Ei tuosta Jesajan kirjan kohdasta pääse yhtään eteenpäin, jos et todista, että heprean teksti on muuttunut satojen vuosien kuluessa.
Kokonaan toinen asia on se, että ihmisten puheissa ja ajatuksissa asiat muuttuvat aivan toisenlaisiksi kuin mitä ne alkujaan olivat tai mitä ne edelleen Raamatussa ovat.
Otit esille tuossa aloituksessa Jeesuksen syntymään liittyvän tapahtuman, joten jatketaan ensimmäisen joulun tapahtumilla.
Taiteessa kuvataan siivekkäitä enkeleitä lentämässä taivaalla ja laulamassa paimenille.
Kertooko Raamattu sellaista?
Missä kohtaa Raamattua kerrotaan, että enkeleillä on siivet?
Sanotaanko Luukkaan toisessa luvuissa jotain sellaista, että enkelit lentävät taivaalla?
Onko siinä kirjoitettuna, että enkelit lauloivat? Ylistäminen ei ole laulamista.
8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
15 Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
Itse en edes usko, että tuo enkelijoukko harrasti edes kuorolausuntaa. Pidän todennäköisempänä, että enkeli puhuivat paimenille ja siitä on tehty jakeen 14 mukainen kiteytys.
Toinen yleinen kuva ja tapahtumien kerronta on se, että kolme tietäjää tulee seimen ääreen lahjoineen.
Raamattu ei kuitenkaan ilmoita tietäjien määrää eikä siellä sanota, että he olisivat menneet seimen ääreen.
Beetlehemin suuri matkailusesonki meni nopeasti ohitse ja Jeesuksen syntymäpaikka on eri kuin se paikka, johon tietäjät tulivat.
Matt.2 tekstin perusteella voidaan päätellä, että aikaa oli kulunut jo aika paljon Jeesuksen syntymästä tietäjien tullessa.
16 Silloin Herodes, nähtyään, että tietäjät olivat hänet pettäneet, vihastui kovin ja lähetti tappamaan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen ympäristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa tietäjiltä tarkoin tiedustellut.
Suomalaisesta käännöksessä riippuen tietäjät menivät joko taloon tai huoneeseen - talli se ei kuitenkaan ollut.
Tarkkaan ottaen en muista, että Raamatussa olisi puhuttu edes tallista. Siellä puhutaan vain seimestä. Ja se seimi on voinut sijaita vaikkapa jossain lähistöllä olevassa luolassa.
Eikä sen paikan tarvitse ollut edes majatalon pitäjän heille osoittama.