalla vanhurskaus.
Vanhurskas tuomari. Ja mitä se minua hyödyttää.
En minä voi mitenkään maksaa velkaani. Kuoltava on.

Tosin jotkut väittävät kuulleensa ihan pähkähulluja huhuja,
että tuo Vanhurskas Tuomari olisi aikeissa lähettää
oman ainosyntyisen Poikansa tuomittavaksi kuolemaan meidän sijastamme.
Ja että tämän tähden meidän tuomiomme täytäntöönpano on viivästynyt.
Hullutusta, sanon minä. Ei se voi olla totta.

Käytävältä kuuluu ääniä.
Ikäänkuin sellien ovat aukeaisivat yksi kerrallaan.
Hälinä lisääntyy vankilassa. Hiljaa siellä!
Eikö sitä saa edes vankilassaan olla rauhassa.

Sellini ovi lennähtää auki. Vartija ilmoittaa minulle:
Vanhurskas tuomari antoi oman Poikansa kuolemaan Sinun sijastasi.
Sinun tuomiosi on kärsitty. Olet vapaa.

Hän ottaa velkakirjani sellini oven yläpuolelta ja ja kirjoittaa sen päälle:
Tetelestai

Täh!!!

Vartija selventää minulle: "Se tarkoittaa
Maksettu / Täytetty.
Sinun rikkomuksesi on sovitettu".

Olen kovin hämilläni. Ei tämä voi olla totta.
Moni muukaan ei usko. He jäävät istumaan selliinsä.
He sylkevät vartijaa naamalle:
"Vai tulit sinä pilkkaamaan meitä".
Ja iskevät kokonaan maksetuksi kuitatun velkakirjansa takaisin vartijan isoon kouraan.
"Sulje ovi perässäsi!"
Sitten he käyvät nukkumaan. Ja odottamaan tuomionsa täytäntöönpanoa.

Minä kysyn vartijalta:
Onko tämä totta vai valhetta.
Hän ottaa taskustaan Vanhurskaan tuomarin laatiman kirjallisen pöytäkirjan:


--- Lainaus ---Nyt Jumalan vanhurskaus on ilmoitettu ilman lakia,
nimittäin Jumalan vanhurskaus Jeesuksen Kristuksen uskon kautta
kaikkiin, jotka uskovat. Ei siis ole erotusta.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla,
ja heidät vanhurskautetaan lahjaksi Hänen armostaan
sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta Hänen vereensä.
--- Lainaus päättyy ---

Kun kuuntelen Vanhurskaan Tuomarin kirjoitusta,
minun sisimmässäni syntyy usko:
Nyt minä ymmärrän, että tuo Tuomari todellakin on Vanhurskas,
ja Hän vanhurskauttaa sen, jolla on usko ....
mikä Hänen Poikansa nimi olikaan.
Jeesus, Vastaa vartija, ja jatkaa:
"Vanhurskas Tuomari vanhurskauttaa
sen, jolla on usko Jeesukseen.
Jeesus on Sinun sukulunastajasi."

Minä uskon ja kävelen ulos sellistäni ja koko vankila-alueelta.
Sen muurien sisäpuolella minua hallitsi synnin ja kuoleman laki.
Nyt Elämän Hengen laki hallitsee minua.
Minä olin kuollut synteihini ja rikoksiini.
Mutta minut tehtiin eläväksi. Ja nyt minä elän.

albert1:
Kalamos: " Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava."

Ilman syyllisyydentuntoa ei ole uskontoa. Syyllisyydentunteesta se ammentaa elinvoimansa, ei mistään muusta.

Mihin ihmeen syntiin vastasyntynyt vauva on syyllistynyt? Perisyntikäsite leimaa hänetkin heti syntymästään lähtien syylliseksi eli synti on periytyvä ominaisuus.

Mutta siihen tarjotaan ratkaisu: ota vastaan Jeesus elämääsi, niin pelastut tämän synnin vaikutuksilta! Se on eräs maailmanhistorian ovelimmista harhautuksista!

Natanael:
Minulle helluntaitaustaisena, vaikka en enää helluntaiseurakuntaan kuulukaan, on tuo perisyntioppi aika vieras.

Ajattelen, että jokaisella ihmisellä on taipumus syntiin.
Kuitenkin jokainen, joka ei ole ottanut Jeesusta vastaan, tuomitaan omien tekojensa mukaan.

Jer.31
Niinä päivinä ei enää sanota: "Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaita vihloo."
30 "Jokainen kuolee näet oman syntinsä tähden, ja joka syö raakoja rypäleitä, sen omia hampaita vihloo."


Ilm.20.
12. Ja minä näin; kuolleet, suuret ja vähäiset, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin, ja avattiin toinen kirja, joka on tuomion, ja kuolleet tuomittiin, niin kuin heidän teoistaan oli kirjoitettu siinä kirjassa.
(aram.)

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: albert1 - 18.03.18 - klo:16:00 ---Kalamos: " Velkakirjani on ripustettu sellini oven ulkopuolelle.Siitä näkyy myös tuomioni. Minun on kuoltava."

Ilman syyllisyydentuntoa ei ole uskontoa. Syyllisyydentunteesta se ammentaa elinvoimansa, ei mistään muusta.

Mihin ihmeen syntiin vastasyntynyt vauva on syyllistynyt? Perisyntikäsite leimaa hänetkin heti syntymästään lähtien syylliseksi eli synti on periytyvä ominaisuus.

Mutta siihen tarjotaan ratkaisu: ota vastaan Jeesus elämääsi, niin pelastut tämän synnin vaikutuksilta! Se on eräs maailmanhistorian ovelimmista harhautuksista!
--- Lainaus päättyy ---

Tähän on syytä ottaa kantaa. Tuo, mitä sanot harhautukseksi, on maailmanhistorian suurin salaisuus, joka ei avaudu tämän maailman "viisaille", joille se on äärimmäinen loukkaus. Synti on ihmiskunnan suurin ongelma. Ihmiskunta jakautuu tässä syntikysymyksessä kahtia. Toisaalta niihin, joille synti luetaan syyksi ja toisaalta niihin, joille syntiä ei lueta syyksi. Jälkimmäiseen joukkoon kuuluvat lapset (osa kehitysvammaisista ja ehkä muitakin, joista me emme tiedä) ja uudestisyntyneet uskovat. Toiseen joukkoon kuuluvat omillaan toimeentulevat, jotka kieltäytyvät sovituksesta.

Lihavoin edellä yhden sanan, koska se on mielestäni väärin. Synnin vaikutuksilta pitäisi olla synnin seurauksilta. Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema.

Kalamoksen aloituksessa on Evankeliumin ydinsanoma lyhyesti ilmaistuna. Toivon, että Albertkin lähtee sellistään vapautettuna. Se ei maksa mitään, tai toisaalta maksaa kaiken. Siinähän joutuu pilkan kohteeksi ja menettää "kasvonsa" ihmisten edessä.

Oman uskoontuloni olen kertonut täällä: http://puimatanner.net/index.php?topic=576.msg30777#msg30777

albert1:
Paulus: " Toivon, että Albertkin lähtee sellistään vapautettuna. Se ei maksa mitään, tai toisaalta maksaa kaiken. Siinähän joutuu pilkan kohteeksi ja menettää "kasvonsa" ihmisten edessä."

Mistä minun tulisi oikein vapautua?

Ihmisten pilkka tai "kasvojen menettäminen" ei merkitse yhtään mitään, oleellista on älyllinen rehellisyys, joka kunnioittaa vain tosiasioita. Tiede on paras keino ottaa selville totuus ja tosiasiat, tarkoitan aitoa, kriittistä tiedettä, joka on siis vain tapa hankkia uutta, ennen tuntematonta tietoa. Uskonnoille (kristinusko, islam, buddhalaisuus, taolaisuus, mormonien uskonto, Jehova-uskonto etc) tämä tieteen tapa on vaarallinen, sillä se osoittaa, että eri uskonnot eri puolilla maailmaa ovat vain omien kulttuuriensa tuotteita. Tieteen kaipaama konkreettinen näyttö puuttuu täysin. Vai oletko nähnyt Jahve-jumalan? Hän elääkin lähinnä ihmisten mielikuvitusmaailmassa.

Uskonnot muuttuvat kulttuurien muuttuessa. Paavalin aikainen kristinusko eroaa kirkon vuosisatojen saatossa muokkaamasta uskosta. Uskonto on myös eräs keino hallita, sillä Paavalin sanojen mukaan ihmisen on tyydyttävä osaansa, vaikka olisi orja. Thaimaassa joku buddhalainen  munkki yllyttää väkivaltaan toisin uskovia muslimeja kohtaan. Voiko enää sairaampaa olla? Toisen erilainen usko antaa oikeuden jopa surmata hänet! Tällaisista ilmiöistä on päästävä eroon ja se tapahtuu valistuksen ja tiedon tason kohoamisen kautta. Uskonnot ovat jäänteitä ihmiskunnan lapsuuden ajasta, nyt meidän pitäisi jo olla aikuisia.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta