Kirjoittaja Aihe: Oppia ikä kaikki  (Luettu 1709 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Oppia ikä kaikki
« : 16.08.17 - klo:11:25 »
Meille kaikille kertyy ajan myötä elämänviisautta, toisille vähemmän, toisille enemmän. Koska olemme erilaisia, niin tämäkin näkyy erilaisin muodoin. Opimme erilaisia asioita ja hyvä niin, mutta kukaan ei tule valmiiksi, aina löytyy jotain uutta oppimista.

Olisi mielenkiintoista koota näitä yhteen keskusteluun, jossa saisimme rakentua toistemme kokemuksista. Enkä halua rajata asioita yksinomaan hengellisiin, vaan myös aivan yleisiin ja yhteisiin asioihin. Yllättävää on mielestäni kuitenkin se, että kaikilla hyvillä asioilla on lähes poikkeuksetta jokin yhteys kristilliseen uskoon. Ateistit eivät luonnollisestikaan ajattele niin, mutta olkoon se heidän asiansa.

Tämä ajatus lähti liikkeelle sen toteamisesta, että elämässäni hyvin pieniltä näyttävät asiat ovat usein olleet kaikkein suurimerkityksellisimpiä. Mielestäni tämäkin on raamatullinen totuus, kirjoittaahan Paavali (ulkomuistista), että "älkää korkeita tavoitelko, vaan tyytykää alhaisiin oloihin."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Oppia ikä kaikki
« Vastaus #1 : 16.08.17 - klo:16:43 »
Paavali joutuisi pakkohoitoon välittömästi väittämillään!

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppia ikä kaikki
« Vastaus #2 : 16.08.17 - klo:18:34 »
Vaikka en ole yhtä mieltä Linkolan kanssa kaikista asioista, niin tässä on ajatus, josta olen kutakuinkin samaa mieltä:

Tämän päivän Iltalehdessä on juttu Linkolasta ja siitä allaoleva lainaus: http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708162200330294_pi.shtml

Lainaus
Linkola on menettänyt toivonsa siihen, että ihmiskunta voisi luopua jatkuvan kasvun ja kehityksen tiestä. Väestönkasvua ei pystytä rajoittamaan kuin suppeasti paikallisesti.

Poliitikot eivät kuitenkaan voi luopua jatkuvan kasvun utopiasta, koska se tulisi merkitsemään poliittista "itsemurhaa".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Oppia ikä kaikki
« Vastaus #3 : 17.08.17 - klo:21:23 »
Kuinkahan moni meistä voi sanoa tyytyvänsä alhaisiin oloihin ja olevansa tavoittelematta aina vain lisää...

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppia ikä kaikki
« Vastaus #4 : 18.08.17 - klo:13:32 »
Kuinkahan moni meistä voi sanoa tyytyvänsä alhaisiin oloihin ja olevansa tavoittelematta aina vain lisää...

Omasta mielestäni en elä alhaisissa oloissa, vielä vähemmän alkeellisissa. Maailmanlaajuisesti verrattuna olen taatusti ns. hyväosainen, kuten suuri osa suomalaisista. Mutta enempää en todellakaan halua tavoitella. Monista asioista haluaisin luopua, mikäli se olisi minun päätettävissäni. Ikää on jo sen verran, että olemassa olevista velvoitteistakaan en kovin kauan pysty enää huolehtimaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oppia ikä kaikki
« Vastaus #5 : 05.09.22 - klo:10:22 »
Kuinkahan moni meistä voi sanoa tyytyvänsä alhaisiin oloihin ja olevansa tavoittelematta aina vain lisää...

Omasta mielestäni en elä alhaisissa oloissa, vielä vähemmän alkeellisissa. Maailmanlaajuisesti verrattuna olen taatusti ns. hyväosainen, kuten suuri osa suomalaisista. Mutta enempää en todellakaan halua tavoitella. Monista asioista haluaisin luopua, mikäli se olisi minun päätettävissäni. Ikää on jo sen verran, että olemassa olevista velvoitteistakaan en kovin kauan pysty enää huolehtimaan.

Tämä viiden vuoden takainen pohdinta askarruttaa päivä päivältä enemmän. Minua. Kun näistä ajatuksista alkaa puhua vaikkapa vain läheisimmille, niin vastaukseksi saa: "Aina sää jaksat jauhaa tuota samaa asiaa…"

En kuitenkaan voi mitään sille, että tahtoisin vielä vaikuttaa jotenkin omaan elämääni ja mahdollisuuksien mukaan myös muitten elämään, jotka ovat väsyneet nykymenoon.

Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että yksinkertaisempi elämä on mahdollista ja yhteiskunnallisestikin huomattavasti taloudellisempaa ja siksi tavoiteltavaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Oppia ikä kaikki
« Vastaus #6 : 05.09.22 - klo:14:27 »
Sanotaan, että jos muuttaa usein, tavaramäärä vähenee joka muuton myötä. Meille jälkipolvi on sanonut, että heillekin pitää jotain jättää. Leiviskällänsä pitää asioida ja jos ei sitä ole maahan kaivanut, niin jotain kertyykin. Hyväntekeväisyyteenkään ei ihan mitä tahansa voi lahjoittaa. Uusi maailmanjärjestys päättää, että et omista mitään. Sekö Ok?