Kirjoittaja Aihe: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta  (Luettu 4787 kertaa)

Jesurun Tiikeri

  • Vieras
Hei, haluan alkaa kirjoittamaan tällaista päiväkirjanomaista pohdintaa opinkysymyksistä ja raamatun tulkinnasta. Mietteitä, jotka tulevat päähän ja joita haluan myös muille jakaa.

Eilen luin eräästä kristillisestä julkaisusta teologin palstalta selityksen sille, kun Jeesus käski viikunapuuta kuivettumaan. Siinä oli erittäin vaikeaselkoinen selvitys siitä, kuinka se kun Jeesus kuivetti viikunapuun oli vertauskuva sille, kuinka Israel kuivettui ja tämän vertauskuvan selitys jatkui sitten tutulla "siunauksia Israelille" ja kuinka Israel vielä kantaa sitten hedelmäänsä aikanaan.

No, Jeremia 3:sta odotellessa siis, odotamme Israelin hedelmiä mutta luetaan tässä välissä nyt tuo evankeliumin Sana muistimme virkistykseksi:

Matteus 21:18-19

 Kun Jeesus varhain aamulla oli palaamassa kaupunkiin, hänen tuli nälkä.

Hän näki tien vierellä viikunapuun ja meni tutkimaan sitä, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin lehtiä. Silloin hän sanoi puulle: "Ikinä et enää tee hedelmää." Siinä samassa viikunapuu kuivettui.
---

Minun tulkintani ei ole kovin monimutkainen.

Jeesuksella oli nälkä ja kun hän ei löytänyt ruokaa puusta, niin hän kirosi sen suutuksissaan.

Muistakaamme, että Jeesus oli suuressa ahdingossa ja kiusauksessa kokoajan. Onko se meidän uskoamme vastaan, että myönnämme myös Jeesuksen olleen siis tuolloin vielä tosiaan: Ihmisen Poika ja siten, ihmisten tunteidenkin alaisuudessa yhä?

Eikö Jeesuksen tarina, juuri kerro siitä että ihmisenä hän olisikin epäonnistunut ja rukoili Isältä että "tämä malja menisi ohitse" mutta silti: Jeesuksen USKO siis sai Jeesuksen taipumaan siihen tahtoon, mikä on Isän mielestä parasta. Jeesus itse, ihmisenä siis, oli valmis luopumaan ristintyöstään mutta kuitenkin, Jeesuksen USKO sai hänet antamaan valinnan taivalliselle Isälleen.

Eikö Jeesuksen inhimillisyys, pikemminkin vahvista siis omaakin uskoamme, että ihmisinä me olemme heikkoja emmekä voi kantaa omaa ristiämme? Vaan kun annamme itsemme täysin Jeesukselle, että Hän meitä kantaa ja myönnämme olevamme heikkoja ja voimattomia: vasta silloin todella meidän elämässämme, Jeesus voi myös vaikuttaa kun annamme kaiken Hänelle USKON kautta; ei tekojen kautta.

Mun mielestä tää maanläheinen ja ihmistä lähellä oleva tulkinta tuosta kohdasta raamatussa, on parempi kuin monimutkaiset ja kaukaa-haetut vertaukset Israelin valtion tulevaan kukoistukseen ja rauhan aikaan.

Joka siis vielä odottaa itseään, kunnes Jeremia 3 tapahtumat käyvät toteen.. Vielä lopuksi haastellinen kysymys: jos tuo Jeremia 3 tapahtumat tulisivat omana aikanamme, niin lähtisitkö sinäkin Jerusalemiin?

Tässä vielä lopuksi siis Jeremia 3 kohta johon viittaan vielä tapahtuvaksi " Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivätkä kulje enää pahan ja paatuneen sydämensä mukaan. "

Koko luku: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jer.+3%3A1&rnd=1435241290951

Lisää juttuja ilmestyy oletettavasti tänne blogiin jos en tääl kerkii päivitellä:

http://yhdistyneetseurakunnat.blogspot.fi/
« Viimeksi muokattu: 30.06.15 - klo:02:02 kirjoittanut Jesurun Tiikeri »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #1 : 25.06.15 - klo:22:07 »
Vielä lopuksi haastellinen kysymys: jos tuo Jeremia 3 tapahtumat tulisivat omana aikanamme, niin lähtisitkö sinäkin Jerusalemiin?

Olen käynyt jo.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #2 : 26.06.15 - klo:17:20 »
Jos netissä oleviin juttuihin voi uskoa, kerrotaan, että viikunapuussa olisi pitänyt olla sen kiroamisen aikaan ns. varhaisviikunoita.
Se, että niitä ei ollut, voi tarkoittaa sitä, että puu ei ollut enää terve.
Kiroaminen tuossa tapauksessa tarkoittaisi olemassa olevan olotilan toteamista.

Siten se oli Israelinkin kohdalla silloin. Kuollut.
Niin kuin on nykyäänkin.


En usko selitysmallia, että vuonna 1948, Israelin itsenäistyessä, olisi viikunapuu puhjennut lehteen.
Raamattu ei missään kohtaan kerro, että valtiot pelastuisivat.


Israelissa tehtävän synnin määrä on edelleen sellainen, että Raamatun mukaan sieltä pitäisi karkoittaa kaikki.
Uskonnollinen touhotus saattaa aikaansaada sinne vielä kolmannenkin temppelin, mutta ei sillä ole mitään tekemistä Raamatun kanssa. Tai ehkä on. Niiden kohtien kanssa, joissa puhutaan väkevästä eksytyksestä.


En usko, että lopun aikaa koskevissa kuvauksissa Jerusalem tarkoittaa kaupunkia.
Mielestäni se tarkoittaa seurakuntaa.
Esimerkiksi taivaasta laskeutuva uusi Jerusalem ei ole mikään (jalo)kivikasa, vaan seurakunta, jolle ilmoitetaan mitat.
Mitat kertovat siitä, että seurakunnan luku on täysi, toisin kuin Ilm. 11, jossa mittaillaan temppeliä, mutta ei ilmoiteta mittoja.
Syynä tuohon on se, että ko. kohdassa temppeliä vielä rakennetaan eli "pakanain luku" ei ole vielä täysi.

Tämä maallinen Israel pysyy paatuneena loppuun saakka: " Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"

Kun pakanoiden luku on täysi, se on tämäm nykyisen pallon loppu eikä ole mitään ydinsotien jälkeistä rauhan valtakuntaa niin kuin väitetään.
Kun katselee vaikkapa tsunamien tuhoja, minusta on mieletöntä ajatella jotain kirjaimellista maanpäällistä rauhan valtakuntaa ydinsodan jälkeen.

Jesurun Tiikeri

  • Vieras
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #3 : 27.06.15 - klo:04:15 »
Olen kuullut tuon tulkinnan ennenkin "henkisestä Jerusalemista" ja että se tarkoittaa ylösnousemusta.

Näin ei kuitenkaan Jeremia kerro vaan huomaa juuri tämä "yhdessä ne tulevat pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin omaksi teidän isillenne."

Eli puhutaan siis edelleen siitä fyysisestä MAASTA joka annettiin jo siis Aabrahamin lapsille perinnöksi.

Ilmestyskirjan asiat taas, ovat taas ihan eri asia kuin tämä asia että Palestiinaankin tulee rauha kun Jerusalemiin lähtee ihmisiä kaikista kansoista Jumalaa palvomaan eli rakkautta siis eli rauhaa sinne siis tulee ja varmasti paljon muutakin siunattua tulee tapahtumaan tuona aikana vielä.

Lue myös tämä, joka kertaa tuollaisesta rauhan ajasta ja niistä siunauksista, kun ihmiset palaavat jälleen Jumalan äärelle: Hänen pyhän vuorensa varjoon. Myös tässä, huomaamme monia asioita jotka liittyvä ruumiilliseen eloon maailmassa mm. eläimiä tai että jokin voisi purra sinua ruumiiseen tai että jalat voisivat kastua.

On varmasti mukavaa keksiä näistä mahdollisimman mielenkiintoisia ja eriskummallisia tulkintoja, mutta tällainen harrastus kannattaisi ehkä keskittää sinne Ilmestyskirjaan juurikin, koska muu raamatun ilmoitus on varsin suorasanaisesti ja yksinkertaisesti kerrottua sen takia, että sen voi jokainen yksinkertainenkin ihminen ymmärtää ja sisäistää.

Ilmestyskirja taasen, on yhä täynnä mysteeriä ja selvittämättömiä teologisia haasteita. Ehkä juuri sen takia, että se mikä tulee lopussa: pysyykin loppuun asti salattuna, mutta että kun se tapahtuu niin sinetti kerrallaan; raamatun ilmoitus käy toteen koko maailman ihmisten silmien edessä.

Jesaja 11
Daavidin jälkeläinen tuo oikeuden ja rauhan
---
Iisain kannosta nousee verso, vesa puhkeaa sen juuresta ja kantaa hedelmää.
Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki:hänen ilonsa on totella Herraa. Hän ei tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta vaan antaa heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa. Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.
Vanhurskaus on hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen uumillaan.
 Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden paimenena.
 Lehmä ja emokarhu käyvät yhdessä laitumella, yhdessä laskeutuvat levolle niiden vasikat ja pennut, ja leijona syö heinää kuin härkä.
Ja imeväinen leikkii kyyn kolon äärellä, vastikään vieroitettu lapsi kurottaa kättään kohti myrkkykäärmeen luolaa.
 Kukaan ei tee pahaa, ei tuota turmiota minun pyhällä vuorellani, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan.
Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde.
Sinä päivänä Herra jälleen kohottaa kätensä vapauttaakseen kansansa jäännöksen Assyriasta ja Egyptistä ja Patrosista ja Nubiasta ja Elamista ja Sinearista ja Hamatista, tuodakseen kansansa takaisin meren saarista ja kaukaisilta rannoilta.
Hän kohottaa merkkiviirin kansoille, hän korjaa talteen Israelista pois ajetut ja kokoaa yhteen Juudasta eri tahoille hajotetut maailman neljältä kulmalta.
Efraimin kateus haihtuu, Juudan katkeruus häviää. Efraim ei enää kadehdi Juudaa, eikä Juuda vainoa Efraimia.
Rinta rinnan he ryntäävät länteen, Filisteaan, yhdessä he saalistavat idän heimojen alueilla, heidän valtansa yltää Edomiin ja Moabiin, ja ammonilaisista tulee heidän alamaisiaan.
Herra halkaisee Egyptin merenlahden ja heristää kättään Eufratia kohden, hän hajottaa sen polttavalla henkäyksellään seitsemään uomaan, joiden yli voi kulkea jalkojen kastumatta.
Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea -- sen, joka on jäljellä Assyriassa -- samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä, jolloin se lähti Egyptin maasta

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #4 : 29.06.15 - klo:16:55 »

Eli puhutaan siis edelleen siitä fyysisestä MAASTA joka annettiin jo siis Aabrahamin lapsille perinnöksi.
Jumala on toteuttanut lupauksensa.
Lupaus annettiin jo silloin, kun Aabrahamin nimi oli Abram.
Hänellä oli muitakin jälkeläisiä kuin Iisak: Ismael ja lapset Keturan kanssa.
Nuo jälkeläiset asuttavat tälläkin hetkellä sitä aluetta, minkä Jumala lupasi.

Lainaus
Ilmestyskirjan asiat taas, ovat taas ihan eri asia kuin tämä asia että Palestiinaankin tulee rauha kun Jerusalemiin lähtee ihmisiä kaikista kansoista Jumalaa palvomaan eli rakkautta siis eli rauhaa sinne siis tulee ja varmasti paljon muutakin siunattua tulee tapahtumaan tuona aikana vielä.
Tuohon löytyy aika heikosti perusteita Raamatusta.

Lainaus
Lue myös tämä, joka kertaa tuollaisesta rauhan ajasta ja niistä siunauksista, kun ihmiset palaavat jälleen Jumalan äärelle: Hänen pyhän vuorensa varjoon.
Darby ja Scofieldt ja kumppanit ovat sekoittaneet lähes kaiken lopun aikoihin liittyvän opin Raamatusta.

Esimerkiksi tuo pyhä vuori tai Siionin vuori katsotaan kartasta.
Raamattu opettaa kuitenkin sen olevan vertauskuva.

Lainaus
vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,  ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.


Lainaus
Ehkä juuri sen takia, että se mikä tulee lopussa: pysyykin loppuun asti salattuna, mutta että kun se tapahtuu niin sinetti kerrallaan; raamatun ilmoitus käy toteen koko maailman ihmisten silmien edessä.

Ilmestyskirjan ja muidenkin profetaalisten kirjoituksien ymmärtäminen menee vaikeaksi, jos lopun aikojen ajatellaan olevan jossain tulevaisuudessa ja jos ajatellaan symbolisen kirjoitusten olevan kirjaimellista.

Viimeiset päivät alkoivat ensimmäisenä helluntaina.  Tässä katkelma Pietarin puheesta.
Lainaus
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:  'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala..'


Jesurun Tiikeri

  • Vieras
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #5 : 30.06.15 - klo:02:21 »
Jeremia 3 ei ole vielä toteutunut, kopsaan sen tähän kokonaisuudessaan aluksi ja perustelen sitten, miksi tämä ei ole vielä toteutunut:

Jeremia 3

Israel on käyttäytynyt kuin portto

1 Näin sanoo Herra: "Jos mies on ottanut eron vaimostaan ja tämä on lähtenyt hänen luotaan ja sen jälkeen ollut naimisissa toisen kanssa, ei mies enää saa ottaa häntä vaimokseen. Jos hän ottaisi, se loukkaisi tämän maan pyhyyttä. Sinä, Israel, olet pettänyt minua monien rakastajien kanssa. Sinäkö siis saisit palata minun luokseni! Näin sanoo Herra. [5. Moos. 24:4]
2 "Katso noita alastomia kukkuloita. Näetkö yhtäkään, jolla et olisi maannut rakastajiesi kanssa? Sinähän istuit tienvarsilla ja odottelit heitä niin kuin saalistaan väijyvä autiomaan arabi. Sinä häpäisit maan huoruudellasi ja pahuudellasi. [1. Moos. 38:14]
3 Sateet tyrehtyivät, ei satanut syksyllä eikä keväällä, mutta yhä vain huoruus näkyi kasvoistasi etkä ymmärtänyt edes hävetä. [5. Moos. 11:16,17]
4 Entä nyt? Sinä huudat minulle: 'Isä! Nuoruudestani asti sinä olet ollut minun ystäväni.
5 Et kai ole ainiaaksi suuttunut, et kai loputtomiin vihastunut?' Näin sinä, Israel, puhut, mutta silti teet pahaa mielin määrin." [Ps. 103:9]
Uskottomat sisarukset

6 Herra sanoi minulle kuningas Josian aikana: "Näetkö, mitä tuo Luopio-Israel on tehnyt? Hän on käynyt jokaisella korkealla kukkulalla ja jokaisen vihreän puun alla harjoittamassa haureutta. [2. Kun. 17:10; Jer. 2:20]
7 Minä ajattelin, että tehtyään kylläkseen kaikkea tätä hän lopulta palaa luokseni, mutta ei hän palannut. "Sen näki hänen sisarensa Petturi-Juuda.
8 Ja vaikka minä lähetin Luopio-Israelin pois hänen aviorikoksensa vuoksi ja annoin hänelle erokirjan, ei hänen sisarensa Petturi-Juuda siitä säikähtänyt, vaan rupesi portoksi hänkin. Minä jouduin sen näkemään. [5. Moos. 24:1-4; Jes. 50:1]
9 Huoruuteen mieltyneenä Juuda häpäisi maan. Hän palveli kiviä ja puita jumalina ja oli uskoton minulle.
10 Kaiken tämän jälkeen ei Israelin petollinen sisar Juuda vieläkään palannut minun luokseni koko sydämestään, vaan valheellisin mielin." Näin sanoi Herra.
11 Herra sanoi minulle: "Kuitenkin Luopio-Israel on viattomampi kuin Petturi-Juuda. [Hes. 16:51, Hes. 23:11]
12 Mene ja huuda nämä sanat pohjoiseen päin: -- Käänny, Luopio-Israel, sanoo Herra! Minä en enää ole vihoissani sinulle, minä olen armollinen, sanoo Herra, ei minun vihani jatku loputtomiin. [Ps. 103:9; Jes. 57:16; Miika 7:18]
13 Tunne kuitenkin rikoksesi: Sinä olet luopunut Herrasta, Jumalastasi, olet juossut kaikkialle vieraitten jumalien perässä, vihreän puun alta toisen alle. Minua et ole kuunnellut, sanoo Herra." [Sananl. 28:13]
Luopuneet palaavat Siioniin

14 "Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset!" sanoo Herra. "Minä otan teidät jälleen omikseni. Minä kokoan teidät kaikki ja tuon Siioniin -- vaikka teitä olisi vain yksi joka kaupungissa ja kaksi joka kansan keskellä.
15 Minä annan teille mieleni mukaiset paimenet, ja he johtavat teitä viisaasti ja taitavasti. [Jer. 23:4; Hes. 34:23]
16 "Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?' Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä. [Jer. 31:33]
17 Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistuimeksi. Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivätkä kulje enää pahan ja paatuneen sydämensä mukaan. [Jes. 2:2; Miika 4:1; Sak. 8:20-23]
18 Niinä päivinä Juudan heimo liittyy Israelin heimoon, ja yhdessä ne tulevat pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin omaksi teidän isillenne."
Herra kutsuu Israelia katumukseen

19 -- Minä ajattelin: Annan sinulle ensimmäisen sijan ihmislasten joukossa, lahjoitan omaksesi kauniin maan, ihanimman koko maailmassa. Ajattelin, että sinä sanot minua isäksi etkä koskaan käänny minusta pois.
20 Mutta niin kuin uskoton vaimo pettää miestään, niin sinä, Israelin heimo, olet pettänyt minua, sanoo Herra.
21 Paljailta kukkuloilta kuuluu ääni, israelilaisten itku ja rukous. He ovat kulkeneet vääriä teitä, ovat unohtaneet Herran, Jumalansa.
22 -- Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, minä parannan teidät luopumuksestanne! "Herra, me tulemme luoksesi, sillä sinä olet meidän Jumalamme!
23 Valhetta ja petosta on kukkuloilla, meluisaa menoa vuorilla. Totisesti, vain Herra, meidän Jumalamme, voi Israelin pelastaa!
24 Baal on syönyt kaiken mitä isämme ovat hankkineet. Niin kauan kuin muistamme se on vienyt heiltä lampaat ja härät, pojat ja tyttäret.
25 Langetkaamme häveten maahan, häväistys meidät peittäköön! Olemme rikkoneet Herraa, Jumalaamme, vastaan. Nuoruudestamme asti tähän päivään saakka olemme tehneet syntiä, niin me itse kuin meidän isämmekin. Me emme ole kuunnelleet Herran, Jumalamme, ääntä." [Dan. 9:7,8]
-----------


Elikkäs otetaan aluksi tuo jae 17

"Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistuimeksi. "

Tätähän ei tehdä nyt, että kutsutaan: edes siis Israelissa, Jerusalemia tällä nimellä. Sitä kutsutaan yhä vain Jerusalemiksi.

Ja jakeen 17 toinen lause:

"Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa..."

Myöskin tätä kohtaa, ei voi tulkita kuvaannollisesti koska se on hyvin suoraan sanottu että "kaikki kansat kokoontuvat" ja myöskään: näin ei ole käynyt.

Päinvastoin, koska Israelissa on yhä sotatila niin tällä hetkellä on edes mahdotonta tuon tapahtua: ihmisille siis, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista ja sellainen tilanne tulee vielä, kun tosiaan kaikki kansat tuonne kerääntyy vaikka se nyt meidän ymmärryksemme mukaan olisikin "mahdotonta".

Sitä usko vähän niinkuin on, että sokeasti luotamme ja kaiken "järjellisen" vastaisesti siis. :) Vaikka se juuri on lopulta järkevää, että ymmärrämme sen että Jumalalle kaikki tosiaan on mahdollista: onhan Hän luonut muutamassa päivässä koko maailmankaikkeuden!

Huomioidaan myös aikaisempi "Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan" voiko sanoa, että on tapahtunut erityistä lisääntymistä? Tässä vertailussa arabien ja juutalaisten käyriä, en itse näe kyllä näissä kuvioissa mitenkään eroa arabeihin joten myös tämä linkki tukee siis sitä, ettei ole vielä tapahtunut tuo Jeremia 3.

http://israelipalestinian.procon.org/view.resource.php?resourceID=000636

---

Tein pienen blogauksen tuosta Israelin tilanteesta joka evankeliumin kannalta on siitä ikävä, että nuo juutalaisen uskonnon lahkot pitävät yhä maata tiukassa otteessaan ja toimivat sodan kannalta vastaelementtinä sitten taas muslimi-uskonnon voimille.

Kun Jeremia 3 tapahtuu: syntyy siis rauha myös. Siunatkaamme siis Israelia, sillä emme siunaa silloin valtiota vaan kansaa.

http://yhdistyneetseurakunnat.blogspot.fi/2015/06/juutalainen-uskonto-esteena.html

---

Eilen tuli myös pidempi blogaus tästä avioliittoasiasta ja kuinka myös se tuomitseminen on ihan yhtäläinen harhautus, kuin että sitten itse tulisi homoksi.

Sillä ei ole väliä, että mikä on se asia joka eksyttää Jeesuksesta. Elämä tai pikemminkin sen jälkeinen olotila, on mustavalkoinen ja se on joko taivas tai helvetti.

Myöskin, taivasten valtakunta nyt jonka saamme Hengen Kasteena: ei myöskään voi tulla, jos ei kaikkea elämäänsä anna ensin Jeesukselle, haurettakin tai sitten vastaavasti, sitä vihaa eli väkivaltaa, sydämessä.

http://yhdistyneetseurakunnat.blogspot.fi/2015/06/avioliitto-homot-ja-tuomio.html
« Viimeksi muokattu: 30.06.15 - klo:02:24 kirjoittanut Jesurun Tiikeri »

Jesurun Tiikeri

  • Vieras
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #6 : 09.07.15 - klo:22:06 »
Kuumasta aiheesta eli homoavioliitoista. Mutta on eräs asia josta kukaan ei ole puhunut..

Onko avioliitto maallinen vai taivaallinen liitto? Moniavioisuus ei ole raamatussa kielletty vaan se on kirkon harhaoppia.

Uskonpuhdistus 2 ensimmäinen teesi on valmistunut! Jokaiselle samat oikeudet yhteiskunnassa huolimatta seksuaalisuudesta!

Lue lisää:

http://yhdistyneetseurakunnat.blogspot.fi/2015/07/mita-raamattu-sanoo-moniavioisuudesta.html

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #7 : 12.07.15 - klo:17:02 »

Onko avioliitto maallinen vai taivaallinen liitto? Moniavioisuus ei ole raamatussa kielletty vaan se on kirkon harhaoppia.
Moi Tiikeri,

hyvä että otit tämän moniavioisuus-asian esille. Se voi olla monelle meistä kova pala purtavaksi -
kun koko elämän ajan on ollut se käsitys, että yksiavioisuus on se ainoa oikea.

Moniavioisuuden kieltäminen on kyllä kirkon oppi, mutta en olisi varma siitä onko se harhaoppi.
Kyseessähän voi olla hyväkin oppi (tai sääntö), jonka noudattaminen ei vie meitä mitenkään
hengellisesti harhaan? Ehkä se on kulttuurimme sääntö, eikä sinänsä parempi tai huonompi
kuin muiden kulttuurien tai historian ajanjaksojen säännöt.

On meillä muitakin sääntöjä, jotka eivät perustu Raamattuun. Esimerkiksi alkoholin juominen.
Juopumisen Raamattu kieltää, mutta ei juomista. Suomessa vain ollaan tämän asian suhteen
yliherkkiä - johtuneeko suomaisten juomatapojen "äärimmäisyydestä" verrattuna vaikkapa
brittien tai saksalaisten oluen juontiin - joka on käsittäkseni niissä maissa kristityillekin ok.


Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #8 : 12.07.15 - klo:18:45 »
Tässä on mielestäni hyvää opetusta tästä asiasta:

http://www.seurakuntalainen.fi/blogit/raamatulla-ei-voi-perustella-mita-tahansa/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #9 : 12.07.15 - klo:20:07 »
Kyllä tuo 1.Moos.2:24 on mielestäni aika yksiselitteinen.

"Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi."

Ei tuossa monesta vaimosta puhuta.





Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #10 : 13.07.15 - klo:00:24 »
Kyllä tuo 1.Moos.2:24 on mielestäni aika yksiselitteinen.

"Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja he tulevat yhdeksi lihaksi."

Ei tuossa monesta vaimosta puhuta.
Ei puhuta, ei. Eikä siinä taideta puhua ylipäänsä siitä, onko moniavioisuus sallittua vai kiellettyä.

Yhden jakeen perusteella ei pidä tehdä oppikäsitystä tästäkään asiasta. Tässä jakeessa
tuo "sentähden" viittaa edelliseen jakeeseen, joka on globaalina perustana avioliitolle.

Kysymystä moniavioisuudesta olisi mielestäni sitten tutkittava laajemmin: juutalaisten historiasta,
Jeesuksen vaikutuksesta tähän asiaan, uuden liiton seurakuntien ensimmäisten vuosikymmenien käytännöistä jne.


Jesurun Tiikeri

  • Vieras
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #11 : 25.02.16 - klo:13:08 »
Jesaja 58:1

Huuda kurkun täydeltä, älä arkaile, anna äänesi kaikua kuin pasuuna! Kerro kansalleni sen rikokset, Jaakobin suvulle sen synnit.

---

Mitä eroa on tuomitsemisella ja saarnaamisella?

Kun saarnaamme, me ilmoitamme ja vahvistamme Jumalan sanan ja Jumalan tahdon ihmisen elämässä.

Usein kuulen sanottavan, kun tätä tehdään että se on tuomitsemista.

Että pitäisi olla hiljaa, koska se on tuomitsemista kun puhuu Jumalan sanaa - siis tarkoitan, että näin sanovat ihmiset jotka itse ovat uskossa.

Tämä ei ole totta.

Se joka tuomitsee on tuomari ja antaa rangaistuksen.

Ei se ole tuomitsemista, jos kerromme mitä Jumala on meille ilmoittanut.

Jumala on se joka tuomitsee.

Ja Jumalan sana tuomitsee.

Jumala asettaa rangaistuksen, koska Hän on tuomari.

Ei sanansaattaja ole tuomitsija vaikka hänellä olisi tuomion sanat julistettavana.

Jumala ei halua, että keskuudessamme vallitsee laittomuus ja valhe.

Kun ja jos näitä asioita ilmenee uskovien keskuudessa, on jokaisen velvollisuus opastaa, nuhdella ja varoittaa veljeään tai siskoaan jos vain osaa niin tehdä.

Erityisesti tämä asia on seurakunnan kaitsijoiden työtä.

Lampaiden tulee pysyä yhdessä (yksimielisinä) ja turvallisella alueella (terve opetus): tämä on kaitsijoiden työnkuva.

Muistetaan, että me olemme perhe jossa asiat ovat yhteisiä ja että yhden seurakuntalaisen ongelma on seurakunnan yhteinen ongelma.

Usein ihminen, joka on ongelmissa ei halua myöntää ongelmia ja saattaa suhtautua vihamielisesti auttajiin.

Tällöin on tärkeää, että asia otetaan yhteisesti seurakunassa käsittelyyn jotta tuo vihamielisyys murtuu ja henkilö voidaan saada ymmärtämään väärinkäytös jos ei hän suostu uskomaan yksittäisen seurakuntalaisen opastusta.

Tästä(kin) syystä on tärkeää, että seurakunnissa on yhtenäinen opetus, eikä niin että jokaisella on oma oppinsa koska muutoin laittomuudella ja eksytyksellä ja synnillä on oiva maaperä edetä kun ei ole selvää kuvaa siitä, mikä on tervettä opetusta.

Kaikki tulee tietenkin tehdä veljellisessä rakkaudessa ja muistaen, että Jeesus toi meille todellisen tasa-arvon: kun kaikki myöntävät, että olemme kelvottomia ja syntisiä, ei kukaan voi olla toista parempi koska ei ole ainuttakaan hyvää ihmistä seurakunnassa.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta
« Vastaus #12 : 01.05.16 - klo:00:45 »

Tämä maallinen Israel pysyy paatuneena loppuun saakka: " Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"

Kun pakanoiden luku on täysi, se on tämäm nykyisen pallon loppu eikä ole mitään ydinsotien jälkeistä rauhan valtakuntaa niin kuin väitetään.
Kun katselee vaikkapa tsunamien tuhoja, minusta on mieletöntä ajatella jotain kirjaimellista maanpäällistä rauhan valtakuntaa ydinsodan jälkeen.

Eikö Jeesus palaakaan takaisin maan päälle samalla tavalla kuin meni taivaaseen (Apt. 1:9-11, Mark. 13:26 ja 14:62, Ilm, 1:5)? Olen melkein mykistynyt. Muuten, se Jumala joka tyhjästä loi kaikkeuden sanallaan ja kykenee uudestisynnyttämään ihmisen (käsittämätön ihme) sekä luomaan uuden ihmissuvun niin Hänkö ei voisi luoda sanallaan mitä tahansa tahtoo maassa ja taivaassa. Atomisaaste on mitätön ongelma Hänen hoitaa -ei se ole ongelma ollenkaan. Tosin Herran vihan päivänä tapahtuu valtavia asioita luonnossa ja myös se, että maapallo suistuu paikaltansa, jossain käännöksessä 'suistuu radaltansa' (Jes. 13:13).

Tuossa esittämästäsi seuraa -jos asiat etenevät maapallolla kuten kirjoitit- monia ongelmia. Paavali erottaa toisistaan hengellisen ja maallisen Israelin (Room 9-11) ja kertoo mielestäni maallistakin Israelia vielä odottavista siunauksista. Mooseksen kirjoista lähtien Jumala uhkaa hajottaa kansansa muiden kansojen sekaan ja palauttaa se maahansa aikojen lopulla. Minusta tämä ihme on tapahtumassa aivan silmiemme nähden ja monet muut asiat, sillä sanansa on Herra maan päällä toteuttava lopullisesti ja rutosti eikä Hän Israelille antamaansa armolahjaa ja kutsumustaan kadu. Tiedän toki, että kaikki uskovat eivät ajattele näin vaan he pyrkivät hengellistämään Israelille annetut lupaukset koskemaan seurakuntaa.