Evankelikaalinen UT:n tutkija F.F.Bruce mainitsee Apt.13:48 "τάσσω"-sanasta:
There is no good reason for weakening the predestinarian note here, as (e.g.) H. Alford does by rendering “as many as were disposed to eternal life.” The Greek participle is τεταγμένος from τάσσω, and there is papyrus evidence for the use of this verb in the sense of “inscribe” or “enroll” (cf. ὁρισμὸν ἔταξας, “thou hast signed a decree,” in Theodotion’s version of Dan. 6:12).
Bruce, F. F. (1988). The Book of the Acts. The New International Commentary on the New Testament. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co.
F.F.Bruce osoittaa vanhaan sekulaarin kreikan papyrustekstiin, jossa τεταγμένος (ollen-määrätty), viittaa
kirjaan ylöskirjaamiseen, jota edellä
Thomas Robertson: Word Pictures In New Testament osoitti tarkoittavan myös sekulaarissa klassisessa kreikassa
sotilaalliseen järjestykseen ylöskirjaamisena (asettamisena). F.F.Bruce tukee predestinaatio-pohjaista tulkintaa,
mutta en usko että kalvinistisessa muodossa.
Täten kansojen pelastuminen Herrassa Jeesuksessa, uskossa Häneen - on jo edeltä säädettyyn elämän kirjaan kirjoitetuksi tulemista. Teurastetun Karitsan elämänkirja
mainitaan Ilmestyskirjassa:
Ilm.13:8 "Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
Edellä huomautin, että tämän jakeen selitys mielestäni on:
1Piet.1:20 "...hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,"
Siksi uskon Raamatusta käsin, että Jumala on edeltätietämisessään säätänyt pelastuksen yksin Herraan Jeesukseen - joka on tarkoitettu kaikille ihmisille, ei vain edeltä valikoiduille (kalvinismi). Karitsan elämänkirja on ollut olemassa tässä valinnassa - jossa Herra Jeesus on valmis, rakkaudessa ihmiseen - antamaan itsensä uhriksi koko maailman synnin tähden. Ne jotka uskovat Herraan Jeesukseen, nyt tulevat Hänessä osalliseksi iankaikkisesta elämästä, kuten Joh.3:16 sanoo.
Jumalan pelastussuunitelma koskee kaikkia ihmisiä - sillä Jumala on sovittanut Pojassaan koko maailman synnin.Ehkä seuraavaksi voisin puuttu kalvinistiseen oppiin "rajoitettu-sovitus", ja osoittaa sen heikkouden Jumalan Sanalla. Aihe on pelastuksen kannalta suunnattoman tärkeä.