Suosittelen lukemaan, että miten jae jatkuu. Tuossa tilanteessa antamasi selitys kuulostaisi hyvin omituiselta. Jeesus antaa epäuskon syyksi sen, että Isä ei vedä. Kaikki eivät voi tulla Jeesuksen luokse. Vaikka kaikkia kutsutaan. Tämä on sitä filosofisteologista selittelyä parhaimmillaan, kun ei voida pysyä selkeissä Raamatun kuollut ja elävä -kuvauksissa.
Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen osallisuuteen tullaan uskossa Jumalan evankeliumiin.
Usko ja uskossa kuuleminen on aktiivista toimintaa, jossa ihmisen tahtoelämä toimii ja herää - Jumalan armon vaikutuksesta.Room.4:23 Mutta ei ainoastaan hänen (Aabraham) tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
Room.4:24 vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
Room.4:25 joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.
Uskominen Jumalan evankeliumiin tulee Sanan kuulemisesta:
Room.10:16-17 "Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Synteihinsä kuollut ihminen
tulee etsikkoajassa Jumalan ennalta kulkevan kutsuvan armon kohteeksi, jossa Jumala Sanansa kautta kutsuu hengellisesti kuollutta ihmistä, perkeleen ja synnin vankina olevaa ihmistä pelastukseen.
Pyhä Henki toimii tässä (näyttää todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion), eli julistetussa Jumalan Sanassa. Puhutaan
synnintunnosta (ymmärrätkö sanan merkitystä?), jossa Jumala näyttää ihmisen kadotetun ja syntisen tilan Sanansa kautta. Pelastava usko tulee Jumalan Sanan kuulemisesta, jossa Jumalan armo synnyttää uskon Jeesukseen Kristukseen.
Ihmisen tahto on aktiivinen Jumalan Sanan kuulemisessa, jossa Pyhä Henki tekee työtä kutsuen ihmistä pelastukseen.Eli Jumala siis jotenkin tilapäisesti kumoaa syntiinlankeemuksen seurauksen ja vapauttaa ihmisen tämän luonnosta? Ja seurauksena on jokin neutraali tahto? Mielestäni tällainen synnin orjuuden kumoaminen tapahtuu uudestisyntymisessä eikä sitä ennen. Kuolleet ovat kuolleita ja elävät eläviä. Ei ole puolikuolleita. Tuon selityksen ongelmallisuus liittyy siihen, että se olettaa ihmisen ei-uudestisyntyneessä luonnossa olevan jotain vedettävää ja Jumalaa kohti suuntautuvaa, mikä tarvitsee vain oikeanlaisen ympäristön puhjetakseen kukkaan.
Jumala kutsuu syntistä pelastukseen, etkö tiedä sellaisesta mitään omakohtaisesti? Room.2:4 "Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä,
että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?"
Synnin orjuuden murtuminen, eli uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen tekemänä, elävän uskon syntyessä Jeesukseen Kristukseen. Siihen kuuluu synnintunto, sekä Pyhän Hengen avaama ymmärräys Kristuksen sovitustyöstä Golgatan ristillä.
Jumalan rakkaus ja hyvyys vetää ihmistä parannukseen, eli elävän uskon syntymiseen - eli Hengestä syntymiseen. Ihminen ei voi uudestisyntyä Jumalan lapseksi, tietämättä siitä mitään. Hengestä syntyminen aina liittyy sydämen muutokseen, syntien anteeksisaamiseen Jeesuksen nimessä ja veressä, sekä parannuksen tekemiseen.
Ongelma sinulla on siinä,
että et näe Jumalan rakkautta oikein. Tämä onkin
kalvinismin sudenkuoppa; siinä on väärä armo-oppi (ihmisten ennalta määrääminen) ja väärä kuva Jumalan rakkaudesta (Jumala erottelee ihmiset toisistaan, ilman ihmisen valintaa).
Jumalan rakkaus ja hyvyys vetää syntistä, synnin sitomaa ja tahtoelämänsä syntiin sidottua luoksena - miksi? Koska
Jumala kutsuu kaikkia pelastukseen - miksi?
Koska Jumala rakastaa ihmistä, ja
kutsuu kaikkia ihmisiä pelastukseen. Kalvinisti harvoin (jos koskaan) täysin ymmärtää tätä - sen sijaan hän korostaa ihmisten edeltä määräämistä vastoin omaa tahtoaan, jossa on
väärä oppi Jumalasta, sekä
väärä evankeliumi. Sen olen jo edellä todistanut Raamatulla tässä keskustelussa.
Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."