Puimatanner > Yleinen keskustelu

Alussa Jumala loi...

(1/23) > >>

nikojt:
"Alussa loi Jumala taivaan ja maan." (Gen 1:1)

Alkukielessä, muinaishebreaksi kirjoitetussa Tooran ensimmäisessä jakeessa käytetään Jumalan luomisesta alkukielistä sanaa "bara" = "luoda".

Kyseinen alkukielinen sana (bara) esiintyy Genesiksen 1. luvussa yhteensä kolme erillistä kertaa;

Genesis 1:1 maan ja taivaan luominen ( bara )
Genesis 1:21 eläinten luominen ( bara )
Genesis 1:27 ihmisen luominen ( bara )

Nämä luomiset ( bara ) olivat siis taivaan ja maan luominen sekä eläinten ja ihmisten luomiset.

Kristittyjen piirissä on alkanut leviämään teologinen malli jossa esitetään, että Genesis jae 1:1 ei kuuluisi Jumalan kuuden päivän luomisen aikajaksoon. Tämän teologisen mallin, jota gap-teoriaksikin kutsutaan, mukaan Jumala olisi aluksi luonut taivaan ja maan, joka tapahtui mahdollisesti miljoonia kenties miljardeja vuosia sitten. Tässä mallissa Genesis toinen jakeen tapahtumat ovat ajallisesti hyvin erit mitä ensimmäisessä jakeessa puhutaan.

Huomaamme kuitenkin nyt alkukielestä sen, että luomista tarkoittavaa "bara" sanaa käytetään sekä ensimmäisessä jakeessa, että 21, että 27 jakeissa.

Raamatun toinen kirja, Exodus, summaa kaiken tämän Jumalan suunnattoman luomisen tapahtuman kirjoittaen näin;

"Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen." (Ex. 20:11)

Huomaamme Exoduksen kertovan, että Jumala loi kuudessa päivässä niin taivaan, maan ja kaiken mitä niissä on. Kaiken kuudessa päivässä. Exodus ei siis anna ymmärtää mitään viitettä siihen teologiseen malliin jonka mukaan Genesis 1;1 ei kuuluisi kuuden luomisen päivän tapahtumiin.

Päin vastoin.

Exodus ei kuitenkaan edellä käytä sanaa "bara" vaan toista hebrean kielen luomista tarkoittavaa sanaa "asah".
Gap-teoreetikot selittävätkin niin, että bara tarkoittaisi luomisessa tyhjästä tapahtuvaa luomista ja asah ikäänkuin jotain sellaista jossa vain olemassa olevaa materiaa, jo luotua, muokataan.

Tarkastellaan seuraavaksi Raamatun valossa onko tällaisella väitteellä totuuspohjaa.

Genesis 1:26-27 jakeet kirjoittavat seuraavaa;

26 Ja Jumala sanoi: “Tehkäämme ( asah ) ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27 Ja Jumala loi ( bara ) ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Näin tulemme huomaamaan, että Genesis käyttää ihmisen luomisesta samaisessa asiayhteydessään sekä sanoja “asah”, että “bara”, tarkoittaen molemmilla sanoilla luonnollisesti samaa tapahtumaa.
Ajatus siitä, että sana-ero näin ratkaisisi yksin sen, onko kyse todellisesta luomisesta vaiko pelkästään “muokkaamisesta”, ei siis Raamatun valossa päde.

Raamatun alkukielen valossa ei siis voida sanoa niin, että "asah" ei tarkoittaisi todellista "tyhjästä" luomista, vaan huomaamme, että bara ja asah ovat molemmat luomista tarkoittavia sanoja.

Nehemian kirjan luku 9 ja kuudes jae kirjoittaa seuraavaa;

"Sinä yksin olet Herra. Sinä olet tehnyt taivaat ja taivasten taivaat kaikkine joukkoinensa, maan ja kaikki, mitä siinä on, meret ja kaikki, mitä niissä on. Sinä annat elämän niille kaikille, ja taivaan joukot kumartavat sinua.”

Myös Nehemia käyttää kyseisessä Jumalan luomisesta kertovassa jakeessa nimenomaan alukielen sanaa "asah".

Näin näemme, että Raamatun valossa väitteet siitä, että Exodus 20:11 ei puhuisi taivaan ja maan luomisesta, sisältäen viittauksen Moos. 1:1 jakeeseen, on perusteeton, eikä Sanan valossa pidä paikkaansa.

Voimme näin ollen uskoa täydestä sydämistämme sen mitä Exodus 20:11 kirjoittaa;

"Sillä KUUTENA PÄIVÄNÄ Herra teki TAIVAAN ja MAAN ja meren JA KAIKKI, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen."


kalamos:
Omasta puolestani tervetuloa tälle foorumille,
jolla minä olen jo jonkun aikaa vieraillutkin.
Tuolla toisella foorumilla olemmekin jo tulleet tutuiksi.
Odotan sinua myös omalle keskustelufoorumilleni.

Aloitit kirjoittamisen tällä foorumilla siitä,
mistä Raamattukin eli ALUSTA.
Raamatun mukaan todellakin
Alussa loi Jumala * taivaat ja maan (Gen 1:1)

Tuo ALKU tarkoittaa paljon muutakin kuin ajan alkupäätä,
mutta se on kyllä myös ainoa määre ajankohdalle,
jolloin taivaat ja maa luotiin (bara).
Me emme tiedä tuosta ajankohdasta Raamatun perusteella
muuta kuin sen, että se sijoittuu yli 6000 vuoden taakse tästä päivästä. 
Koskaan tuon Raamatun ensimmäisen jakeen tapahtuman jälkeen
Jumala ei ole luonut (bara) taivaita eikä maata.

Kun Jumala käyttää Ilmoituksessaan sanaa luoda (bara)
niin silloin Hän myös tarkoittaa juuri sitä.
Ja kun Hän käyttää toista sanaa (asah), jonka otit esille,
niin silloin Hän myös tarkoittaa jotain muuta kuin luomista (bara).

Ihmistä ei luotu eikä tehty alussa,
vaan vasta kuuden työpäivän pituisen aikajakson päätteeksi,
jollon Jumala teki/muotoili maan tomusta ihmisen.
Tuo maan tomu oli syntynyt silloin alussa, 
kun Jumala loi taivaat ja maan.
Mutta nyt Jumala teki tuosta maan tomusta ihmisruumiin.
Raamattu ilmoittaa tuon maan tomusta tekemisen lisäksi,
että Jumala loi ihmisen. Ihmisessä on siis jotakin,
mikä ei olekaan maan tomusta kerättyä.
Jumala puhalsi ihmiseen Elämän Hengen.

Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.
Tuosta kudoksesta tuli kolmas ihmisruumis,
joka oli samaa luuta ja lihaa, jonka Jumala maan tomusta teki.
Maan tomusta tehty liha lisääntyy ja täyttää maan.
Daavid sanoo tästä solusilmukoiden lisääntymisestä näin: 
Sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa (Ps 139:13)
Mutta tuon ihmisruumiin kokoonkutomisen lisäksi,
tapahtuu aina myös luomisihme äidin kohdussa.
Eli jotain, mikä ei ole materian maailmasta,
tulee kohdussa olevaan ihmisen alkuun.
Kateuteen asti Hän halajaa henkeä,
jonka Hän on pannut meihin asumaan (Jaak 4:5)
Jokaisessa syntyvässä ihmisessä on henki,
jonka häneen on puhaltanut Jumala.

Alussa Jumala loi taivaat ja maan.
Sen jälkeisistä tapahtumista voimme lukea
Raamatun toisesta jakeesta ja muualta Raamatusta.
Sitten kuuden päivän aikana Jumala loi ja teki asioita.
Siis Raamattu ei sano, että Jumala loi eli teki,
vaan Raamattu sanoo kuuden päivän pituisen rupeaman jälkeen
tulleesta seitsemännestä päivästä näin:


--- Lainaus käyttäjältä: Biblia 1776 ---Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen;
että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa, jotka Jumala
loi ja teki. (Gen 2:3)
--- Lainaus päättyy ---


--- Lainaus käyttäjältä: KJV 1758 ---And God blessed the seventh day, and sanctified it:
because that in it he had rested from all his work which God
created and made. (Gen 2:3 KJV)

--- Lainaus päättyy ---

Taisto:

--- Lainaus käyttäjältä: kalamos - 29.03.15 - klo:10:25 ---Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.


--- Lainaus päättyy ---
Kun hedelmöittynyt solu alkaa jakaantua ja muodostua ihmisen ruumiiksi,
niin joskus on tullut pohdituksi kysymystä: missä vaiheessa tällä alkunsa
saaneella ihmisellä on sielu, ja missä vaiheessa Jumala antaa ihmiselle hengen?
Eli missä vaiheessa Jumala luo uuden ihmisen, persoonan?

kalamos:

--- Lainaus käyttäjältä: Taisto - 29.03.15 - klo:12:20 ---
--- Lainaus käyttäjältä: kalamos - 29.03.15 - klo:10:25 ---Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.


--- Lainaus päättyy ---
Kun hedelmöittynyt solu alkaa jakaantua ja muodostua ihmisen ruumiiksi,
niin joskus on tullut pohdituksi kysymystä: missä vaiheessa tällä alkunsa
saaneella ihmisellä on sielu, ja missä vaiheessa Jumala antaa ihmiselle hengen?
Eli missä vaiheessa Jumala luo uuden ihmisen, persoonan?

--- Lainaus päättyy ---


Tulitko minkäänlaiseen johtopäätökseen, kun tuota pohdit?

Taisto:

--- Lainaus käyttäjältä: kalamos - 29.03.15 - klo:12:47 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Taisto - 29.03.15 - klo:12:20 ---
--- Lainaus käyttäjältä: kalamos - 29.03.15 - klo:10:25 ---Kun Aadam ja Aadamista otettu kylkisiivu yhtyivät,
alkoi hedelmöittynyt solu lisääntyä Eevan kohdussa.


--- Lainaus päättyy ---
Kun hedelmöittynyt solu alkaa jakaantua ja muodostua ihmisen ruumiiksi,
niin joskus on tullut pohdituksi kysymystä: missä vaiheessa tällä alkunsa
saaneella ihmisellä on sielu, ja missä vaiheessa Jumala antaa ihmiselle hengen?
Eli missä vaiheessa Jumala luo uuden ihmisen, persoonan?

--- Lainaus päättyy ---


Tulitko minkäänlaiseen johtopäätökseen, kun tuota pohdit?

--- Lainaus päättyy ---
Johtopäätös taisi minun osalta olla se, että liian vaikea kysymys ratkaistavaksi.

Joku niistä, joiden kanssa tästä puhuin, taisi olla sitä mieltä että
ihmisen persoona syntyy hedelmöittymisen hetkellä. Mutta mistä me
sen niin tarkasti voisimme tietää, mitä ja miten Jumala tekee?

Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne
ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. (Jes.55:8-9)


Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta